Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sill_Monster

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:58

In een tent. Was rond de 8°. Onze tent word alleen nat in de binnenkant dus bijna alles was vochtig.

Wel mooie ervaring maar ben wel even blij terug te gaan haha

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:10

Ooh wat jammer dat je het voortijdig af moet breken Sill_monster! Maar snap dat als je niet fit bent je liever richting huis gaat.

Wij vertrekken morgen naar Noorwegen met de honden, pakken woensdagochtend om 10u de ferry in Hirthals. De overtocht is vrij vlot zag ik maar wellicht kan iemand me vertellen hoe lang je nog bezig bent voor je daadwerkelijk de Ferry afkunt bij aankomst in Kristiansand? Hoor wat wisselende berichten, auto's die volledig uitgeladen en gecontroleerd moeten worden enzo >;) Iemand ervaringen?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:25

Ze zijn wat apart bij de grens :+
Maar jullie hebben honden mee en dan moet je sws de rode zone in. Ze moeten nl gecontroleerd worden.
Dan verwacht ik bijna niet dat ze jullie auto ook nog gaan controleren.

Wij hebben nl bij onze verhuizing terug naar Noorwegen gehad dat de douane meer in de auto (duits kenteken) geinteresseerd was dan dat ze de wapens ging controleren.

Jammer dat je niet helemaal fit bent Sill_monster! Dat is zo vervelend op vakantie :(
En gisteren was het ook wel ineens heel 'koud' met regen erbij.

Nu weer zonnetje en aangename temperatuur. Maar je merkt dat het 's avonds goed afkoelt en dat we richting herfst gaan. Ben benieuwd hoe die wordt ;)

Voor degenen die nog onderweg zijn of gaan : veel plezier !

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:37

Douane daar is heel wisselend inderdaad. Hopelijk valt het mee.
Goede reis!

Hier op Oland wezen moutainbiken vandaag. 13 km pad over de Alvaret. Bijzondere natuur en flink moeilijk fietsen maar de moeite waard.
Totaal 42 km gedaan. 18 graden hier en bewolkt. Perfect fietsweer dus!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:01

Wij zijn inmiddels in Mora aangeland, na een wat tegenvallende reis qua tijdsduur. Maar we staan op een prachtige camping en de omgeving is mooi. Wellicht dat we er een nachtje extra blijven.
Zonnetje schijnt nu, ik zit buiten peentjes te zweten. :)) Is al lang geleden dat ik het warm heb gehad.
Ben nu even de kaart voor de gps aan het updaten, want op de een of andere manier ziet hij hier helemaal niets als alleen de hoofdwegen.

Wij zijn trouwens via de brug Denemarken-Zweden gegaan en via Zweden de grens over, totaal geen controle gehad. Maar goed ook met al die illegale drankensmokkel. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 01:31

Quir, heb jij eigenlijk een persoonsnummer?

Wij hebben ons huis hier al 12 jaar maar het is nog altijd niet gelukt om een persoonsnummer te krijgen, en zonder dat nummer is er vrijwel niets mogelijk. :+

Zo kunnen we geen glasvezelkabel krijgen (heb jij die trouwens?), en het is zelfs een keer zo belachelijk geweest dat we deuren hadden besteld EN BETAALD, en toen werden ze niet geleverd omdat we geen persoonsnummer hadden en we dan wellicht niet bestonden. :+ :') Gekke Zweden.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 06:49

Wij zijn inmiddels in Malmö, leuke stad! Maar wat een rampzalige reis hadden we er heen. Dacht alles goed geregeld te hebben met reserveringen voor de trein en ruime overstappen... . Helaas wist de Duitse spoorbaan maatschappij dat flink in de war te gooien 8)7 . Hopelijk vandaag meer geluk met de Zweedse treinen := .

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:20

Resistance schreef:
Quir, heb jij eigenlijk een persoonsnummer?

Wij hebben ons huis hier al 12 jaar maar het is nog altijd niet gelukt om een persoonsnummer te krijgen, en zonder dat nummer is er vrijwel niets mogelijk. :+

Zo kunnen we geen glasvezelkabel krijgen (heb jij die trouwens?), en het is zelfs een keer zo belachelijk geweest dat we deuren hadden besteld EN BETAALD, en toen werden ze niet geleverd omdat we geen persoonsnummer hadden en we dan wellicht niet bestonden. :+ :') Gekke Zweden.

Jazeker, maar persoonsnummer krijg je alleen als je permanent woont en dan aan bepaalde dingen voldoet (werkt, eigen bedrijf of aan kunt tonen dat sambo/partner financieel zorg kan dragen).

Zonder kan je inderdaad helemaal niets. :+
Echt een ramp.

Je kan proberen een samordningsnummer aan te vragen, weet niet zeker of dat wel gaat als je er niet permanent woont.

Glasvezel hebben we niet, ligt er niet en we huren dit huis nog. Dus gaan er ook niet in investeren verder. :)
We hebben overigens volledig mobiel internet, gelukkig is dat hier erg goed geregeld en zakelijk hebben we 500 GB per maand.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:23

Ik heb ook een persoonsnummer maar inderdaad met mijn sambo toen die mij steunde ondertussen werk ik gewoon. Anders lukt het gewoon echt niet :( duurde alsnog 18 maanden voordat ik hem kreeg :+

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:36

Gisteren om half 10 thuis gekomen in Zweden. Nooit weer gaan we over Oslo, wat een hell. Maar hier wat foto's van twee dagen:
Hol
Afbeelding

Onderweg
Afbeelding

Eidfjord
Afbeelding
Afbeelding

Vøringsfossen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderweg:
Afbeelding
Afbeelding

Nærøydalsvegen
Afbeelding
Afbeelding

Stegastien, grote haat aan die weg. Man dacht dat ik een hartaanval kreeg.
Afbeelding
Afbeelding

Maandag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flå
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen waren we thuis. Het was een geweldige adembenemende reis. Ondanks dat het korter is dan gepland wil ik graag weer terug. Misschien volgendjaar als alles goed gaat met mijn emigreren en anders over twee jaar.
De natuur was mooi, de lange tunnels van 11 tot 25 km waren niet cool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:41

wat was er zo bijzonder aan die ene weg?

Heb spontaan zin om mijn rugzakje weer in te pakken en die richting uit te komen.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:47

Ik heb veel onderweg foto's gemaakt maar het is puur het uitzicht, het lange zicht van de bergen en de hoogte naast je. En daar rij je dan op een wegje met je auto. Voor mij is dat zo'n.. Vrij gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:50

Omdat je schreef "haat aan die weg", dus dacht dat je dat negatief bedoelde.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:54

Ohh! Die, och ja die haat ik. Hij was zo zo smal en bijna 360° bochten. Er was ook een bocht waar een auto kapot stond met daarvoor een ander en zo'n camper ernaast die erlangs moest. Dus wij moesten een eind achteruit en er zijn geen vangrails.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:59

Goed om spontaan hoogtevrees te krijgen dus :')

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:04

Beetje spanning tijdens de vakantie :D Dan moet je de Trollstigen en de weg om uit Geiranger te komen eens proberen }>
Mooie foto's weer.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:09

Ik heb al hoogtevrees :')
Ik stond te shaken toen we boven waren maar het uitzicht was het waard

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:56

noordje schreef:
Beetje spanning tijdens de vakantie :D Dan moet je de Trollstigen en de weg om uit Geiranger te komen eens proberen }>
Mooie foto's weer.

Geiranger inderdaad. := Wij hadden gruwelijke wind en een camper die alle kanten op schudde. Vreselijk, maar wel erg mooi, ook die weg na alle bochten. <3

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 14:25

En weer zulke prachtige foto's , dank je wel voor het delen !!
Was het zo druk in en rond Oslo ?

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:43

De terugweg was vreselijk. Rond 15.00, van begin tot na Oslo in de file. Vrachtwagens op de linkerbaan autos inhalen, autos doorduwen op rotondes en in banen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:41

Wow, vond Oslo een paar jaar geleden juist zo’n fijne stad om in te rijden,vergeleken sommige andere grote steden.

Hier nu in de trein naar Oslo, hoop morgen eindelijk ook wat foto’s te kunnen maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:04

Oslo is jaren terug hier ook prima bevallen. Hebben jullie daar niet de boot gepakt naar Denemarken?

Dat hebben wij destijds gedaan. Zou het zo weer doen.

Mooie foto's verder!

Treinen in Duitsland is normaal prima te doen. Balen dat het zo slecht ging.
Malmo is mooi maar vond Kopenhagen mooier.
Wat is jullie volgende bestemming?

Hier vandaag wezen wandelen en de vuurtoren beklommen.
Zeehonden en edelherten gezien in het wild. Fantastisch!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:41

Mijn ouders hebben hebben ook geen persoonsnummer (wonen de helft van de tijd in Nederland en staan daar ingeschreven), maar hebben met behulp van samordningsnummer wel een fiberaansluiting kunnen krijgen.
Ik kreeg mijn persoonsnummer 2 dagen na aanvraag, had een vast arbeidscontract en een huurcontract bij me.
Wij zijn overigens in Filipstad nu, onderweg naar huis na ruim 2 weken in het zuiden te zijn geweest.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:07

MarliesV wij gingen niet naar Nederland maar Zweden, mijn vriend is Zweeds dus we gingen naar huis. Volgende keer gaan we meer omhoog in Zweden en dan de grens over.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:20

Ah zo. Had ik ff gemist. Inmiddels dus lekker thuis in Zweden ;)