Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:02

Ook weer een berichtje van hier! Het is hier nog steeds heerlijk! Vrij warm (vandaag 37 graden, morgen 41 :wow: ). Twee dagen geleden terug gekomen vanaf de kust, lekker ontspannen geweest. De eerste week van december naar Mozambique geweest en de rest in Sedgefield. Uitstapjes gemaakt naar George, Knysna, Wilderniss en Plettenberg. Nu gewoon weer terug in Pretoria.
In november naar het Krugerpark geweest, volgende keer ga ik niet meer in november, rond de 45 graden en 's nachts zo'n 30 (gelukkig wel in alle kampen airco).

Ik heb nog een tip voor mensen die in kortere tijd Zuid-Afrika willen bezoeken. Binnenlandse vluchten zijn relatief goedkoop. Zo kan je bijvoorbeeld Krugerpark toegaan, terugvliegen vanaf het Kruger naar Johannesburg en vanaf Johannesburg naar Kaapstad of George of Port Elizabeth. Zo kun je toch veel zien van het land!

horseyfries

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:00

Vlucht naar Kruger is nog relatief duur hoor, er gaan busjes vanaf Johannesburg voor belachelijk weinig geld en met het inchecken enzo ben je uiteindelijk net zoveel tijd kwijt. www.citybug.co.za
Betrouwbare busjes en chauffeurs!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:05

Wij hebben uiteindelijk ook gebruik gemaakt van een binnenlandse vlucht nadat we een dag (van J-burg naar Kruger) flink verdwaald waren (navigatie systeem stond automatisch op vermijd tolwegen...). Dat was echt perfect! Zijn inderdaad wel vanaf J-burg gevlogen want vluchten vanaf Kruger/hoedspruit waren prijzig.

Wel even goed gewicht over de tassen verdelen, wij moesten bijbetalen omdat we 1 zware tas hadden.

We hebben wel echt weer een super mooie reis gehad :) zou zo weer terug willen!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:53

Binnenlandse vluchten moet je goed voor kijken wat je boekt, maar vluchten vanaf het Kruger/Hoedspruit zijn inderdaad prijziger dan vliegen vanaf Joburg.

Verder is de rand weer lekker aan het kelderen, helaas gaat het met het land niet goed, maar dat maakt het wel aantrekkelijk om Euro's hier uit te geven!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:38

Iriscope schreef:
Binnenlandse vluchten moet je goed voor kijken wat je boekt, maar vluchten vanaf het Kruger/Hoedspruit zijn inderdaad prijziger dan vliegen vanaf Joburg.

Verder is de rand weer lekker aan het kelderen, helaas gaat het met het land niet goed, maar dat maakt het wel aantrekkelijk om Euro's hier uit te geven!

Joh, ik zie het nu R17,45 voor €1,- 8)7 :wow: !

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:47

Wij vliegen ook van J'burg naar Kruger (Skukuza airport) en terug maar vooral voor de tijdwinst. Als we 's avonds laat in J'burg aankomen een hotel overnachting bij het vliegveld en dan de volgende ochtend rustig ontbijten, rond 8.45 naar het vliegveld (shuttlebus gaat om de 10 minuten) en dan inchecken en om 10.00 vertrek en om 10.50 in Skukuza. Auto ophalen (duurt10 minuten) en de koffers zijn er ook al binnen een paar minuten. Laatste keer om 11.30 de eerste olifant gezien :D
Eerder deden we een overnachting in Pretoria bij familie, die moesten ons dan 's avonds laat ophalen op J'burg. Of in een B&B in Pretoria en dan kwamen zij ons ophalen.
Dan de volgende dag huurauto ophalen en dan was het eigenlijk al te laat om nog naar Kruger te rijden dus dan pas de volgende ochtend om 5.30 wegrijden om rond 14.30 in Kruger te zijn.
Aangezien ik maar beperkt aantal dagen van huis kan, is het mij die 200 euro (zelfs minder nu met de huidige koers) voor de lokale vlucht wel waard.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:04

Marije, of iemand anders, hebben jullie wel eens een pakketje naar ZA gestuurd vanuit Nederland en weten jullie wat de aflevertijd was toen?
Ik wacht sinds 20 november op een pakket uit Nederland en hoop dat het nog aan komt!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:07

Prive niet, zakelijk wel maar dan met koerierdienst.
Gewone pakketpost is een drama, komt vaak niet aan of een half jaar later want dan zijn er weer stakingen geweest :+
Maar meestal komt een pakketje gewoon niet aan of leeg.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:11

Oh, mijn pakketje is destijds na 3 maanden in ZA aangekomen, en toen direct retour gegaan terug naar Nederland. :') Tenminste, dat stond op het zegel toen hij nog weer anderhalve maand later eindelijk in Nederland aankwam.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:20

Iriscope schreef:
Marije, of iemand anders, hebben jullie wel eens een pakketje naar ZA gestuurd vanuit Nederland en weten jullie wat de aflevertijd was toen?
Ik wacht sinds 20 november op een pakket uit Nederland en hoop dat het nog aan komt!

Nee, ik heb het nooit geprobeerd haha. Ik ben altijd bang dat het niet aankomt, of heel laat (en ik ben maximaal 8 weken in Nederland voor ik weer terug ga naar Zuid-Afrika) dus dan kan ik het pakketje met het zelfde gemak zelf meenemen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:16

Thanks, dat is niet heel positief haha. Laten we hopen dat het toch aan komt dan :(

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:29

Wij nemen belangrijke dingen of dingen van waarde ook altijd mee voor familie die daar woont.
Laatste jaren regelmatig dingen vanuit een erfenis bv sieraden en dat komt echt niet aan met de post.
Sowieso is post vaak een drama daar, over de telefoon maar niet te spreken :+
Vaste lijn van mijn oom en tante werkt vaker niet dan wel want dan hebben ze de koperen kabels weer eens gejat... Duurt dan makkelijk 3 maanden voor het weer werkt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:31

Nee dat soort dingen zou ik niet snel opsturen, maar meiden van uit een topic hier hebben een voedselpakket voor me gemaakt met dingen die ik mis en daar wacht ik dus op. Laten we maar hard duimen haha.

Heb al tijden geen biggetjes en apekoppen gehad en er zoveel zin in!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:07

Haha onmisbaar snoep :D

Hier zijn de slaapplaatsen nu ook geboekt.
Omdat we op Skukuza vliegen hebben we de eerste paar overnachtingen in Skukuza, daarna naar Orpen, Olifants, Bateleur (bushveld kamp), Shimuwini (bushveld kamp), Satara en aan het eind nog 2 nachten Skukuza.
Eindelijk een keer gelukt om bushveld kampen te boeken *\o/*

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:40

Iriscope schreef:
Heb al tijden geen biggetjes en apekoppen gehad en er zoveel zin in!

Ik kan ze ook niet voor je meenemen helaas. Ik vlieg vanuit Zweden naar Kaapstad en kom voor die tijd niet meer in NL.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:09

Lief dat je er uberhaupt aan dacht :)

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:31

Leuk topic, ga het binnenkort eens goed doorlezen.

Wij zijn bezig met een Zuid Afrika trip te plannen. Willen dan in Johannesburg starten en in Kaapstad eindigen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:33

Goed vooruitzicht Classeygurl! Lijkt me een prachtige reis om te maken.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:10

Hallo!

Ik kom dit topic even binnenvallen, maar volgens mij kan ik mijn vraag hier wel stellen.
Ik heb de eerste pagina's doorgelezen van dit topic, maar zag dat het toch veel over de kant van Kaapstad ging. Wij willen in oktober / november naar Zuid Afrika en dan de oostkant.

Het idee was om met de auto te gaan, maar een paar pagina's terug lees ik dat een camper ook een prima optie is? Want dan lijkt me dat leuker, ook omdat je dan niet vast zit aan de planning. Kun je in okt / nov goed op de bonnefooi rondreizen in ZA?

Dit is ons idee: http://www.nbbs.nl/reisaanbod/bush-discovery-2/?cat=72
Dus
Dag 1: Vlucht naar Johannesburg met overnachting in hotel
Dag 2: Johannesburg - Magoebaskloof
Dag 3-4: Magoebaskloof - Phalaborwa
Dag 5: Phalaborwa
Dag 6: Phalaborwa - Hayzview
Dag 7: Hayzview
Dag 7: Hayzview - Kruger NP
Dag 8: Kruger NP - Swaziland
Dag 9-10: Swaziland - St. Lucia
Dag 11: St. Lucia - Dundee
Dag 12-13: Dundee - Drakensberg
Dag 14-15: Drakensberg - Johannesburg - Vlucht Amsterdam

In 2015 zijn we naar West-Amerika geweest en ook voor die reis had ik op Bokt om tips gevraagd. Echter was de reis al geboekt, dus qua planning konden we niets met veel tips. De bokkers hadden destijds wel heel erg gelijk, we hebben vrijwel alleen maar in de auto gezeten. Dat wil ik bij deze reis voorkomen en daarom wil ik graag weten of dit een leuke haalbare reis is en of we niet ergens langer moeten blijven, dat sommige plekken misschien beter zijn om over te slaan of dat we juist beter een andere route kunnen rijden omdat we anders mooie plekjes missen.

Kaapstad is echter geen optie, omdat mijn vriend geen binnenlandse vlucht wil doen.. Hij wil ook maar twee weekjes, evt. met een paar dagen verlenging, dus vandaar dat ons dit ook qua tijd een mooie planning leek.

Graag hoor ik jullie reacties.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:05

Ik ben maandag jl teruggekomen van 2 weken Kaapstad. Was 2.5 jaar geleden dat ik er voor het laatst was, maar voelde me direct weer thuis. Heb genoten!!

@Jeaulijn: oktober/november is het voorjaar daar. Aangename temperaturen, veel zon, soms regen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:08

Op de bonnefooi rondreizen zou ik sowieso niet zo snel doen. Zonde van de tijd en er zijn super mooie plekken die je ter plaatse minder snel zal vinden. Daarbij is het redelijk vroeg donker en zou ik dan niet meer willen "zoeken" naar een accommodatie.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:26

Jeaulijn schreef:
Hallo!

Ik kom dit topic even binnenvallen, maar volgens mij kan ik mijn vraag hier wel stellen.
Ik heb de eerste pagina's doorgelezen van dit topic, maar zag dat het toch veel over de kant van Kaapstad ging. Wij willen in oktober / november naar Zuid Afrika en dan de oostkant.

Het idee was om met de auto te gaan, maar een paar pagina's terug lees ik dat een camper ook een prima optie is? Want dan lijkt me dat leuker, ook omdat je dan niet vast zit aan de planning. Kun je in okt / nov goed op de bonnefooi rondreizen in ZA?

Dit is ons idee: http://www.nbbs.nl/reisaanbod/bush-discovery-2/?cat=72
Dus
Dag 1: Vlucht naar Johannesburg met overnachting in hotel
Dag 2: Johannesburg - Magoebaskloof
Dag 3-4: Magoebaskloof - Phalaborwa
Dag 5: Phalaborwa
Dag 6: Phalaborwa - Hayzview
Dag 7: Hayzview
Dag 7: Hayzview - Kruger NP
Dag 8: Kruger NP - Swaziland
Dag 9-10: Swaziland - St. Lucia
Dag 11: St. Lucia - Dundee
Dag 12-13: Dundee - Drakensberg
Dag 14-15: Drakensberg - Johannesburg - Vlucht Amsterdam

In 2015 zijn we naar West-Amerika geweest en ook voor die reis had ik op Bokt om tips gevraagd. Echter was de reis al geboekt, dus qua planning konden we niets met veel tips. De bokkers hadden destijds wel heel erg gelijk, we hebben vrijwel alleen maar in de auto gezeten. Dat wil ik bij deze reis voorkomen en daarom wil ik graag weten of dit een leuke haalbare reis is en of we niet ergens langer moeten blijven, dat sommige plekken misschien beter zijn om over te slaan of dat we juist beter een andere route kunnen rijden omdat we anders mooie plekjes missen.

Kaapstad is echter geen optie, omdat mijn vriend geen binnenlandse vlucht wil doen.. Hij wil ook maar twee weekjes, evt. met een paar dagen verlenging, dus vandaar dat ons dit ook qua tijd een mooie planning leek.

Graag hoor ik jullie reacties.

Wat leuk! Wij zijn vorig jaar naar Zuid Afrika geweest en zijn begonnen in J-burg en naar Hoedspruit gereden. Johannesburg - Magoebaskloof is in 1 dag te doen maar reken wel op een lange reisdag (+5 uur rijden). Wij zijn op de heenweg ook nog eens hopeloos verdwaald (navigatie stond op tolwegen vermijden -O- bleek achteraf) en zijn uiteindelijk 12 uur onderweg geweest. De terugweg hebben we in 7 uur gedaan met stops (hadden schoonouders bij). De overige stukken doe je volgens mij in max. 2 uur.

Wij hebben vorig jaar November enkel Kruger vooraf geboekt, rest hebben we ter plaatse verzonnen en geboekt en daar hebben we geen problemen mee gehad. 's ochtends samen bij het ontbijt planning maken, hotel bellen en gaan. Dat is fijn omdat we zo wat konden schuiven in de dagen, we zijn bijv. een dag langer in Kruger gebleven en hebben uiteindelijk wel besloten om binnenlandse vlucht naar George te doen en zo naar Kaapstad te rijden. Maar dat is denk ik ook heel persoonlijk. Van te voren wel al de highlights bepaald die iedereen wilde zien omdat we met 4 personen waren.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:38

Zoals Biancaaaa het omschrijft heb ik het ook gedaan toen ik hier aan het rondreizen was. Kruger moet je wel boeken, dat zit anders echt volgeboekt, dus wil je een beetje keus hebben moet je dat wel vast leggen.
Verder heb ik gegoogled wat er te doen was in welke plaats, daar tijd voor ingepland tijdens de reis en in elke plaats genoeg tijd over gehouden om ook andere, spontane dingen te doen.
En door niet al je hotels vast te leggen heb je ook tijd om hier en daar een nacht meer of minder te doen als het ergens leuk of juist niet leuk is!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:43

Mooie rondreis in het vooruitzicht Jeaulijn!
Ik was degene met de camper reis, is ons erg goed bevallen! Je kunt van de verhuurder wel een boek krijgen met alle campings er in, maar ik was zelf wel blij dat we alles al vast hadden geboekt, had je daar in ieder geval geen omkijken meer naar. Op veel van de campings was ook geen internet oid, dus dan kon je ook niet nog even dingen uitzoeken. Wij vonden het wel fijn dat de route al bepaald was.

Ik vind je laatste deel van de route wel heel vol. Swaziland vond ik zelf erg mooi, wij waren in Mlilwane Wildlife Sanctuary en daar liepen de zwijnen en herten gewoon om de camper heen. Geniaal :) Kruger zul je sowieso moeten boeken. Wij hebben daar 3 rest camps gehad: Berg en Dal, Lower Sabie en Letaba. Ik vond Lower Sabie echt praaachtig, dat is zeker een aanrader.

Wij hebben het rondje overigens andersom gemaakt, dat is me wel goed bevallen:

Dag 1: Vliegen van Dusseldorf - Johannesburg
Dag 2: Aankomst om 7.30 in Johannesburg, camper ophalen en rijden naar Royal Natal Park, Mahai Camp (noordkant Drakensbergen)
Dit zou ik achteraf niet weer zo doen. Was te ver voor de 1e dag. Je kunt J'burg prima uit als je zo vroeg aankomt, maar zo'n eind rijden was echt niet slim.
Dag 3 en 4: Underberg, Silverstar
Dit is aan de zuidkant van de Drakensbergen, vanaf hier zijn we met een tour meegeweest de Sani Pass op. Deze camping lag wel zeeeeer afgelegen, er moesten 45 min rijden over een hobbelweg met de camper :+ Sani Pass vonden we erg mooi! Maar ga er niet zelf omhoog rijden (mag ook alleen maar met 4x4)
Dag 5 Ballito: Dolphin Holiday resort
Dit lag vlak onder Durban. Leuk om de kust even te zien, maar druk gebied, wij zagen het echt als tussenstop.
Dag 6 en 7: St. Lucia: Cape Vidal
Erg mooi park om mee te beginnen, veel dieren gezien. Overnachten in het park zelf waar wel heel erg veel overlast was van apen. Je kon eigenlijk niet buiten eten. Vergt wat aanpassen, maar ach was ook wel weer grappig :+
Dag 8: Hluhluwe - Bushbaby
Deze dag hebben we Hluhluwe bezocht en hier zagen we voor t eerst giraffen en olifanten. Overnachting was 25 min rijden van het park af. Prima camping met ook huisjes en een zwembad.
Dag 9 en 10: Swaziland - Mlilwane
Ik vond dit één van de hoogtepunten van de reis. Wat hier ook fantastisch was, was dat je kon wandelen in het park zelf, heerlijk!
Dag 11: Kruger National Park - Berg-en-Dal
Dag 12: Kruger National Parl - Lower Sabie
Dag 13: Kruger National Park - Letaba
Dag 14: Blyde River - Forever Resort
Vanaf hier kon je heel mooi de panorama route rijden. Ook Pilgrims Rest hebben we bezocht, ook erg de moeite waard om te stoppen
Dag 15: Sabie - Merry Pebbles
Dag 16: Terugreis naar Johannesburg, 's avonds vlucht naar Dusseldorf.
Dag 17: Aankomst Dusseldorf

als ik deze reis 2 dagen moest inkorten: nacht minder in het kruger (letaba overslaan, daar was t vrij dor en droog) en een nacht minder in de Drakensbergen. en als je de 1e nacht in J'burg doorbrengt zul je dus nog ergens moeten skippen, ik denk dat dan Hluhluwe overslaan wel een optie is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 09:54

Hluhluwe zou ik dan weer nooooit overslaan haha.
Swaziland hebben wij links (of eigenlijk rechts haha) laten liggen. Trok me niet.
We hebben alles met een kaart en zonder navigatie gedaan. Super leuk.