Tips Schotland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:00

Szan schreef:
Want we gaan immers vooral voor de natuur, de steden en toeristische plekken hebben we voor het grootste deel al gezien.

Juist op die plekken vind ik een auto handig. In steden kun je wel komen, en naar de echt toeristische highlights gaat nog wel een bus, maar het begin van een mooie wandeling of die ene manege waar je dagtochten kunt rijden zijn vaak met het OV niet te bereiken. Wanneer ga je? Mag ik mee? Ik heb een auto, súperhandig! O:)

MootjeK

Re: Tips Schotland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:02

Zonder auto kom je gek genoeg inderdaad niet bij de échte natuur. Glen Coe, dat stuk bij Applecross waar ik het net over had, das allemaal niet te doen zonder auto.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:24

Glen Coe is inderdaad niet te doen zonder auto...
Wij gaan een week in een huisje daar in de buurt, heeft mijn moeder altijd gewild, die is helemaal gek van Glen Coe :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 13:34

Heb Glen Coe even opgezocht op internet, ziet er schitterend uit zeg daar! Wat een omgeving!
Kon alleen niet zo snel duidelijk krijgen waar het nou precies ligt, wie kan dat wel precies omschrijven?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:35

Ik ben zonder auto in Glencoe geweest, en dat viel inderdaad tegen. 3 km lopen vanaf de bushalte naar de jeugdherberg, en dus ook 3 km lopen als je naar het dorpje wilt voor boodschappen of om iets te gaan drinken, of als je ergens heen wilt met de bus. Dan nog 1,5 km verderop naar Ballachulish, waar het VVV zit en de meeste wandelingen beginnen...

We wilden naar Rannoch Moor, maar omdat de bus maar 2x per dag ging en officieel daar geen halte had, vonden we het wat te tricky. Stel je voor dat je daarvandaan terug wilt en de bus stopt niet, dan moet je heel dat eind terug lopen of liften.

Kortom, het kan wel, maar het is heel bewerkelijk.

Edit: Kijk even op GoogleMaps. Er is ook een plekje Glencoe, het is niet al te ver bij Fort William vandaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:39

Glen Coe had ik willen doen vanuit Fort William (maar omdat ik mijn vakantie iets had ingekort is het Stirling geworden).

Scottish Citylink heeft wél een prima dienstregeling tussen Glasgow en Fort William, waarbij ook wordt gestopt in Glen Coe en Ballachulish:

http://www.citylink.co.uk/timetables/ne ... s_skye.pdf

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:04

Nimue schreef:
Juist op die plekken vind ik een auto handig. In steden kun je wel komen, en naar de echt toeristische highlights gaat nog wel een bus, maar het begin van een mooie wandeling of die ene manege waar je dagtochten kunt rijden zijn vaak met het OV niet te bereiken. Wanneer ga je? Mag ik mee? Ik heb een auto, súperhandig! O:)

Wij gaan waarschijnlijk volgend jaar, ergens rond juli 2010. We moeten nog kijken of het dan allemaal uitkomt met studie en werk, maar dat moet wel te regelen zijn! En een auto kunnen wij wel gebruiken, we hebben (tot nu toe) nog geen rijbewijs en/of auto O:) Dus kan je rond juli? :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 14:05

Ah, heb toch ontdekt waar Glencoe te vinden is. We komen daar in de buurt, dus ik wil daar nu zeker wel even een kijkje nemen :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:09

Even inhakend op het auto verhaal, de prijs van het huren van een auto in Schotland viel mij reuze mee. En het is ontzettend makkelijk om een auto tot je beschikking te hebben, veel plaatsen zijn slecht tot niet met het ov bereikbaar. Zeker boven Loch Ness wordt het zeuren.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:33

Karin schreef:
Scottish Citylink heeft wél een prima dienstregeling tussen Glasgow en Fort William, waarbij ook wordt gestopt in Glen Coe en Ballachulish:

http://www.citylink.co.uk/timetables/ne ... s_skye.pdf

Yep, maar dan is het dus nog 3 km lopen naar het youth hostel... en ook die 3 km weer terug als je nog eens iets wilt gaan doen. Of 4,5 naar Ballachulish.
Bij Rannoch Moor was toen ik er was nog geen halte. En dat is eigenlijk gelijk de moraal van het verhaal: op veel plekken kun je op zich wel kómen met de bus, maar als je er verder dan iets in de buurt wilt gaan doen is dat erg lastig.

Kaka, ik heb afgelopen voorjaar een auto gehuurd in Yorkshire. Dat was 220 pond voor 8 dagen, inclusief een tank benzine én een volledige verzekering. Ik vind het dus ook erg netjes, valt alles mee. Ook het links schakelen vond ik goed te doen.

Szan, ik was eigenlijk van plan om dan naar de VS te gaan, maar Schotland is ook wel aantrekkelijk. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:38

Die 3 km lopen naar het hostel had ik idd gezien, vandaar ook dat mijn plan was om in Fort William te overnachten en gewoon ff heen en weer te gaan naar Glen Coe voor de dingen die ik daar wilde zien en doen. :j

Is er dus niet van gekomen, maar Fort William en Glen Coe lopen hopelijk niet weg. :))

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:13

@MootjeH: Wij gaan naar Applecross, had al gehoord over die Inn maar die is helaas vol :\ nu gaan we in Applecross 2 nachten in een trekkershutje maar zeker weten dat ik lekker ga eten in de pub van de Inn (ze hebben vorig jaar een prijs gewonnen: Best Seafood Pub of GB :9 ) daarna 2 dagen naar naar Sky en dan op de ferry naar Isle of Harris waar we een kamer hebben geboekt in een klein luxe hotel pal aan het strand. Ben erg benieuwd de zee is daar knalblauw en het strand heel wit en verders een hele ruige natuur. Kan niet wachten!!! Dit alles doen we dus wel met de auto anders is dat volgens mij niet te doen in 1 vakantie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:36

Wat ook mooi schijnt te zijn is de omgeving van Stonehaven, ten zuiden van Aberdeen.

Het kasteel daar (gebruikt voor de film Hamlet) ligt nog aparter op een rots dan de kastelen van Edinburgh en Stirling:

Afbeelding

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:21

Wow, :wow: das mooi... daar ga ik een volgende keer naar toe (ligt nu nogal uit de route) :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 11:38

Wow, dat is inderdaad prachtig daar!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:47

Ik ben daar geweest, maar geen tijd om echt naar binnen te gaan. We kwamen er langs toen we vanuit het noord-oosten naar de boot reden en hebben daar onze pauze gehouden. Maar alleen al het zich op het kasteel in de mist was fantastisch, ik wil er graag nog een keer heen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:44

Mooi hè? Kan me voorstellen dat het in de mist ook heel apart is.

Ik begreep uit een tekstje ergens op internet dat het het meest gefotografeerde kasteel van Schotland is.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:37

Ziet er prachtig uit.. heb het ook al vaker voorbij zien komen op kalenders, in boeken en op ansichtkaarten :)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:53

Ik kom ook even dit topic binnenvallen :)
Met een vraagje... Voor twee weekjes in Schotland, een auto huren, elke nacht gewoon goedkoop slapen en eten hoeft ook niet te luxe, gewoon Schotland bekijken o.a. Edinburgh natuurlijk (niet in augustus)... Hoeveel zakgeld zouden jullie daarvoor meenemen (per persoon) naast alle kosten zoals vliegticket en reisverzekering?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:01

Pfff tjemig, vind ik moeilijk... Ik vind persoonlijk het uit eten gaan niet zo duur als je je tot de pubs beperkt (10,- voor maincourse). Overnachten in B&B's is ook te doen. Volgens mij kan je als je goed zoekt voor 20,- pppn prima overnachten (incl ontbijt waar je een hele tijd op voort kunt).

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:13

De pond staat gunstig voor ons 'euro-gebruikers'... scheelt ook!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:36

Auto huren zou ik zo'n 300 pond voor uittrekken, en dan de benzine nog. Slapen voor de zekerheid 25 pppn inplannen, daarvoor moet het wel lukken, eten met lunch + avondeten en drankjes zo'n 20 pond per dag.

14 overnachtingen is dan dus 350 pond
14 dagen eten 280 pond
auto 150 pond per persoon

780 pond daarvoor, dan nog de benzine en je wilt natuurlijk nog dingetjes kopen en zult soms entree moeten betalen. Ik zou toch wel denken aan 1000 pond per persoon, al heb ik het slapen en eten wel ruim genomen.

Je kunt daar natuurlijk een hele hoop vanaf halen door een tent mee te nemen en bij mooi weer te gaan kamperen, of in een youth hostel te gaan slapen en daar zelf te koken. Dan ben je voor je overnachting en eten samen met 30 pond per nacht zeker wel klaar en bespaar je al snel 15 pond per dag (en bij kamperen nog veel meer). Ook benzinekosten heb je zelf wel een beetje in de hand.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:22

Hé dat is goed nieuws, dat zou betekenen dat ik best wel snel kan gaan :):)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:25

niet het hele topic gelezen hoor, stuitte er toevallig op,
ik zag gister nacht op engelse tv een boer in Schotland die primitief kamperen organiseert.
geen water etc, echt overleven met een grote tas vol spullen in het veld.
ik weet niet waar het precies is, maar ja misschien is dat ook leuk om te doen als je daarheen gaat.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:26

Denise, dat is wel per 2 personen wat ik nu zei. In je eentje is autohuur natuurlijk duurder en overnachten in B&Bs soms ook (hostel maakt niet uit). Met zijn vieren ben je juist weer goedkoper uit met de auto.

20 pond eten dan denk ik voor de lunch aan een take-away broodje halen (pond of 4 á 5), avondeten 10-tje, en dan heb je nog 5 pond over voor je drankjes, bijv 3x flesje water ergens meenemen en 1 drankje bij het eten. Als je vier keer per dag wat gaat zitten drinken ben je natuurlijk meer kwijt. ;)

Als je overnacht bij een B&B en je hebt 's ochtends full English breakfast (en je lust dat ;)), dan kun je er inderdaad lang op vooruit. Dan heb je tussen de middag wel genoeg aan een banaan en een muffin ofzo. ;)