Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:40

germie schreef:
Klinkt leuk hoor.

Als ik nog eens zou gaan, dan zou ik graag Komati Springs opnemen, maar geen enkele standaardrondreis gaat daar langs helaas.

Heb je voor het paardrijden zelf gezocht naar adressen? Want zoals je het noemt lijkt het of je op elke straathoek wel een stal vindt die paarden verhuurt. Is dat daar zo populair?

Ik doe altijd alles zelf. Dus ik boek een ticket, ga me inlezen, vraag wat rond... dan na een tijdje besluit wat ik wil doen en waar ik heen wil, en dan ga ik contacten leggen.
Op zich vind ik in ieder land wel adressen om te paardrijden. Als je specifiek zoekt en je ook weer laat doorsturen kom je een heel eind

Dus die plek waar jij heen wilt kan wel, maar dan moet je het zelf regelen

Lielle

Berichten: 66444
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:01

Dorine92 schreef:
Lielle schreef:
Ik heb bij malealea in 2016 een korte rit gemaakt, Erg leuk, en prachtige lodge! Wb admie, je moet iig toestemming van de autoverhuur hebben om de grens over te gaan.

Oh wat goed! Ja ik wil daar dus echt graag die 6 daagse trektocht gaan doen. Alleen mijn contact in Johannesburg zegt dat ze het ten strengste afraadt. Levensgevaarlijk gebied daar zegt ze.
Maar jouw ervaringen waren dus goed daar? Voelde je je er 100% veilig? En hoe ben je daar gekomen? Huurauto?

Ik zal alvorens de auto te reserveren eerst even overleggen inderdaad. En ik moet even kijken hoe ik dan moet rijden, want volgens mij wil je die sani pass niet met je huur autootje rijden, zeker niet als die niet 4x4 is

Is die grens bij Lesotho trouwens een ding of rij je alleen maar langs een bord net zoals je bij ons België in rijdt vanuit Nederland?


Sani pass moet met 4*4, ik zal onze precieze route nog even opzoeken.

wij doen ook altijd alles zelf, en ik vond lesotho destijds (terechte opmerking dat er veel kan veranderen in 6 jaar) erg goed te doen, met een belangrijke uitzondering voor hoofdstad Maseru. We hadden een huurauto (kia ceed geloof ik, gewone sedan) en zijn vanaf addo via Cradock over een kleine grensovergang naar Malealea gereden. Dat is een echte grens, met behoorlijk wat controles, stempels e.d. Malealea was super, en we zijn daarna naar Semonkong (noordelijer) gereden en via de oostgrens naar de Drakensbergen. Tanken in Maseru was niet nodig, wel verstandig en behoorlijk pittig. Er was een brandstoftekort, dus eerst een pomp vinden die nog voorraad had, en daar in de rij aansluiten. De sfeer was er niet fijn, je voelde dat ook zo de vlam in de pan kon slaan, en we waren blij dat we snel weer weg waren. Verder vond ik Lesotho fantastisch, ik zoek ook nog wel wat foto's.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-01-23 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 8170
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:05

Dorine, bij welke organisatie / lodge ga je nu rijden in Hoedspruit / Kruger omgeving? :)

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:55

Nyaleti schreef:
Dorine, bij welke organisatie / lodge ga je nu rijden in Hoedspruit / Kruger omgeving? :)

De bedoeling is bij African Dream Horse en bij Lindsay, zover ik begreep was dat eerst op een andere plek (Shoswe Lodge) maar nu zitten ze heel dicht bij het Kruger Park

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:58

Lielle schreef:
Dorine92 schreef:
Oh wat goed! Ja ik wil daar dus echt graag die 6 daagse trektocht gaan doen. Alleen mijn contact in Johannesburg zegt dat ze het ten strengste afraadt. Levensgevaarlijk gebied daar zegt ze.
Maar jouw ervaringen waren dus goed daar? Voelde je je er 100% veilig? En hoe ben je daar gekomen? Huurauto?

Ik zal alvorens de auto te reserveren eerst even overleggen inderdaad. En ik moet even kijken hoe ik dan moet rijden, want volgens mij wil je die sani pass niet met je huur autootje rijden, zeker niet als die niet 4x4 is

Is die grens bij Lesotho trouwens een ding of rij je alleen maar langs een bord net zoals je bij ons België in rijdt vanuit Nederland?


Sani pass moet met 4*4, ik zal onze precieze route nog even opzoeken.

wij doen ook altijd alles zelf, en ik vond lesotho destijds (terechte opmerking dat er veel kan veranderen in 6 jaar) erg goed te doen, met een belangrijke uitzondering voor hoofdstad Maseru. We hadden een huurauto (kia ceed geloof ik, gewone sedan) en zijn vanaf addo via Cradock over een kleine grensovergang naar Malealea gereden. Dat is een echte grens, met behoorlijk wat controles, stempels e.d. Malealea was super, en we zijn daarna naar Semonkong (noordelijer) gereden en via de oostgrens naar de Drakensbergen. Tanken in Maseru was niet nodig, wel verstandig en behoorlijk pittig. Er was een brandstoftekort, dus eerst een pomp vinden die nog voorraad had, en daar in de rij aansluiten. De sfeer was er niet fijn, je voelde dat ook zo de vlam in de pan kon slaan, en we waren blij dat we snel weer weg waren. Verder vond ik Lesotho fantastisch, ik zoek ook nog wel wat foto's.

Spreken ze bij tankstations overal engels?
Ben heel benieuwd naar jouw route, dus als je hem wilt opzoeken heel graag. Ben een beetje bang dat ik dingen tegenkom die ik niet had verwacht, want op Google maps zie je het niet als de weg 45 graden omhoog gaat of helemaal onbegaanbaar is met een normale auto zonder 4x4

Nyaleti

Berichten: 8170
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:59

Dorine92 schreef:
Nyaleti schreef:
Dorine, bij welke organisatie / lodge ga je nu rijden in Hoedspruit / Kruger omgeving? :)

De bedoeling is bij African Dream Horse en bij Lindsay, zover ik begreep was dat eerst op een andere plek (Shoswe Lodge) maar nu zitten ze heel dicht bij het Kruger Park



African dream horse is sowieso top!
Ah leuk, toch bij Shoswe! Ben benieuwd naar je ervaring :)

Lielle

Berichten: 66444
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:20

Dorine92 schreef:
Spreken ze bij tankstations overal engels?
Ben heel benieuwd naar jouw route, dus als je hem wilt opzoeken heel graag. Ben een beetje bang dat ik dingen tegenkom die ik niet had verwacht, want op Google maps zie je het niet als de weg 45 graden omhoog gaat of helemaal onbegaanbaar is met een normale auto zonder 4x4


aanrader voor navigatie: https://tracks4africa.co.za/maps/africa/ heb je meer aan, mn in je voorbereiding, dan aan Google maps.
Engels was volgens mij geen probleem.

Ik heb even gepuzzeld op google maps, ik denk dat wij toen cradock-boesmanskop-Sephapos gate-malealea-maseru-semongkong-sani pass-himeville hebben gereden, met een gewone personenauto. Maar houd er rekening mee dat in 6 jaar de wegen totaal kapot of juist helemaal opgeknapt kunnen zijn.

auto ook gevonden, dit was het laatste stukje naar Semongkong

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:22

Lielle schreef:
Dorine92 schreef:
Spreken ze bij tankstations overal engels?
Ben heel benieuwd naar jouw route, dus als je hem wilt opzoeken heel graag. Ben een beetje bang dat ik dingen tegenkom die ik niet had verwacht, want op Google maps zie je het niet als de weg 45 graden omhoog gaat of helemaal onbegaanbaar is met een normale auto zonder 4x4


aanrader voor navigatie: https://tracks4africa.co.za/maps/africa/ heb je meer aan, mn in je voorbereiding, dan aan Google maps.
Engels was volgens mij geen probleem.

Ik heb even gepuzzeld op google maps, ik denk dat wij toen cradock-boesmanskop-Sephapos gate-malealea-maseru-semongkong-sani pass-himeville hebben gereden, met een gewone personenauto. Maar houd er rekening mee dat in 6 jaar de wegen totaal kapot of juist helemaal opgeknapt kunnen zijn.

auto ook gevonden, dit was het laatste stukje naar Semongkong

[ [url=m/fK53zQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oef dat ziet er spannend uit als je niet kunt zien hoe diep het onder water is

Lielle

Berichten: 66444
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:49

daarom was ik er eerst doorheen gelopen (heb de foto gemaakt). Dit jaar hebben we veel spannender dingen gereden, maar dat was wel met een dikke 4*4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:57

Lielle schreef:
daarom was ik er eerst doorheen gelopen (heb de foto gemaakt). Dit jaar hebben we veel spannender dingen gereden, maar dat was wel met een dikke 4*4
Haha, het is wel echt zo'n foto waarvan je inderdaad achteraf pas denkt: o ja, iemand moet de foto ook nog gemaakt hebben en er dus doorheen gelopen zijn. _O-

germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:27

Het is gewoon wel een leuke foto, haha.

Iriscope

Berichten: 8640
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:31

Wij hadden laatst een gezellige bezoeker in het hok waar de zwembadpomp zit. Mijn man stond in het hok, keek omlaag en daar lag ie dan, aan zn voeten:

Afbeelding
Meneer Pofadder is gevangen door de beveiliging hier en lekker vrijgelaten ver weg :)

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:37

Ik had begrepen dat je bij Vodacom op de luchthaven een sim kaart kunt kopen en data. Ik ben zelf zo a-technisch als het maar kan.. dus op de site van Vodacom kom ik er niet uit.
Ik kan ook WiFi bij mijn huurauto nemen, dat komt zo tussen de €125 en €140 uit voor de volledige vakantie. Ik denk alleen dat ik letterlijk wel 100 euro goedkoper uit ben als ik gewoon een lokale simkaart neem.
Alleen de vraag is, past die sim wel in mijn simlockvrije iPhone 8? En op wat voor bedragen moet ik rekenen als ik onbeperkt internet wil? Ik ben als de dood om zonder internet te komen zitten, omdat ik Google maps wil gebruiken voor de navigatie.
Misschien is er iemand die hier handiger in is, want ik ben best wel geneigd om maar gewoon die WiFi bij de huurauto te nemen, dan heb ik tenminste nul zorgen hierover. Mijn portemonnee is alleen niet zo blij met alle keuzes die ik maak

Zelfde met de huurauto. Ik ben echt wel geneigd om voor de goedkoopste te gaan want anders moet ik echt excursies gaan laten schieten omdat het dan te duur wordt

Iriscope

Berichten: 8640
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:31

Tsja, gegarandeerd internet is niet zo eenvoudig in Afrika... Er zijn genoeg spots waar je geen bereik hebt. Maar als je de navigatie van te voren laadt, dan komt dat wel goed hoor.

Ik zou een SIM kaartje nemen, we hebben hier gewoon de nieuwste simkaarten en als je bij Vodacom aan de balie staat dan leggen ze het je allemaal heel simpel en snel uit en ben je met 10 minuten geholpen :) Voor 20 euro ben je dan waarschijnlijk klaar.

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:03

Iriscope schreef:
Ik zou een SIM kaartje nemen, we hebben hier gewoon de nieuwste simkaarten en als je bij Vodacom aan de balie staat dan leggen ze het je allemaal heel simpel en snel uit en ben je met 10 minuten geholpen :) Voor 20 euro ben je dan waarschijnlijk klaar.

Ja zoiets vermoedde ik al. Het zou ook puur voor het vermijden van stress zijn om die WiFi bij de auto erbij te nemen. Puur omdat je, wanneer je moet opladen, je weer zo’n app moet downloaden enzo.. daar snap ik dan weer niks van en het is mijn hoofd allemaal super ingewikkeld :+
Tenzij ik onbeperkt internet op die sim kan nemen, dan zijn er volgens mij geen zorgen. Geen idee of dat kan?

Nyaleti

Berichten: 8170
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:13

Je kan inderdaad zo bij de Vodacom winkel binnen stappen en zij regelen het verder voor je. Je krijgt een Zuid Afrikaans nummer maar je WhatsApp blijft wel gewoon op je Nederlandse nummer :)
Verder is dat heel gemakkelijk op te waarderen bij elke supermarkt aan de servicebalie.

Download Maps offline omdat je onderweg écht niet altijd bereik hebt!

Kies aub niet voor de goedkoopste huurauto. Het laatste wat je wilt is stukken hebben op een verlaten weg, dat is gewoon echt niet veilig.
Met een wat duurdere auto sluit je dat nog niet uit maar kleinere kans natuurlijk. Door de hoeveelheid potholes daar (ofja 'hole' is nog subtiel gezegd op sommige stukken) is het ook wel fijn dat je auto niet uit elkaar valt als je er per ongeluk eentje over het hoofd ziet.

De weg naar Lesotho vanaf Bloemfontein / Clarens is bar en bar slecht dat die ons heel sterk werd afgeraden. Ben daar dus op voorbereid. Ook als Google maps zegt dat het 5 uur rijden is, reken er gerust 7 uur voor. Dus plan je lange ritten goed in dat je niet in het donker nog in niemandsland rijdt.

De wegen staan aangegeven als bijvoorbeeld een 100 weg maar op hele stukken is de weg zo slecht dat je er Max 60 rijdt als toerist in een huur auto.

Iriscope

Berichten: 8640
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 07:01

Ook eens met Nyaleti, ik zou een rondreis in ZA echt niet aanraden met een kleinere auto. Daarnaast is het ook fijn, wanneer je met je eigen auto de Pilanesberg etc doet, om wat hoger te zitten zodat je veel beter dieren kunt spotten.
Een hogere auto is voor mij wel echt een must!

Nyaleti

Berichten: 8170
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 07:33

Hogere auto hadden wij ook graag gehad voor in Kruger en de slechte wegen maar dat werd echt onbetaalbaar := daardoor helaas wel een luipaard in het lange gras gemist omdat we het simpelweg niet zagen.
We hadden trouwens een automaat en waren daar echt heel blij mee. Het links rijden is soms al genoeg wennen, laat staan links schakelen.

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:41

Nyaleti schreef:
Je kan inderdaad zo bij de Vodacom winkel binnen stappen en zij regelen het verder voor je. Je krijgt een Zuid Afrikaans nummer maar je WhatsApp blijft wel gewoon op je Nederlandse nummer :)
Verder is dat heel gemakkelijk op te waarderen bij elke supermarkt aan de servicebalie.

Download Maps offline omdat je onderweg écht niet altijd bereik hebt!

Kies aub niet voor de goedkoopste huurauto. Het laatste wat je wilt is stukken hebben op een verlaten weg, dat is gewoon echt niet veilig.
Met een wat duurdere auto sluit je dat nog niet uit maar kleinere kans natuurlijk. Door de hoeveelheid potholes daar (ofja 'hole' is nog subtiel gezegd op sommige stukken) is het ook wel fijn dat je auto niet uit elkaar valt als je er per ongeluk eentje over het hoofd ziet.

De weg naar Lesotho vanaf Bloemfontein / Clarens is bar en bar slecht dat die ons heel sterk werd afgeraden. Ben daar dus op voorbereid. Ook als Google maps zegt dat het 5 uur rijden is, reken er gerust 7 uur voor. Dus plan je lange ritten goed in dat je niet in het donker nog in niemandsland rijdt.

De wegen staan aangegeven als bijvoorbeeld een 100 weg maar op hele stukken is de weg zo slecht dat je er Max 60 rijdt als toerist in een huur auto.

Ik kom niet via Bloemfontein, maar vanuit Underberg via Qatcha’s Nek Border Control. Ik hoef alleen vanuit daar naar Semonkong Lodge. De bedoeling is om dezelfde weg terug te nemen naar Johannesburg. Dus via Underberg/Boston/Bergville enz. Zoals ik ook erheen ga. Dat werd me aangeraden.
Als ik lange stukken moet rijden, wil ik eigenlijk vroeg vertrekken. Zodra het licht is. Dan heb ik nog wat aan m’n dag
Ik ga Malealea uit praktische redenen overslaan. Ik heb met Semonkong Lodge gesproken, zij bieden dezelfde soort ritten in hetzelfde gebied, (de 6- daagse trektocht van Malealea gaat ook naar Semonkong Lodge en weer terug). Bij Semonkong Lodge zeggen ze dat er superveel toeristen met een 2 wiel aangedreven klein k u T autootje komen en dat het altijd goed gaat.
Ik was niet van plan om zelf te gaan rondrijden in de parken, maar gewoon in zo’n auto mee te gaan met een gids. Dit omdat je dan in kortere tijd meer dieren kunt spotten omdat zij weten waar de dieren zitten. Dus de huurauto is alleen om van Johannesburg naar alle slaapplekken te komen eigenlijk. Het scheelt zo giga veel geld... als ik een grote auto ga nemen kan ik een hele hoop excursies niet meer betalen want dan betaal ik letterlijk 4 of 5 keer zo veel per dag. Dus dat is een beetje m’n struggle
Die kaart downloaden voor offline gebruik is een hele goede. Mijn telefoon is te oud, lukt niet meer, maar ik mag een andere telefoon in gebruik gaan nemen. Gaan we waarschijnlijk vandaag regelen. Ik zal dan gelijk zorgen dat de kaart van Zuid Afrika erop komt. En Lesotho.
Over dat opwaarderen... wat ik dus vervelend vind is dat je, als je niet onbeperkt hebt, nooit kunt raden hoeveel data je nog hebt en hoeveel te gebruikt. Dus je gaat dan niet lekker onderweg zitten whatsappbellen met Nederland enzo. Tenminste ik niet. Daarom dat ik overwoog om die WiFi bij de auto te nemen.
Als ik onbeperkt kan regelen in zuid Afrika op een sim, dan heeft dat, als dat veel goedkoper is, natuurlijk wel mijn voorkeur. Maar dat moeten opwaarderen krijg ik echt stress van. Ik ben gewoon niet goed met apparaten

Lielle

Berichten: 66444
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:43

Ik ga later uitgebreider reageren, maar Semongkong was zo mogelijk nog gaver!

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:45

Iriscope schreef:
Ook eens met Nyaleti, ik zou een rondreis in ZA echt niet aanraden met een kleinere auto. Daarnaast is het ook fijn, wanneer je met je eigen auto de Pilanesberg etc doet, om wat hoger te zitten zodat je veel beter dieren kunt spotten.
Een hogere auto is voor mij wel echt een must!

Ja alleen voor een hogere auto betaal je momenteel 80 euro per dag ofzo. Als het niet meer is. Dat kan ik echt niet betalen dus dan wordt het cancelen. Dan kan ik beter die kleine auto nemen en overal navragen of ik er met een kleine auto kan komen. En als dat niet kan, of stel ze zeggen dat het kan, maar het blijkt niet te kunnen, dan skip ik die plek en ga ik verder. Als ik echt de auto zou nemen die je zou willen (dat is eigenlijk bijvoorbeeld de auto die ik hier in Nederland heb) dan kan ik echt helemaal niks meer doen. Ik zag nog wel dat ze ook onder de mini’s een Renauld Kwid verhuren. Die staat wel wat hoger op de wielen. Zat nog te denken om dat misschien dan te doen ipv de standaard Kia picanto of Hyundai i10

@Lielle ik ben benieuwd!

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:47

Nyaleti schreef:
Hogere auto hadden wij ook graag gehad voor in Kruger en de slechte wegen maar dat werd echt onbetaalbaar := daardoor helaas wel een luipaard in het lange gras gemist omdat we het simpelweg niet zagen.
We hadden trouwens een automaat en waren daar echt heel blij mee. Het links rijden is soms al genoeg wennen, laat staan links schakelen.

Ik moet zeggen dat ik denk dat dat nog wel meevalt, dat schakelen. Zal wennen zijn maar ik heb geen haast

Iriscope

Berichten: 8640
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:40

Onbepertkt doen ze volgens mij niet in ZA, maar als je 5GB aanschaft kost je dat heel weinig en daar heb je echt meer dan genoeg aan. Als je WA wilt bellen kan je dat natuurljik ook via de WiFi van de lodge doen, dan gebruik je je data enkel voor onderweg.
Weten hoeveel je over hebt is heel simpel, *100# en het staat op je scherm, of wat de code ook is ( dat vertellen ze je bij Vodacom wel)

Ik snap je punt wat betreft de auto maar wil je toch zeker aanraden om ook zelf te rijden in t Kruger/Pilanesberg. Juist daar kan je veel geld mee besparen. Daarbij is het veeeel gaver als je zelf een dier vindt EN weten rangers ook niet altijd waar ze de dieren kunnen vinden, die lopen nu eenmaal.
Ik moet eerlijk zeggen dat wij op selfdrives veel meer zien dan met rangers.

Als laatste scheelt het je een bak geld, ik weet niet wat de kosten voor een gamedrive zijn in die parken, ik gok rond de R900. Wil je s' morgens en 's avonds een drive, dan ben je 100 euro kwijt voor die dag. Als je zelf rijdt is het enkel toegang voor het park en een beetje aan benzine. Wellicht is dat iets om mee te nemen in je afwegingen. Het Kruger heeft ook veel asfalt, dus kan je eventueel met een lagere auto ook wel doen. Je kunt dan altijd besluiten om 1 vd dagen met een gamedrive mee te gaan.

Lielle

Berichten: 66444
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:20

Ik dacht dat ik het verslag al had gestuurd per PB, niet dus, dus hierbij.

Lumela/hello,

Ditmaal geschreven (of tenminste begonnen) voor onze rondavel in Malealea lodge, hartje Lesotho. Na een flinke reisdag, die toch voorbij is gevlogen, zitten we met een glaasje wit (Nederburg Sauvignon Blanc uit 2015, het restje van de fles die we uit Cradock hebben geimporteerd) te wachten totdat de generator uit gaat en we de sterren van het zuidelijk halfrond kunnen bewonderen. Dat duurt nog zo’n anderhalf uur (10 pm) , dus in principe voldoende om jullie bij te praten over ons wel en (weinig) wee.
Dat viel dus tegen, 10 pm was toch wel erg laat na een indrukwekkende reisdag. Inmiddels (2 dagen later) zitten we hemelsbreed 45 km en over de weg zo’n 150 km verderop, in het Newmarket van Lesotho (dwz het centrum voor de paardenrennen), opnieuw in een prachtige lodge op een dikke 2000 meter hoogte, in het midden van nergens. Hoewel, op de berg aan de overkant staat een enorme telefoonmast en we hebben dan ook prima bereik. Over een uurtje worden we in de Duck and Donkey tavern verwacht voor het diner, ben benieuwd.
Prima diner, duck breast en een cheese platter! Vandaag ook weer de grootste lol gehad, en net even tijd voor het eten om eea bij te werken.

Addo deel 2: In the jungle, the mighty jungle, the lions sleep tonight
Ja, we hebben leeuwen gezien (dit voor de ongeduldige lezers). De sundowner guided tour was super, in een verhoogde truck met overkapping werden we door het park gereden op zoek naar de ‘spannende’ dieren. En die hebben we gezien. Drie cheetahs die bij een karkas van een kudu (hertachtige) lagen, een baby olifantje van nog geen maand oud, en na een stuk flink doorblazen dan inderdaad twee leeuwen die in het avondzonnetje lagen te maffen. Grote verkeerschaos erbij, inclusief zelfs een auto met pech die later werd weggesleept door de ranger. We hebben er zo’n twintig minuten gewacht in de hoop dat er nog wat spannends ging gebeuren, maar helaas. De catering (vooraf bestelde drankjes, snacks als biltong and droe worst) was welkom, en we waren net op tijd binnen, de gate van het rest camp sloot namelijk om zes uur en onze gids waarschuwde de anderen al: ‘Be in time; if you are late, I will be waiting for you with a fine, and not with a key’.
’s Avonds opnieuw gegeten bij de lokale culinaire hotspot (en enige optie), de Cattle Baron. Het voorgerecht (zalmforel met rosti) was prima, de black peppered steak flambeed in brandy had meer weg van een hap rode pepers. Pas na het zorgvuldig eraf schrapen van alles dat op een peperkorrel leek, was er nog iets van het vlees te proeven. Zonde!
Met de wijze tips van de gids nog in het achterhoofd zijn we de volgende dag nog twee keer op pad gegaan, en met name de tweede keer was verrassend productief. ’s Ochtends al een jakhals gezien, ’s middags nog struisvogels, schildpad, een kudde olifanten waaronder een puberolifantsjochie dat stoer wilde doen tegen de auto, en later nog een kudde olifanten die duidelijk op pad waren naar een volgende plek.

Addo – Cradock: Downton Abbey
En dat moesten wij dus ook, en omdat Hogsback geen kamers meer had, hadden we een overnachting in Cradock geboekt bij een B&B. Zo’n 150 km rijden, een goede twee uur en dat liep voorspoedig. Cradock bleek verrassend veel leuker dan we hadden gedacht, een militaire plaats uit 1813 die was gevestigd om de Xhosa te belemmeren de ‘Great Fish river’ (geen idee of de vis of rivier groot is, we hebben geen van beide gezien) over te steken. Ons B&B was een oud koloniaal pand, waar we de Garden Room toegewezen kregen, ik vermoed dat het vroeger in gebruik was voor de staf. We hebben de meeste bezienswaardigheden (huis van een bekende schrijfster en een Nederlands gereformeerde kerk uit 1849) overgeslagen, maar eentje konden we niet missen, de Victoria Manor. Een klassiek Engels huis, dat inmiddels in gebruik is als hotel/restaurant. En Engelser kun je het niet krijgen. Ontvangst met – veel te zoete – sherry, een eetzaal vol tafelzilver, klassieke fauteuils en een buffet met onder andere roast potatoes, lamb stew and mint sauce en apple pudding met custard sauce. Bijzonder, zeker als je verwacht gewoon ergens snel wat te gaan eten.
Het stadje zelf was verrassend modern, veel zaken voor auto-onderdelen, maar ook luxe beddengoed, en twee prima supermarkten (waaronder de spar  ). Ik heb mijn ogen uitgekeken, had nog altijd de beelden van Ghanese ‘supermarkten’ voor me en dan was dit een heel groot contrast. Maar gelukkig had de lokale drogist ook nog allerlei traditionele kruidenmengsels te koop, al heb ik die toch aan me voorbij laten gaan.

Cradock – Malealea: Road to nowhere
En met voldoende noodrantsoen, alle electronica geladen en een benzinepomp gepland kort voor de grens (weinig ongelode benzine in Lesotho, wordt vervolgd) op weg naar Malealea. We hadden zo’n vijf uur en 416 kilometer voor de boeg, dus met vertrek rond tien uur zat daar voldoende marge in om voor donker(rond zes uur) de laatste 7 kilometer over een onverharde weg te rijden. En idd, we schoten lekker op, en rond lunchtijd waren we aangekomen in Aliwal-Noord (Aliwal-Zuid hebben we niet kunnen vinden), volgetankt en gestopt voor de lunch bij The Pantry, waar prima cappuccino en heerlijke sandwiches (Pesto/mozzarella en feta/tomaat) werden geserveerd. En daar leek het me handig om te controleren of de grens wel open was op zaterdag (je weet maar nooit). En dat was gelukkig wel zo, maar hij sloot wel om vier uur (volgens de Lonely Planet). En met anderhalf uur te rijden wil je toch echt rond half twee wel weg zijn om wat marge te houden. Maar dan zou het geen probleem mogen zijn, toch. Alvast wel maar naar een plan B gekeken (omrijden via hoofdstad Maseru, veel kilometers en veel tijd).
Rond half drie draaiden we volgens planning de laatste 21 kilometer naar de grens op (richting het plaatsje Boesmanskop) en dat bleek niet zo zeer een onverharde weg maar een vergane asfaltweg te zijn waar het een hele uitdaging werd om de snelheid in de dubbele cijfers te houden. En dan wordt het toch nog best spannend. Niemand te bekennen, alleen omheiningen van de boerderijen uit de wijde omgeving, her en der wat vee, windmolens om water op te pompen en dat was het dan wel. Maar, complimenten voor Google maps, we stonden om iets over drie (dwz met 10 minuten vertraging) waar de grenswachten van beide landen keurig op hun post waren. Stempels verzameld (we waren de vierde auto van de dag), een verblijfsvergunning voor Lesotho van 10 dagen, en binnen een kwartier konden we verder. Met complimenten voor de mission statements bij beide douanes overigens!
En meteen na de grens een sms’je: welkom in Lesotho, hopelijk heeft u een goede reis gehad 

Dan Lesotho, wat een contrast! Veel meer shared taxi’s overal (met bijbehorende rijstijl), veel meer bewoning langs de weg, kebabs die op straat gegrilled worden, de bekende stapeltjes tomaten op de markt, en overal mensen (en begrafenissen, blijkt gebruikelijk op zaterdag). Erg bijzonder was ook de sponsoring door Vodaphone (vodacom hier) van de lokale kroegen en de ‘humped zebra crossings’ die bijna niet te zien zijn maar wel stapvoets genomen moeten worden als je je auto heel wil houden. Wegen zijn verder prima, tot het laatste stukje. Een bergpas genaamd Gates of Paradise op 2000 meter, via een zandpad (wel mooi vlak) met prachtige uitzichten. Alle reserveringen klopten, diner was een braai (bbq) met T bone steak en diverse groenten, we hebben echt niets te klagen over het eten hier.

Malealea
Malealea is een dorp dat al eeuwen bestaat en waar de bevolking leeft van hun eigen vee en de gewassen die ze zelf verbouwen (en wat cash crops voor kleding). De Lodge wordt gerund door een familie die er al tientallen jaren zit en het is een echt gemeenschapsproject. Alle activiteiten worden begeleid door mensen uit de omgeving, en er zijn diverse initiatieven om het dorp verder te ontwikkelen.
Wij hadden in de ochtend gekozen voor de Village en Museum tour, waarbij we twee uur lang door het dorp hebben gelopen, bij de witte vlag (zie verder) lokaal gebrouwen bier gedronken (lijkt op cider met een sterke hop nasmaak), allerlei informatie over lokale planten en gebruiken hebben gehoord (vandaar die info over de begrafenissen hiervoor) en daarna nog een museum bezocht. Die tour duurde niet zo lang (10 m2) maar de gids was erg onder de indruk dat we de oven en de windschotten voor het kook uur wisten te herkennen. Ik was nog het meest onder de indruk van armbanden die gemaakt werden van opgevouwen snoeppapiertjes. Kleurrijk, inventief en gewoon leuk.
Malealea is een Pony Trek lodge en dat is natuurlijk wel heel verleidelijk, dus zijn we (ja, Antoine heeft ook gereden) ’s middags een buitenritje langs de canyon gaan maken. Twee uur gestapt op kleine en zeer zekere Basuto pony’s, wederom met een gids die de foto’s van Nederlandse paarden (en vooral rijdende vrouwen) heel bijzonder vond.
Prima lamb stew ’s avonds, en de bekende blackout om 10 uur, kaarsen en lucifers zijn standaard uitrusting van de kamer.

Malealea – Semonkong
Totaal het besef van dagen kwijt, maar ik geloof dat dit maandag 29 augustus is. Hoe dan ook, we zijn vanuit Malealea op weg naar Semonkong, en we zijn van plan om te tanken in Maseru; het ligt min of meer op de route en waarschijnlijk is er in Semonkong geen loodvrije benzine te krijgen.
Dat was tenminste het idee. Het benzinestation bij de afslag was een grote chaos van auto’s die zich een weg probeerden te banen naar de pompen, en net als wij aan de beurt zijn blijkt de benzine op. Dan maar een stukje richting Maseru rijden, en dat blijkt een ervaring op zich. Twee fikse aanrijdingen gezien, verkeerschaos van het niveau Achimota junction (voor de Ghana kenners) en diverse pompen zonder brandstoffen. Net als we van plan zijn om het dan maar op ¾ tank te houden (ruim voldoende) doemt er een Puma station op met opnieuw lange rijen. Hoopvol aanschuiven in de kortste rij bleek niet handig, iedereen wilde loodvrij tanken  een man met een groot geweer zorgde er iig voor dat iedereen keurig op zijn beurt wachtte, alleen de hoeveelheid jerrycans die regelmatig uit de achterbak werd gehaald, baarde wel zorgen. Maar gelukkig konden we nog zorgen voor een volle tank (en fill it up betekent hier ook echt vol, tot de laatste milliliter) en daarmee op pad naar Semonkong.
En wat een tocht was dat! We hebben passen ruim boven de 2500 m gereden, die we echt in zijn 1 naar boven moesten tuffen. Op meerdere plekken grote rotsblokken op de (opnieuw prima) weg en zelfs een paar keer nog sneeuwplakkaten in de berm gehad. Kennelijk zijn er in juli nog mensen ingesneeuwd in de lodges en dat was geen verrassing als je zag hoeveel er nu nog lag. En overal kom je mensen tegen, als je denkt op een verlaten stukje rustig te kunnen lunchen of gewoon even rond te kijken, mispoes.
En als je dan denkt dat je alles gehad hebt, komt het laatste stukje naar de lodge nog. Eerst stapvoets door het dorp, dat bijna een western stadje lijkt met overal paarden en ezels die braaf op hun eigenaar staan te wachten. Zowel google maps als de pijlen van de lodge sturen ons via een kleine wateroversteek een steil keienpad af richting de rivier, en na wat navragen bij de passerende voetgangers blijkt dit inderdaad te kloppen. Dus toch maar heel voorzichtig naar beneden hobbelen en na een rivieroversteek (gelukkig met brug) arriveren we inderdaad in Semonkong Lodge, een luxe uitvoering van Malealea. De rondavel (wel een flink stuk heuvelop, niet fijn na een wijntje) heeft een haardvuur, en het restaurant kent een keuze uit twee gerechten ipv het eten wat de pot schaft. We blijken wel aan de lokale A2 te zitten, de hele dag komt er verkeer (lees mensen te paard/ezel) voorbij, gelukkig blijft de overlast beperkt tot hinnikende paarden en wat scheldwoorden tegen de ezels. Ze zijn op weg uit de heuvels naar de lokale markt om hun oogst te verkopen en/of inkopen te doen.

Semonkong - Place of Smokes
Deze dag hebben we gekozen om maar wat actiever te zijn, en naar een waterval te lopen. Met gids, niet nodig voor de route maar erg leuk om zo achtergrondinformatie te horen. Zo is er iedere maand een paardenrace in de vallei, maar vanuit de wijde omgeving aan wordt meegedaan. De waterval is indrukwekkend, ruim 200 meter hoog, en loodrecht. Geen wonder dat het hier Place of Smokes heet.
En na zo’n wandeling (ca 3 uur) heb je natuurlijk een biertje verdiend, en wat kun je dan beter doen dan een lokale kroegentocht. De lodge zorgde voor een gids/fotograaf en gids/ezelbegeleider, en twee Bobs (beter gezegd Bobbine en Bobette). We werden namelijk op ezeltjes gezet (antoine kon bijna meelopen) en zo van pub tot pub vervoerd. Ezelbegeleider was wel fijn, want hoofdstel of halster deden ze niet aan  Maar de kroegentocht was een daverend succes, pool spelen, grote flessen bier drinken (vooral door de gidsen trouwens) en vooral veel gelachen met de ezels die bij voorkeur hun eigen weg gaan. Het was ook mooie kans om rond te kijken in het dorp, en er werd zo hard om ons gelachen dat we gerust foto’s konden maken :D

Semonkong is inmiddels al weer een paar dagen geleden, we zitten nu in een enorm luxe mountain retreat met fantastisch eten, en vertrekken morgen richting Kruger. Een verslag van de tussenliggende dagen volgt nog, het is inmiddels wel lang genoeg geworden.


Wishing you Khotso, Pula, Nala (Peace, Rain, Prosperity)

Malealea
Afbeelding

Ruiter bij volgens mij Semongkong
Afbeelding

Village walk guide
Afbeelding

Pub crawl
Afbeelding

Smoking waters
Afbeelding

Local brewery

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 6346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:56

Iriscope schreef:
Onbepertkt doen ze volgens mij niet in ZA, maar als je 5GB aanschaft kost je dat heel weinig en daar heb je echt meer dan genoeg aan. Als je WA wilt bellen kan je dat natuurljik ook via de WiFi van de lodge doen, dan gebruik je je data enkel voor onderweg.
Weten hoeveel je over hebt is heel simpel, *100# en het staat op je scherm, of wat de code ook is ( dat vertellen ze je bij Vodacom wel)

Ik snap je punt wat betreft de auto maar wil je toch zeker aanraden om ook zelf te rijden in t Kruger/Pilanesberg. Juist daar kan je veel geld mee besparen. Daarbij is het veeeel gaver als je zelf een dier vindt EN weten rangers ook niet altijd waar ze de dieren kunnen vinden, die lopen nu eenmaal.
Ik moet eerlijk zeggen dat wij op selfdrives veel meer zien dan met rangers.

Als laatste scheelt het je een bak geld, ik weet niet wat de kosten voor een gamedrive zijn in die parken, ik gok rond de R900. Wil je s' morgens en 's avonds een drive, dan ben je 100 euro kwijt voor die dag. Als je zelf rijdt is het enkel toegang voor het park en een beetje aan benzine. Wellicht is dat iets om mee te nemen in je afwegingen. Het Kruger heeft ook veel asfalt, dus kan je eventueel met een lagere auto ook wel doen. Je kunt dan altijd besluiten om 1 vd dagen met een gamedrive mee te gaan.

In Nederland heb ik 40gb per maand en dat gaat op. Maarja dan kijk ik idd ook wel filmpjes en soms een aflevering van iets.

In Pilanesberg R750 inderdaad. Kruger heb ik nog niet eens gekeken naar game drives. MMaar ik dacht te begrijpen dat je het Kruger park ook wel redt met een k u t autootje dus dat wilde ik gewoon gaan proberen. Heb inmiddels al bevestiging dat ik het sowieso tot Underberg ook gewoon red met kleine auto en vanaf daar naar Semonkong lodge ook zeggen zij.

Ik vind het trouwens ook gewoon lekker om soms even aan het handje genomen te worden met zo’n game drive. Ik ben al helemaal alleen 3 weken dus als ik dan onder betrouwbare mensen ben die de leiding nemen is dat ook een soort rustpunt