[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 17:49

Tinka schreef:
Kan je niet op zo'n dag dat ze een aanval krijgt een extra dosis phenobarbital geven? Dat adviseerde ik vroeger altijd. Wordt ze waarschijnlijk wel suf van, maar de aanvallen zouden dan geremd moeten worden.

Dank je Odette, ja klopt doe ik ook idd. Ik geef na een aanval vaak een comprimé. Dat is dan boven op wat ze normaal krijgt. Ik durfde niet na iedere aanval wat te doen vandaag, maar ze heeft zeker 4 pillen pheno extra gehad. Net ook weer dan. Ik heb al mijn hoop gevestigd op de broom. Ook omdat meen ik 2 mensen hier in het topic zeiden dat het hun hond helpt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 08:23

Met Yoda zou het als het goed is vanaf nu goed moeten gaan. Ze heeft in totaal 8 aanvallen binnen 24 u gehad, het meeste ooit.

Ik heb dus van de d.a. nu bromium gekregen en dat heb ik haar gisteren voor het eerst gegeven. Vooralsnog heeft ze geen aanval meer gehad, dus dat is positief.

Het nare van bromium is dat honden er in het begin helemaal van het padje van schijnen te raken. Dus ze weet niet of het dag of nacht is, ze weet niet dat ze al gegeten heeft. Dat schijnt een week zo te zijn en dan zou het een stuk normaler moeten gaan, dus niet meer in huis plassen en poepen en dat ze geen epileptische aanvallen meer heeft.

Maar het is wel een hel waar we nu doorheen moeten want omdat ze nu dus bromium heeft is ze van het padje af en heeft ze de hele nacht lopen draaien, blaffen, piepen, zeuren. Pfff. Ik heb haar eerst op de gang gedaan want wij konden er niet van slapen.

Dat ging een half uur goed en toen begon ze weer te huilen als een jachthond doet, ze is tenslotte een jachthond. Vreselijk. Toen hebben we midden in de nacht maar besloten dat ik met de honden in de camper ging slapen.

Nou dat "in de camper ging", is wel gelukt, maar dat slapen, is niet heel erg gelukt. Ze heeft de hele nacht lopen spoken. Ik heb ze 4x uitgelaten midden in de nacht (heb ik ook alle paarden zien slapen, het was volle maan, dus goed zichtbaar!!!) maar soms is dat ook niet wat ze wil. Heel lastig allemaal. Dus dit moeten we even volhouden voor een week en dan zou het rare gedrag over moeten zijn.

Nu terug in huis is de eerste plas alweer gelegd. Kan er wel een boek over schrijven: Eerste plas gelegd door Yoda, de hond met epilepsie. ;-) Gisteren heb ik 4 plassen in huis gehad minimaal en 3!!!! x poep. Heb ik eigenlijk nog liever poep, dat pak je zo op met een keukenpapier en dan de wc in, maar plas gaat in alle naden zitten en zo. Brrr.

Vandaag blijf ik in ieder geval zo veel mogelijk bij haar om het te managen en te monitoren. We moeten erg veel voorbereiden voor het volgende vak beton, en dat kan Erwin ook alleen. Hij kan me altijd even roepen als het nodig is.

Het wordt weer een hete dag, waar moet het heen? We zitten in de rode waarschuwingszone. Dat betekent wel lekker veel zwemmen maar toch wel zorgelijk voor de natuur!

Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:03

Wij zitten ook in die hete zone, snikheet en kurkdroog hier.
Hopelijk slaan de nieuwe medicijnen snel aan bij Yoda.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 10:21

ja ik zag het in het plaatje je zit ook in code rood, het is echt extreem. ik dacht dat we dit vorig jaar 2x gehad hebben en ik dacht niet boven de 42 graden. Dit is de 3e of 4e hittegolf al waarvan deze met richting 50 graden! Ik vind het vooral voor de natuur(dieren) erg. En voor de oude bomen.

Yoda heeft tot een uur of half elf vanmorgen gedrenteld gepiept en al weer 2x geplast. Ze liep te piepen dus ik ga haar uitlaten, niets doen natuurlijk. Kom ik daarstraks in de keuken, weer een plas. Dus not funny, maar nu is ze aan het comaslapen. Wat ook weer niet handig is, want daardoor draait ze dag en nachtritme om. Maar goed, het belangrijkste is dat ze geen of minder epiaanvallen meer krijgt. De rest kunnen we kijken hoe we dat weer gaan oplossen.
We zitten nu aan haar 90e epi-aanval van sinds dat ze hier is. Ze kwam hier in jan 22, dus grofweg ruim 2 aanvallen pm.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:30

:knuffel: voor jullie. Ik hoop echt dat dit gaat werken. Voor mij persoonlijk is dit geen kwaliteit van leven maar ik zie ook jouw dilemma. Acht aanvallen is wel heel erg veel dus er is ook gewoon geen andere optie.

Ik ben het ook roerend met je eens dat deze hitte een enorme aanslag op de natuur is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 14:48

balance schreef:
:knuffel: voor jullie. Ik hoop echt dat dit gaat werken. Voor mij persoonlijk is dit geen kwaliteit van leven maar ik zie ook jouw dilemma. Acht aanvallen is wel heel erg veel dus er is ook gewoon geen andere optie.

Dat is jouw persoonlijke mening idd. Iemand zei ooit tegen mij, we laten alle demente bejaarden in het bejaardentehuis toch ook niet inslapen.

Ik heb het er uiteraard met de d.a. over gehad. Mensen en dieren met epilepsie weten niet dat ze het hebben. Er is geen pijn vooraf en geen pijn erna. Er is wel verwardheid na de aanval dat vergelijkbaar is met dementie.

Yoda is na een aanval ook in de war en het duurt een aantal dagen eer ze mijn wereld weer snapt. Omdat ze dan in een soort dementiefase zit, boeit het haar ook niet waar ze plast. Ook daar heeft ze geen weet van.

Ze is verder in uitstekende conditie volgens de d.a. Ze heeft nergens pijn, heeft geen artrose, geen slechte tanden, geen slecht hart, niets van dat al, dat zou verantwoorden om haar in te laten slapen. Ze is een speelse hond die het heerlijk vindt om lekker te rennen met de andere honden van de hondenclub, die speelt met Zozo, die het heerlijk vindt om op kluiven te kluiven, die knuffels fantastisch vindt en die geniet van uitjes met de auto maken. Daar wegen de aanvallen niet tegen op.

De d.a. vindt het aantal aanvallen zorgelijk worden als het meer dan 2x pm is en omdat we nu met een gemiddelde daar overheen gaan door de cluster aanvallen (maar ze heeft ook 41 dagen bijv zonder aanval gehad), vindt ze bromium gerechtvaardigd.

Als ik haar nu zou laten inslapen dat is dat alleen omdat ík het vervelend vind om telkens die aanval te moeten meemaken. Omdat ík het vervelend vind om de keuken tig keer pd te dweilen. Omdat ík niet tegen hetgeen kan dat mij lijden lijkt, maar het niet is, omdat ik mijn menselijke perceptie eroplos laat.

Dus nee, ik ben het niet met jouw persoonlijke mening eens dat Yoda geen kwaliteit van leven meer heeft.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:38

Er worden genoeg honden ingeslapen vanwege epilepsie, dus vreemd is dat niet. Met elke aanval sterft er een stukje hersenen af, en daardoor weer meer kans op nieuwe aanvallen en raar gedrag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 15:44

Tinka schreef:
Er worden genoeg honden ingeslapen vanwege epilepsie, dus vreemd is dat niet. Met elke aanval sterft er een stukje hersenen af, en daardoor weer meer kans op nieuwe aanvallen en raar gedrag.

Nou, het is in Frankrijk dus kennelijk wel gek, want de d.a. zegt dat dat echt heel erg zelden wordt gedaan.

En het afsterven van de hersenen had je me al eerder hier in mijn topic verteld en dat heb ik ook met haar besproken en ze vroeg terecht, hoe Yoda is, als ze een paar dagen na een aanval is. Is ze nu anders dan 3,5 jaar geleden dat ze bij me kwam? Ze heeft immers dan al 90 aanvallen gehad. Nee, ze is dezelfde hond als ze na een paar dagen weer back on track is. Ik vind het wel lijken of het langer duurt eer ze weer haarzelf is, maar mogelijk is ze wel al 12 jaar oud, dat weet niemand natuurlijk.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:58

Dementerende bejaarden hebben ook geen keuze. Hadden ze iets mogen of kunnen beslissen voordat ze dement werden hadden ze dat misschien gedaan.

Ik schrijf toch dat ik jouw dilemma wel begrijp? Jij leeft met de hond, jij ruimt poep en plas maar jij ziet ook de blije hond. Dat is nogal een vol bordje.
Dat zie ik als een dilemma.
Daarvoor moet je in jouw schoenen staan, om dat te begrijpen.

Als je hier beschrijft wat je beleeft, doe je dat dan om een mening of advies te vragen of is het meer een soort van eerlijk dagboek voor jezelf?
Met bromine heb ik persoonlijk geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen.

Maar is dat eigenlijk waar het om draait, jouw vraag wie er welke ervaring heeft met bromine voor de hond?

Ik denk trouwens dat er een wereld van verschil zit tussen Franse en Nederlandse denkwijze van dierenartsen, ‘s lands wijs en zo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 16:07

balance schreef:
Dementerende bejaarden hebben ook geen keuze. Hadden ze iets mogen of kunnen beslissen voordat ze dement werden hadden ze dat misschien gedaan.

Ik schrijf toch dat ik jouw dilemma wel begrijp? Jij leeft met de hond, jij ruimt poep en plas maar jij ziet ook de blije hond. Dat is nogal een vol bordje.
Dat zie ik als een dilemma.
Daarvoor moet je in jouw schoenen staan, om dat te begrijpen.

Als je hier beschrijft wat je beleeft, doe je dat dan om een mening of advies te vragen of is het meer een soort van eerlijk dagboek voor jezelf?
Met bromine heb ik persoonlijk geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen.

Maar is dat eigenlijk waar het om draait, jouw vraag wie er welke ervaring heeft met bromine voor de hond?

Ik denk trouwens dat er een wereld van verschil zit tussen Franse en Nederlandse denkwijze van dierenartsen, ‘s lands wijs en zo.

Dank voor je reactie.
Ik heb het topic eigenlijk vooral geopend om mijn Franse avonturen te delen — een soort feuilleton, maar dan zonder reclameblokken. ;-)
Iedereen mag natuurlijk reageren, maar het is in de eerste plaats gewoon mijn verhaal vanuit hier.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:10

1 pup van Lily is ingeslapen vanwege epilepsie, met 5 jaar ofzo. En ook een border collie van een klant van mij. Als een hond heel vaak clusteraanvallen krijgt is dat zeker wel een overweging. Maar als het nu nog te doen is, hoeft dat natuurlijk niet. Wij hebben ook een hondje die dagelijks in huis plast en ook regelmatig in huis poept. Maar dat is natuurlijk maar een chihuahua. Ze doe wel hele grote plassen oa door de plaspillen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 16:13

Tinka schreef:
1 pup van Lily is ingeslapen vanwege epilepsie, met 5 jaar ofzo. En ook een border collie van een klant van mij. Als een hond heel vaak clusteraanvallen krijgt is dat zeker wel een overweging. Maar als het nu nog te doen is, hoeft dat natuurlijk niet. Wij hebben ook een hondje die dagelijks in huis plast en ook regelmatig in huis poept. Maar dat is natuurlijk maar een chihuahua. Ze doe wel hele grote plassen oa door de plaspillen.

Dat was denk ik nog in NL die honden die ingeslapen zijn? Hier is dat echt not done, zeg maar. Grinnik, ja jouw Coco-plasjes zijn wel iets kleiner dan die van Yoda ;-) .

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:15

Ja dat was in Nederland.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:16

Zulke intensieve zorg moet de eigenaar kunnen en dan is er ook nog eens de overweging of andere leden (mens en dier) van het huishouden er niet bij inschieten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 16:18

tamary schreef:
Zulke intensieve zorg moet de eigenaar kunnen en dan is er ook nog eens de overweging of andere leden (mens en dier) van het huishouden er niet bij inschieten.

Klopt, dat is inderdaad een belangrijk punt. In mijn geval probeer ik daar goed op te letten en de zorg zo te verdelen dat het voor mij én voor de rest van het huishouden haalbaar blijft. Het is een balans zoeken. We hopen uiteraard dat het beter wordt met Bromium.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:21

Ah. Bromium. Ik schreef bromine. Geen idee of dat de werkende stof is of iets totaal anders.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 16:23

balance schreef:
Ah. Bromium. Ik schreef bromine. Geen idee of dat de werkende stof is of iets totaal anders.

Weet ik ook niet, maar ik denk dat Bromium het merk is. Bromine/broom zal het stofje zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:31

Nou, dag 1 heeft ze in elk geval al achter de rug. Heftige medicatie, als ze daar een week door van het padje zal zijn. Heel benieuwd hoe het daarna zal zijn maar zo te horen is het erg hoopgevend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 16:36

balance schreef:
Nou, dag 1 heeft ze in elk geval al achter de rug. Heftige medicatie, als ze daar een week door van het padje zal zijn. Heel benieuwd hoe het daarna zal zijn maar zo te horen is het erg hoopgevend.

Dank je, ja dat is denk ik ook de reden dat de d.a. het zo lang heeft uitgesteld om het te proberen. Het is een eerstverergering, ik moet een week lang, of 5 dagen dan eigenlijk, een dubbele dosis geven naast de pheno die ze nu krijgt. Daarna op de zesde dag (nee 't wordt niet de bijbel ;-) ) gaat de bromium naar de helft terug. De pheno blijft dan hetzelfde nog en die gaan we dan langzaam afbouwen. De pheno zorgt ervoor dat ze veel dorst krijgt en dus ook veel moet plassen. De bromium moet dan de bepalende factor worden voor geen aanvallen. Dus ik ga echt heel erg hoopvol dit traject in.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:05

Kalium bromide is de werkzame stof als het goed is.
Je hebt ook nog levetiracetam is ook nog een optie, was een humaan middel, dacht dat het er tegenwoordig ook voor honden is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:06

Kalium is toch ook nodig voor je hart, dacht ik?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:50

Vervelend allemaal zeg.

Zijn er geen honden luiers te krijgen in Frankrijk? Dat scheelt misschien iets in frustratie?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 19:17

Tinka schreef:
Kalium bromide is de werkzame stof als het goed is.
Je hebt ook nog levetiracetam is ook nog een optie, was een humaan middel, dacht dat het er tegenwoordig ook voor honden is.

Dat had je idd ook genoemd een tijd geleden in dit topic en dat heb ik haar ook gevraagd, het bestaat ook voor dieren idd, nu eerst op de bromium-toer.
balance schreef:
Kalium is toch ook nodig voor je hart, dacht ik?

ChatGPT zei:
Kalium (potassium) is een belangrijk mineraal en elektrolyt dat in je lichaam heel wat taken heeft. Het is vooral goed voor:

Regulatie van vochtbalans – samen met natrium helpt kalium om de hoeveelheid vocht in en buiten je cellen in evenwicht te houden.

Gezonde bloeddruk – voldoende kalium kan helpen een te hoge bloeddruk te verlagen, omdat het de negatieve effecten van te veel natrium tegengaat.

Spierfunctie – je spieren, inclusief je hartspier, hebben kalium nodig om goed samen te trekken en te ontspannen.

Zenuwfunctie – kalium is nodig voor het doorgeven van elektrische signalen in zenuwen en spieren.

Zuur-base evenwicht – het helpt je lichaam de juiste pH-waarde te behouden.

Een tekort aan kalium kan leiden tot klachten zoals spierkrampen, vermoeidheid, hartritmestoornissen en in ernstige gevallen zelfs verlamming.

Prairy schreef:
Vervelend allemaal zeg.

Zijn er geen honden luiers te krijgen in Frankrijk? Dat scheelt misschien iets in frustratie?

Ik heb kinderluiers voor haar, daar knip ik een gat in voor haar staart. Toevallig heb ik dat een uurtje geleden weer omgedaan, maar ze is eigenlijk alweer erg opgeknapt.

Echt luiers waar een flinke plas in kan zoals een hele koffiemug of zo, dat heb ik niet voor honden kunnen vinden. Wel voor zowel reuen als teven tegen incontinentie als druppelen. Maar dat is te weinig voor haar. Ik heb ze gekocht toen ze bij ons kwam omdat ze toen niet snel zindelijk te krijgen was.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 07:12

We zitten nu op de noodstroomgenerator te brommen. Vannacht heeft de storm hier huisgehouden, waarschijnlijk ligt er ergens een boom lekker uit te rusten op de stroomkabels. Internet doet het gelukkig nog, en ik zag op de kaart zo’n gezellig steeksleuteltje bij ons in de buurt: “werk in uitvoering”. Dus ja… de koffie vanmorgen is officieel diesel powered ☕

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:18

Hier waaide het ook hard vannacht, en op de radar zag ik regen en onweer recht over ons. Maar er is weer geen druppel regen gevallen.