Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:37

Iemand ervaring met een Zuid afrikaanse simkaart? is dit ook de moeite voor 1 maand?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:28

Ja doen! Gelijk halen op het vliegveld als je aankomt, daar hoef je hem nog niet te registreren namelijk. Als je hem erbuiten haalt moet je je ID laten zien, adres overleggen and so on, veel te ingewikkeld.
Haal je hem op het vliegveld hoef je dat allemaal niet te doen. Gewoon halen, even wat data uploaden en gaan, stuk makkelijker en goedkoper :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:18

Waarom zou je dat doen? Je hebt op zo vreselijk veel plekken wifi (zelfs in de bush) en kan ook via internet bellen ed.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:38

Manzona, ik heb geen idee hoe het daar zit met internet, wordt voor mij de eerste keer Zuid Afrika :) ik heb bij de accommodatie sowieso goed internet, maar ben veel onderweg dus vindt het dan wel fijn om wat aan m'n telefoon te hebben.

Iriscope, bedankt voor de goede tip!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:51

Ik vind het altijd zo irritant om van wifi afhankelijk te moeten zijn en daarbij is het ook wel fijn als je rondreist dat je je hotel kan bellen als je eerder/later wilt of dingen nog wilt boeken etc.
Een SIm met wat beltegoed kost je misschien 15 euro dus daar zou ik het niet om laten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 09:04

Ja kan, ieder z'n ding.... ik heb een maand rond gereisd (zonder tomtom/navigatie) en heb m'n telefoon nooit nodig gehad. Enkel in Kaapstad toen we overvallen waren (en mijn telefoon uberhaupt weg was haha). Als het je een prettig gevoel geeft vooral doen, maar voor noodgevallen bel ik wel gewoon met mijn NL nummer, misschien iets duurder, maar dat maakt in nood ook weinig uit.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:47

Is er iemand in Hermanus geweest? In welke accomodatie zat je toen? Zie door de bomen het bos niet meer, zoooo veel keus }:0

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 11:20

AmaKhosi guesthouse zaten wij. Net buiten Hermanus.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:49

Toevallig mensen die in het Kgalagadi Transfrontier Park zijn geweest?
Zou daar graag volgend jaar heen gaan en eventueel combineren met Namibië en/of Botswana maar hoor nogal verschillende meningen over Mabuasehube area (Botswana deel KTP) of dat alleen (2 pers) te doen is of in konvooi.
Sowieso is het alleen per 4x4 trail bereikbaar.
Het zou mijn eerste keer KTP worden dus twijfel of ik niet gewoon mijn 2,5 week die ik max van huis kan daar rond zal trekken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:04

Zijn er nog bokkers die toevallig binnenkort naar Kaapstad komen?
Ik heb iets nodig uit Nederland dat ik vergeten ben mee te nemen. PBtje zou top zijn, gaat om wat kleinigheden maar je zou me er heel gelukkig mee maken!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:47

Ik vlieg 14 juli naar Johannesburg en dan 18 juli naar George. Niet om de hoek, maar een stuk dichterbij dan Nederland. :Y) Ik ben dan tot 1 augustus in George. Geen plannen om naar Kaapstad te gaan dit jaar, helaas. Wel Knysna, maar dat is niet veel dichterbij dan George denk ik. Geef maar aan of dat helpt en wat je nodig hebt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:22

MarijeR schreef:
Toevallig mensen die in het Kgalagadi Transfrontier Park zijn geweest?
Zou daar graag volgend jaar heen gaan en eventueel combineren met Namibië en/of Botswana maar hoor nogal verschillende meningen over Mabuasehube area (Botswana deel KTP) of dat alleen (2 pers) te doen is of in konvooi.
Sowieso is het alleen per 4x4 trail bereikbaar.
Het zou mijn eerste keer KTP worden dus twijfel of ik niet gewoon mijn 2,5 week die ik max van huis kan daar rond zal trekken.

Kennissen van ons hebben het niet in konvooi gedaan, hangt er echt vanaf in welk seizoen je gaat. Toen zij gingen was het relatief droog, maar zij hebben ook horrorverhalen gehoord tijdens de regens. Vandaar dat ze wel een satelliettelefoon mee hebben genomen, gelukkig niet nodig gehad.

Namibie is fantastisch trouwens +:)+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:47

Een deel wat ik had gedacht te rijden, kan alleen in konvooi. Je krijgt geen entry permit als je niet met 2 of max 5 auto's boekt. Max 5 auto's worden toegelaten per dag op dat stuk.
In okt/nov zie ik in ZA nog mensen die misschien interesse hebben om ook die route te rijden maar voorlopig schrap ik dat stuk nog even.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:04

Wij vliegen morgen, ik neem aan dat het niet meer nodig is Iris? Heb er niks meer van gehoord dus daar ga ik maar vanuit :P

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:12

Ik had er helemaal over heen gelezen! Knysna is wel een eind nog inderdaad, maar toch bedankt!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:33

Ik lees al een tijdje met jullie mee.
Ik vlieg 22 juli via Johannesburg naar Port Elisabeth. Wij worden daar opgehaald door busjes en die brengen ons naar Port Alfred. Hier ga ik studeren tot december. In de weekenden kunnen wij korte reisjes maken en in december ga ik nog drie weken rondreizen. Hebben jullie nog suggesties? Ik ga met een groepje, maar die laatste drie weken dat ik rondreis ben ik waarschijnlijk alleen, omdat zij allemaal gaan reizen met hun vriend.
Ik zit alleen vast aan mijn vlucht terug. Die is namelijk van Port Elisabeth via Kaapstad. Ik dacht eerst dat ik Kaapstad in één dag kon bezoeken, maar dat werd mij al afgeraden. :o Ik wil dus eerder naar Kaapstad reizen, maar ik moet ook weer terug naar Port Elisabeth om die vlucht te nemen.. Lekker omslachtig hahah :')

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:03

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:25

Ik kom dit topic nu pas tegen. Ben al twee keer naar ZA geweest en nu aan het sparen voor Botswana. Ik sluit me aan en ben beschikbaar voor tips en tricks!

Kan iemand me iets meer vertellen over Kgalagadi Transfrontier Park ?

Ik kende in Botswana alleen de okavango delta, dus ik leer graag bij!
Laatst bijgewerkt door Jasmijn1989 op 29-07-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:35

Jasmijn1989 schreef:
Ik kom dit topic nu pas tegen. Ben al twee keer naar ZA geweest en nu aan het sparen voor Botswana. Ik sluit me aan en ben beschikbaar voor tips en tricks!

Ha, een bekende! :D

Botswana staat ook héél hoog op mijn lijstje, de Okavango-delta moet zó bijzonder zijn <3

Tips en tricks hier ook trouwens, voor wie wil :j . Ik heb een halfjaar in Hoedspruit gewoond, en het mooie vond ik dat je alles binnen handbereik hebt: private nature reserves, Kruger, stadjes (Hazyview bv.), panorama's (zie foto onder), klimtochten en bijvoorbeeld Moholoholo en Hoedspruit Endangered Species Centre (HESC). Echt alles is goed te doen qua afstand en dat maakte het een heel afwisselend half jaar.
Wel een beetje opletten als je richting Tzaneen rijdt, die weg was vorig jaar niet al te best :Y)

Dit is op Mariepskop, een van de hogere delen van de Drakensbergen. Dit is precies de andere kant op vanuit de panoramaroute, dus je ziet weer een heel ander gedeelte.
Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:49

Ben inmiddels twee keer naar ZA geweest en tot zover enige land waar ik nog eens heen wil :D Hoedspruit hebben wij in november bezocht, was ook erg geslaagd.

Botswana is ook super! Wij mochten kamperen in de Okavango delta (met mokoro) http://botswana-adventures.com/mokoro-safaris/, heel gave ervaring. Daarna ook nog vlucht over de okavango delta gehad, ook een aanrader. Elephant Sands is ook een aanrader: http://www.elephantsands.com/. Chobe is heel mooi... Krijg spontaan heimwee!

Kgalagadi Transfrontier Park geen ervaring mee maar ziet er heel gaaf uit dus lees hier graag over mee.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:54

Hey, wat doe jij hier :P

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:04

Jasmijn1989 schreef:
Hey, wat doe jij hier :P

:wave:

Kgalagadi Transfontier is enigszins vergelijkbaar met Kruger, maar het ligt een stuk noordelijker en is daardoor veel droger. Je ziet dus ook hele andere dieren (stokstaartjes <3 ). Heb er goede verhalen over gehoord. Interessant met die droogte is natuurlijk dat de waterholes druk zijn, dus veel kans op wild als je geluk hebt.
Ik had een aanbod om daar een onderzoek te gaan doen naar stokstaartjes (in het Zuid-Afrikaans gedeelte), maar dat was 12 maanden onafgebroken, dus dat vond ik net iets te lang :+

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:44

idapaulien schreef:
Ik lees al een tijdje met jullie mee.
Ik vlieg 22 juli via Johannesburg naar Port Elisabeth. Wij worden daar opgehaald door busjes en die brengen ons naar Port Alfred. Hier ga ik studeren tot december. In de weekenden kunnen wij korte reisjes maken en in december ga ik nog drie weken rondreizen. Hebben jullie nog suggesties? Ik ga met een groepje, maar die laatste drie weken dat ik rondreis ben ik waarschijnlijk alleen, omdat zij allemaal gaan reizen met hun vriend.
Ik zit alleen vast aan mijn vlucht terug. Die is namelijk van Port Elisabeth via Kaapstad. Ik dacht eerst dat ik Kaapstad in één dag kon bezoeken, maar dat werd mij al afgeraden. :o Ik wil dus eerder naar Kaapstad reizen, maar ik moet ook weer terug naar Port Elisabeth om die vlucht te nemen.. Lekker omslachtig hahah :')

Ik vertrek waarschijnlijk eind september/begin oktober naar Zuid Afrika (richting port Elisabeth/Baviaanskloof) voor mijn master thesis. Rond kerst zal ik ook twee weken gaan reizen, maar heb werkelijkwaar nog geen idee waarheen :)

Hoelang ben jij bezig geweest met het aanvragen van je visum?

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:04

Gracezellaa schreef:
Ik vertrek waarschijnlijk eind september/begin oktober naar Zuid Afrika (richting port Elisabeth/Baviaanskloof) voor mijn master thesis. Rond kerst zal ik ook twee weken gaan reizen, maar heb werkelijkwaar nog geen idee waarheen :)

Hoelang ben jij bezig geweest met het aanvragen van je visum?

Ik ben dacht ik in mei begonnen met aanvragen, maar ik heb alles vrij rustig aangedaan. Hoe lang ga je naar Zuid-Afrika? Want als je onder de 90 dagen zit, hoef je geen visum. Tussen het 2de en 3de bezoek heb ik maar twee weken hoeven wachten. Je moet wel goed opletten dat je alles voor elkaar hebt, want anders sturen ze je bij het tweede bezoek zo weg. Als je meer vragen hebt over het visum, mag je mij best een pm sturen.

Welke weken wil je gaan reizen? Dan kunnen we misschien wel samen :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:56

:j Je mag mij ook vragen voor je visum. Tegenwoordig gaan de aanvragen trouwens op afspraak, en moet je een online formulier invullen. Moeilijk te vinden, staat nergens duidelijk aangegeven, maar is pas sinds kort ook.