[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 17:13

Snap ik Monique, dank voor de toevoeging though.
Er zijn alleen staaaapels mensen die dus wel denken dat zo'n blok een goede schoorsteenveegbeurt vervangt. Aldus de staat van onze schoorsteenpijpen ;)

Over bûches gesproken, zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met bûches de nuits/bûches compressées? In feite gewoon een hele grote pellet maar dan formaatje houtblok. We zitten eraan te denken om dat eens te proberen om de kachel in de nacht een beetje warm te kunnen houden, voor straks als de nachten echt koud gaan worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:15

Ik hoor nu pas van het bestaan van buches de ramonage. Dacht altijd dat een 'echte' handmatige ramonage verplicht was. Deed en doe dat dus ook altijd 1x/jaar.

Geen ervaring met buches de nuit of gecompresseerd hout.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:31

Ik lees het ook met interesse, nog nooit van gehoord, wel leerzaam. Is dat alleen in een "gewone" houtkachel of ook voor pelletkachels?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:42

Zo'n blok als schoorsteenreiniger hebben wij vroeger ook wel eens gebruikt.

Die gecomprimeerde blokken liggen hier in verschillende winkels te koop heb ik al gezien, maar ik heb er geen ervaring mee want ik ben geen houtkachelmens dus aan mij heb je niks :')
Van struktuur lijkt het op vezelplaat.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:56

Judith, mijn zus die in de Spaanse Pyreneeën woont, gebruikt al jaren samengeperste blokken. Ze smijt er ‘s avonds 2 in de kachel en dan is het ‘s morgens nog redelijk ok in huis (wel te fris om leuk te zijn maar ook niet stervenskoud). Die dingen houden het lang vol blijkbaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:58

Gewoon ff wachten tot je pony's er zijn en dan een perse à briquettes kopen, de pony perst de poep eruit en jij perst de poep erin. Geen idee of het werkt, maar dat hebben we altijd al eens willen doen.

Wat wij doen, is we stoken overdag kleiner en gespleten spul van allerlei boomsoorten en sloophout en aan het einde van de avond gaat er een groot blok ongespleten eiken in, met schors en al. Dat gloeit dan vaak zelfs nog in de ochtend.
Ligt eraan hoe efficiënt je kachel stookt natuurlijk. Wij hebben een Godin en die is echt superzuinig. Ons vorige huis hadden we een oude houtkachel die door iemand zelf gemaakt was. Beest van een ding. Gingen 3 kruiwagens op een koude dag doorheen. Met de Godin 1 kruiwagen en die gaat vaak niet eens op.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:00

Wij hebben wel eens zo'n blok voor de nacht gedaan. Werkt niet bij ons. We gooien er voor het slapen gaan wel vaak een flink houtblok op en dan weer als we naar de wc gaan. Dan blijft ie vaak wel de hele nacht branden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:33

Monique1963 schreef:
Gewoon ff wachten tot je pony's er zijn en dan een perse à briquettes kopen, de pony perst de poep eruit en jij perst de poep erin. Geen idee of het werkt, maar dat hebben we altijd al eens willen doen.

Wat wij doen, is we stoken overdag kleiner en gespleten spul van allerlei boomsoorten en sloophout en aan het einde van de avond gaat er een groot blok ongespleten eiken in, met schors en al. Dat gloeit dan vaak zelfs nog in de ochtend.
Ligt eraan hoe efficiënt je kachel stookt natuurlijk. Wij hebben een Godin en die is echt superzuinig. Ons vorige huis hadden we een oude houtkachel die door iemand zelf gemaakt was. Beest van een ding. Gingen 3 kruiwagens op een koude dag doorheen. Met de Godin 1 kruiwagen en die gaat vaak niet eens op.

Hier ook een Godin, eenmaal goed in gang verwarmt die als een malle. Ik gooi er ook op het einde een dikker blok op. Niet persé om hem heel de nacht aan te houden maar het houdt hem idd wel een tijdje zoet en inderdaad 's ochtends zijn de kolen vaak nog een beetje warm.
De houtleverancier heeft me inderdaad ook echt dikke blokken gegeven, die houden het volgens hem bijna heel de nacht vol. Heb ze nog niet geprobeerd, is het nog niet koud genoeg voor.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 18:43

Hele dikke blokken hebben we wel, maar dat ligt dat meer te smeulen dan te branden, wat een enorme bak roet geeft en dus aanslag ook in de kachelpijp. Dat willen we eigenlijk voorkomen. Maar we gaan wel wat proberen.
Een topkachel hebben we nu niet, omdat we er snel 1 nodig hadden en de goede kachels niet eerder dan over 3 maanden leverbaar waren/zijn. De inbouwhaard die erin zat was meer dan 20 jaar oud en totaal niet efficient. Daar kon je bij wijze van spreken de deur openlaten en constant houtblokken voeren. Dat wilden we niet dus hebben we een goedkope, maar efficiënte kachel gekocht. Daar komen we in elk geval deze winter goed mee door. Wat we er daarna mee doen gaan we nog bekijken, wellicht dat deze dan in de aanbouw komt en we hier een echt goede neerzetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:47

Monique1963 schreef:

Loopt een topic over :
[LZP] Briketten van paardenmest
Veel werk, weinig opbrengst van wat ik lees.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:13

Ik heb die briketten van mest ook overwogen maar zou echt niet de tijd vandaan moet halen. En daarbij waar ik t moet opslaan. Met inmiddels weer bijna 20 paarden (oeps) mest genoeg.

Overigens kregen we de tip om sinaasappel en mandarijn schillen die we toch hebben mee te verbranden, schijnbaar reinigende werking.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:15

JudithO schreef:
Hele dikke blokken hebben we wel, maar dat ligt dat meer te smeulen dan te branden, wat een enorme bak roet geeft en dus aanslag ook in de kachelpijp. Dat willen we eigenlijk voorkomen. Maar we gaan wel wat proberen.
Een topkachel hebben we nu niet, omdat we er snel 1 nodig hadden en de goede kachels niet eerder dan over 3 maanden leverbaar waren/zijn. De inbouwhaard die erin zat was meer dan 20 jaar oud en totaal niet efficient. Daar kon je bij wijze van spreken de deur openlaten en constant houtblokken voeren. Dat wilden we niet dus hebben we een goedkope, maar efficiënte kachel gekocht. Daar komen we in elk geval deze winter goed mee door. Wat we er daarna mee doen gaan we nog bekijken, wellicht dat deze dan in de aanbouw komt en we hier een echt goede neerzetten.

Zo'n blok wat wij erin doen, heeft iets tussen de 20-25cm doorsnede. Dat is dan rondhout, ongespleten, met schors. Wat je wilt is dat er vlammen omheen spelen die langzaam het hout verteren. Dus ja het is een tussenvorm van smeulen en branden. Meer kun je denk ik niet verwachten, tenzij je zoals Tinka in de nacht er nog een (paar) keer uitgaat om nieuwe blokken op te doen. Als ons huis eenmaal verwarmd is door de zon door de ramen en als de zon eraf is gelijk (op)stoken, dan blijft het heerlijk warm. Het is de kunst je huis niet te laten afkoelen in deze periode en in de winter uiteraard.

Leuke tip Poosje van die mandarijnenschillen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:18

ps. als je veel roet denkt te hebben, kun je dat checken in het T-stuk onder de buis. Als daar niet veel inligt, dan heb je niet te veel roet en zooi. Het is ook beter om kwaliteitshout te branden, dus eiken is het beste (voor op te koken vind ik dat niet fijn, te weinig vlam, dan vind ik kastanje daarvoor fijner) en dennen is het slechtst voor je pijp. Maar, wij stoken ook van allerlei zooi aan planken en balken van al die hutten die we afgebroken hebben en we hebben er niet noemenswaardig veel extra zooi van. Dus ik zou me daar geen zorgen om maken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 21:57

Ons huis warmt mega op door de zon. Heerlijk zo'n huis op het zuiden! We willen alle ramen ook vergroten, dus er gaat in de toekomst alleen maar meer zon inkomen in de wintermaanden. In de zomer niet zo handig natuurlijk, maar daar hebben ze luiken voor uitgevonden.

Wij stoken inderdaad ook alleen kwaliteitshout. Geen naaldbomen, tenzij hele kleine stukjes vurenhout om het aan te maken. Dat zijn voornamelijk ook restanten uit de sloop van de aanbouw. Verder hebben we een vochtigheidsmeter voor de houtblokken, dat is echt ideaal. We stoken eiken, beuken en berk.

Briketten, dat topic heb ik inderdaad ook een hele tijd aandachtig meegelezen. Maar ook ik ben daarop afgeknapt omdat ik te veel las over de hoeveelheid werk en de opbrengst die je ervan hebt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:54

Wij hebben maar aan 1 kant van het huis ramen, wel op het zuiden. En die zijn ook niet groot, dus weinig opwarming door de zon.
We stoken op locaal loofhout, es en kastanje voornamelijk. Wordt gebracht door de buurman die het kapt van eigen grond.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:25

Kijk eens naar een overkapping van lamellen, passief huis. Zo afstellen dat de zon in de winter er wel onderdoor/tussendoor komt maar in de zomer zo staan dat de zon geblokt wordt. Heb je ook gelijk een schaduw plek om te zitten.

Geen ervaring met blokken hier. Ons huis werd afgelopen winter in de woonkamer niet veel kouder als 10 graden toen we alleen de kachel gebruiken, en dan niet eens nog een extra dik blok erop gooiden eind van de avond.

Wij stoken gemengd met den, wat wel super droog is, minimaal 2-3 jaar gedroogd. Met eik, berk, acacia, esdoorn, van ons eigen terrein.

Acacia hout brand lang en heet, super compact hout, nog beter als eiken. Werkt niet als aanmaak hout, kachel moet echt al warm zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:31

Vochtigheidsmetertje hebben wij idd ook. LOL, Erwin meet altijd alles. Omdat het binnen ligt te drogen tot het volgende seizoen, is het fijn stookbaar. Het ligt vrij van de grond (gekruiste blokken) en er komen drie deuren op uit om te ventileren=drogen. We kappen weinig levend hout. Als we dat wel doen dan ligt dat 2 jaar. Dan is het mooi droog voor de kachel. Zouden we een openhaard hebben moet je het langer laten drogen. We hebben hier voornamelijk essen en eiken. Berken hebben we hier niet. Is ook zachthout dat is zo weg in de kachel. In de correze en in de Herault hadden we kastanje dat vond ik nog wel het fijnst.

Prairy ik hoop dat je 'niet veel kouder dan 20 graden' bedoelde. Als mijn huis 10 graden is, ga ik dood

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:36

Nee, ik bedoelde echt 10 ;)

Je went vrij snel eraan vind ik. Slaapkamer en 2e badkamer en kleedkamer waren 8-10 graden. Kleedkamer vind ik wel vervelend, dus aankleden doe ik voor de kachel (net niet erin :+)

Als het in de winter in de woonkamer 19 graden is vind ik het al warm, dan doen we de deur open naar de slaapkamer kleedkamer badkamer die allemaal op begane grond liggen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:44

Mijn hemel ik moet er niet aan denken 10 graden!!!!! Ik ben een luxepaardje. In het 1e huis in fr hadden we tig kleine kamers, lekker snel warm. In het 2e huis was alles zowel boven als beneden uitgebroken, brrr, niet warm te krijgen en nu hier weer veel kleine hokken, heerlijk, alles zo warm en ik hoef geen kou meer te lijden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 00:13

Ik ga al dood bij 14 °. Kamers verwarm ik ook nooit. Maar dat is 's ochtends moed verzamelen om onder de dons uit te komen en naar de verwarmde badkamer te spurten in de winter :+ .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:11

Hier ook de woonkamer ( en boven de slaapkamers en badkamer ) met 2 grote vensters op het zuiden {:}
Met rolluiken, want anders is het braden in de lente en zomer. Overal heb ik hier rolluiken trouwens, goed tegen de warmte en goed tegen de kou :D

Maar zo'n typisch franse luiken zijn natuurlijk wel supermooi <3 Ik zou een huis al kopen enkel voor de mooie luikjes :')

Verwarming springt nu enkel aan 's morgens, rest van de dag doet de zon het. En 's nachts blijft het zo'n 17 graden zonder stoken. Mag van mij zo'n weertje blijven. 8-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:18

Hier is het momenteel 13 graden binnen, soms nog wel kouder. Houtkachel hebben we nog niet aan. In de woonkamer petroleum kachel en in de slaapkamer en badkamer elektrische kacheltjes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:18

13 is mij een beetje te fris :brr:
Ik heb de thermostaat overdag op 18 staan, dat is net goed vind ik. Te warm is ook niet gezond voor een mens :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:28

20 is goed O:) . Dat krijgen de electrische verwarmingen niet klaar hier (isolatieissue) maar de kachel kan het zo naar 22° brengen en dan nog houdt ik m'n dekentje in de buurt :') .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:29

Thioro schreef:
20 is goed O:) . Dat krijgen de electrische verwarmingen niet klaar hier (isolatieissue) maar de kachel kan het zo naar 22° brengen en dan nog houdt ik m'n dekentje in de buurt :') .

Watje ... :D