[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:53

Ik hoop dat je eruit komt met Yoda, dit klinkt echt niet fijn. Kun je niet bellen met de kliniek met je vragen voordat je er heen zou gaan?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 09:29

Hi Prairy, ik heb opgezocht hoe lang het duurt eer voedsel uit de maag van een hond van 17 kg is verdwenen. Dat kan 4 tot 8 uur zijn. Dus eigenlijk weet ik na dat tijdstip pas of de maag het wel of níét getransporteerd krijgt naar de darmen. En dat het dan foute boel is als ze weer gaat overgeven. Ik heb echter erg goede hoop. Ze is gewoon rustig, ligt te slapen, dus ik zie nu geen onrust, stress of ongemak.
Bellen moet ik sowieso doen vanmorgen om hen op de hoogte te houden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:42

Oh, meid, heb je problemen ook met Yoda. Wat een zorgen allemaal hier. Heel veel sterkte hoor, ik hoop zo dat het snel weer beter gaat. :knuffel:

Wat een werk hebben jullie verzet in die 5 jaar. En het is prachtig geworden! Jullie hebben met recht eer van jullie werk hoor!!

Is de oppas nog gekomen? En wat doen jullie nu, toch weggaan en Yoda meenemen? Wat een ellende en zorgen weer...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 11:49

rocymax schreef:
Oh, meid, heb je problemen ook met Yoda. Wat een zorgen allemaal hier. Heel veel sterkte hoor, ik hoop zo dat het snel weer beter gaat. :knuffel:

Wat een werk hebben jullie verzet in die 5 jaar. En het is prachtig geworden! Jullie hebben met recht eer van jullie werk hoor!!

Is de oppas nog gekomen? En wat doen jullie nu, toch weggaan en Yoda meenemen? Wat een ellende en zorgen weer...

Hi Astrid, dank voor je complimenten! Ik las dat jij ook problemen met je Kuna hebt, rot joh. Maar je bent er zo vroeg bij, het gaat vast goedkomen. Erg fijn dat je ontdekt hebt wat het kan zijn, helaas door ervaring, maar goed, dan was dat toch nog ergens goed voor, helaas.

Ja, Yoda in de problemen en ik denk nu ook dat ik weet waarvan het komt. Ik was al zo geïrriteerd over dat het pruimen- of perzikenpitten konden zijn, ik let namelijk zo goed op en ze kan sowieso al niet los van de lijn, dus deed ik zo mijn best dat te vermijden en dan zou ze toch nog wat hebben binnengekregen.

Maar ik kreeg van iemand de opmerking dat geperste kluiven ook darmverstoppingen kunnen veroorzaken. En die kluiven kregen ze iedere dag sowieso 1x en vaak 2x per dag. Meteen mee gestopt. Net gisteren een nieuwe zak van 40 kluiven binnen gekregen, maar die geef ik wel weg aan een asiel of zo. Maar ik denk dus dat het daarvan is.

Ze is nu echt normaal en ik heb de d.a. daarvan op de hoogte gesteld en midden vanmiddag en aan het eind van de dag tegen hun sluitingstijd, heb ik nog 2x contact met ze.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 11:53

O ps, de oppas zou hier nu ieder moment kunnen zijn als ze niet weer verkeerd gereden zijn. Ze heeft alleen Waza als gps en haar foonoplader is stuk, dus als haar foon leeg is, weet ze niet meer waar ze is en moet ze ergens gaan opladen. Kennelijk is een oplader kopen onderweg geen optie. Ik denk dat ze vandaag wel hier zullen aankomen, hahaha, "beetje" vertraging.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:32

Even in de rapte, ben wel bijgelezen ondertussen ;-)

Hopelijk goeie beterschap voor Yoda !

En veel plezier met de vrienden die op komst zijn of inmiddels gearriveerd geraakt zijn !

En tof dat je al een jubileum hebt kunnen vieren daar in de Gers !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 20:10

Marilu schreef:
Even in de rapte, ben wel bijgelezen ondertussen ;-)

Hopelijk goeie beterschap voor Yoda !

En veel plezier met de vrienden die op komst zijn of inmiddels gearriveerd geraakt zijn !

En tof dat je al een jubileum hebt kunnen vieren daar in de Gers !

Hi Marilu, dank je. In het emigratietopic kun je een praatje lezen over het paardrijden bij Odette.

Onze oppas arriveerde 24 uur te laat. En toen nog zijn we ze gaan halen op 1.5 uur rijden, want ze konden ons niet vinden doordat ze geen gps meer hadden.

Yoda is wel door haar darmcrisis heen gekomen, maar ze heeft erge verlatingsangst gekregen de laatste tijd en als ik niet minder dan 1m bij haar vandaan ben, wordt ze heel erg onrustig met piepen tot gevolg. Heel vervelend en beperkend.

Ze kan er niets aan doen ze is mega-onzeker geworden door de bromium denk ik, want ze valt veel om en ik ben letterlijk en figuurlijk haar houvast. Zodra dat wegvalt, begint ze te piepen en huilen. Zelfs als ze naast het bed ligt en niet mijn hand voelt.

Ik ben het aan het afbouwen, maar het is echt dramatisch lastig. Ze raakt echt in paniek. Met op bezoek gaan was dat dus ook erg lastig en als wij er even niet zijn, ook erg lastig. Soms ben ik gewoon hard en ga ik toch weg, ik moet ook kunnen leven en mijn dingen doen waar zij niet bij kan zijn, maar moeilijk is het wel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:51

Dat getob met zieke dieren is zo moeilijk. Je gunt ze de wereld, en niet dat ze lijden.
Hopelijk is Yoda inmiddels wat rustiger.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 07:41

Het gaat erg slecht met Yoda. Ze gaat erg hard achteruit en ik moet vandaag contact zien te krijgen met de dierenarts. Ik ben maar gestopt met de bromium want ze valt continu om, dit is echt te zielig. Maar ik weet niet of het nog goed komt. Lijkt wel of ze een tia of zo gehad heeft. Ik zie alleen maar achteruitgang, geen verbetering, ze piept erg vaak. Dus het is vandaag óf drastisch iets doen dat er verbetering komt of inslapen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:17

Veel sterkte Monique :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 09:34

Dank je Sintara.

Zometeen 10 u naar de dierenarts. Het filmpje was al klaar, dus dat heb ik wel online gezet. Maar het ontbreekt me even aan zin om er een verhaal bij te vertellen.

https://youtu.be/il4zD2Jvs4Y

Tot de volgende keer, met hopelijk goed nieuws.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:14

Fijn dat je bij de DA terecht kunt, maar het klinkt niet goed voor Yoda. Sterkte! :(:)
Filmpje is weer mooi. :j

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:15

Jeetje, wat een ellende met Yoda, hopelijk kunnen ze nog wat voor haar doen. Sterkte

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:45

Leuk filmpje. Wij zijn pas ook naar het kasteel van Bonaguil geweest. Milko en ik hebben alleen die toren niet meer beklommen, trokken we lichamelijk niet meer. Mijn vader wel, die is met zijn 79 jaar in betere conditie dan wij.

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 11:38

Gaaf Odette, je pa zo fief.

Yoda is ingeslapen. We gaan haar nu begraven.

Ze kon niet meer opstaan en het leek of al haar systemen het aan het opgeven waren. Ze kon haar blaas niet meer legen, had geen kracht meer te poepen en haar achterhand was te zwak om te gaan staan. De d.a. denkt dat ze vanaf de laatste clusteraanval in een soort van continue zwakke epi is gebleven. De bromium heeft een tijd geholpen toen ze de eerste week 4 pillen ervan kreeg, maar dat zijn ridicule hoeveelheden dat moet alleen in het begin. Erna is het steeds fouter gegaan en die blokkade van haar darmen is mogelijk ook al een shutdown van haar systeem geweest.

Wat we nu nog hadden kunnen doen, is 3 dagen opnemen op de kliniek, aan een infuus dat alles neutraliseert en monitoren bij epiaanvallen hoeveel er nodig is om op waarde te krijgen. Maar ze raakt in paniek als ze alleen is, dus dat triggert alleen maar meer epi, dus dat wilde ik haar niet aandoen.

Ik kon er ook voor kiezen het infuus zelf thuis te doen, maar het leek me een te grote lijdensweg, want ze zal dan ook niet à la minuut kunnen lopen en als ze dat wel kan hoe dan met het infuus.

Ik heb besloten haar te laten gaan, het voelt als altijd egocentrisch, maar tijdens dat we bij de d.a. waren had ze ook continue kleine absences, dus de d.a. zou als het haar hond was haar hebben laten gaan en dat hebben we gedaan. Ze zei dat het liefde was om haar te laten gaan.

Yoda is hier aan komen lopen als zwerfhond, gewond, supermager, ik hoop dat ze hier toch nog 3,5 jaar plezier heeft gehad. Ik ga ff een paar dagen zwart. Tot weers.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:42

Heel veel sterkte met het verlies van Yoda!
Een geweldig dier.
Voor nu de beste beslissing in haar belang.
Het is en blijft moeilijk om deze beslissing te moeten maken en het komt altijd weer sneller dan je denkt en hoopt.
Yoda heeft de laatste jaren mogen genieten van een goed leven. Wat ze waarschijnlijk nog nooit had gehad.
Schrale troost voor nu - i know- ,maar na de pijn zal dit je troost gaan zijn...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:00

Ach lieve Mo! Kom ik na een lange tijd weer je topic invallen, bijgelezen en dan lees ik het verdriet bericht van Yoda!

Allereerst natuurlijk onwijs veel sterkte met het verlies.. hartverscheurend is het iedere keer als je afscheid moet nemen..

Maar wat heb jij/jullie het fantastisch gedaan met en voor Yoda! Ze had geen betere plek kunnen uitkiezen om haar billen in een gouden mandje te parkeren.. ze heeft haar laatste jaren zoveel liefde gehad en het heeft haar aan niks ontbroken. En ook nu is ze met alle liefde over de regenboogbrug gegaan.
Laat je tranen de vrije loop, rouw en kijk dan terug op haar geweldige laatste jaren! <3

Knuffel voor jou Mo! :(:)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:00

Heel veel sterkte Mo en Erwin. Yoda heeft nog een paar fijne jaren bij jullie gehad. En als ik het zo hoor hebben jullie de juiste beslissing genomen. Het komt regelmatig voor de een hond wordt ingeslapen omdat de epilepsie te heftig is en niet goed reageerd op behandeling.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:10

Ach wat verdrietig. Je/jullie hebben alles wat mogelijk en goed was, langer aanmodderen had denk ik alleen maar de lijdensweg verlengd.

Heel veel sterkte :knuffel:

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:13

Heel veel sterkte Monique

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:29

Ach wat verdrietig Monique, sterkte voor jullie beide. Y;(
Yoda heeft het fantastisch bij jullie gehad en jullie hebben er alles aangedaan. Helaas werkt soms de natuur niet mee.
Een beestje wat op is, laten gaan is helemaal niet egocentrisch, maar juist een teken van ultieme dieren liefde.
Yoda “weet” niet dat ze werd ingeslapen.
Yoda zou wel weten dat ze pijn of zwaar ongemak zou hebben. Hoe mooi is het dan dat als alle realistische opties niet meer werken, dat wij hen een verder lijden kunnen besparen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:52

Ach Mo,wat verdrietig dit nu toch. Je spreekt over egoïstisch, maar het is juist niet egoïstisch om Yoda te hebben laten gaan. Het is juist een teken van jullie liefde voor Yoda, jullie hebben haar een lijdensweg bespaard.
Het verdriet,ik weet er alles van helaas maar Yoda heeft een fijn leven gehad bij jullie met mooie herinneringen die jullie koesteren.

Veel sterkte..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 13:28

Veel sterkte met het moeten missen van Yoda. Zo'n moeilijke keuze, maar gedaan uit liefde voor haar.

Het filmpje van jullie korte vakantie is prachtig. Dankjewel voor het delen.

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 15:12

Heel veel sterkte met het verlies van yoda.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 15:26

Heel veel sterkte met het verlies van Yoda. Houden van is ook laten gaan. Ze heeft een paar fijne jaren bij jullie gehad. Onthoud dat.