CK88 schreef:Ik vond trouwens nadat ik alle filmpjes had bekeken van Oprah met Elie in Auswitz een filmpje dat Elie alles verzonnen had? En alleen zijn bankrekening aan het spekken was?
Hier kan ik me niks bij voorstellen, het is duidelijk dat Elie tijd heeft doorgebracht in Auswitz en het heeft overleefd. Dat iemand zoiets zou verzinnen kan ik met mijn hoofd niet bij en wil ik niet geloven. Die man heeft zoveel over kunnen brengen over de oorlog, de mens en blijven geloven in het goede, dat hij een van mijn persoonlijke helden is.
Ik zou je aanraden om het boek Nacht te gaan lezen en dan nog eens terug te komen op het filmpje wat je hebt gezien.
Wij zijn ook de laatste generatie die de verhalen en ervaringen uit eerste mond kunnen horen, al is dit dmv tv zoals bv Elie of je opa, oma of een ander familielid. Dit moeten we koesteren en onthouden wat deze mensen hebben doorstaan. Misschien dat het ons kan helpen en we misschien, een heel klein beetje maar, wat bewuster worden over onze woorden en daden en het effect op andere mensen. Hoe klein of groot deze ook zijn...