[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:12

CK88 schreef:
Ik vond trouwens nadat ik alle filmpjes had bekeken van Oprah met Elie in Auswitz een filmpje dat Elie alles verzonnen had? En alleen zijn bankrekening aan het spekken was?

Hier kan ik me niks bij voorstellen, het is duidelijk dat Elie tijd heeft doorgebracht in Auswitz en het heeft overleefd. Dat iemand zoiets zou verzinnen kan ik met mijn hoofd niet bij en wil ik niet geloven. Die man heeft zoveel over kunnen brengen over de oorlog, de mens en blijven geloven in het goede, dat hij een van mijn persoonlijke helden is.
Ik zou je aanraden om het boek Nacht te gaan lezen en dan nog eens terug te komen op het filmpje wat je hebt gezien.

Wij zijn ook de laatste generatie die de verhalen en ervaringen uit eerste mond kunnen horen, al is dit dmv tv zoals bv Elie of je opa, oma of een ander familielid. Dit moeten we koesteren en onthouden wat deze mensen hebben doorstaan. Misschien dat het ons kan helpen en we misschien, een heel klein beetje maar, wat bewuster worden over onze woorden en daden en het effect op andere mensen. Hoe klein of groot deze ook zijn...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:16

Colway schreef:
Mooi verslag, ik zou er zelf ook 'graag' heen willen, hele 2e wereld oorlog boeit me, hoe afschuwelijk het ook is...
Las toevallig laatst het boek 'haar naam was Sarah' voor de boekenlezers onder ons een absolute aanrader

Echt een prachtig boek! Ik durf eigenlijk de film niet te zien, omdat het vaak de verbeelding van het boek kan verpesten maar ik hoorde van een vriendin dat ze echt intens verdrietig was...

Ash_

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:19

Jeetje,
Kippenvel en tranen in mijn ogen.
Wat afschuwelijk dit zeg.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:20

Wauw, kippenvel.
Wat een verhaal meis.
Ik ben op werkweek geweest naar Berlijn, (vorige week)woensdag hebben we een bezoek gebracht aan het voormalig kamp 'Sachsenhausen'.
Na dit indrukwekkende topic voel ik me vrijwel verplicht om ook daar een topic over te maken, uit diep respect.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:25

@ rumay

Ik begrijp wat je bedoelt met toen je er voor de tweede keer was. Ik denk ook dat als ik er nog een keer kom, wat zeker weten gaat gebeuren, ik ook meer onder de indruk zal zijn en het meer zal beleven. Ik ben pas na het bezoek echt gaan nadenken over hoe het daar was geweest en toen ook meer persoonlijke documentaires gaan bekijken. Het is misschien ook te veel om in 1 bezoek te verwerken zeg maar..

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:26

Wauw... dan ben je wel even stil. Heel mooi verslag, lijkt me ook heel indrukwekkend, zwaar en emotioneel om daar rond te lopen en al die ellende en wanhoop te voelen, vreselijk. Dit mag inderdaad nooit meer gebeuren.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:28

wouw ben er ook even stil van wat een mooi verslag heb je gemaakt
heel indrukwekkend lijkt het me om daar rond te lopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:32

Hele mooie foto's en een heel indrukwekkend verslag. Dit mag nooit vergeten worden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:45

Anneert@ je slaat de spijker op zijn kop met je zin, te veel om in 1x te verwerken.
Dat was idd het gevoel er komt zoveel binnen en je kan niet alles meteen een plaats geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:51

tja....ik weet dit allemaal en toch als ik het weer lees draait mijn maag om. |(
Vooral Mengele met zijn experimenten.Hoe kun je mensen vergassen,laten uithongeren,mishandelen....onbegrijpelijk. |(
En dan is er een bepaalde bevolkingsgroep die de holocaust ontkent :( .....dan draait mijn maag weer om.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:53

KG_Images schreef:
Wauw... dan ben je wel even stil. Heel mooi verslag, lijkt me ook heel indrukwekkend, zwaar en emotioneel om daar rond te lopen en al die ellende en wanhoop te voelen, vreselijk. Dit mag inderdaad nooit meer gebeuren.

het is in de jaren '90 weer gebeurt....alleen zonder het vergassen.
Genocide gebeurt nog erg vaak....

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:55

Heel indrukwekkend.. kippenvel..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:56

Zag het topic en heb toch maar op de link geklikt. Ben zelf ook een aantal jaar geleden naar Auschwitz I en II geweest met school en nog wat andere plekken. (filmlocaties, de fabriek etc.)
Was zelf mede organisator van de reis.
Altijd erg indrukwekkend zulke dingen, het gene wat mij het meeste heeft aangegrepen is toch wel de kleine vitrine van een meter bij een halve meter met babykleertjes...maar dat gold geloof ik voor iedereen in onze groep.
het is bizar om daar te lopen en nu 4 jaar later realiseer ik me nog steeds wel eens iets of denk ik er nog wel eens aan terug. We hebben toen ook van een van onze docenten in het museum bij een van de kampen een ontroerend en ongelofelijk heftig college gehad, nog nooit zo'n groep leerlingen zo stil zien luisteren.

Het valt me wel op dat veel mensen toch in de zomer gaan, wij gingen vanuit school in de winter. Dit heel specifiek omdat Auschwitz eigenlijk niet een plek is die je wil zien in volle bloei...dat staat zo ongelofelijk in contrast met elkaar. Als ik de foto's van de rails zie uit de beginpost en terugkijk naar die van mij snap ik dat volle bloei niet op zijn plek is en vind ik de sfeer met sneeuw nog veel grimmiger...maar terugdenkend, misschien was de zomer toch fijner geweest.

Ik heb op Auschwitz-Birkenau dan ook die dag met -10 en een laag sneeuw tot aan mijn knieen gelopen over de rails.
Met de gids achter ons die ons vertelde dat de mensen van de transporten met dit weer aankwamen in niet meer dan wat losse kleding.

Ben blij dat ik ben gegaan, maar het blijft ook nu nog ongelofelijk knagen en heftig..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:07

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:52

Wow, het blijft me echt interesseren. ik vind het zo erg wat er gebeurd is. Ook ik hoop Auschwitz ooit een keer te mogen zien.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:59

Whe, die arme, arme, arme kinderen ;(
Ik ben niet zo'n emotioneel persoon, maar wat kan ik janken om die concentratiekampen.
Vooral die foto van die kinderen ;( ;( Ik betrek dat veel te veel op die van mij, hoe kun je?! Wat een monsters.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:00

Mooi verslag, en mooie foto's. Onwijs indrukwekkend blijft het.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:27

CK88 schreef:
Ik vond trouwens nadat ik alle filmpjes had bekeken van Oprah met Elie in Auswitz een filmpje dat Elie alles verzonnen had? En alleen zijn bankrekening aan het spekken was?

Van iemand die de holocaust durft te ontkennen zeker?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:34

Blue_Eyes schreef:
CK88 schreef:

Van iemand die de holocaust durft te ontkennen zeker?

Geen idee, vond het toevallig op internet. Geen idee of het waar is, zoiets verzin je niet lijkt me en anders kun je het allemaal niet zo nauwkeurig weten. Hier is het stukje waarin wordt beweerd dat Elie een oplichter is. In het begin een beetje vaag, maar halverwege komen er meer duidelijkheden.
Dan hij de tattoo die hij op zijn arm zou hebben niet wil laten zien enze. Ach de media....je weet hoe dat gaat met iemand die succes heeft met zijn boek...

http://web.me.com/aartliberty/Stop-Zion ... hter!.html

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:39

Kijk al even naar de link, die titel: Stop-Zionism/Holocaust_Leugens. Dus, ja: een of andere idioot die de euvele moed heeft de Holocaust te ontkennen. En hoe doe je dat? Door hen die het overleefd hebben tot leugenaars uit te roepen.

Kijk al even naar de eerste regels van het stuk:
Citaat:
Miklos Gruner, die dit verhaal vertelt, is zelf ook iemand, die er niet voor terugdeinst leugens te verkondigen. Want volgens zijn zeggen werden zijn moeder en zijn jongere broer onmiddellijk vergast bij aankomst in het 'werkkamp' Auschwitz. Terwijl bewezen is, dat er nimmer 'vergassingen' hebben plaatsgevonden en er in Auschwitz geen gaskamer was.

Daar kan ik me al zo boos om maken....

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:49

LynnDenise schreef:
Wow, wat een mooi geschreven verhaal!
Toevallig ben ik een paar weken terug naar Sacksenhausen geweest in Berlijn, daar werd verteld dat Sacksenhausen de eerste concentratiekamp was en die heeft voorbeeld gestaan voor o.a. Auschwitz. Nou dat is wel duidelijk! Het prikkeldraad waar stroom op stond, alles komt weer naar boven. Maar zo te lezen hadden ze daar wel grotere barakken met veel meer mensen. Ook hadden ze in Sacksenhausen geen gaskamers, dat je daar in Auschwitz nog in mag! Indrukwekkend!
Het Arbeit mach Frei bord kon je in elk concentratiekamp vinden, gekkenwerk dat die dingen gebouwd zijn. Echt puur gekkenwerk!

Bedankt dat je dit verhaal met ons hebt gedeeld!

Even een herstel. Ik ben vorige week ook naar Sacksenhausen geweest. Daar hadden ze wel degelijk gaskamers. Bij afdeling "Z". Dat overbebouwde gebouw. Naast het schotmuur. Alleen de gaskamer was helemaal verzakt, net zo als de omliggende gebouwen zoals de lijkenkamer en de ovens. De grond was niet geschikt om op de bouwen. (Klei).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:51

Blue_Eyes schreef:
Kijk al even naar de link, die titel: Stop-Zionism/Holocaust_Leugens. Dus, ja: een of andere idioot die de euvele moed heeft de Holocaust te ontkennen. En hoe doe je dat? Door hen die het overleefd hebben tot leugenaars uit te roepen.

Kijk al even naar de eerste regels van het stuk:
Citaat:
Miklos Gruner, die dit verhaal vertelt, is zelf ook iemand, die er niet voor terugdeinst leugens te verkondigen. Want volgens zijn zeggen werden zijn moeder en zijn jongere broer onmiddellijk vergast bij aankomst in het 'werkkamp' Auschwitz. Terwijl bewezen is, dat er nimmer 'vergassingen' hebben plaatsgevonden en er in Auschwitz geen gaskamer was.

Daar kan ik me al zo boos om maken....

Nee, website is geen Holocaust-ontkenning, ze willen alleen mensen stoppen die ervan profiteren, oftewel leugens erover vertellen (zoals waar Elie hiervan beschuldigt wordt). Geen idee wat waar is, je kunt ook internet niet direct vertrouwen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:52

Grace schreef:
waauw wat een verslag, heb hem helemaal door genomen en heb nu serieus de rillingen op mijn lijf staan.. hoe verschrikkelijk had dit moeten zijn.. Mijn overgroot oma was een joodse vrouw het idee... het is gewoon verschrikkelijk en heb er geen woorden voor.. raar genoeg blijf ik voor altijd een raar gevoel bij duitsers en duitsland hebben.. terwijl veel mensen van nu er helemaal niets meer mee te maken etc hebben.... Dit was echt zonder aarzelen de HEL op aarde...

Schaam je! Makkelijk hoor, om mensen over 1 kam te scheren. Dus als een homo een heel schoolgebouw neerknalt, krijg je een raar gevoel bij homo's?

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:53

Wat een ontzettend indrukwekkend topic! Ik heb werkelijk overal kippenvel. Ongelofelijk dat mensen elkaar zulke verschrikkelijke dingen aan kunnen doen! Die foto van de gaskamer......

Ik ben afgelopen zomer in Terezín geweest, dat was ook erg indrukwekkend. Ik vond het zo bizar dat er daar nu weer mensen wonen, ik denk niet dat ik dat zou kunnen.
In de toekomst wil ik ook een keer naar Auschwitz, maar daar durf ik echt niet alleen naartoe.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:54

Website is inderdaad niet direct holocaust-ontkenning, maar wel een heel zware poging om holocaustslachtoffers zo ongeloofwaardig mogelijk te maken. Zie bv ook deze quote:

Citaat:
In joodse kringen is het blijkbaar gewoon om onwaarheden over de Holocaust en de concentratiekampen levend te houden.

En dan de ontkenning dat er in Auschwitz mensen vergast werden.... :r