Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 18:30

Mwa mijn knie is gewoon echt stuk en kwa energie zal ik nooit meer de oude worden. Dit plaatsje is steil omoog en dan nog even ietsje steiler een stukje verder. :+

Moustiers saint marie, echt een leuk plaatsje maar zonder treintje is dat gewoon verleden tijdl daarvoor is mijn lijf gewoon te kapot helaas -O-

https://www.dorpenfrankrijk.nl/provence ... maar-mooi/

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:49

Mooie foto's, wij zijn nu in Liverdun,mooie camping aan de moezel.
Morgen richting Ardennen en zaterdag naar huis.
Wij reden langs Epinal vandaag daar woon je in de buurt toch,mooie omgeving

karuna
Drukke kabouter

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 20:52

Ik zit zuidwestelijker dan dat. Daar is het vlakker en iets minder bossig

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:28

Veel plezier in de gorges du verdon, de mooiste kloof van Frankrijk vind ik. Jammer dat er nu amper water in staat hoorde ik van mijn vader die er vlakbij staat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 12:06

Ik reageer later langer. Nu onderweg naar mijn huis met "kostbare" lading tegen boeren prijzen

Afbeelding

Deze moeten me uiteindelijk voldoende olijfolie gaan bieden. Tot die tijd ingemaakte olijven. Ik heb al maar die blijven te klein kwa vrucht. Dit zijn productie bomen. Was even zoeken naar de juiste leverancier maar gelukt. 4 babys met al dikke oliehoudende olijven voor zowel olie als eten. Advies de rijpste olijven in pot gaan opkweken. De Vogezengrond en locatie zouden goed geschikt zijn. Ze hadden ook 100 jarige bomen staan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 20:33

[quote="karuna"]Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Deze kwamen we nog tegen onderweg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie nu dat er een foto mist. Raar mijn vier olijfjes ontbreken

Afgelopen dagen onderweg
Schaapskudde met bewakingshonden en ezel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:57

Mooi weer! maarre, je onderschrift klopt dus echt niet meer! Wel degelijk mooie reizen...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:59

Mooie foto's van een mooie reis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 21:49

Onderschrift was ooit een 1 april grap waarin je een onderschrift won :D

Inmiddels 350 km van nl huis. Ipv de gorge du verdon light werd het de xxl ervaring :') omdat keren op de light versie niet meer kon door plaatsing van paaltjes en werd het een kleine 100 km kronkel op af en soms diepe afgrond soms rots heel dichtbij :+ het kost een ietsie pietsie meer tijd dan ingepland :P waardoor een extra overnachting bij de mont Ventoux in malaucene nodig was ipv met een kijk omweg meteen naar mijn huis.

Maar wat een uitzichten. De schapen liepen bij Chalet Reinard iets onder de top van de Ventoux. Verder gaan is niet zo verstandig met een zwaarder voertuig ivm de afdaling dan. De geur van verbrande remblokken en koppeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:46

Ik geniet echt van je fotos <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:07

Mooi hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 15:36

Vandaag de brief dat de subsidie voor de nieuwe septic tank is goedgekeurd *\o/*

En ook de taxe fonciere waar wat onduidelijkheid over is waarom het basisbedrag is zoals hij is. Hoewel lager dan in nl is hij hoger dan zou moeten. Na bellen neemt het kadaster contact met mij op. Mogelijk een foutje gemaakt of huisnummer verwisseling

En even uitleg over de fotos.

Ik heb wat hibiscus geplant op een stuk met gras waar omheen gemaaid kan worden. De bedoeling is dat die hoek bloeiende planten en bloemen gaat worden om wat kleur te brengen in de achtertuin, alles stekjes uit de tuin van gv. :D Ik wil daar aan de snipperkant wat lavendel toevoegen ook. Er staat daar al een stekje van de vlinderstruik, en een van voren verhuisd ook naar achter, een banaan, wat goudsbloemen van voor en de paars bloeiende plant vanuit zaad uit de omgeving.

De schuur is nu het rechterstuk ontdaan van verhuisdozen, een kast geplaatst en de kast van mijn tante komt daar ook. Dan heb ik plek voor lego, en de grote keukendingen zoals de inmaker en sap extractor en zo. Alle dozen staan nu links waar de kleinste tent is afgebroken. Dat geeft ook wat rust. Ik moet daar nog verder gaan schuiven met dingen maar dat lukt alleen wel.

De planning voor de volgende keer wordt wurmen en frummelen. :') En mogelijk kort of met mijn bus, iets met de grote bult entingen die eraan zitten te komen vanwege het najaar, twee verschillende locaties en tijden en de camper die naar twee verschillende dokteren moet ook nog. :(:) en zelf ook nog wat afspraken en controles ook.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:55

Vind je het niet dodelijk vermoeiend om telkens tussen Frankrijk en Nederland heen en weer te rijden voor zulke dingen? Kun je dat uiteindelijk niet allemaal in Frankrijk regelen?

Puur interesse hoor, maar ik zou daar echt gek van worden, buiten de bult aan kosten die je zo aan brandstof telkens heen en weer rijdt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 16:02

Tsja wat er geregeld moet worden is echt gewoon alleen in nederland mogelijk voorlopig. Ik zit hier gewoon nog in de medische mallemolen :+ Dat gaat gewoon door. Ik heb vandaag wat afspraken kunnen schuiven waardoor er net een gaatje overblijft om te gaan een dag of 10/12. En hopelijk dan te kunnen voorbereiden voor de stroommeneer alvast.

Ik heb geen moeite met autorijden gelukkig, de brandstofkosten ja die heb ik maar die zijn ingecalculeerd en met alles ben ik nog steeds ruim goedkoper uit dan met mijn hypotheek destijds. :j

En zolang ik mijn hoogbejaarde fikje heb heb ik me daar ook omheen te schikken. Dat is nu eenmaal iets wat erbij komt.

En dat rommelige hoort een beetje bij mijn leven wel, ik ben daar inmiddels wel aan gewend na al die jaren :P de agendas waren leeg toen we gister terugkwamen, vervolgens een bult post met allerhande afspraken die in een keer zo ongeveer oktober volmaakte. En de camper moest nog een keer terug voor een rest reparatie waarvan de onderdelen eindelijk binnenzijn. Maar het auto gedeelte moet bij een andere garage dan het camperstuk om het handig te houden :))

Het zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn dit heen en weer. En er zal uiteindelijk ook meer rust en regelmaat inkomen, maar voor nu is het wat het is en maak ik me er ook niet druk over. Ik kan ook wel besluiten om niet tussendoor een keer heen en weer te gaan voor 26 oktober maar dan kom ik later in november mogelijk weer klem te zitten.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:12

Wat fijn dat de subsidie rond is, best snel nog. Kan iedereen die subsidie voor de fosse aanvragen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 11:33

Het schijnt afhankelijk te zijn van het departement waar je woont, en dan mogelijk weer afhankelijk van je inkomen en hoeveelheid geld op de spaarrekening. Ik heb financieel met de billen bloot gemoeten, maar ja dat moest ik ook al toen ik bij de gemeente aanklopte in mijn vorige woonplaats toen ik dreigde financieel te verzuipen. Maakt mij ook niks uit, ik heb niks te verbergen, nog een geheime spaarpot ergens. :n I wish I had :))

Ik weet dat het bedrijf dat komt aanleggen dat ze in hun departement er hoe dan ook niet aan doen :n . Aangezien dit bij mij is opgestart bij de vorige bewoner door de burgemeester omdat het gemeente riool keihard was afgekeurd (terecht ook trouwens %) ) en iedere nieuwe eigenaar in 4/5 jaar voor de afkeur) soort van verplicht wel aan een septic tank moet. Daar teken je ook voor bij de notaris dat je binnen een jaar na aankoop alles daarvoor opstart. :j Mogelijk dat daardoor de subsidie mogelijk is. Ik weet ook dat ik van de ronde nu de enige ben die er recht op heeft. Maar dat kan ook misschien met andere dingen te maken hebben. Ik weet er het fijne ook niet van.

De burgemeester maakte me er op attent, en de man die het verplichte onderzoek kwam doen meldde me de mogelijkheid ook al. En na een tergend lange procedure met eindeloze formulieren en (dankzij een foutje van post.nl die een razend belangrijke aangetekende brief met priveinfo heeft kwijt gemaakt -:(- waarvan niemand weet waar die nu ergens rondzwerft) ook een even tijdelijke aanpassing van de regels dat ze goddank een electronisch ondertekend formulier daardoor ook accepteerden _/-\o_

Deze goedkeuring heb ik doorgezet naar het bedrijf dat komt aanleggen en die ook al het gemeentehuis en de feestzaal van een enorme septic tank heeft voorzien. :D

Maar tot 40% van de tank wordt vergoed tot een maximum van 2500 euro. Wat gewoon voor mij een enorme bak geld is en daardoor weer een deel van mijn vloer of de parkeerplaats aangelegd kan worden.

Voor nu even druk hier met een tocht die vanmiddag is. (Te)Veel voorbereiding, met soms teveel mensen die zich ermee bezig hielden maar toch ook een beetje trots dat het er nu toch echt van gaat komen, voor een eerste keer veel aanmeldingen, best wat sponsorgeld opgehaald ook. Waar ik veel bij bedrijven ben langs geweest voor een zogeheten elevator pitch :)) dan is dat na vanmiddag op wat losse eindjes na klaar en komt er een beetje rust in de tent weer

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:08

karuna schreef:
Tsja wat er geregeld moet worden is echt gewoon alleen in nederland mogelijk voorlopig. Ik zit hier gewoon nog in de medische mallemolen :+ Dat gaat gewoon door. Ik heb vandaag wat afspraken kunnen schuiven waardoor er net een gaatje overblijft om te gaan een dag of 10/12. En hopelijk dan te kunnen voorbereiden voor de stroommeneer alvast.

Ik heb geen moeite met autorijden gelukkig, de brandstofkosten ja die heb ik maar die zijn ingecalculeerd en met alles ben ik nog steeds ruim goedkoper uit dan met mijn hypotheek destijds. :j

En zolang ik mijn hoogbejaarde fikje heb heb ik me daar ook omheen te schikken. Dat is nu eenmaal iets wat erbij komt.

En dat rommelige hoort een beetje bij mijn leven wel, ik ben daar inmiddels wel aan gewend na al die jaren :P de agendas waren leeg toen we gister terugkwamen, vervolgens een bult post met allerhande afspraken die in een keer zo ongeveer oktober volmaakte. En de camper moest nog een keer terug voor een rest reparatie waarvan de onderdelen eindelijk binnenzijn. Maar het auto gedeelte moet bij een andere garage dan het camperstuk om het handig te houden :))

Het zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn dit heen en weer. En er zal uiteindelijk ook meer rust en regelmaat inkomen, maar voor nu is het wat het is en maak ik me er ook niet druk over. Ik kan ook wel besluiten om niet tussendoor een keer heen en weer te gaan voor 26 oktober maar dan kom ik later in november mogelijk weer klem te zitten.

Het was ook uit puur interesse bedoeld. :D Ik had mij ook kunnen voorstellen dat je het dodelijk vermoeiend vindt. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:05

Ik denk dat je de charme van de afwisseling en het onderweg zijn in moet kunnen zien om er niet zo mee te zitten :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 19:27

Dat zeker ook. :j

Elke meter die ik onderweg ben geniet ik ook. Tenzij er vreselijke files zijn, maar dan ga ik van de snelweg af en calculeer een langere reis in, of neem dan een lange pauze fot de ellende is opgelost. Muziekje aan en gewoon doen

Meestal neem ik iedere keer een iets andere route. En meest ook met een stop onderweg. Steeds mini vakantietjes maken van de reis en het vooral niet zien als moeten en pffff ik "moet" nog zoveel km of nog zo lang rijden. Dat scheelt al een hele hoop denk ik. Als ik bij iedere reis zou denken ik moet weer heen en weer rijden zou het heel snel een niet zo fijne ervaring zijn, maar voor mij is altijd geweest met elke vakantie en reis, de deur uitstappen is heerlijk onderweg zijn

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:02

De subsidie rond! *\o/* gefeliciteerd!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 14:14

Jaa heel blij mee. *\o/*

Hopelijk valt de eerste vaccinatie en afname me niet te verkeerd eind van de week. Dan kan ik nog voor een dag of 10 heen en weer met de bus en wat spullen. En dan daarna weer een vaccinatie en afname en wat verder onderzoek:+ dan ben ik weer voorlopig lekgeprikt :Y) valt de eerste niet lekker zal ik hier moeten blijven -O-

De camper moet meerdere keren naar de dokter in die periode en krijgt nu ook inwendig wat upgrades mbt matras en bodem. Eind dit jaar begin volgend jaar zelfs deels een nieuw dak.

Wat mails eruit gegooid weer en in afwachting van de laatste offertes.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:46

Vertel je lichaam maar dat het goed voor je is <<) wie weet luisterd ze een keer naar je ;) :wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 15:27

Pittig last van die vaccinatie en dit weekend door een te overvolle planning die helaas niet te vermijden was een flink protesterend lijf kwa pijn ook. -O- Maar ja niks aan te doen, uithuilen stevige pijnstilling en hopen dat het rap bijtrekt

Het overvolle weekend was wel ook nuttig en wel leuk. Alleen met een vollere camper teruggekomen dan vertrokken. Deel van de aanvul gaat door naar vrienden van mijn papa ook. Hij wilde wat herinnerings fruitbomen en struiken ronddelen voor als hij er niet meer is. Blij mee <3 maar de aanleiding is natuurlijk niet zo fijn. ;(

Daar zijn we vanmorgen druk mee bezig geweest en zaterdag een beetje, tussen bezoeken door gefrummeld. Ivm de defecte verlichting en de best fikse afstand tussen de adressen hebben we wat moeten improviseren en slapen op alternatieve plekken, :+

Vanmiddag de camper garage klaar maken zodat hij morgen vroeg erheen kan en duimen dan dat ze het euvel kunnen repareren

Met de bus naar frankrijk wordt hem nu niet helaas. Ik moet kunnen overnachten als nodig nu zeker en met een volgeladen bus kan dat niet. :n ik kan dus alleen maar hopen dat de camper morgen weer werkende verlichting heeft waardoor tenminste na zonsondergang ook gereden kan worden. En kan ik nog net een week heen en weer voor de volgende medische periode.

Maar ik kan mijn fruitbomen en struiken aardig aanvullen :oo een paar dingen blijven nog even in nl staan. Maar naast de donatie van mijn papa gebruik gemaakt van einde seizoen en een paar erge kneusjes die flinke liefde nodig hebben :(:) maar gratis of voor heel weinig meemochten omdat ze anders werden weggegooid of eigenlijk aardig als kansloos verloren beschouwd werden.

Drie leveranciers afgereden en met een enorme oogst terug gekomen, deels gaat dus door naar vrienden van mijn papa.

Maar mee terug twee halfstam appels, een halfstam peer, frambozenstruiken, braam, granaatappel, limoen, drie skimmias en een arme zielige vergeten vijg die heel veel liefde en vooral water nodig zal hebben en vier lavendelplantjes. Wat fruit gaat dus wel door naar anderen

Maar met de rest kan ik wat gesneuvelde planten aanvullen. Ik ga ervan uit dat voor het weer zomer wordt het voldoende regent zodat ze kunnen wennen aan de volle grond dan wel grote bak,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:06

Waar was dat? Hebben ze nog over? :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 20:33

Dit was verschillende bedrijven verspreid over het zuid west midden en zuid oosten. De twee appels waren de volle prijs trouwens (daarvoor wilde ik echt goede kwaliteit hebben) daar hebben ze er nog heel wat staan :+ veel oude rassen ook. In Drempt, fijn tuincentrum. :j Doesburg was ook een optie geweest trouwens bij t Olde ras. Een soort museum tuin met oude fruit rassen.

Dit is een groninger kroon en een zoete ermhard. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar het ras dat mijn papa specifiek zocht was nergens te vinden. Behalve uit de volle grond en al drie meter hoog :') dat was wat minder praktisch meenemen zullen we maar zeggen. En de groninger kroon werd me geadviseerd als goede vervanger. Toen zag ik die andere staan en die is kwa drogen en bewaarappel voor mij wat handiger.

Een deel bij een bedrijf bij mijn papa in de buurt (ivm zijn privacy kan ik dat helaas niet zeggen omdat daar maar een dergelijk bedrijf zit.) daar komen een aantal dingen vandaan (oa seizoens einde met leuke kortingen ivm kerst dat eraankomt) en ook een kneusje.

Deel van de fruitstruiken en granaat appel, ergens uit het zuid westen van het land :+ en de meeste gratis kneusjes bij een bedrijf in het midden samen met wat fruitstruikjes ook. Daar zijn de meeste gratis planten nu wel weg :)) :P we hadden best veel afspraken in een weekend gepropt en met wat zoekwerk vooraf dus meteen gebruik gemaakt voor de plantenjacht :D

De kneusjes stonden niet gepland uiteraard maar ik heb iets met afgedankte planten. Als ik sneue exemplaren spot :knuffel: vraag ik vaak of er iets met de prijs kan en of ze nog planten hebben staan die anders weggegooid zijn of op het punt staan weggegooid te worden. Oa bouwmarkten, welkoop, intratuin en zelfs ikea hebben meestal wel een afdankhoekje. Maar we hebben nu echt alleen tuincentra bezocht die op zichzelf staan met orginele planten en geen eenheidsmeuk. Omdat ik echt specifiek op zoek was naar bepaalde rassen en soorten.

Ik kom ook nogal eens gedumpte planten tegen in het bos. Opvallend veel mensen kwakken bij een tuinwissel hun planten gewoon illegaal weg in het buitengebied. Daar zit best vaak leuks tussen. :D

Zo heb je vaak voor weinig of niks planten waarvan best een groot aantal na veelliefde en zorg weer tot leven komen. Soms lukt het niet maar dan heb ik het in ieder geval een kans gegeven.