Turkije 2009

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Turkije 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:28

Knap hoor Samcha, dat je alles hier hebt achtergelaten. :j
Ik vind het een geweldig land, maar ik zou er nooit kunnen wonen. Het klimaat is top, het eten is goed, de taal zou ik kunnen leren, ik zou een baan kunnen vinden, de mensen zijn aardig. Maar ik zou me er onwijs onveilig voelen en geen stap in mijn eentje buiten de deur durven zetten. :o

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:38

Waarom?? Denk dat Amsterdam onveiliger is hoor ;).

Je denkt dat je nooit alleen over straat durft te gaan, maar dat kan je makkelijk!! Zoals in ieder land als je uitkijkt is er niets aan de hand en als je de taal spreekt is het helemaal makkelijk want dan kan je schelden :). İk had er in het begin ook moeite mee, maar nu helemaal niet!

İk voel me hier veiliger dan in Nederland hoor. De sociale controle is hier een stuk beter! Er zijn absoluut wijken waar je niet als vrouw in je eentje heen moet gaan, maarja dat heb je in Nederland ook.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:29

Ik ben ook net een nieuwe HBO studie begonnen. Vind het nu nog veel te vroeg om abrupt daar naar toe te verhuizen. Dus ik zit minstens de eerste 4 jaar nog hier. Wel wil ik mijn stage daar gaan doen om te kijken hoe het is om daar voor een langere periode te verblijven. De toekomst is lastig te plannen. We zijn bezig om hem hier naar toe te halen met de kerst om mijn familie te ontmoeten. Hij is namelijk nog nooit in Nederland geweest. Als ik ooit die kant op zou gaan om daar te wonen zou ik wel graag willen dat hij een normale vaste baan heeft. En ook ik zou graag gaan werken.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:50

Samcha_19 schreef:
Waarom?? Denk dat Amsterdam onveiliger is hoor ;).

Je denkt dat je nooit alleen over straat durft te gaan, maar dat kan je makkelijk!! Zoals in ieder land als je uitkijkt is er niets aan de hand en als je de taal spreekt is het helemaal makkelijk want dan kan je schelden :). İk had er in het begin ook moeite mee, maar nu helemaal niet!

İk voel me hier veiliger dan in Nederland hoor. De sociale controle is hier een stuk beter! Er zijn absoluut wijken waar je niet als vrouw in je eentje heen moet gaan, maarja dat heb je in Nederland ook.

Haha, dat denk ik niet hoor. :D
Ik zou me daar als 'rijke' niet op mijn gemak voelen. Maar dat ligt er misschien ook aan waar je precies zit. We hebben er nu een huis op een plek waar het verschil tussen arm en rijk gewoon heel groot is. Het is daar 's avonds niet veilig. Mijn vader heeft mij verboden om daar alleen (overdag) over straat te gaan, ik mag niet eens brood halen in het dorp.... :roll:

Komt inderdaad misschien ook omdat ik de taal niet spreek terwijl ze mij wel altijd in het Turks aanspreken. Ik ben niet anders gewend, in Portugal zien ze me aan voor Portugees, in Spanje voor Spanjaard en in Frankrijk voor Francaise. Maar soms zou het wel prettig zijn om iets van de taal te begrijpen. Al is het alleen maar om te horen wat ze over je zeggen. :P

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:10

Waar staat jullie huis dan als ik vragen mag? İn principe kan je als rijke gewoon over straat hoor, of je huis moet wel in een heeeeeel arme wijk staan (in İstanbul zijn daar bv een aantal wijken van).

İk woon hier nu al een hele tijd en nog nooit lastiggevallen door een Turk (wel door een İranees hahah). İk ben blond, dus ze weten wel dat ik buitenlands ben. İn de plaats waar ik woon ben ik vele malen veiliger dan dat ik in Amsterdam zou lopen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:11

Ik denk idd ook wel dat je veiliger bent, zeker in een 'normale' plaats in het binnenland. :j
In de touristische plaatsen ben ik daar inderdaad nog niet zo zeker van... Ik heb helaas de nodige ervaringen gehad in Marmaris. :=
Maar ook bij ons was er echt wel sociale controle. :j Maar dat is in het binnenland nog veel erger. Waar mijn schoonouders wonen, daar gebeurt gewoon echt níks zonder dat de hele flat het weet. :+ Toen ik daar voor het eerst kwam, stond het halve dorp ons op te wachten. :D

Maar kan me voorstellen als je echt een ubergroot huis hebt dat het wel minder veilig wordt.
De eigenaar van het hotel waar ik werkte had echt een kast van een huis en daar was regelmatig brand gesticht of poging tot inbraak..... :=

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:37

Samcha, het staat vlakbij Kemer, waar jij het zo vreselijk vond, haha! :D

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:14

Hahaha, ook ik voelde me daar niet fijn :D . Vond de plaats mooi maar werd gek van de mensen om me heen.

Wij hebben daar vlakbij in een kleine plaats gezeten en dat was wel weer leuk. Gelukkig heeft zo iedereen zijn smaak, anders zou het wel erg druk worden in een bepaalde plaats :o .

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:57

Nathalie (of iemand anders), wat is jouw ervaring met het versturen van post vanuit Nederland naar Turkije? Ik wil binnenkort iets opsturen naar mijn ouders als ze daar zijn, maar ik weet niet hoe lang het onderweg is. Heb jij enig idee? Dan kan ik een beetje inschatten wanneer het op de post moet. :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:48

De ene keer is het een weekje onderweg, de andere keer 3 maanden... Is helaas echt niks over te zeggen. :n

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:36

Ik stuur regelmatig iets naar Turkije, van brief tot een pakket. Wel stuur ik het altijd aangetekend en naar het bedrijf van mijn vriend. Tot nu toe duurt het altijd zo rond de 10 werkdagen. Voor een aangetekend pakket tot 2 kilo betaal je rond de 8 euro en daarboven vanaf 12 euro dacht ik zo even uit het hoofd.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:44

Dan heb je geluk denk ik. :)
Wij versturen ook altijd aangetekend en bij ons verschilt het echt heel erg helaas. Wij hebben nu tweemaal gehad dat ons pakketje al na 8 dagen daar was. Maar ook al 1 keer dat het 5 weken duurde en 1 keer dat het bijna 3 maanden duurde. Belangrijke dingen versturen wij nu dus gewoon met de cargo. Dan duurt het twee dagen. ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:27

Hmmm.. Het gaat gewoon om een kaartje, niets bijzonders dus.
Ik denk dat ik het dan gewoon een week of 3 van te voren al op de bus doe. Dan hebben ze het alvast als ze aankomen. :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:51

Lijkt me verstandig ja. :j Brieven/kaarten zijn er bij ons meestal wel rond dezelfde tijd, behalve de laatste keer een brief van de turkse ambassade in Rotterdam, die hadden we naar Turkije gestuurd en die deed er dus echt te lang over. Een maand of 3 weer. Dat was toen echt ff nog stressen. Maargoed met een beetje geluk hebben ze het wel als je het 3 weken van te voren stuurt denk ik.
Als ik brieven/kaarten kreeg uit NL dan duurde het nooit langer dan 4 weken.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:09

Ooh ik ga naar Tunesië ipv Turkije :o :o... Dan ben ik volgens de reisbureaus zekerder van het mooie weer! Ik ga van de zomer wel weer naar Turkije toe hoor!

Tunesië is maar 2,5 uur vliegen! Scheelt nogal met Turkije!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:39

Jeetje, 3 maanden??! Dat is wel heel erg lang! :D

Ik heb trouwens alleen de straatnaam en het huisnummer, hoe kan ik achter de postcode komen? Enig idee? Als ik het ga vragen dan valt het zo op... O:)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:22

Pff, geen idee hihi. Postcodes gebruiken ze dacht ik niet in turkije, maar je moet wel het volledige adres hebben. En laat ik er nu ff niet mee rop kunnen komen hoe een volledig turks adres eruit ziet.
Even denken... Dat is wel moeilijk, voglens mij nemen ze het niet zo nauw nl...
Op een brief die ik hier heb liggen staat ons adres als volgt:
Kardelen Sitesi (*is de naam van ons appartementencomplex*) A blok/no.1. (dus welk blok, en huisnummer)
Cami-avlu (wijk) / Marmaris (stad) / Mugla (provincie)

Maar ik heb het gevoel dat er wat bij moet nog. :+ Deze ziet er wel erg incompleet uit. Maar ik ben het echt vergeten.
Dus misschien weet iemand anders het antwoord hierop, en anders vraag ik het strakjes mijn vriend wel even. ;)

Grappig dat ik zoveel al aan het vergeten ben.. :) Maarja we zijn ook alweer bijna twee jaar in Nederland! Gaat snel..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:25

Hmm heb even het adres van het nederlands consulaat voor je opgezocht en nu zie ik dat ze wel postcodes gebruiken. :+ Handig.
Maar hoe je achter die van jullie komt, dat weet ik niet.
Heb je geen papieren van het huis liggen? Een Tapu ofzo? Daar staat het volledige adres wel op. ;)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:01

Ik ben ook altijd in de war met die adressen. Ik had eerst een visite kaartje van zijn bedrijf waar het als één zin achter elkaar stond. Tja zie dan maar is uit te zoeken wat waar moet :+ . Nu heb ik een nieuw kaartje met een nieuw adres, hadden ze de straat hernoemd 8-) ... Ik snapte er niets van. Ik heb ook ooit een brief verkeerd gestuurd }:0 . Had hij mij het verkeerde thuisadres doorgegeven. Was een verassing dus kon niet echt vragen of hij al wat binnen had. Maar dat ik na 4 weken nog geen reactie van hem had gehad ben ik toch maar even gaan vragen of hij wel ooit iets van mij had ontvangen...Was gelukkig maar een brief dus dat maakte niet veel uit. Daarom stuur ik nu altijd naar zijn bedrijf, dan weet ik zeker dat het aankomt!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:17

Heb t even aan vriendlief gevraagd,
zo moet ie worden naar Kemer:

Naam
Straatnaam & huisnummer
7980 Kemer/Antalya TURKEY. ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:43

Kijk, daar heb ik iets aan!! :D
Ik ga het proberen, ben benieuwd of het aan komt haha!!
Dank je voor het uitzoeken!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:37

Mijn vriend vertrekt morgennacht met gezin..
Zijn pa gaat morgen bellen of er toevallig niet iemand is afgevallen in het vliegtuig :=

Wat denken jullie? Kleine kans he?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:42

Wij zijn gister weer teruggekomen van een weekje Kusadasi, en ik mis het gelijk alweer!
We zaten in hotel Korumar, helaas was die de eerste dagen overboekt (nooit boeken bij kras.nl) en toen hebben we in Sealight gezeten. Ook een erg fijn hotel!
In Korumar kregen we vanaf maandag weer een kamer, en een upgrade, dus vriendlief en ik zaten in de honeymoon room :+ En mijn ouders aan een junior suite :D Erg grappig allemaal.
Beide hotels zijn top! Alleen bij Kras zou ik nooit meer boeken!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:06

Booooo, zo klein is die kans niet. Van de zomer zaten de vliegtuigen naar Turkije allesbehalve vol.

LovingTweety, jammer dat jullie niet in het hotel zaten waar je geboekt had. Maar dat heeft niets met Kras.nl te maken, hotels worden standaard overboekt zodat ze er zeker van zijn dat ze 'vol' zitten. ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:24

Dit was voor mij de 15e? keer dat ik naar Turkije ben geweest, waarvan 2 keer met Kras en 2 keer overboekt. Ik doe het niet meer ;)
Kras krijgt minder snel voorrang omdat er veel grotere aanbieders in hotels zitten die voorrang krijgen. En nee, dat heb ik niet zelf verzonnen ;)

Overigens zaten wij uiteindelijk dus wel in 'ons' hotel. We hebben alleen halverwege de vakantie moeten verhuizen.

Booo, wij zaten in het vliegtuig met 6 man allemaal op een eigen bank. Vliegtuig was verre van vol. Halfvol denk ik eerder.