Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:07

Ik heb met veel verbazing dit topic gelezen. Allereerst wil ik zowel Sandra als de andere bokkers bedanken voor het delen van deze ervaringen, ik vind dat dat altijd moet kunnen en dat je altijd mensen moet waarschuwen voor zoiets. Ook wil ik Bedouin bedanken voor haar bijdrage, ik vind het knap dat ze de moeite heeft genomen om een uitgebreid verhaal te typen en enkele dingen zo goed mogelijk uit te leggen.

Er zitten twee kanten aan dit verhaal en ik geloof absoluut niet alleen dat van de TS en de andere bokkers die Bedouin hier neerhalen. Ja, ze hebben het verschrikkelijk gehad en nee ze zijn dan misschien niet behandeld zoals hun tere zieltjes dat gewend zijn, maar zoals ik onder andere uit de post van Narya haal, zijn zowel de TS als de anderen daar MEERDERE malen voor gewaarschuwd en vind ik dan ook dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de gemaakte reis. Dacht je nou echt dat het in Tunesië allemaal zo gemakkelijk is als in Nederland? Als je als (verwend?) Nederlands meisje niet gewend bent om hard te werken in zulke omstandigheden maar toch vrijwilligerswerk wilt doen, moet je naar landen gaan waarvan bekend is dat ze niet in zo'n erbarmelijke staat zijn als bijvoorbeeld Tunesië. Dat moet je toch weten? Hebben jullie daar dan geen enkele onderzoeken naar gedaan? Google? Bokt? Ervaringen van anderen? Beetje naïef. En dat je daar dan voor iets totaal onverwachts komt te staan vind ik dan ook niet zo gek.

Dat Myour nu achteraf met haar ervaringen komt en dit niet eerlijk tegen zowel Bedouin als Sandra en de anderen heeft verteld vind ik eigenlijk nog wel het meest belachelijke wat ik hier in dit topic heb gelezen. Het feit dat zij (en ik quote) "bij thuiskomst tegen d'r ouders had gezegd dat ze erg benieuwd was of Sandra en de andere twee wel hun hele tijd gingen halen", maar niet het lef heeft gehad om Sandra en de anderen te waarschuwen vind ik ontzettend laag en not done. Hoe haal je het in je hoofd?

Ik mis trouwens ook een volwaardige reactie van Sandra op het bericht van Bedouin. Zij heeft haar best gedaan om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen en ik haal er ook argumenten uit die op zijn minst een reactie terug verwachten. Waarom heeft Bedouin jullie namelijk nou apart genomen? Bedouin heeft aangegeven waarom het moeilijk was om aan vers brood te komen in de ochtend en zich daar ook voor verontschuldigd. Is dit waar? Ze geeft ook aan dat jullie onbeperkt konden eten en wel degelijk de mogelijkheid hadden om onder andere aan fruit te komen. Is dit ook waar? Mocht dit namelijk het geval zijn, vind ik ook dat je dat moet toegeven en op zijn minst je verontschuldiging moet aanbieden voor deze onterechte beschuldigingen.

Dit alles gaat uiteraard niet over het hele gedoe met de echtgenoot van Bedouin. Ik ben er het mee eens dat (mocht dit allemaal waar zijn) het inderdaad te ver gaat. Hoe zwaar het werk ook is, hoe warm het ook is en in welk land je ook zit, mensen moeten van je af blijven. Angst mag nooit de reden zijn om te stoppen met (vrijwilligers)werk. Wat dat betreft vind ik dan ook dat Bedouin geen vrijwilligers meer zou moeten zoeken, voor hun eigen veiligheid en wellicht voor die van haarzelf.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:08

Wat een verhaal.... Goed dat je het plaatst!

Het verhaal dat men hun klanten nooit slecht zouden behandelen is klinkklare onzin!
Heb al meerdere hotels, restaurants enz meegemaakt waar ik slecht behandeld ben hoor!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:09

bedouin schreef:
Vooraf heb ik aangegeven wat de verwachting was, dat hebben ze ook op de website kunnen lezen, ik heb aangeven uitleg te geven wanneer iets niet duidelijk was en geen reactie ontvangen, in het topic over Tunesie hebben ze alles kunnen lezen en kunnen vragen.
Ook heb ik altijd gevraagd overleg met ouders te hebben, - vooraf - om oa. details door te spreken.

Sandra en de ander meisjes waren zich vooraf wel degelijk goed bewust van de situatie waarin ze zouden komen, zij besloten allemaal toch te komen.
De werkervaring is een wederzijdse leerervaring, mijn opzet is het om voor zowel Abderrahim als de meisjes dat leermoment er te laten zijn.
De meisjes hadden beloofd hun frans bij te spijkeren zodat Abderrahim betrokken zou kunnen worden in de activiteiten.
Wanneer dat niet aan de orde is, is er ook geen wederzijdse uitwisseling mogelijk.

Dit is niet Tunesie zoals iedereen kent zoals de badplaatsen uit de vakantiegidsen, hier heerst het rauwe leven. Ik probeer dat al enkele jaren duidelijk te maken in het huiskamertopic er wordt ook gebokt in Tunesie.

En nee: ik ben niet bang voor mijn eigen man.
Abderrahim is een energieke en passionele man en komt soms wat rauw uit de hoek juist wanneer hij wordt geprovoceerd, maar met hem is prima om te gaan.
Ook dat energieke va Abderrahim heb ik met Sandra vooraf 'doorgeschreven'. en Nee hij is niet geinteresseerd het aan te leggen met andere meisjes, uiteraard is hij wel nieuwsgierig maar heb ik niet de indruk dat hij dat op een intimiderende manier doet.
Hij heeft regelmatig in de keuken gestaan en gekookt en allerlei uitjes geregeld voor de meisjes.

Ik vind het moeilijk te geloven dat Sandra is verleid tot een massage of is achtervolgt en ik ga ervan uit dat zij dat direct had gemeld was dat werkelijk voorgevallen, gezien onze pb uitwisseling voorafgaand aan haar komst.

De meisjes hebben zich op eigen intiatief aangemeld, ik houdt eerder een ontmoedigingsbeleid dan dat ik zonder meer iemand probeer te overtuigen om te komen en hoop op deze manier doorzetters bij ons te op bezoek te krijgen die durven aanpakken en weten waaraan zij beginnen en niet bang zijn om zo goed als in zand te leven.
Natuurlijk verwacht ik dat ieder zich aan afspraken houdt die vooraf zijn gemeld per email of pb, ook wat geld betreft.

Wat de paardenspullen betreft komt dit verhaal wel heel sullig over: de spullen waarom ik heb gevraagd komen uit de bokt inzamelingsactie en ik heb vooraf aan de meisjes gevraagd wat ze konden meenemen omdat ik wilde voorkomen dat er dingen dubbel of voor ons onbruikbaar zouden meekomen tevens omdat er dan anderen plezier van zouden kunnen hebben. Helaas is daarover - ook niet op mijn herhaaldelijk verzoek overleg over geweest.
Ik snap dat dat niet leuk overkomt en juist ik besef heel goed de kofferrruimtre die beschikbaar is gesteld en alle moeite die is gedaan door iedereen en de inzamelaars.

Wat Franca en Sandra hebben meegebracht daarnaast van zichzelf daar heb ik wel degelijk mijn dankbaarheid zelfs mijn vreugde over getoond, natuurlijk is het nu jammer dat wij oa met 4 longeersingels zitten en 2 kaptomen en met heel hoofdstellen met sperriemen, dat heb ik toch niet gewild, zo ontneem ik een ander de mogelijkheid tot een goed ding die het beter kan gebruiken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:14

bedouin schreef:
Ik vind het moeilijk te geloven dat Sandra is verleid tot een massage of is achtervolgt en ik ga ervan uit dat zij dat direct had gemeld was dat werkelijk voorgevallen, gezien onze pb uitwisseling voorafgaand aan haar komst.

Verleid? achtervolgen en massage roepen is niet verleiden dat is lastig vallen.
Half naakt in een slaapkamer staan is intimiderend.

Leuk dat jou man passievol is... ik heb ze liever minder agressief... je half van het paard proberen te sleuren tijdens een buitenrit? Valt dat ook onder passie?

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:14

Linda bien, iedereen weet dat het in Tunesië heel erg warm kan zijn en er in de dorpen veel minder luxe is dan in NL!
Maar dat mag geen rede zijn dat een badkamer, keuken enz te goor is om aan te raken!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:16

Als het leven daar echt zo rauw is, is het dan wel een goed idee om vrijwilligerswerk aan te bieden aan verwende Nederlandse meisjes? Voor jou niet leuk om die verhalen te lezen en voor de betreffende vrijwilligers al helemaal niet. Dus ik zou zeggen: haal je niets op de hals en geniet zelf gewoon van het leven in het zand.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:19

Bedouin, begrijp prima dat jij je man wil verdedigen... maar laten we wel even eerlijk zijn, soms gebeuren er nu eenmaal dingen die niet zo leuk zijn. Als voorbeeld, ik ben aangerand, meerdere malen door een ex collega, waarvan zijn vrouw tot op de dag van vandaag beweert dat de beste man dat nooit in zijn hoofd zou halen. Want na 35 jaar huwelijk kent ze hem door en door, ik helaas nu ook en weet exact te beschrijven hoe bepaalde onderdelen eruit zien, en nee.. was niet vrijwillig.

Voor de rest, meiden hebben duidelijk een slechte ervaring gehad, wel of niet terecht laat ik in het midden, maar misschien is het een leermoment voor jou om nog duidelijker te zijn in hetgeen je verwacht van mensen die vrijwilligerswerk ( geen slavenarbeid) komen doen? En ze komen al gratis werken bij je, minste wat je zou kunnen doen is zorgen dat ze goed te eten en te drinken hebben waar ze niet zelf voor hoeven te betalen, tenzij jij de vliegreis hebt betaald? En of je nu wel of niet in het zand leeft, kan mijns inziens geen reden zijn voor een cm vuil op een gasfornuis, of katten die voer door de keuken slepen...maar goed, ben er niet bij geweest en kan daar dan ook niets over zeggen. Kan je alleen wel zeggen dat jouw man jou echt niet gaat vertellen wat hij voor rottigheid uit heeft gehaald.
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 04-08-12 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:19

Linda_Bien schreef:
Dat Myour nu achteraf met haar ervaringen komt en dit niet eerlijk tegen zowel Bedouin als Sandra en de anderen heeft verteld vind ik eigenlijk nog wel het meest belachelijke wat ik hier in dit topic heb gelezen. Het feit dat zij (en ik quote) "bij thuiskomst tegen d'r ouders had gezegd dat ze erg benieuwd was of Sandra en de andere twee wel hun hele tijd gingen halen", maar niet het lef heeft gehad om Sandra en de anderen te waarschuwen vind ik ontzettend laag en not done. Hoe haal je het in je hoofd?

Op deze alinea wil ik maar effe niet reageren -:(- omdat ik anders de beloofde ban van een jaar krijgt die mij boven het hoofd hangt op bokt!

Wat dacht je van de paardenspullen/attributen die door 20 jarige meisjes mee gesleept worden en waar totaal geen dankbaarheid vanaf kan...?
Het rammelt daar aan alle kanten en voor die €50,- die afgedragen moet worden kan je in Tunesië waarschijnlijk een half jaar lang prettig leven....!

Voor degene die daar ook ervaring hebben is 't misschien handig om er bij te vertellen welk seizoen en in welk jaar.
Er schijnt namelijk nogal verschil te zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:21

Evelijn schreef:
@Narya... de post van jou klinkt een beetje dubbel... cultuurschok maar ook gastvrijheid. Het is natuurlijk een hele ervaring geweest en voor de TS en andere meiden is dat negatief uitgevallen... jij schrijft dat je vooral veel geleerd hebt (maar hebt ook een studie die hierbij aansluit).
Als een paardenmeisje van 20 aangeeft naar deze plek te willen om vrijwilligerswerk te doen, zou jij het haar dan aanraden?

Het is een gigantische cultuurshock, dat absoluut, maar ik zie dat niet zozeer als iets negatiefs, maar als onderdeel van het leerproces. In Douz had ik voor het eerst het idee dat ik in de 'echte' Arabische wereld was in plaats van dat ik als een toerist in een bubble leefde. En ja, dan loop je soms tegen dingen aan die anders zijn dan thuis, maar ook daarvan leer je. Dat soort dingen zou ik echter niet op internet gooien, maar met Bedouin zelf bespreken, want die heb ik niet leren kennen als iemand die niet open staat voor mensen met andere visies. Integendeel. Een 20-jarig paardenmeisje zou ik wel aanraden om hier eens goed over na te denken. De enige 20-jarige is de andere 20-jarige niet, maar je kunt je er nauwelijks een voorstelling van maken in welke andere wereld je terecht komt. Dat kon ik ook niet, want al mijn boekenwijsheid gaf weliswaar handvaten om met de praktijk om te gaan, maar theorie en praktijk waren uiteraard niet hetzelfde.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:26

Citaat:
Het is een gigantische cultuurshock, dat absoluut, maar ik zie dat niet zozeer als iets negatiefs, maar als onderdeel van het leerproces. In Douz had ik voor het eerst het idee dat ik in de 'echte' Arabische wereld was in plaats van dat ik als een toerist in een bubble leefde. En ja, dan loop je soms tegen dingen aan die anders zijn dan thuis, maar ook daarvan leer je. Dat soort dingen zou ik echter niet op internet gooien, maar met Bedouin zelf bespreken, want die heb ik niet leren kennen als iemand die niet open staat voor mensen met andere visies. Integendeel. Een 20-jarig paardenmeisje zou ik wel aanraden om hier eens goed over na te denken. De enige 20-jarige is de andere 20-jarige niet, maar je kunt je er nauwelijks een voorstelling van maken in welke andere wereld je terecht komt. Dat kon ik ook niet, want al mijn boekenwijsheid gaf weliswaar handvaten om met de praktijk om te gaan, maar theorie en praktijk waren uiteraard niet hetzelfde.

Of het nou een andere cultuur is of niet, of het nou de andere kant van de wereld is of niet, geeft een man niet het recht om zo goed als naakt in een slaapkamer te komen van een ander, een vrouw van een paard te sleuren, te zeuren over een massage, of whatever dan ook. Dan had ik hem toch mooi kennis laten maken met het stukje deze wereld en hem een nieuw gebitje aan laten meten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:28

En dan eigenlijk de kleine dingetjes er ook nog bij: de ontevredenheid over de meegebrachte paardenspullen, het gezeur over het flacon wasmiddel,... Niet de ergste dingen ter wereld, maar echt aangenaam en hartverwarmend is het toch ook allemaal niet.
Als de cultuurschok echt zo groot is dat je al een studie moet volgen om het te kunnen begrijpen, moet je nagaan of het wel zo handig is om vrijwilligerswerk aan te bieden aan Westerse meisjes.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:34

bedouin schreef:

Juist ja, ze werden achtervolgt toen ze bij jou weg wilde, denk je dan echt dat ze terug naar jouw huis gaan om direct te vertellen dat jouw man ze achtervolgt? Ik denk dat ze op dat moment wel iets anders aan hun hoofd hadden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:38

Ceriadwen schreef:
Citaat:

Of het nou een andere cultuur is of niet, of het nou de andere kant van de wereld is of niet, geeft een man niet het recht om zo goed als naakt in een slaapkamer te komen van een ander, een vrouw van een paard te sleuren, te zeuren over een massage, of whatever dan ook. Dan had ik hem toch mooi kennis laten maken met het stukje deze wereld en hem een nieuw gebitje aan laten meten.

Ik geloof niet dat ik ergens beweer dat dat normaal is, want dat vind ik absoluut niet. Ik heb echter niet dezelfde ervaring met de man van Bedouin en heb mij in zijn gezelschap nooit onveilig gevoeld (terwijl ik toch ook een leuk jong meisje ben :D).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:44

Zelfs al had die man de beste bedoelingen, ik denk dat het toch handig is om duidelijke afspraken te maken over hoe met de meisjes om te gaan.. -O-

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:45

Tsja, zal maar heel gemeen uit de hoek komen... Dat was een tijdje terug dat jij er was. Waarschijnlijk was de liefde nog wat socialer tussen hen en is inmiddels de man des huizes tot de conclusie gekomen dat vrijwilligerswerk ook hem omvat.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:46

Het kan ook zo zijn dat hij wel in kon schatten dat jij niet je mond zou houden als hij het probeerde

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:47

Skygirl schreef:
Zelfs al had die man de beste bedoelingen, ik denk dat het toch handig is om duidelijke afspraken te maken over hoe met de meisjes om te gaan.. -O-

Te beginnen met aangekleed blijven en massages voor zijn eigen partner te bewaren, oh ja, en vooral in zijn EIGEN slaapverblijf rond te hangen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:53

Linda_Bien schreef:

Jeetje, Wat een rot opmerking van jou zeg! :(

Wie zegt dat Myour niet het lef heeft gehad om anderen te waarschuwen ? had ze daar wel tijd voor ? had ze wel een mogelijkheid om hun te waarschuwen ?? volgens mij kan je daar niet eens een antwoord op geven, en houd je het er maar op dat het komt omdat Myour geen lef had...

_-:( wat een poedersuiker opmerking, kan er met me hoofd niet bij!

TS, heel veel sterkte :(:)

Wat een nare en vervelende ervaring moet dit zijn geweest.. Geen woorden voor.. Sorry, maar geloof toch echt TS

Roselie

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:58

Bedouin kan je verklaren waarom je man in zijn ondergoed bij een vd meisjes in de slaapkamer stond?

Kimbers

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:03

En waarom hij op je spuugt en van je paard probeert te trekken? Mocht hij vaker richting jou deze kant van zichzelf laten zien, hoe durf je anderen hier dan aan bloot te stellen?

Mocht een vent ooit naar mij spugen, kan hij ten 1e een trap in z'n ballen verwachtten en daarna mag hij een heel eind opdonderen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:03

Moderatoropmerking:
Ik heb een paar pagina's terug al duidelijk aangegeven dat iedereen hier respectvol moet blijven. Dat er misschien foute dingen zijn gebeurd, is geen vrijbrief om te gaan schelden of :r -smileys te gebruiken naar andere Bokkers toe. Graag de discussie respectvol houden, zonder anderen persoonlijk aan te vallen. Als jullie je hier niet aan kunnen houden, zal het topic op slot gaan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:04

Weet je ik snap Bendouin ook wel.... Natuurlijk gelooft ze dr man daar is ze immers mee getrouwd. Nu zijn er een paar meisjes die eventjes bij hun zijn geweest die dit soort verhalen vertellen. Natuurlijk vertrouw je je man en wil je het niet geloven. Wel wil ik je meegeven Bendouin, houd het in de gaten want geloof me als dit verhaal zich blijft herhalen en terugkomen dat hij meisjes blijft lastig vallen..... ik zou dan toch gaan twijfelen aan je man ;)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:05

Als het waar is wat manlief gedaan heeft, dan is dat natuurlijk verschrikkelijk. Wat betreft de leefomstandigheden, daar kan ik niet over oordelen. En daar komt bij dat je natuurlijk weet dat je niet de luxe van thuis in Tunesië kunt verwachten.

Ik kan me alleen ook voorstellen dat Bedouin niet op de hoogte is van de praktijken van haar man en dat ze hem hier dan ook niet gaat afvallen.
@Bedouin: ik hoop wel dat je hier serieus over gaat nadenken en dat je eens even een goed gesprek met je man aangaat. Mocht je in de toekomst weer andere gasten krijgen dan moet dit natuurlijk niet nog een keer gebeuren.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:06

rOcky_lofz schreef:
Linda_Bien schreef:

Jeetje, Wat een rot opmerking van jou zeg! :(

Wie zegt dat Myour niet het lef heeft gehad om anderen te waarschuwen ? had ze daar wel tijd voor ? had ze wel een mogelijkheid om hun te waarschuwen ?? volgens mij kan je daar niet eens een antwoord op geven, en houd je het er maar op dat het komt omdat Myour geen lef had...

_-:( wat een poedersuiker opmerking, kan er met me hoofd niet bij!

TS, heel veel sterkte :(:)

Wat een nare en vervelende ervaring moet dit zijn geweest.. Geen woorden voor.. Sorry, maar geloof toch echt TS

Ik bedoel het niet rot en ook niet gemeen, vind het gewoon ontzettend banketstaaf voor de meisjes als Sandra, want Myour heeft duidelijk aangegeven dat zij wist dat Sandra en die andere meisjes gingen, dan snap ik niet dat zij hen niet het hele verhaal heeft verteld en het alleen gehouden heeft op 'dat ze het te warm vond'. Ik had het misschien iets minder hard moeten verwoorden, was er alleen een beetje kwaad over. Sorry daarvoor :)
Laatst bijgewerkt door Animae op 04-08-12 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:06

Evelijn schreef:
bedouin schreef:

Verleid? achtervolgen en massage roepen is niet verleiden dat is lastig vallen.
Half naakt in een slaapkamer staan is intimiderend.

Leuk dat jou man passievol is... ik heb ze liever minder agressief... je half van het paard proberen te sleuren tijdens een buitenrit? Valt dat ook onder passie?

Goed punt, wil hier graag uitleg over Bedouin!