Samen genieten van de vakantievoorpret

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Re: Samen genieten van de vakantievoorpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:47

Ik ben toevallig voor manlief en zoon (17) aan het zoeken voor een 10daagse trip in februari.
Heb nu inderdaad Dubai, Vietnam of Sri Lanka gevonden.
Het moet in ieder geval een ontdek,doe en sportieve vakantie worden.
Omdat er ook getraind wordt voor een marathon, moeten de hardloopschoenen mee.
Ik hoor straks wel of ze iets ervan interessant vinden.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:03

Dan zou ik absoluut gaan voor Sri Lanka. Een land wat echt alles heeft :) 10 dagen is kort, maar je kunt dan een deel uitkiezen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:51

Ik weet niet hoe het weer in februari is, maar ik vond noord Vietnam echt fantastisch, en ook Helemaal leuk voor eenn17 jarige (ha giang loop)bv

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:09

Ik ben vorig jaar februari 2 weken naar noord/ midden Vietnam geweest. Heerlijk! Het was wel vrij koud in Hanoi, maar prima wandelweer. 10 dagen is denk ik aan de korte kant, maar dat is persoonlijk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 22:38

Ja ik zou ook minstens 2 weken doen voor dat soort landen. Want je reisdagen zijn ook al aardig lang.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:42

Travel_me schreef:
Ik zou zelf het deel Huacachina en Paracas overslaan. Huacachina is een neppe toeristische plek ( mijn mening) en Paracas heb je op veel plekken vergelijkbaar, maar mooier.

Zelf zou ik wel Huaraz doen, maar dat vond ik ook echt het mooiste deel van Peru en dat hoor ik vaker (indrukwekkender nog dan Machu Picchu en dat is al mega indrukwekkend). En zelf vond ik Arequipa een erg leuke stad. Vanaf daar kun je naar de Colca Canyon en die is ook prachtig.

Tip is vooral nachtbussen nemen. Scheelt je veel reistijd en dagen :)

Zie net dat ik arequipa vergeten was, zijn we ook 3 dagen.

Wat zou je dan doen ipv paracas? Wat vergelijkbaar is? Ik dacht het nationaal park bezoeken en raften.

In huarez heb je dan nog meer must see/do naast het hiken?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:34

In Peru zelf niet, meer andere landen waar je dezelfde soort omgevingen hebt :) Huaraz heb je de mooiste bergmeren die ik ooit heb gezien. Deels wandelen, maar er zijn ook meren waar je nauwelijks hoeft te wandelen. Laguna Paron bijvoorbeeld. Echt zo mooi!

Maar uiteraard is het ook wat je het meeste interesseert. Ik ging zelf erna bijvoorbeeld naar de Galapagos, dus ook 1 van de redenen om Poor mans Galapagos zoals ze het noemen over te slaan :) En ik hou niet van te toeristische plekken dus meerdere vrienden zeiden al: Huacachina gaat echt niks voor je zijn :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:28

Nou ik heb gisteravond de vluchten geboekt. Precies 5 weken. Starten op Trinidad, denk niet dat ik daar lang blijf want is momenteel niet op zn veiligst. Dan door naar Tobago. Die twee samen moet een ruime week duren.
Dan stap ik op Tobago op de catamaran, en dan ga ik 4 weken mee, eilandhoppen, tot aan Sint Maarten. Wat ik vooral heel tof vind is dat we ook naar die kleinere eilanden kunnen. Tobago Cays, Bequia..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:30

Gaaf, Dorine. Ik heb daar ook naar gekeken. Maar ben toch meer een luxe beestje dan in zo’n klein hok te moeten slapen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:51

Tja wat is een klein hok. En wat is luxe. Ik vind de plek waar je dan bent enorme luxe. En daar kom je niet zo makkelijk als er minstens een Hilton hotel moet staan :P op de allerleukste plekken ter wereld staan sowieso geen hotels. Daar slaap je in een hangmat of op de grond ofzo

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:50

Wat gaaf, Dorine! Moet je dan zelf zeilen enzo?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 13:56

G
Travel_me schreef:
In Peru zelf niet, meer andere landen waar je dezelfde soort omgevingen hebt :) Huaraz heb je de mooiste bergmeren die ik ooit heb gezien. Deels wandelen, maar er zijn ook meren waar je nauwelijks hoeft te wandelen. Laguna Paron bijvoorbeeld. Echt zo mooi!

Maar uiteraard is het ook wat je het meeste interesseert. Ik ging zelf erna bijvoorbeeld naar de Galapagos, dus ook 1 van de redenen om Poor mans Galapagos zoals ze het noemen over te slaan :) En ik hou niet van te toeristische plekken dus meerdere vrienden zeiden al: Huacachina gaat echt niks voor je zijn :)

helaas geen Galapagos voor ons, dus denk dat we wel naar Paracas gaan.

Laguna Paron is helaas niet mogelijk mee, jammer, zag er wel tof uit!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:46

Esmee_RS schreef:
Wat gaaf, Dorine! Moet je dan zelf zeilen enzo?

Ik moet wel meedoen idd. Ik doe meestal sowieso het ankeren, soms helpen zeilen binnenhalen, en ik heb soms oplet/stuur dienst. Dus zorgen dat we op koers blijven en opletten dat we nergens tegenaan varen. Want in principe houden de instrumenten de boot redelijk op koers maar als je niet oplet kan je na een tijdje wel alsnog op ramkoers met een rif of eiland komen, en je moet natuurlijk sowieso opletten want als er twee boten niet op de omgeving letten, kunnen ze per ongeluk heel toevallig botsen

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:43

De keuze is gevallen op Vietnam.
Nu mag ik op zoek naar reis en verblijf voor 10dagen in februari.
Vraag voor iemand die daar is geweest:
Wat is het beste te doen, vlucht apart boeken van hotel? Of via reisburo?
Het moet een doe en zie vakantie worden.
Zelf daar vervoer regelen en van overnachting naar overnachting rijden, en die ter plekke regelen?
De Ha Giang Loop vinden de heren wel een heel leuk idee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 15:07

Ik ben er niet geweest maar via reisbureau is altijd duurder, altijd makkelijker, niet per se leuker.
Dus je moet zelf bedenken wat je prioriteiten zijn en op basis daarvan een keuze maken. Wil je er tijd in steken of niet? Maakt het uit wat het kost?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 16:13

Zelf doe ik altijd zelf boeken, maar ja wat Dorine zegt moet je je inderdaad afvragen.
Verder: 10 dagen is kort, dus vooral wel van te voren plannen en uitzoeken hoe je van plek a naar b komt. Heb je al dingen op het oog? En waarop vliegen ze? HCMC of Hanoi? Ik ben er wel geweest, dus wel best meedenken qua route/plekken :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:59

Tiem tours is een aanrader (Facebook te vinden) voor de ha giang loop. Kleine groepjes, goede gidsen en geen onverantwoorde rijgedrag. Owja, ook veel mooiere hotels voor overnachtingen.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:07

Super leuk dat je naar Vietnam gaat! Wij zijn toen ook in februari gegaan, maar dan voor 2,5 week. Toen reden we op de motor van Hanoi naar HCM 8-)
We hebben daar de overnachtingen ter plekke geregeld, via booking.com of Airbnb. Dat is echt prima te doen.
De Ha Giang Loop hebben we helaas niet gedaan dus daar kan ik je geen tips voor geven.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:17

Half december zijn we voor een lang weekend naar Riga, Letland geweest. Echt een aanrader als je een weekend weg wil naar het buitenland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor degene die nog een leuke zonvakantie zoeken op 3 uur vliegafstand: Lefkas! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:34

Ja Riga ben ik ook laatst geweest, was inderdaad erg leuk. Met die kerstmarkt ook. Heerlijk

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 12:45

Wauw, Riga ziet er mooi uit zeg! Ik wist dat ergens wel, maar toch leuk om te zien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 14:37

Ik was er eigenlijk toevallig rond de kerstperiode maar dat is ook echt wel een toegevoegde waarde. Die zuurkool op die kerstmarkt is zoo lekker. En de aardappelkoekjes en die warme kersendrank. Heb elke dag zuurkool gegeten op de kerstmarkt :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat ook leuk is, er zijn rond die periode bijna elke dag gratis concerten in de cathedraal

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:11

Voor vietnam, als jullie de loop willen doen zou ik vliegen op Hanoi. Of je dat zelf kan regelen, ik zou zeggen ja, maar dat is persoonlijk. Er zijn heel veel lokale reisbureaus die alles voor je kunnen regelen. Als je een hotel uitzoekt en hen mailt zullen ze waarschijnlijk ook alles voor je kunnen regelen. Ik had tijd en heb het ter plekke geregeld. Ik zou het niet via Nederlands reisbureau regelen, maar voor velen voelt dat fijner/zekerder.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:41

Gaaf die foto's van Riga! Ik wil zelf graag een weekendje naar de Baltische staten. Dacht misschien in de zomer, maar de winter heeft ook wel wat.

Ik zit te wachten op goedkeuring van mn vakantie aanvraag voor de zomer. Hoop dat ik morgen al wat hoor, maar anders zeker maandag. Als het oké is ga ik dan naar Georgië, want ik wil heel graag een 4 daagse trekking daar doen :) zou eigenlijk paar jaar terug al naar Georgië, maar toen werd alles geannuleerd omdat Corona er net was.

Dan heb ik nog 3 weken over om uit te zoeken (eigenlijk 4, maar wil 1 mee naar 2027). Denk nu aan 1 week in juni en 2 weken in oktober. Maar nog geen idee qua bestemmingen. Het liefst wil ik in het najaar wel weer op zoek naar wildlife, maar hoe/wat/waar geen idee :)

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 23:44

Wat leuk dat je ook in Riga bent geweest, Dorine! Die kerstmarkt was ook enorm leuk. Kleinschalig maar wel een hele fijne sfeer en leuke concerten/optredes. Als je van kerst en de winter houdt dan is december een goede tijd om heen te gaan. In de zomer schijnt het ook erg gezellig te zijn in Riga. Het is erg in trek bij de toeristen uit diverse landen.