[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 17:44

Nou ja zeg, dat kon er ook nog wel bij. Tien dagen wachten is lang. Sterkte met je rugpijn :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 18:11

Hi Muga en Balance,

Het is spit, het gaat máánden goed en dan schiet het er weer in. Ik heb inmiddels 4x sinds 2000 het laten nakijken. Ik heb sowieso scoliose. Door een verkeerde houding mijn leven lang daardoor loop ik scheef en is mijn ene been 1cm korter dan de andere. Dat lossen we op met zooltjes, maar mijn linkerheup is puinhoop. Dan heb ik ook nog in '99 een auto-ongeluk gehad en whiplash opgelopen. Daar heb ik artrose in mijn nek van overgehouden. Daarbij heb ik osteoperose (erfelijk in onze familie). Om mijn rug aan te pakken, moet ook mijn nek en mijn heup aangepakt worden. Ik heb het meeste baat bij niet langer dan 1 uur hetzelfde achter elkaar doen, maar daar houd ik me vaak niet aan. En wandelen is goed en dat heb ik de afgelopen weken niet gedaan omdat we het te druk hadden met beton storten. Het idee is, dat als het boven klaar is, ik daar een oefenruimte heb. We gaan het zien.
Meestal is het met 4 dagen weer weg.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:12

Ai Monique dat gaat in het begin al niet lekker hè hoop dat jouw rug gauw betert en de kosten voor een andere bril meevallen. Afhankelijk van de sterkte en benodigde specials kan dat wel eens een duur grapje zijn

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 18:14

SjonnieZ schreef:
Ai Monique dat gaat in het begin al niet lekker hè hoop dat jouw rug gauw betert en de kosten voor een andere bril meevallen. Afhankelijk van de sterkte en benodigde specials kan dat wel eens een duur grapje zijn

ik hoop dat de verzekering een deel op zijn rekening neemt van de glazen. Het montuur wordt meest ook betaald, maar dat heb je een standaardje, ik ga hopen dat het allemaal mee gaat vallen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:45

Oh, weer tegenslag !
Enige voordeel : je hebt weer eens een nieuw montuurtje, dan ;)
Tja, relativeren ... maar dat is niet altijd even gemakkelijk, hé.

Zitten we ook weer met een 'toestand' in Spanje : mijn man is sedert zaterdag terug uit Spanje. Laatste avond is daar de elektriciteit uitgevallen. Enkel bij ons.
Zit blijkbaar niet in ons eigen huis, zou de meter zijn (volgens onze vriend ter plaatse die ons helpt met allerlei), die op straat aan een paal hangt (is daar in Spanje zo, ook met de watermeter overigens).
Hij, de vriend, is vandaag al bij de elektriciteitsleverancier geweest, waar ze hem niet wilden helpen en doorgestuurd hebben naar de distributiemaatschappij. Daar konden/wilden ze ook niet helpen, want daar zijn we geen klant en daar verwezen ze hem door naar een 'distributiedienst', maar die is enkel online te bereiken ... Vul ik een elektronisch formulier in, valt dat systeem net op het einde van het proces uit (of tenminste, er komt geen antwoord meer en dus ook geen dossiernummer of dergelijke).

Je wordt er een beetje (veel) boos van van al die bureaucratie en je m'en foutisme, dat blijkbaar legio is in Spanje.
Soms denk ik wel eens, 'waar zijn we aan begonnen ... ????'

En het erge is eigenlijk : alles moet tegenwoordig digitaal gemeld worden, ook in België een alsmaar toenemend en groeiend probleem/fenomeen, dus je hebt geen enkel fysiek aanspreekpunt meer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 16:57

Marilu schreef:
Oh, weer tegenslag !
Enige voordeel : je hebt weer eens een nieuw montuurtje, dan ;)
Tja, relativeren ... maar dat is niet altijd even gemakkelijk, hé.

Zitten we ook weer met een 'toestand' in Spanje : mijn man is sedert zaterdag terug uit Spanje. Laatste avond is daar de elektriciteit uitgevallen. Enkel bij ons.
Zit blijkbaar niet in ons eigen huis, zou de meter zijn (volgens onze vriend ter plaatse die ons helpt met allerlei), die op straat aan een paal hangt (is daar in Spanje zo, ook met de watermeter overigens).
Hij, de vriend, is vandaag al bij de elektriciteitsleverancier geweest, waar ze hem niet wilden helpen en doorgestuurd hebben naar de distributiemaatschappij. Daar konden/wilden ze ook niet helpen, want daar zijn we geen klant en daar verwezen ze hem door naar een 'distributiedienst', maar die is enkel online te bereiken ... Vul ik een elektronisch formulier in, valt dat systeem net op het einde van het proces uit (of tenminste, er komt geen antwoord meer en dus ook geen dossiernummer of dergelijke).

Je wordt er een beetje (veel) boos van van al die bureaucratie en je m'en foutisme, dat blijkbaar legio is in Spanje.
Soms denk ik wel eens, 'waar zijn we aan begonnen ... ????'

En het erge is eigenlijk : alles moet tegenwoordig digitaal gemeld worden, ook in België een alsmaar toenemend en groeiend probleem/fenomeen, dus je hebt geen enkel fysiek aanspreekpunt meer.

Helemaal gemist deze post, dank je Marilu.
Tjee, wat een toestand joh met die elektriciteit. Niet alleen vervelend maar ook wel spannend eigenlijk, hahhaa is dat gek om te zeggen met elektra. Dat dat zo provisorisch lijkt, klinkt niet vertrouwend. En hoe is het dan nu? Dan ben je niet daar en hoe weet je nu of het goed gaat?

En ja ik kijk uit naar het nieuwe montuurtje!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:51

We zijn nu samen in België en vertrekken op 13/9 samen naar Spanje.
Hopelijk is het tegen dan in orde ...

Inmiddels is het op een of andere manier dan toch gelukt om ons geregistreerd te krijgen op 'de juiste website'. Er is nu een formuliertje ingevuld geraakt. Maar of dit veel zoden aan de dijk gaat brengen ... we moeten het zien.

Wel heeft mijn man ook nog een ander aanspreekpunt dat we ginds hebben gecontacteerd. Die zou er zich ook 'mee gaan bezig houden'.
Voordeel met deze man is : hij is een Belg van afkomst, maar woont al sedert zijn jeugdjaren (dus al quasi 50 jaar) in Spanje. Hij spreekt Nederlands, Frans, Engels, maar ook vloeiend Spaans én uiteraard ook het plaatselijke accent.
Hij kent daar natuurlijk ook een enorm aantal mensen ... dus hopelijk komt er wat van !!

Ik heb in ieder geval opgestoken van jouw topic, dat een noodgenerator géén overbodige luxe is ! Dus die gaan we ons ook aanschaffen.
En zo leert een mens altijd maar bij ;)

Hier dan ook nog een spijtig voorval : een stokoude appelboom heeft het begeven.
Hij zag er net nog heel erg goed uit : mooi in de bladeren en vol appeltjes.
Waarschijnlijk is het gewicht aan bladeren/appelen hem (of is het haar ?) te veel geworden.
Boom heeft hier ook een uitermate natte winter meegemaakt (voor de zoveelste keer) en nu ook nog die superdroge maanden (toch al sedert mei weinig regen gehad hier in België). Dus alles bij mekaar, ook de leeftijd dan, heeft de boom parten gespeeld.

Fotootje van de ongeluksvogel :

Afbeelding

Ik heb al zoveel mogelijk appeltjes gesprokkeld die dan nog kunnen dienen als snoepjes voor de ezels en paarden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 08:54

Lekker Marilu, dat je over ruim drie weken alweer naar Spanje gaat. Het zou wel handig zijn ja als het dan in orde is. Heb je daar nog een vriezer met inhoud die nu ontdooid is?
En wel fijn dat je een medebelg hebt gevonden die jullie mogelijk kan helpen. En anders maar veel waxinelichtjes uit België meenemen in september ;-)
En ja een noodstroomgenerator is echt een uitkomst. We hebben ze in Frankrijk altijd gehad en daar veel plezier van gehad. Fijn dat we met onze ervaringen anderen kunnen inspireren!
En och ook jammer zeg van die oude appelboom. Zo jammer dat alle factoren niet goed voor hem waren. En ja dan maar het beste ervan maken, de appeltjes voor de paarden en misschien kun je ze nog moezen voor jezelf. En paarden vinden de bladeren van fruitbomen ook erg lekker. Helaas komt aan alles een eind...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:42

We weten inmiddels al wat er mis is, niet dankzij de elektriciteits- of de distributiemaatschappij ... Onze vriend/mede-Belg heeft het probleem gevonden. Er staat nog stroom op de draad tot aan de elektriciteitsmeter, die dus aan een paal op straat hangt. Hij heeft op een of andere manier gezocht en gevonden tot waar er nog stroom is (man heeft een carrière in de bouwsector op zijn palmares, dus weet wat hij doet, gelukkig ;) ).
Het dekseltje van het kastje van deze elektriciteitsmeter was al toen we het huis kochten, kapotgeslagen, maar nu heeft onze vriend bij zijn onderzoek gezien dat het kastje rondom ook gewoon los zat en dat de zekeringen uit of onder die meter zijn gestolen.
Hij wil er dus nieuwe zekeringen in steken, want op de distributiemaatschappij wachten, wordt zoiets als wachten op Godot, vrezen we.
Nu zijn we ook nog in gesprek met de andere Belg daar (consultant en manusje-van-alles daarginds). Hij gaat proberen toch een elektricien te vinden, die dit technisch + administratief geregeld kan krijgen.
Volgens hem is dit 'een normale zaak' in Spanje, dat gebeurt daar nog regelmatig, zei hij ... zekeringen pikken uit andermans meter ... Hmmm ...

Over die noodstroomgenerator : kan je daar dan alleen toestellen aan koppelen met een draad en stekker of kan je zo'n generator ook koppelen aan het binnenshuis' 'net', zodat je bv. ook gewoon het licht kan aansteken ?
Domme vraag allicht, maar wij zijn geen van beiden grote lichten (om in de elektrische sfeer te blijven ;) ) op dit vlak ...

Ik ben niet zo van de appelmoes. Ook niet van de appelen, eigenlijk. Zelfs niet van het fruit :D
Het enige fruit dat ik weleens eet, en dan ook niet eens dagelijks of wekelijks, zijn bananen en kiwi's.
Gek, hé, maar ik eet liever iets 'afsmakends'.

Ik laat de quarters wel eens op het stukje, waar nu dus de appelboom ligt te zieltogen, om het gras daar kort te houden. Ik heb zoveel mogelijk appelen al geruimd, maar dochter quarter wriemelt zich tussen de takken en probeert zoveel mogelijk appeltjes soldaat te maken. Aan haar enthousiasme te zien (en het speeksel op haar lippen), lukt dat haar heel goed. Zij is dus wél heel erg van de appeltjes ;)
Ik moet dus wel altijd opletten, haar niet te lang op dat stukje te laten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:47

Noodstroom op een apart systeem zetten punt. Zo'n ding koppelen aan het hoofdnet is levensgevaarlijk voor een reperateur die al die draadjes en zekeringen weer in orde moet brengen, ook omdat vanuit de centrale er dan juist geen stroom op het systeem mag staan.
Simpelste en veiligste voor beide kanten is 2 gescheiden setjes stopcontacten en draden, 1 voor jouw eigen noodvoorziening en 1 voor je gewone netstroomvoorziening.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 09:54

Hi Marilu en Tamary, het kan allebei. We hebben lang de noodstroomgenerator als los apparaat gehad, dan hadden we een stekker van de meterkast naar het ding en deed alles in huis het weer. Nu heeft Erwin het zo gemaakt dat het rechtstreeks zit. Zodra de stroom uitvalt, start hij hem en geen gedoe met stekkers meer, we hebben meteen weer licht. Het is wel zo dat ik niet op 4 pitten inductie tegelijk kan koken. Het is echt een noodstroomvoorziening en je moet even inplannen wat je tegelijk wilt doen aan grote apparaten aanzetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:02

Als je iemand hebt die weet hoe alles precies moet kan je de boel inderdaad tot 1 systeem maken. 2 aparte zijn op sommige punten wat onhandiger, maar wel idiotproof wat ook zijn voordelen heeft.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:05

OK, dat klinkt al bemoedigend, Monique !
Zelf kennen we er dus niks van ...

Het zal sowieso door een elektricien moeten gedaan worden. Onze Belgische vriend kan dat allemaal zelf wel, maar ik denk dat het verzekeringsmatig bekeken, beter is dat we het door een erkende elektricien laten doen ...
Belangrijk is zeker ook dat alles veilig is, ook als het in handen is van ons, twee nitwits wat dit alles betreft ...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 10:07

tamary schreef:
Als je iemand hebt die weet hoe alles precies moet kan je de boel inderdaad tot 1 systeem maken. 2 aparte zijn op sommige punten wat onhandiger, maar wel idiotproof wat ook zijn voordelen heeft.

Marilu schreef:
OK, dat klinkt al bemoedigend, Monique !
Zelf kennen we er dus niks van ...

Het zal sowieso door een elektricien moeten gedaan worden. Onze Belgische vriend kan dat allemaal zelf wel, maar ik denk dat het verzekeringsmatig bekeken, beter is dat we het door een erkende elektricien laten doen ...
Belangrijk is zeker ook dat alles veilig is, ook als het in handen is van ons, twee nitwits wat dit alles betreft ...

Zeker als ik Erwin niet had gehad, had ik het gewoon met stekkers blijven doen, vond ik al ingewikkeld genoeg.

Je kunt ook direct het apparaat waar je stroom voor nodig hebt op de generator aansluiten, maar het is best een zwaar ding, dus als je je meterkast erop kunt aansluiten is dat handiger.

Marilu, wat stom dat mensen zelfs zekeringen jatten. Ik had vrienden met een vakantiehuis in Frankrijk en zij haalden als ze weggingen de buitenkraan zelfs van het huis aangezien bij hun zo ongeveer alles wat vast en vooral los was gejat is geweest. Tuinmeubelen, plantenpotten, alles namen ze mee. Bij een ander stel is er ingebroken in hun vakantiehuis helemaal leeggehaald. Hoe is dat in Spanje, hoor je dat wel eens dat dat gebeurt?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:13

Mijn ecoflow (ik heb de Delta 3 pro, ik denk de grootste) kun je met een extra kastje aansluiten op het huis, gewoon in een stopcontact. Hij levert dan maximaal 800 watt per uur terug geloof ik, kun je waarschijnlijk ook wel instellen. Op te laden met stopcontact, zonnepanelen, laadpaal, auto 12V.

Mocht je er interesse in hebben laat even weten, ik heb kortingscodes voor dat merk.

Ik vind ze echt heel fijn. We hebben er eentje in Frankrijk staan nu voor als we daar zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 10:17

Prairy schreef:
Mijn ecoflow (ik heb de Delta 3 pro, ik denk de grootste) kun je met een extra kastje aansluiten op het huis, gewoon in een stopcontact. Hij levert dan maximaal 800 watt per uur terug geloof ik, kun je waarschijnlijk ook wel instellen. Op te laden met stopcontact, zonnepanelen, laadpaal, auto 12V.

Mocht je er interesse in hebben laat even weten, ik heb kortingscodes voor dat merk.

Ik vind ze echt heel fijn. We hebben er eentje in Frankrijk staan nu voor als we daar zijn.

Die van ons is een oudje, voor Marilu klinkt het zeker als een handige optie. Toen wij die van ons kochten, bestonden laadpalen nog niet, hahaha.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:11

Wauw, een gaat een nieuwe wereld voor mij open !
Ik wist zelfs niet dat zoiets allemaal bestond :o
Als ik aan een noodgenerator denk, stel ik me dus nog altijd zo'n ding met een motor voor, die je moet vullen met benzine/diesel en die een hels lawaai maakt ...

Ik heb dus al héél veel van de evoluties gemist !
Ziet er geweldig uit, Prairy. Wel duur.
Wordt sowieso overlegd met onze Belgische vriend ter plekke. Die is wél mee met de evolutie ;) Die leeft volledig off grid in Spanje en die gaat daar ook geweldig ver in. Een echte 'prepper'.
Die zal ons dus zeker kunnen adviseren.

Moeilijke aan dit alles is, dat mijn man net heel erg terughoudend is voor zulke dingen. Van zonnepanelen wil hij bv. niet weten, terwijl dat in Spanje natuurlijk heel voordehandliggend zou kunnen zijn ...
Nu met dit voorval van zonder stroom te zitten en de wetenschap dat ze ons niet (direct) uit de nood komen helpen, toont ook voor hem wel aan dat we ons op dat vlak onafhankelijker zullen moeten gaan opstellen.

Voor wat het water betreft, is er dus al een reservetank. Als de paarden komen, moeten er nog twee extra tanken komen.
Op dat vlak zijn we al een stap verder, nu nog de elektriciteit ...

Voor zover we tot op heden weten, is er niet echt een grote criminaliteit daar in de buurt.
Wel hebben de meeste huizen in Spanje ijzeren traliewerk voor ramen en deuren. Ook bij ons is dat er.

Wat ik wel weet, is dat er steeds een groot gevaar is voor krakers. Eens die in je huis zitten, krijg je die er niet meer uit ... Spanje beschermt de krakers. Hoe gek het ook klinkt.
Dát voorkómen is dus wel belangrijk.

Hier is een link naar een van de artikels die je hierover vindt op het internet :

https://www.otisadvocaten.es/nieuwsberi ... n%20worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 12:21

Van dat artikel is de laatste zin heel erg waar: Denk niet in problemen maar in oplossingen. Heel goed!

En bizar dat krakers zo moeilijk uit je huis te krijgen zijn. Je zou dan nog beter kunnen verhuren als je er niet bent via zo'n organisatie.

Ik denk dat je man vast het nut wel gaat inzien van de div voorzieningen die hier zo langskomen.

En gaaf dat die ene landgenoot van je helemaal off grid leeft. Ooit hadden wij dat ook in gedachten bij het eerste huis. Het is zeg maar 90% daar gelukt, maar je blijft toch altijd het grid gebruiken en je moet je verzekeren in het grid etc. Maar het was een mooi avontuur.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 18:54

Voor hen die de appeltjes van Prisca dichtbij willen zien, de leukste kat en de lelijkste kerk willen zien en hoe de inloopstal vordert willen zien, https://youtu.be/RR1kxwbgHeQ

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:35

Klopt wat je zegt, lelijke kerk ;)

De werken aan de stal zijn al goed gevorderd ! Mooi, hoor.

Beelden van de honden en paarden aan de stal zijn erg leuk :j
Iedereen tevreden !

Heb je je nieuwe bril al ? Was het die rode die je op had ? Of is dat nog een reservebril ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 20:14

Marilu schreef:
Klopt wat je zegt, lelijke kerk ;)

De werken aan de stal zijn al goed gevorderd ! Mooi, hoor.

Beelden van de honden en paarden aan de stal zijn erg leuk :j
Iedereen tevreden !

Heb je je nieuwe bril al ? Was het die rode die je op had ? Of is dat nog een reservebril ?

Ja wie verzint dat nou zo'n kerktoren. hahaha. Ik zou niet in dat dorp willen wonen. Maar de poes was superlief. Al van verre riep ie te roepen. Hij wilde zelfs in de auto mee, maar dat kon niet natuurlijk. Hij had ongetwijfeld een baasje, zo lekker vet.

Nee, nieuwe bril gaat nog een lange weg worden. Ik heb pas over een week ongeveer de afspraak voor een nieuwe bril. Eerst dus ogen testen omdat het langer dan 3 jaar geleden is. Na de test moet ik naar de huisarts voor een verwijzing, ja omgekeerde wereld, maar de huisarts moet dus een bril op sterkte voorschrijven die zij hebben geconstateerd. Dan weer terug naar de brillenwinkel, die moet dan aan de verzekering toestemming vragen/krijgen, anders moet ik het zelf betalen. Afhankelijk daarvan van de vergoeding dus, kies ik een montuur. Dán moet de bril nog gemaakt worden. Dus ik vermoed dat ik nog een maand met een geplakte bril tv kijk en autorijd. De rode bril is mijn leesbril en voor achter de pc.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 12:35

Perzikken kun je ook prima inmaken in potten. Mijn schoonouders deden dat en die potten zijn heel lang houdbaar en lekker om in de winter te gebruiken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 18:48

Waratje schreef:
Perzikken kun je ook prima inmaken in potten. Mijn schoonouders deden dat en die potten zijn heel lang houdbaar en lekker om in de winter te gebruiken.

Wat leuk, deden je schoonouders het op alcohol of suiker of een combi? We hebben hier erg veel potten met ingemaakte vruchten gevonden op alcohol. Maar omdat het minstens 20 jaar oud moest zijn hebben we het weggegooid. Maar nu is het een déjà vu ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 07:32

Hey Waratje je bent jarig! Gefeliciteerd.

Ik heb vanmorgen al de brillenafspraak. Ben benieuwd. Hoop ook dat ze wat leuke monturen hebben, het is een dorpsopticien zoveel keus hebben ze niet.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:30

Waratje, gelukkige verjaardag !!

En, montuurtje gekozen, Monique ?