Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 52051
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:47

idinn: hier in het hoge noorden (alle lijnen van en naar station Groningen) is zo goed als nooit een conducteur aanwezig... de laatste 2 keer wel controle gehad, maar dat was omdat ze nieuwe conducteurs aan het opleiden zijn... maar normaal gesproken kan je rustig zonder kaartje in de trein, ze komen toch niet... :D

(even voor de goede orde: ik check altijd keurig in of ik koop een kaartje... al moet ik wel zeggen dat ik soms wel eens smokkel met de spitstijden door nog in de daluren in te checken en dan pas in de spits in te stappen... tussen in- en uitchecken moet bij Arriva 4 uur zitten, dus dat is prima te doen :D )

Anoniem

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:41

Ik denk dat het "weinig controleren" ook komt door een enorm capaciteitsprobleem. Zo'n dubbele trein (twee VIRMS) ben je niet zo door natuurlijk, en als je dan op Utrecht afgelost wordt dan heb je kans dat de nieuwe conducteur weer op het begin begint. Ze zoeken niet voor niets een paar 1000 conducteurs erbij he? :j

Wat ideaal zou zijn is dat er in elk treinstel een conducteur een vaste plek heeft naast de controlerende conducteurs; dan weet je altijd het aanspreekpunt te vinden :j

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:31

Klopt. En als er zwartrijders zijn, duurt het soms even voordat een bon is uitgeschreven. Dan ben je soms zo een kwartier verder, en dat gaat ook weer af van de tijd die je hebt om te controleren.

Zie ook steeds vaker treinen waar maar één conducteur is. Vooral op VIRMs is dat voor de conducteurs denk ik erg vervelend, omdat zwartrijders je dan zo makkelijk kunnen ontlopen.

Jans schreef:
Wat ideaal zou zijn is dat er in elk treinstel een conducteur een vaste plek heeft naast de controlerende conducteurs; dan weet je altijd het aanspreekpunt te vinden :j

Goeie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:33

Als er echt iets gebeurd zou ik ook niet weten waar ik ze moet zoeken. Krijgt iemand naast mij een hartstilstand... moet je dan mensen laten zoeken, ergens heen bellen of maar aan de noodrem trekken dat ze komen kijken wat er aan de hand is? Ik heb echt geen flauw idee wat ik dan zou doen. Want soms lijkt in heel de trein geen conducteur te zitten -O-

Weet iemand trouwens al meer over de Benelux trein? Er gaan hier nu weer allemaal geruchten dat die wel gewoon blijft rijden...

MarrieLeen

Berichten: 11572
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:25

Volgens mij kan je dan gewoon 112 bellen hoor, die verbindt dan ook eventueel door met de Spoorwegpolitie. :j
En iig als je aan de handrem moet trekken, altijd op een voor hulpdiensten zo goed mogelijk bereikbare plaats.
Dus niet in een tunnel of net op een brug oid. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:21

Haha ja dat zou onhandig zijn inderdaad... ow die verbinden dan weer verder door. Ja eigenlijk wel heel logisch :o

Anoniem

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:11

Inderdaad eerst 112 bellen als je wat ziet gebeuren en op een duidelijke plek de noodrem aantrekken. :j Liever eerst 112 dan de noodrem geloof ik dat het is. Want als er iemand alleen flauwvalt rijden ze liever naar het eerste beste station (ookal stopt de trein daar misschien niet) omdat dat het beste bereikbaar is.

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:20

Inderdaad 112 bellen en NIET aan de noodrem trekken. Zelfs met de noodrem duurt het nog een heel eind voor de trein tot stilstand komt dus kan het nog steeds op een verkeerde plek zijn waar de trein uitkomt. Als je 112 belt, nemen ze zo snel mogelijk contact op met ons zodat er afgesproken kan worden waar er zo snel mogelijk een ambulance bij kan komen en wij kunnen gaan kijken, als het niet net in een ander stel is tenminste.
Overigens komt hier wel weer een beetje gezond verstand bij kijken, word er iemand onwel in de trein en de trein staat nog stil op een groter station, of trekt net op, is het wel handig om aan de noodrem te trekken. In Leiden bijvoorbeeld is het ziekenhuis naast het station :D .
Zelf heb ik het een keer meegemaakt dat er iemand onwel was geworden in mijn trein dat er afgesproken werd dat we niet zouden stoppen op Elst maar zsm doorrijden naar Nijmegen omdat daar eerder de ambulance bij de trein kon zijn.

Anoniem

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:21

Wij hadden het ook een keer, toen was Station Holendrecht er nog niet, maar bij Abcoude ging er ook iemand plat. Moesten we ook doorrijden naar Bijlmer want daar kon de Ambu het snelste komen vanaf het AMC :j

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:28

Daarom is het, vooral in een trein met 2 treinstellen en je weet niet of de conducteur niet in de jouwe zit, niet handig om aan de noodrem te trekken. Er moet dan namelijk eerst worden gecommuniceerd met de machinist dat er daadwerkelijk aan de noodrem is getrokken en niet alle treinen zijn voorzien van een systeem dat er meteen aangegeven word waar er aan de noodrem is getrokken. Dan kan het zomaar 5 minuten of langer duren voor er iemand komt en al die tijd staat de trein ergens stil. En zolang we rijden kunnen we gewoon het handigste station uitzoeken :)

Charles

Berichten: 7477
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Onder de sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:35

Handig om te weten dit, ik zou inderdaad ook niet weten wat moest doen, ik zou als eerste ingeving denk ik ook aan 112 denken.

smileydees
Berichten: 1686
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:39

Klopt (mijn man is machinist in opleiding). Ook als er aan de noodrem getrokken is duurt het nog ongeveer 10 a 15 minuten voordat de trein weer gereden kan worden. Als je dan dus een hartstilstand of iets hebt is en de ambu kan niet in de buurt komen heb je een probleem, laat maar zeggen =). Al met al dus conducteur/machinist of 112 bellen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 52051
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:35

Ik heb net Weekend Vrij besteld, met de actiecode... betaal nu het eerste jaar maar 25 euro per maand... en daarna 40... maar na het eerste jaar kan ik het opzeggen, dus dat ga ik dan denk ik wel doen en dan opnieuw afsluiten met een nieuwe kortingsactie ofzo :D

Dus dat wordt lekker veel treinen voor mij... op saldo is dit echt wel goedkoper voor me... :D

Babsiej

Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:48

Stond ik vandaag netjes op station Amsterdam Amstel, komt de trein zowaar een keer op tijd...
Dus ik blij. Gaan die deuren niet open :') Kwartier bezig geweest en dan gingen ze toch open :')

Om nog terug te komen op eerste klas terwijl je voor 2e klas hebt betaald... Van de week is het me dus weer gebeurd -O- Ik had de trein van half 8, en t was dus stamp en stamp vol.. kon niet eens meer normaal ergens staan...
Dus eerste klas gezeten.. Mja fijn is het niet, maar soms is het niet anders, andere vrouw zei ook tegen me, die ook eerste klas ging zitten, ga toch ook echt niet op t perron blijven staan...

Sheran

Berichten: 17655
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:18

De coupés voor de eerste klas kunnen in mijn ervaring best wat kleiner, want die zijn meestal helemaal leeg (of er zitten 1 of 2 mensen).
Wat ik ook niet snap is waarom er in treinen (vooral in die dubbeldekkers) zo ontzettend veel vierzitsplaatsen zijn. Je reist toch meestal niet in een grote groep en in plaats van dicht op 1 onbekend persoon zit je dan dicht op 3 onbekende personen, vaak ook nog zonder tafeltje en met je benen in de knoop, die je eigenlijk aldoor aan moet kijken omdat ze tegenover je zitten.
In die internationale treinen vind ik het veel handiger, gewoon heeeeeeel veel tweezitters. Ik maak daar ook bijna nooit mee dat een trein vol is.
En waarom zetten ze eigenlijk niet gewoon heel veel eenzittertjes naast elkaar? :D

(ik lijk een beetje een misanthroop maar dat ben ik niet hoor :D)

Babsiej

Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:36

Daar ben ik het wel mee eens, eerste klas kleiner, 2e klas groter... zijn er wat meer zitplekken...Want idd de eerste klas zit niet vol... toen ik van de week eerste klas zat ook net, waren nog enorm veel zitplaatsen over.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:22

Hallo uit München! Vannacht om 20.59 op de CityNightLine in Utrecht gestapt, en vanmorgen om 07.15 aangekomen (bijna geen vertraging). We zaten bij de slaapstoelen, die heerlijk zaten maar vreselijk sliepen. Het licht gaat ook om 5.15 alweer aan, dus nachtrust is er niet echt. Verder wel een heerlijke trein, maar voor de terugweg hebben we voor de zekerheid wel een 1e klas kaartje gekocht voor de slaapcabines (ook omdat ik nu ziek ben, wie weet op de terugweg nog steeds). Echt een heel leuke ervaring, dat wel :j

Anoniem

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:46

Rondom Utrecht zit eerste klas altijd goed vol :j

Anouk94

Berichten: 1330
Geregistreerd: 18-09-06

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:03

Jammer dat er problemen zijn met die net mooie nieuwe opgeknapte treinen! Ik vond ze wel leuk :j

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:35

Toestand weer vanmorgen. Alle treinen richting Nijmegen vertraging. Mijn trein had "pas" 5 minuten vertraging, stonden we daarna nog dik een kwartier stil op het station omdat we geen machinist hadden :+

MarrieLeen

Berichten: 11572
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:35

En ik miste mn aansluiting in Amersfoort, die internationale had weer vertraging.
Zaten paar rare gasten in joh, groen haar, tafeltje al helemaal vol met bierflesjes.
Metal muziek. Ben maar ergens anders gaan zitten. :=

Connie

Berichten: 1828
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:15

Dit topic heb ik nog nooit gezien :P
Mag ik hier even mijn frustratie uiten. Niet over de trein, maar de roltrappen op stations! En dan niet de roltrappen, maar de mensen erop :')
Ik vind het zo irritant als je op het punt staat van de roltrap af te komen, en de persoon voor je loopt niet door, waardoor jij bijna valt omdat je er wel af MOET maar niet KUNT.

purny

Berichten: 29177
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:29

Is het niet links staan, rechts gaan op de roltrap?

Connie

Berichten: 1828
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:04

Ja klopt, en dat gaat wel eens ooit goed. Maar ik bedoel echt als de roltrap eindigt zeg maar en je er af moet stappen. Dan lopen ze niet snel genoeg door waardoor jij als het ware bijna tegen diegene aan valt.

Babsiej

Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:08

Het is toch andersom ? :') Rechts staan, links gaan ? :D