Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 13:14

Dat kan ik wel winnen als het zover is. Dezen komen ook uit zaad, gewonnen bij een camperplaats vorig jaar en door mijn papa opgekweekt. Ik noem het zelf de middelvinger plant :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:50

De rode is een kattenstaart soort (Amarant). ;)

TinkerTreas

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:08

Getver, een rat zou ik ook niet blij van worden. Ik lees bokt meestal op mijn telefoon, dus ik had dat oogje niet gezien Haha.

Het lijkt mij zo heerlijk om wat meer ruimte te hebben rond het huis. Dan hoeft het niet eens mega groot (moet je allemaal maar bijhouden ook).
Maar ik gedij niet zo goed in de randstad, waar ik dus woon. Ik ben snel overprikkeld.

Maar voorlopig kunnen we hier nog niet weg ivm de kinderen en het bedrijf van mijn man.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:17

Marcella schreef:
De rode is een kattenstaart soort (Amarant). ;)

Dat idee had ik ook al.

Hoe hoog worden ze Karuna? Middelvinger klopt ook wel ja :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 15:34

https://seedsofimbolc.ca/index.php/prod ... ed%20green.

Het is de elephant head variant vind ik net, kennelijk de zaden en bladeren en steel ook eetbaar en wordt ook gebruikt voor glutenvrij eten. Ah eetbare plant dan, mooi dat ik daar een beste rij van wilde maken, wie weet kan ik er genoeg kweken als voedsel ook :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:17

Ik zie de amarant volop in de moestuintjes staan waar ik ook een tuintje heb :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:25

Hier op het complex komen ze ook steeds meer voor dankzij mij. Zonder zelf te zaaien trouwens. O:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:49

Ratten, bah, ik heb er ook niets mee.

Die grote slakken kun je overigens eten. DAn moet je ze een paar dagen in een bak houden zonder eten zodat ze zichzelf leegschijten en dan kun je ze eten. Escargot, dus typisch Frans. Dit heb ik van iemand die in Frankrijk woont en dat dus wel eens doet, gaat op zoek naar die grote slakken.
Zelf heb ik wel eens escargot gegeten, maar het is niet mijn hobby zeg maar. ;)

Ik ken die plant niet. Maar ik vind hem er wel mooi uitzien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 18:51

Dit zijn ook eetbare exemplaren maar ze zijn veilig hier. Familie van de schaal en schelpdier dus een nogo en gv vindt ze te leuk om te eten. :D

Kokkels wel vroeger geraapt voor mijn ouders en paar jaar geleden voor gv ook. Die eet hij wel.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:06

Ratten, brrr. Hier werkt een plastic muizenval met Nutella voor muizen erg goed. Die heb je ook voor ratten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 19:21

Klopt die ken ik. Alleen voor mij een nadeel. Ik haat de aanblik van een geplette rat of muis. %) Die electrocutie vallen werken perfect voor muizen ook ook al waren die eigenlijk voor ratten.

Snel en schone dood, geen bloed of zo. Ik heb deze https://ongedierteproducten.nl/bsi-elek ... muizenval/ gekocht bij de lokale boerenbond in nederland jaren geleden, point vert verkoopt deze ook zag ik pas. Daarvan wil ik er nog een paar aanschaffen en elke ruimte er een geven voor als ik er ben. Alleen mijn grootste dillema waar laat je een dode rat? Kliko die weinig geleegd wordt is niet de optie. Op mijn composthoop wil ik ze ook niet hebben.

Zo de pootjes zijn alweer even hoog, de camper is uit en weer ingeruimd. Oude dame ligt naast me op de bank te snurken. We hebben best wat gewandeld vandaag door de tuin en over de weg. Het was een mooie zonsondergang vanavond <3 , nog even met de dame van paar huizen verderop gepraat die me toen meegenomen hebben naar het feest in de auto. Die vond het koud, ik liep met open vest en t shirt _O- .

Ik werd nog aangevallen door mijn douchekop :oo die schoot opeens los au en die lanceerde zich tegen mijn rug samen met een keiharde waterstraal. Ik kon er net bij om hem weer vast te draaien.

De wind is nu voor morgen eind van de middag voorspeld. Dan hoop ik alweer een stukje noordelijker te staan op een windluwe plek. Alle plantjes staan alweer in de grond. Geen fotos van gemaakt nog, doe ik morgen wel.

Ik heb rond het achterste zitje lavendel staan en een mooie hortensia voor wat kleur. En groenblijvende camelia die de glansmispel afwisseld voor wat groen en kleur bij het hek naar de buren, en de citroen eucalyptus staat bij de picknicktafel. Als het goed is ben ik nu aardig voorzien voorlopig. Water geven is niet echt nodig, maar ik heb eindelijk mijn spitvork meegenomen, destijds nodig in Lelystad op zware zeeklei. Voor deze klei is het ook een genot met gaten maken, zo licht. Geen grasmaaien dit keer, veel te naten soppig, ook wel eens fijn :D het moet nog een keer voor de winter, dan kan de graasmaaier mee naar nl voor onderhoud van de messen.

De doos waarin de thee is verzonden ligt nu op een stuk moestuin om het gras en onkruid weg te krijgen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:28

Wij gooien de dode muizen ed gewoon van de berg af. Misschien naar de decheterie brengen als die niet te ver is. En anders onderweg ergens in een vuilnisbak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 19:31

Openbare vuilnisbakken zijn hier behalve bij de supermarkt een schaars iets, :+ ik kan een stuk de bebouwing uitlopen en ze in de greppel kiepen maar dat vind ik zelf niet zo een tof idee. Wie weet is het een oeps foutje geweest maar ik wil die krengen gewoon niet binnen hebben. _-:(

Ik ben wel benieuwd of de bakkersmevrouw nog wat te weten is gekomen. Ik kan zelf niks vinden helaas met zoeken op internet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:08

Ik kieper dode mollen, muizen e.d. dus wel in de sloot. Daar woont van alles dat er mooi van kan profiteren, circle of life :j :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:35

Wij gooien ze ook over het hek in het bos. Zijn ze voer voor andere beesten. Kippen zijn er ook blij mee (muizen).

Of gewoon begraven. Worden ze bodem voer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 16:20

Zonnig windstil weer vanmorgen en onderweg. Wel heel,veel waarschuwingen op de radio vooral voor komende nacht en morgen. Reisplan iets aangepast daarom, ik zit nu dichter bij huis maar kan hier rustig twee dagen staan mocht het nodig zijn, beschut door een snelweg die hoog over loopt en aan de andere kant een zwembad gebouw, geen hoge bomen, harde ondergrond. Alleen een overstroming kan roet in het eten gooien :+

Als morgen te erg is ben ik vrijdag in een kleine 2,5 uur thuis als het nodig is, gaat morgen wel verkas ik naar een camperplek in limburg

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:50

Hoe gaat het met je en je hondje? Ik hoop voor je dat het meevalt en je toch vlot naar huis kunt rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:04

Ik sta heerlijk beschut :D op een fijne plek. En ga vandaar nergens heen behalve de boomloze wandelingen met mijn fikje. Vandaar dat ik gister de plannen had omgegooid onderweg na het horen van de berichten op radio fr, be, lux en de :j. Verder doorrijden windstil. En nu sta ik Verhard, beschut, met mogelijkheid tot legen van vuilwater en wc. En een open restaurantje, politie en gemeentewerken om de hoek. Hier kan ik het wel uithouden. Alleen een overstroming kan roet in het eten gooien :+

Gister stond ik ivm overvolle camperplek een stukje verderop iets meer wind vangen maar wel beperkt, tot mijn verbijstering vertrokken er twee campers. Een 140 km richting dld en naar huis via de snelweg. Zij vertrokken vroeg met een beste wapper maar nog geen takken op de weg. Op hun plek sta ik nu.

De anderen zijn net weg richting west, over een binnendoor bosweg 8)7 met al zelfs hier takjes en takken op de grond. En de parasols van het zwembad restaurant terras verspreid over het terras op de grond. Gewoon dwaas maar ik heb ze een veilige reis gewenst.

Vandaag een luie niks dag dus, ik vertrouw de voorspellingen niks dus ik blijf voor nu waar ik ben :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:21

Gelijk heb je! Niet teveel risico willen nemen nu.

Ik ben vanmorgen met rustig weer naar kantoor gereden, maar zie de bomen hier nu echt flink tekeer gaan. :=
Ik denk dat ik mooi een uurtje opneem vanmiddag en dus voor de spits naar huis rijd om half 4...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:33

Loop je dan niet de kans midden in de storm te komen? Het is vanmiddag nog niet over. Ik weet niet van waar naar waar je moet maar kun je nu nog naar huis dan wel veel langer blijven?

Ik hoor wel veel helicopters en sirenes nu.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:36

karuna schreef:
Loop je dan niet de kans midden in de storm te komen? Het is vanmiddag nog niet over. Ik weet niet van waar naar waar je moet maar kun je nu nog naar huis dan wel veel langer blijven?

Ik hoor wel veel helicopters en sirenes nu.

Jawel, maar het is maar een kleine 30 kilometer en ze zijn hier bijzonder lastig over thuis werken. Terwijl ik wel alles heb om thuis te kunnen werken. :+

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:10

Karuna, ik las dat je blij zal zijn als de septic tank er is, want dan kunnen de ratten niet meer binnenkomen. Let dan op dat er een terugslagklep in komt!

Afbeelding

Wij hebben op Kreta ook een septic tank en hadden toch last van ongedierte op de 1e verdieping. Wij werden eerst niet serieus genomen dat we 's nachts getrippel hoorden _-:( maar toen de loodgieter 1 jaar later kwam omdat de rioollucht plots niet te harden was, bleek een kniestuk van een afvoer op de 1e verdieping compleet weg geknaagd te zijn. Toen was toch wel duidelijk dat er echt ongedierte door de afvoerbuizen liep.
De loodgieter vond mijn oplossing van een terugslagklep plaatsen zwaar overdreven, maar heeft hem wel geplaatst. En sindsdien hebben we geen ongedierte meer gehad binnenshuis. Voor een paar tientjes waren we klaar!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:25

Heel verstandig om te blijven waar je bent :)

Hier ook al een aardige Wapper. Zo blij dat we vorig jaar (of alweer het jaar ervoor, weet niet meer) 3 hele grote den/Lariks bij het huis weggehaald hebben, die stonden precies in de windrichting naar het huis toe vallen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 12:29

Jakkes, dan ben je wel blij denk ik dat het euvel gevonden is en opgelost. Maar toch ik vraag me af waarom die dieren zo hardnekkig zijn dat ze desnoods door alles heenknagen om ergens te komen, stenen muren, hout, plastic. Alleen dik genoeg metaal kan ze feitelijk tegenhouden. -O-

Ik heb daar met zowel de eerste inspectie als dadelijk de echte plaatser over gehad ook. Ik heb dadelijk geen open verbinding en geen vloeiveld tussen open riool en mijn afvoer. Door het gebrek aan hoogte verschil komt er een metalen pomp met wormschroef en nog iets waarmee het gefilterde water van mijn eerste tank omhoog gepompt wordt naar een tweede bak en vandaar gaat het het riool in. In zowel bak 1 als bak 2 komen ook een metalen soort schuurspons materiaal als extra absorbtie en tegenhouder van delen.

Maar ik zal het met plaatsing het er nog een keer over hebben. In ieder geval erg bedankt voor het melden :j Die vieze inlopers wil je gewoon niet hebben. En al helemaal niet via een open riool :r

Prairy het blijft altijd zo sneu als een boom omgezaagd moet worden :knuffel: maar in dit geval wel veiliger. Ik heb alleen mijn walnoot die risico kan geven, de rest is te klein.

Weer een camper weggereden en twee ervoor terug gekomen, kennelijk zien veel mensen er geen enkel probleem in de weg op te gaan :n maar de wind is nu echt gedraaid en komt van uit zuid oost, vol op de neus nu, al is hij ook van de andere kant deels geremd door een enorme bergwal. Maar de deur uit is heel hard duwen om de deur open te krijgen zodat we er door kunnen

Er zijn ook heel veel gezinnetjes met kleine kindjes in de speeltuin hiervoor, lekker tussen de afwaaiende takjes en takken spelen. 8)7

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:37

Gelukkig liep de knager (geen idee wat het geweest is) in het riool en volgens ons ook achter de tegels van het toilet, want we hoorden de doortrekknoppen rammelen, maar hij is niet echt binnen geweest. Brrrr, daar moet ik niet aan denken!
In Frankrijk is het blijkbaar al gewoon om een terugslagklep te plaatsen. Op Kreta nog niet, terwijl dat helemaal geen dure oplossing is. Maar dat is een vorm van Griekse zuinigheid, denk ik.