[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:36

Het is inderdaad supergoedkoop vergeleken bij NL. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat er op de waterrekening, alle vastrecht dingen gezet worden, dus vuilnisbelasting etc. En omdat wij geen gemeentewater gebruiken, of nauwelijks dan, want deze zomer kwam de bron een paar keer droog te staan, betalen we dus geen verbruik, maar wel alle taxes en vastrechtdingen. Vuilnis snap ik wel maar er staat ook een heel rijtje op, dat onzin is omdat wij geen water verbruiken, dus je betaalt voor de waterzuivering etc. En dat vind ik dan erg duur als je geen water van de gemeente verbruikt zoals wij en zoals ik ook vermoed dat Juud en Wilco doen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 19:54

We drinken water uit een privébon welke wel op publieke grond ligt (de berg achter ons huis). Geen mens die daar ooit komt overigens.
We hebben het nooit laten testen maar we gaan dat nog wel eens doen. Meer omdat we erg nieuwsgierig zijn. Voor het koude drinkwater filteren we het alsnog door de Berkey filter die we in Canada al gekocht hadden, overige bestemmigen wordt niet gefilterd.

De waterleiding die hier wordt aangelegd is in feite ook alleen vanuit de gemeente en dat water komt uit 2 bronnen, waarvan 1 ook direct hierachter op de berg ligt.
We blijven gewoon bronwater gebruiken want dat is meer dan prima. Enorme hoeveelheden, dus ruim genoeg voor ons 2. Op termijn gaan we ook op elke hoek van het huis regentonnen plaatsen om regenwater te kunnen gebruiken voor de toekomstige moestuin. De pony's drinken uit de beek en de kippen krijgen ook een eigen watersysteem.
De overige kosten zijn ons eigenlijk nog vrij onduidelijk, het systeem is ook nog redelijk nieuw in het dal begreep ik. Veel mensen zijn oprecht afgelopen zomer pas aangesloten doordat met die extreme droogte zoveel putten voor het eerst sinds ooit droog stonden.

On verra!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:03

Juud ik vergeet telkens te zeggen. Ik weet niet of het in de Cantal ook zo is, maar in de Corrèze had iedere gemeente wel een stuk communaal bos. Als belastingbetalende inwoner van zo'n dorp had je recht op een coupe. Dus voor een drol koop je dan een kapvergunning voor een x aantal sterre, en de cantonnier wijst je dan een stuk communaal bos aan dat je mag kappen voor eigen verbruik. Het is verboden het te verkopen. Meestal zetten ze het af met lintjes om de bomen of verf op de stammen. Het is wel veel werk uiteraard, maar wel gaaf om te doen. Maar geen idee of ze dat bij jullie ook hebben.

En ja over dat water, dat hebben wij dus ook. We hebben onze eigen voorzieningen, gebruiken nauwelijks gemeentewater, maar krijgen dus wel een rekening maandelijks, voor het abonnement, waterzuivering, etc.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 20:07

Goed punt. Er was tijdens de bezichtiging wel sprake van kaprechten, maar daar moesten we de verkopers/verkopende makelaar nog naar vragen. Ik zal dat tzt wel even doen want dat is wel zo handig. En we vinden het niet erg om zelf te doen, integendeel zelfs.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:28

Monique1963 schreef:
Juud ik vergeet telkens te zeggen. Ik weet niet of het in de Cantal ook zo is, maar in de Corrèze had iedere gemeente wel een stuk communaal bos. Als belastingbetalende inwoner van zo'n dorp had je recht op een coupe. Dus voor een drol koop je dan een kapvergunning voor een x aantal sterre, en de cantonnier wijst je dan een stuk communaal bos aan dat je mag kappen voor eigen verbruik. Het is verboden het te verkopen. Meestal zetten ze het af met lintjes om de bomen of verf op de stammen. Het is wel veel werk uiteraard, maar wel gaaf om te doen. Maar geen idee of ze dat bij jullie ook hebben.

En ja over dat water, dat hebben wij dus ook. We hebben onze eigen voorzieningen, gebruiken nauwelijks gemeentewater, maar krijgen dus wel een rekening maandelijks, voor het abonnement, waterzuivering, etc.

Ah ja dat herken ik, ik weet dat de nu nog eigenaren van het huis dit ook hebben gehad. :j dat hout is nu grootdeels klaar voor de stook. Ligt twee jaar ruim al te drogen.

Alleen hoe pak je dat aan als je zelf niet kunt kappen fysiek?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 21:39

Als je zelf niet kunt kappen denk ik dat je iemand moet zien te strikken die het voor je doet...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:39

Je hoeft geen gebruik te maken van dat recht, het mag wel. Je mag wel iemand voor je laten kappen, maar het hout moet rechtstreeks van dat perceel naar jouw huis. De vraag is als je iemand het werk laat doen, of het dan nog interessant blijft tov kopen. Tenzij je iemand gratis kan strikken

Ik denk dat jullie dat wel gaaf zullen vinden om te doen. Erwin heeft ook zichzelf aangeleerd met een kettingzaag om te gaan, staan genoeg videolessen op yt.

En mooi dat er al over gesproken is, dan zou ik er zeker gebruik van maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:53

Mijn bus kan het hout wel hebben kwa vervoer en dat lukt me wel mits hanteerbare stammen. Maar kettingzaag is gewoon fysiek een maat te groot en zwaar voor me -O- ik heb wel gezocht naar een klein licht exemplaar maar gewoon niet te vinden. Dergelijke manier van hout stoken is wel natuurlijk het fijnste.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:10

Die vliegen, zijn dat geen klustervliegen, hadden wij hier ook. Gelukkig niet zo heel veel. Wel veel werk hoor dat klussen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:23

Tinka schreef:
Die vliegen, zijn dat geen klustervliegen, hadden wij hier ook. Gelukkig niet zo heel veel. Wel veel werk hoor dat klussen.

Lol, ik las de zin te snel en las aan het eind 'klussen' en dus waren het klusvliegen ;-)

Ik heb een elektrische kettingzaag dat kan ik wel. Thermische zagen niet, die krijg ik vaak niet gestart. Maar elektrisch in een bos heb je weinig aan, in de meeste bossen zit geen stopcontact ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:47

Er zijn electrische kettingzagen op accu tegenwoordig. Combineer dat met goed (laten) kappen zodat je stronk weer uitstoelt naar soort struik en je hebt makkelijk hanteerbare maat hout. Ook meer leven in zulke bossen trouwens van wat oudere filmpjes die ik er over zag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:53

Wij hebben een accu kettingzaag (en andere producten van dat merk) van green works. Prima voor kleine bomen of afkorten maar dat is het wel. Hebben semi prof.

Verder heb ik een kleine Dolmar op benzine, normaal formaat was voor mij te zwaar. Kan ik ook prima een zwaardere boom mee omzagen of een groter blad opzetten.

Verder kan ik echt een wipzaag aanraden voor afkorten, gaat vele malen sneller als met de kettingzaag. Voor stammen tot zeg 18cm is dat echt top. Soort mega cirkelzaag waar je de stam tegenaan duwt. En dan uiteraard een kloofmachine.

Aan krijgen van een kettingzaag kan lastig zijn. Op mijn cursus (ja ja, ik heb zelfs een Europees geaccepteerd certificaat voor bomen tot 30cm diameter) heb ik geleerd:

Choke aan, zaag op de grond. Voet of knie op de zaag en even aan het touwtje trekken tot hij 1x bijna pruttelt. Choke eraf en dan starten. Eventueel met gas in houden mocht je hem verzopen hebben. Maar vooral dus choke vrij snel eraf zodat je hem niet verzuipt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 14:19

Hout kappen is ons bepaald niet onbekend, alle materialen en kennis zijn ervoor in huis :)
2 zagen op benzine en 1 op accu. Die laatste is mijn favoriet, maar inderdaad alleen geschikt voor het kleiner maken van stammetjes. Dat is geen probleem want Wilco haalt altijd de bomen om. Die heeft daar ervaring mee en ik niet, dus ik ga daar niet mee aanrommelen.

Tinka, nee het zijn gewoon simpele huisvliegen. Geen klustervliegen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:26

tamary schreef:
Er zijn electrische kettingzagen op accu tegenwoordig. Combineer dat met goed (laten) kappen zodat je stronk weer uitstoelt naar soort struik en je hebt makkelijk hanteerbare maat hout. Ook meer leven in zulke bossen trouwens van wat oudere filmpjes die ik er over zag.

Klopt die heb ik geprobeerd ook (bijpassend ook bij mijn grasmaaier en bosmaaier) :j maar helaas mijn handen zijn domweg te klein en door de artrose wil dat helemaal niet meer, een stam misschien en dan is het alweer klaar voor die dag. Ik heb een electrische schrobzaag die 20 cm aankan aan dikte maar ja geen stroom in een bos -O- of ik moet een agregaat meeslepen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 22:51

Ik ging vanmiddag 'even' 6 gaten graven voor ankerpunten voor een kippenhok.
Zei ze vol goede moed van tevoren.
1,5 uur later... :')

Ter info, de gaten zijn zo'n 20x20cm en dan tot 30 cm diep.
Verder ging het niet, want er liggen bizar grote rotsblokken onder. Gaat nog wat worden als ik binnenkort nog een tuinhek wil plaatsen zodra de paarden uit het land zijn :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:53

Dus lading kleine rotsblokjes verzamelen en vanaf zo'n mega blok als fundering maar mooie authentieke zuiltjes metselen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:31

Je zult het weten, Juud, dat je een echte bergbewoner bent ;-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:17

:D ~~}>

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:33

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 20:56

Ik zag die tip toevallig ook in een ander topic voorbij komen. Maar een filmpje is altijd beter! Dank voor de tip balance :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:36

Graag gedaan

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 22:56

Project kippenhok ligt overigens alweer stil. De geplande materialen zijn natuurlijk nergens te krijgen en dus moet ik het ontwerp helemaal opnieuw maken. Want andere maten hout en platen.
Dit keer aan de hand van wat ik in de winkels heb zien liggen, dus ik weet nu in elk geval zeker dat ze het hebben ipv wat de website beweerd.

Ook hebben we gisteren de wasmachine verplaatst naar in huis ipv in het stookhok. Hij staat nu in de 2e badkamer in huis, die gebruiken we toch niet. Wastafel eruit gesloopt, warmwaterleiding afgedopt, kraan op de koudwaterleiding en een zwanenhals op de afvoer. Wasmachine ervoor parkeren en klaar. Dat klinkt trouwens makkelijker dan het was, want de stroom lag er (gepland) een paar uur uit en dus was de enige verlichting een (hele goede) zaklamp. Tel dat op bij het heerlijk functioneren en vastgeroeste schroeven en het frustratiefeestje was compleet.
Nu kunnen we het stookhok ook afsluiten van de stroom en daarmee de aanbouw echt afsluiten van het huis. Alle waterleidingen daar afkoppelen en de boel even de boel laten.

We hebben overigens ook besloten een aannemer in te gaan huren voor het dak van de aanbouw, want constructiewise zijn er dingen die niet logisch zijn en we graag anders willen hebben. Plus dat zo'n aannemer zo'n klus binnen 2 dagen af heeft en wij met ons 2 redden dat gewoon niet naast het werk wat ook gewoon door moet gaan. Dus nu op zoek naar iemand die zo'n klein dakje de moeite waard vindt voor een tussendoorklus. Lijkt me toch best lekker, even een simpel platendak tussen alle traditionele leiendaken door haha. Maar goed, we'll see.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:53

O ja, die frustratie herken ik wel. Ik ben meer van kan je het niet afzagen, koppelingetje erop, repareren, prutsen, Erwin die ramt het liefst de hele boel eruit om met nieuw materiaal te kunnen werken. Qua verloren tijd en frustratie, is het beter om zijn manier te doen. Qua geld beter om mijn manier te doen. Tijd hebben we toch wel. Meestal komen we elkaar ergens in het midden tegen.

Ik hoop idd dat je een aannemer vindt die het wil doen. Vraag bij meerdere een devies op en vraag of ze in het devies een datum kunnen zetten wanneer ze eraan beginnen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 10:04

Ja, daar ben ik inderdaad mee bezig. Ik had ook bij de maire gevraagd of een vergunning of melding nodig is. Zij zou het doorzetten naar een ander persoon maar guess what, daar horen we niks van. Maar goed ik neem aan dat zo'n bouwbedrijf ook wel weet of er ergens een vergunning of melding voor nodig is. Ik denk niet dat het nodig is, want in principe verandert er uiterlijk weinig behalve dat de platen vernieuwd worden. Er zitten nu bijvoorbeeld deels doorzichtige platen op en die zijn zo poreus als maar kan. Dakramen etc willen we wel vergroten, maar goed dat kan eventueel ook later nog wel. Als er maar een nieuw dak op zit, dan kunnen we verder. We gaan qua opbouw nog zo goed als niks doen voor dat gedaan is, met oog op lekkage.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:24

Híer is het erg moeilijk een aannemer te vinden en überhaupt iemand die iets wil doen. We kennen een Belgische aannemer, die zit de komende 1 1/2 jaar al helemaal vol. Gelukkig had ie wel 2 uurtjes tussendoor tijd om ons dak te repareren.
Het probleem is vaak dat mensen wel komen om de werkzaamheden op te nemen en vervolgens hoor je dus niets meer.