[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:26

Hier helaas ook geen regen, hadden we wel op gehoopt. Zo net weer een rondje gestort. Beton dan bedoel ik. Nu bij het zwembad, dat is toch wel heel erg lekker.

@Kaat, Prisca heeft je halster gesloopt sobby...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:50

O en Erwin komt net naar binnen rennen in allebei zijn voeten, (wreef en Achillespees) gestoken door wespen. Van die wespen met van die hangende pootjes als ze vliegen. Die zitten in de parasol en toen ik vannacht buiten liep om een uur of 4 heb ik geprobeerd het ding dicht te krijgen in de wind, maar de hele steel is licht verbogen dus het gaat niet meer. We wisten dat er onder in de steel wespen zitten, hadden we allang moeten bestrijden, maar ja, leven en laten leven en als ze niet lastig zijn, dan hoeven ze niet dood. Maar nu stond Erwin dus te vechten met die parasol om hem weer goed te krijgen en dát vonden de wespen te indringend. Dus nu heb ik een zielige man op bed. Hebben alle prikken ingesmeerd, zeker 5, en ik heb hem twee anti-histaminetabletten van mij gegeven. Hopen maar dat het helpt.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:27

Sterkte met de ziekenboeg (Yoda en Erwin). Franse landwespen zijn niet zo irritant als de limonade wespen, maar hun steken zijn net zo goed pijnlijk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:34

Hier zitten hele hordes van die wespen met hangende pootjes. Eergisteren ben ik door 1 in mijn oksel gestoken bij het vullen van de paarden drinkbak.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 12:47

uxgranta schreef:
Sterkte met de ziekenboeg (Yoda en Erwin). Franse landwespen zijn niet zo irritant als de limonade wespen, maar hun steken zijn net zo goed pijnlijk.

Ik had ooit een allergische reactie op 1 steek, te zien in dit filmpje. https://youtu.be/WzeqAfuCe0g
Gelukkig heeft Erwin dat niet en ik denk dat de anti-histaminetabletten hem goed helpen en veel drinken.

Tinka schreef:
Hier zitten hele hordes van die wespen met hangende pootjes. Eergisteren ben ik door 1 in mijn oksel gestoken bij het vullen van de paarden drinkbak.

O balen Odette, ook een rotplek om gestoken te worden! Zit er geen nest onder je waterbak? Ik wilde ooit via de tractorbanden die gevuld zijn met beton om als opstapblok te dienen, opstijgen op Prisca en ik zat er nog maar net op en was nog bezig met beugels en zo en ze schoot er bokkend vandoor. Werden we dus aangevallen door het hele nest dat kennelijk onder die stapel banden zat. brrr.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:56

Die wespen drinken bij de waterbak, daarom zitten ze er, geen nest gelukkig.
Er zit wel een hardnekkig nest hommels in de roundpen, die is er met graven in zijn geheel terecht gekomen. Ze blijven daar rondvliegen en een gat maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 13:00

Tinka schreef:
Die wespen drinken bij de waterbak, daarom zitten ze er, geen nest gelukkig.
Er zit wel een hardnekkig nest hommels in de roundpen, die is er met graven in zijn geheel terecht gekomen. Ze blijven daar rondvliegen en een gat maken.

O ja, dat hebben wij hier ook. Er zijn veel insecten die duikvluchten maken in het zwembad voor een slokje water. En raar genoeg ook vies water zoals bij van het cement dat we nu dagelijks maken, zitten hele zwermen insecten op om te drinken.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:35

Hey Monique,
Ik kom even hoi zeggen, ik blijk wel genoeg paard berichten te hebben, zodat ik nu wel mee kan kletsen.
Groetjes mmajar

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 13:50

mmajar schreef:
Hey Monique,
Ik kom even hoi zeggen, ik blijk wel genoeg paard berichten te hebben, zodat ik nu wel mee kan kletsen.
Groetjes mmajar

Kijk nou wie er is!!! Hi mmajar, nou heel erg welkom dan in het topic ipv in de pb's!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:47

De wespen en andere stekende beestjes zijn talrijk dit jaar hier in Nederland. Is bij jullie wellicht niet anders.
Vorige week zijn hier tijdens de heuvelland 4-dagen nog 40 wandelaars beland en gestoken door hoornaars.
Beterschap voor Erwin die steken zijn nl o zo niet fijn. En voor yoda hoop ik dat de bromium doet wat ie moet doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 17:57

SjonnieZ schreef:
De wespen en andere stekende beestjes zijn talrijk dit jaar hier in Nederland. Is bij jullie wellicht niet anders.
Vorige week zijn hier tijdens de heuvelland 4-dagen nog 40 wandelaars beland en gestoken door hoornaars.
Beterschap voor Erwin die steken zijn nl o zo niet fijn. En voor yoda hoop ik dat de bromium doet wat ie moet doen.

Het gekke vind ik eigenlijk dat er errug weinig insecten zijn. De paarden hebben geen last van vliegen, of herteluis (sowieso zeldzaam hier). Het lijkt wel of het te heet is voor gewone vliegen. Ook geen knoetjes of muggen. Wel grote dazen. Bijen zie ik ook nauwelijks, wel van allerlei soorten wespen.

En wat akelig zeg gestoken door hoornaars, tjee. Dat zijn echt heel afschuwelijke steken.

Voor alsnog gaat het goed met Yoda. Ze zit in de luiers maar ze plast alweer veel minder dan een dag geleden. Maar 1 volle luier gehad. De onrust die ze altijd heeft na aanvallen lijkt ook wat af te nemen.

Nog een leuk nieuwtje, althans vind ik, morgen komt er een nieuw hondentrainer hier thuis om te kijken of ik met Zozo in zijn groep kan/mag. Zozo wacht met nieuwe honden af, maar na een poosje klimt hij op ze. Dat is ongewenst gedrag, dominant mogelijk, en daar wil ik graag wat aan doen. Hij doet het ook bij Yoda als ze een aanval heeft. Als wij zeggen dat het niet mag, luistert hij netjes, maar ik zou het fijn vinden als dat klaar was. Dus benieuwd naar morgen!

Ondertussen regent het hier!!! Yay. Het zal te weinig zijn voor bomen, maar ik hoop op een hoosbui. Het dondert ook!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 18:23

SOOOO en nog geen 5 min later dat ik deze post zette, brak het noodweer los. De regen stond horizontaal qua storm en het is tot zeker anderhalve meter het huis in gekomen bij de voordeur!!! Heel erg indrukwekkend. Heb het gefilmd. Als het voorbij is, dweilen. Wel fijn voor de natuur dit! Eindelijk. Ik denk dat we al vanaf begin juli zeker of nog eerder geen aanzienlijke regen hebben gehad!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:35

Let it rain, let it rain, let it rain. Als het dan toch niet sneeuwt ;)
Man, wat een opluchting moet dat zijn! *\o/*

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:52

Hier geen regen jammer genoeg. Gaat allemaal bij ons voorbij.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:27

Veel beterschap voor Erwin !
Moet pijnlijk zijn, zo'n 5 steken op een rij ! Gelukkig is hij niet allergisch. Nu is het vooral zielig, maar het had heel wat erger kunnen aflopen.

Hier veel vliegen, vind ik. Maar aan de andere kant valt het me ook op, dat de ezels minder last lijken te hebben van vliegenbeten. De meeste zomers worden hun beentjes kapot gebeten door de vliegen en tot op heden, nog geen probleem op dat vlak.
Dazen zijn er, maar niet overdreven veel. Wel grotere dan normaal.
En wespen ... tja, we hadden eerst de nest Aziatische hoornaars, die we laten verwijderen hebben. Nu zit er een nest Europese hoornaars. Ze zitten niet op een potentieel gevaarlijke locatie, dus ik laat ze maar zitten. Ze zoeken ook uit zichzelf geen 'ambras' (Vlaams voor ruzie) met mij of de paarden, dus ze mogen blijven ;)
Verder gelukkig niet opvallend meer wespen te bespeuren.

Goed dat jullie regen gekregen hebben, maar noodweer is ook niet direct waar je op zit te wachten ...
Hopelijk ben je er met de grote plas aan de voordeur van af gekomen !

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:44

Marilu schreef:
Moet pijnlijk zijn, zo'n 5 steken op een rij ! Gelukkig is hij niet allergisch. Nu is het vooral zielig, maar het had heel wat erger kunnen aflopen.

Hier veel vliegen, vind ik. Maar aan de andere kant valt het me ook op, dat de ezels minder last lijken te hebben van vliegenbeten. De meeste zomers worden hun beentjes kapot gebeten door de vliegen en tot op heden, nog geen probleem op dat vlak.
En wespen ... tja, we hadden eerst de nest Aziatische hoornaars, die we laten verwijderen hebben. Nu zit er een nest Europese hoornaars. Ze zitten niet op een potentieel gevaarlijke locatie, dus ik laat ze maar zitten. Ze zoeken ook uit zichzelf geen 'ambras' (Vlaams voor ruzie) met mij of de paarden, dus ze mogen blijven ;)

Goed dat jullie regen gekregen hebben, maar noodweer is ook niet direct waar je op zit te wachten ...

Fijn Monique dat jullie regen hebben gehad.. hopelijk dalen de temperaturen nu wat. Benieuwd naar wat de hondentrainer vindt.

En Marilu… het woord ambras kennen we ook in het Maastrichts. Wat unne ambras hoor je menig wat oudere Maastrichtenaar zeggen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 09:56

balance schreef:
Let it rain, let it rain, let it rain. Als het dan toch niet sneeuwt ;)
Man, wat een opluchting moet dat zijn! *\o/*

Ik hoop idd dat de bomen er wat aan hebben. Het ging gigahard. Ook weer een boom om, zonde. Verder geen erge schade. Wel wat lekkage aan de oude raampjes boven die dan weer op het nieuwe gipsplaten gelekt heeft, maar goed. Te overzien.

Tinka schreef:
Hier geen regen jammer genoeg. Gaat allemaal bij ons voorbij.

:knuffel: Ow, jammer, het komt vast goed!

Marilu schreef:

Op zich zijn beide soorten hoornaars erg handig tegen gewone andere wespen. Daar jagen ze op. Ook op bijen, dat is dan weer minder handig. Het bizarre is, dat hoornaars meen ik in volwassen staat geen dieren eten, maar alleen nectar en fruit dacht ik. De insecten die ze vangen zijn voor hun baby's. Die hebben proteïnes nodig. Dus dat jij niet opvallend veel wespen ziet, zou kunnen zijn dat die hoornaars hun werk doen. En hoornaars hebben in principe geen belangstelling voor dieren of ons, tenzij we hun nest bedreigen.

SjonnieZ schreef:
Fijn Monique dat jullie regen hebben gehad.. hopelijk dalen de temperaturen nu wat. Benieuwd naar wat de hondentrainer vindt.

En Marilu… het woord ambras kennen we ook in het Maastrichts. Wat unne ambras hoor je menig wat oudere Maastrichtenaar zeggen.

Ik denk idd wel dat de temps nu iets omlaag gaan, maar de volgende hittegolf is alweer aangekondigd over een paar dagen.

Helaas heeft de hondentrainer afgezegd. Begin september staat nu de volgende afspraak. Van die dingen...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:23

Fijn dat het toch weer wat beter gaat met Yoda. Een hond van ouders kreeg epilepsie toen hij oud werd en is er ook aan overleden. Hij kwam namelijk niet meer uit de laatste aanval, echt heel naar en uiteindelijk zijn we midden in de nacht naar Utrecht gereden om hem te laten gaan.

Ikzelf denk dat hij wel pijn had van de aanvallen, hij werd er erg zielig en rusteloos van om daarna in comaslaap te vallen. De andere hond was hem constant aan het troosten als Jarno een aanval had en er net uit kwam :(:) gelukkig had hij er maar een per twee a drie weken anders hadden we hem eerder ingeslapen

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:13

Het wordt hier morgen en het weekend al weer 40 graden, vandaag 36 geloof ik. Snikheet dus weer, ik wordt er een beetje moedeloos van en erg chagrijnig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 12:22

Sintara schreef:
Fijn dat het toch weer wat beter gaat met Yoda. Een hond van ouders kreeg epilepsie toen hij oud werd en is er ook aan overleden. Hij kwam namelijk niet meer uit de laatste aanval, echt heel naar en uiteindelijk zijn we midden in de nacht naar Utrecht gereden om hem te laten gaan.

Ikzelf denk dat hij wel pijn had van de aanvallen, hij werd er erg zielig en rusteloos van om daarna in comaslaap te vallen. De andere hond was hem constant aan het troosten als Jarno een aanval had en er net uit kwam :(:) gelukkig had hij er maar een per twee a drie weken anders hadden we hem eerder ingeslapen

Onze vorige hond, Unique, was bijna 17 en kreeg ook ouderdoms epilepsie. Maar gelukkig maar heel weinig. Hij is ingeslapen omdat hij niet meer overeind kon komen. Was een geweldige hond, heel groot dus enorm oud geworden.

Ik denk dat het per hond verschilt hoe ze zich erna onder voelen. Yoda is in de war, maar geeft niet aan pijn te hebben. Het is nu alweer een tijd na de serie cluster aanvallen en ze is eigenlijk weer normaal. Ik heb een goed gevoel bij de bromium. Ze rent (op haar manier dan, want ze rent heel tuttig) en kluift weer lekker op haar kluif en luistert weer en is attent. Dus vooralsnog ben ik blij.

En ja een dier moeten laten inslapen vanwege dat ze niet meer uit epilepsie komen, heb ik gehad met mijn katje Minous. Dat was echt heel afschuwelijk. Maar ik bereid me bij iedere aanval van Yoda telkens weer voor, dat de vorige knuffel de laatste heeft kunnen zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 12:56

Tinka schreef:
Het wordt hier morgen en het weekend al weer 40 graden, vandaag 36 geloof ik. Snikheet dus weer, ik wordt er een beetje moedeloos van en erg chagrijnig.

Ik had je postje gemist. Wat zou je zijn gaan doen als het minder heet was? Ik doe ook veel binnen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:14

Binnen is het nu ook 27 graden. Heb vanmorgen wel van alles gedaan, ook gezwommen. Nu binnen tv kijken. Zou graag weer paardrijden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:32

Tinka schreef:
Binnen is het nu ook 27 graden. Heb vanmorgen wel van alles gedaan, ook gezwommen. Nu binnen tv kijken. Zou graag weer paardrijden.

Dat klinkt toch nog fijn productief. Siesta houden met tv is ook leuk! Paardrijden kan wel vroeg in de ochtend, maar dan moet je wel je wekker zetten en ik las al dat jij pas in de ochtend inslaapt en dus laat pas op kan staan. Of laat in de avond gaan rijden, na 20.00 u.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:11

Om 20 uur is het vaak nog een stuk boven de 30 graden, ook te warm. Het is gewoon maar weer een week wachten, volgende week komt mijn vader op bezoek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 15:14

Tinka schreef:
Om 20 uur is het vaak nog een stuk boven de 30 graden, ook te warm. Het is gewoon maar weer een week wachten, volgende week komt mijn vader op bezoek.

Die woont ook in fr toch? Ergens bij de Ardêche of Drôme? Daar is het ook erg warm denk ik?