Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:35

Durban <3 <3 <3.

Ik weet niet meer waar wij allemaal geweest zijn, maar het was gaaf! Eerste avond belanden we ineens in Hooters (Umhlanga), maar de 2 hotelgasten met wie we waren, waren een beetje saai. Buiten zag ik 3 jongens roken dus ben daarbij gaan zitten. Superleuke avond en week met die jongens gehad, die hebben ons echt alle gave en lokale plekjes van Durban en omgeving laten zien <3. Zij werkten om en om nachtdienst, dus als zij nachtdienst hadden, kwamen ze na het werk naar ons hotel om ons op sleeptouw te nemen en als ze dagdienst hadden, hingen wij aan het zwembad om onze kater te verwerken :') en zagen we ze 's avonds weer. Plekjes waar de locals na even nakletsen na het stappen, lokaal stukje strand enz. 1 keer zijn we 's nachts door Durban gereden, maar toen was ik toch wel blij dat de deuren op slot konden en dat die auto's van hun geen barrels waren en gas konden geven. Ben echt niet snel bang, maar ik Durban city zal ik zelf nooit 's nachts te vinden zijn :n.

Nog 2,5 week, dan zit ik in het vliegtuig :D. Echt niet normaal hoe een zin ik heb om iedereen weer te zien :D.

goldith

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:39

Idapaulien: Zorg voor Lesotho in ieder geval voor een stevige auto, de wegen zijn voor een heel groot deel onverhard met flinke hellingen. Wij hebben geloof ik hier overnacht: http://www.zoover.nl/lesotho/lesotho/se ... moke/hotel en dat beviel goed. De weg ernaar toe is wel heel lang! En zorg voor een volle tank voordat je de grens overgaat, verwacht geen tankstation tussen de hutjes. ;) Ik vond het een prachtige en vooral bijzondere ervaring, je rijdt een heel andere wereld binnen vond ik. :)
Durban kan ik je weinig over vertellen, wij hebben daar wel leuk gesurft maar voelde me er verder niet op m'n gemak (en zeker niet na een inbraak ter plekke). :Y) Je hebt daar nog wel een soort dolfinarium geloof ik?
Heel veel plezier alvast! Ik krijg wel een beetje heimwee nu ik dit topic weer wat bijlees...

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:53

Hoi ervaren Zuid Afrika gangers!
Mijn vriend en ik willen graag volgend jaar september 4 weken door Zuid Afrika reizen. Nu ben ik langzaam aan dingen aan het uitpluizen ( we willen namelijk geen georganiseerde reis, maar ons eigen plan trekken). Nu was ik aan het kijken naar de autohuur en zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Wij willen onder andere naar Addo elephant park, Drakensbergen en Krüger. Nu las ik dat voor Krüger en Drakensbergen een auto met vierwielaandrijving wordt geadviseerd. Echter kan ik op veel autosites vrijwel geen 4x4 auto's vinden op de meeste sites kun je dan kiezen uit de keuze SUV en krijg je bijv. een nissan quasqai waar 4x2 bij staat. De enige 4x4's die ik zie zijn pick up trucks, waarbij is me afvraag of dat wel handig is met bagage. Dus mijn vraag aan jullie bij welk bedrijf huren jullie je huurauto en wat voor model hebben jullie genomen en hoe is dit bevallen?
Alvast bedankt !

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 22:06

Wij hebben drakensbergen en kruger meer dan prima zonder 4x4 kunnen doen. Heb je echt niet nodig. We hebben wel een hoog model (SUV) gehuurd. Fijn rijden met grote afstanden en je ziet alles net wat beter

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:17

ik heb verder heel erg weinig kennis over auto's maar het Kruger park is zover ik weet alleen wat heuvelachtig, je rijdt over de verharde weg dus moet prima te doen zijn. het stuk van de drakensbergen (panorama route) is ook prima te doen met een degelijke auto..

excuse me if im wrong :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:57

Wij huren meestal een toyota fortuner 4x2 bij Avis.
Nog nooit problemen mee gehad in Kruger, ook niet op de 4x4 routes.
Voor volgend jaar zit Kgalagadi in de planning en dan is wel een 4x4 nodig op de route die we willen rijden maar dat is door diep zand.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:04

casperzazoe schreef:
ik heb verder heel erg weinig kennis over auto's maar het Kruger park is zover ik weet alleen wat heuvelachtig, je rijdt over de verharde weg dus moet prima te doen zijn. het stuk van de drakensbergen (panorama route) is ook prima te doen met een degelijke auto..

excuse me if im wrong :D

De weg is in Kruger lang niet overal verhard, op de zandstukken is het niet zo idioot druk. Ik geniet altijd meer van de onverharde wegen, maar daar heb je wel van die nare ribbeltjes. Met een hoge auto goed te doen, met een lage of krakkemikkige auto inderdaad alleen op de verharde wegen blijven :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 23:33

Wij hebben idd gewoon kriskras de onverharde paden gereden. Hadden een Honda CRV uit mn hoofd gezegd.
Met de drakensbergen had ik meer het Golden Gate en dan naar beneden ri Durban in mijn hoofd. Dat was prima te doen. Alleen de SaniPass naar Lesotho moet wel met een 4x4, maar dat is missch sowieso niet verkeerd om georganiseerd te doen als je dat wil.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:53

Ah super bedankt voor jullie antwoorden. Met een fatsoenlijke wat hoge auto is het dus allemaal prima te doen. Dat maakt de zoektocht alweer een stuk makkelijker!
Via en andere bokker kreeg ik via pb de tip om de reis niet helemaal zelf te plannen maar dit door travel counselors te laten doen. Zijn er bokkers die ervaring hebben met het zelf plannen van de reis of juist met travel counselors ?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:59

Wij hebben zelf veel accomodaties gekozen, maar die door hen laten vastleggen inclusief vluchten. Gaf ons een stukje zekerheid, en wij hadden moeilijke vluchten om zelf te boeken :+ De ene vertrok namelijk een halfjaar eerder, 2 andere later, maar de retourvlucht moest wel 3 tickets samen zijn, en dan ook nog vanuit een andere plaats als waar we landden. Wilden we zelf niet aan beginnen :D Dat scheelde ons een hoop kosten, door dat door het reisbureau te laten regelen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 14:01

Wij hebben alles zelf geboekt en geregeld. Vond ik super leuk en doe ik volgende keer weer.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:19

Wij hebben alles met een camper gedaan, dus met een goede auto moet het makkelijk te doen zijn!
Sani Pass zijn we op geweest met een tour mee, maar dat had ik sowieso wel prettig gevonden. Is toch een hele pittige weg als je t niet gewend bent. De parken waren verder prima te doen met de camper, ook de onverharde stukken konden we prima rijden, t hobbelt alleen wat meer :+

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:23

ah bedankt voor jullie antwoorden! En ik me maar druk maken om een 4x4 auto haha.
Vond je het zelf boeken goed te doen Manzano? En liep je nog tegen dingen aan?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:40

Wij leefden daar met de dag en hadden alleen grootschalig onze reislijn uitgestippeld. Uiteindelijk weinig van terecht gekomen en veel kriskras gedaan met binnenlandse vlieglijnen :'). Wij hadden dan alleen wel het geluk dat onze "standplaats" bij mijn neef was, dus dat is wel wat relaxter dan wanneer je daar echt kaal zit zeg maar. Verder ben ik groot voorstander om zelf mijn reis te boeken, ben altijd zo bang dat je bij een georganiseerde reis straks maar 1 dag krijgt op een superleuke plek en 4 dagen in een gehucht ofzo :=. Zou dat niet zo goed aandurven.

Nog 5 nachtjes slapen... *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:30

Dat is al bijna Yv_!

Ik vertrek over 5 weken.
Heb de anti-malaria pillen net opgehaald, eind volgende week al mee beginnen.

Voor volgend jaar ben ik ook alles al helemaal aan het plannen. Na de komende reis weet ik of er meer familie mee gaat en dan kunnen eind november/ begin december de overnachtingen geboekt worden.
Wil proberen op de openingsdag van de boekingen (11 maanden van te voren) al te boeken want het zit zo snel vol omdat er maar heel weinig plekken zijn.
Dus van te voren wil ik al zoveel mogelijk uitgezocht hebben, kan ik met de familie in ZA de laatste dingen plannen qua routes.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:11

Jaaa, ik kan echt niet meer wachten! Woensdag mijn ouders op Schiphol afgegooid en nu nog een paar dagen wachten voordat ik zelf kan. Ben wel al een beetje bezig met de voorbereidingen: stroopwafels, honingwafels, drop en bacardi 151 staan al klaar :'). Komt qua gewicht erg goed uit, kan ik daar nog even lekker shoppen _O-

Malariapillen haal ik daar. Daar hebben ze andere waar je niet een week van tevoren mee hoeft te beginnen en slechts een paar dagen erna maar door te slikken. En ze zijn een stuk goedkoper dan hier. Weet dat ik paar jaar geleden rond de 40€ kwijtwas voor pillen voor een week. Was echt duur!

Ga jij altijd naar Zuid Afrika Marije, of pak je ook andere landen tussendoor?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 23:26

Ik probeer 1x per jaar naar ZA te gaan en zou willen dat ik tijd had om tussendoor nog andere trips te maken :D
Voor volgend jaar staat ook ZA weer op de planning. Had eerst nog het idee om ook een stuk Namibië te doen maar ik ben graag steeds een aantal dagen op dezelfde plek ipv steeds te reizen. En ik kan maar beperkt van huis ivm de paarden.
Ben nu wel aan het kijken of het lukt om voorjaar 2018 richting Finland/Wit Rusland te gaan. Ook voor fotografie.
En dan waarschijnlijk in het najaar weer ZA en dan ook Botswana. Mijn neef heeft net onder de grens een gamefarm en dan daar een beetje rond toeren.
Ben nogal gek van fotografie en met name vogels. Vandaar nu ook weer 17 dagen Kruger en geen lange ritten door ZA.
Dat is ivm de gezondheid ook praktischer :o
Eerder heb ik al wel veel van het land gezien.

Qua malariapillen heb je die in NL ook dat je maar een dag van te voren hoeft te beginnen, Malerone. Mijn vader gebruikt deze en dat was van de week 73 euro voor 25 (incl een week door slikken) dagen...
Ik gebruik altijd Lariam. Heb geen last van de bijwerkingen waar deze wel erg om bekend staat en ik kan deze gebruiken in combinatie met andere medicatie die ik gebruik. Lariam is ook niet zo duur. Ik was net 40 euro kwijt voor dezelfde periode.

Bagage is hier altijd foto gear, paar shirts en shorts en meer foto gear :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 12:57

Yessss..... net ticket Joburg geboekt voor einde vd maand. Weekje Kruger *\o/*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:20

Gaaf!
Wanneer vlieg je en welke campen overnacht je?
Ik vlieg de 28e en ben dan eerst een paar dagen in Skukuza.
15 november vlieg ik weer terug.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 14:38

Buiten het kruger. Moet ik nog boeken, maar kruger zal wel vol zijn....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:17

Je kan kijken op de site of er nog plek is.
Het valt buiten de lokale vakantie periode.
Op de wat grotere camps is vast nog wel wat te vinden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:33

manzano schreef:

Wil je perse in het Kruger park zitten? in de Greater kruger area in Hoedspruit zit een leuk kamp, leuke gidsen en mooi reservaat. (alleen geen hippo's, verder wel alles eigenlijk) Africa on Foot!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:10

casperzazoe schreef:
manzano schreef:

Wil je perse in het Kruger park zitten? in de Greater kruger area in Hoedspruit zit een leuk kamp, leuke gidsen en mooi reservaat. (alleen geen hippo's, verder wel alles eigenlijk) Africa on Foot!

Tnx.... ziet er super uit, maar we gaan even lowbudget.

Ja, ben even op de site van Sanparks aan het kijken nu. Maar hoef ook niet perse in het kruger te zitten. Als we in de buurt zitten vind ik het prima. Dan ben je er ook zo.

Vorige keer zaten we in Malelane.... ben je ook in 10 minuten bij de gate.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 00:42

Ik vertrek de 13e voor 5 maanden naar zuid afrika voor mijn master onderzoek! Kijk er zo erg naar uit. Ik ga verblijven in de buurt van port Elizabeth en op een boerderij op de Karoo. Ik heb sws 5 weken vrij (en wat weekenden) en wil daarbij ook Namibië bezoeken :) iemand al ervaring daarmee?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:17

Ja! Wij zijn via Kaapstad naar Namibie gereden. Fantastisch land, lange afstanden, super aardige mensen en veel wild gezien. Ik vond het echt een aanrader! We hebben alles gedaan met een 4x4 met daktent :D