Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:05

EP: Dit mag pas als het omgeroepen wordt door personeel. Als ze komen controleren en het is niet toegestaan, ben je gewoon de sjaak. :j
Er zijn heel vaak helemaal voorin of helemaal achterin nog wel zitplekken. Als dat ook niet meer zo is, willen ze 1e klas idd nog weleens toestaan.

Anoniem

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:06

Maar het mag dus officieel niet toegestaan worden, want zo worden de mensen die wel voor de eerste klas betalen benadeeld.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:20

Is dat zo erg dat andere mensen dan ook kunnen zitten ?

Ik heb het ook wel eens gedaan in het verleden. Nu is er eigenlijk altijd wel zitplek 2e klas in de trein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:28

Nou, het feit is wel dat als ik betaal voor de eerste klas, en dat doe ik vaak, ik ook wil kunnen zitten en dat ik dus niet door mensen die er niet voor betalen moet blijven staan.

Sowieso kan ik al niet eens staan in de trein door mijn gezondheid, helaas is dat aan de buitenkant niet van me af te zien.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:45

Als ik zie dat het heel erg druk is, koop ik vaak snel een overgangskaartje van de 2e naar de 1e klas, zodat ik legaal in de 1e klas kan zitten. Bij een overvolle trein zitten inderdaad veel mensen met een 2e klas kaartje in de 1e klas. Ik heb er niet héél veel problemen mee (zo lang ik kan zitten met mijn kaartje :+ ). Wel mopperen ze vaak dat je wel in de 1e klas mag zitten als het zo vol is, en ik benadruk altijd dat dat niet zo is, tenzij daar een apart omroepbericht voor is geweest. Wat een boze blikken je dan terug krijgt!
Laatst vertelde ik ook aan een aantal mensen tegenover me dat het officieel niet mag, dus als er controle zou komen, dat ze dan wel eens weggestuurd zouden kunnen worden. Ik zei nog letterlijk: "Ik vind het prima als jullie hier zitten hoor, maar bereid je er vast op voor dat je waarschijnlijk moet verkassen zodadelijk". Ik kreeg me toch de wind van voren. Ik kon alleen uitbrengen dat als je geld genoeg hebt voor een iPad, dat je dan ook wel een 1e klas kaartje zou kunnen betalen :') Nog geen 10 minuten later werden ze door de hoofdconducteur inderdaad weggebonjourd.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:01

Ik zie het probleem niet zo. 2 maanden geleden was er een intercity uitgevallen dus ik had ook overgang gekocht van 2 naar 1. en inderdaad eerste klasse zat ook helemaal vol, omdat de trein gewoon overvol was. Die mensen hoeven van mij dan niet op een perron te blijven staan hoor dan toch eerste klas..

Kon geen conducteur meer door, dus controleren kon toch niet :D

Een bekeuring geven ze ook nagenoeg nooit, hooguit wordt je inderdaad "teruggestuurd" naar 2e klas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:02

Nee een bekeuring geven ze niet nee. Maar het gaat mij om het feit dat zij met hun tweedeklas kaartje dus stoelen bezet houden waar een ander wel het volle bedrag voor betaalt en die kunnen dan niet zitten.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:08

Ik maak het bijna wekelijks mee, maar uit gemakzucht van reizigers. De intercity tussen Vlissingen en Amsterdam op maandagochtend is bijvoorbeeld zo'n ramp. Daar gaan heel veel studenten (met enorme koffers) mee. Ook als er dan nog plaats is om op de balkons te staan of om op de deuren te zitten (het is een VIRM), dan gaan ze al eersteklas zitten. Dat is puur gemakzucht. En verder ben ik het helemaal met Jans eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:13

Ik heb de 1e klas nog nooit vol gezien .. ik was al een keer verbaasd dat er meer dan 10 mensen in zaten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:14

Ik heb vaak genoeg de eerste klas vol. := :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:17

Ik moet zo van Utrecht naar Harderwijk en dan meteen de eerst volgende trein weer terug naar Hilversum :') Me so happy. not haha.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:38

Ik snap jou punt hoor Jans en dat is ook vervelend. Maar ik snap wel dat en waarom mensen het doen.
Jij betaalt voor eerste klas, maar die mensen betalen ook. Zij het voor 2e klas, maar in ieder geval om met de trein mee te gaan :') Als die zo vol zit en je kan in eerste klas nog net aan staan of wellicht zitten .. tsja..

Ik had vandaag alweer mn declaratie op mn rekening. Vorige week enorme vertraging tussen amstel en heerhugowaard door een defecte trein..Dat moet ik NS nageven declaraties heb je meestal binnen een week op je rekening.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:40

Gods, ja hoor. Reis je van Utrecht naar Harderwijk, niks aan de hand. Harderwijk naar Hilversum, IC naar Schiphol +25 minuten en die van Enkhuizen ook nog eens te laat. Stond me daar toch te verkleumen, niet normaal meer ^)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:00

Jans schreef:
Maar het mag dus officieel niet toegestaan worden, want zo worden de mensen die wel voor de eerste klas betalen benadeeld.

Daar komt de regel bovenop dat je plek moet maken voor mensen met een kaartje voor de 1e klas.
Het mag weldegelijk, mits je dit in acht neemt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:57

Jolliegirl schreef:
Jans schreef:

Daar komt de regel bovenop dat je plek moet maken voor mensen met een kaartje voor de 1e klas.
Het mag weldegelijk, mits je dit in acht neemt.

En dat is dus niet waar ;) Het mag NIET, tenzij een conducteur toestemming geeft. Het wordt wel gedoogd als een trein zeer vol is, maar dat doet niets af aan het feit dat het niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:09

Het mag echt niet, want anders hadden ze de eerste klas ook niet in hoeven voeren :+

Maar opstaan.. dat gebeurt echt niet hoor :n zeker niet als ik binnenkom want ik zie er nou niet uit als een typische eerste klas reiziger..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:00

dan zou ik gewoon naar de conducteur gaan Jans, dan moet die maar wat mensen wegsturen die daar illegaal zitten.. zou ik ook doen, als ik eerste klasse zou reizen en het zit vol met 2e klasse reizigers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:02

Ja.. maar dan moet je wel door de massa heen bij je conducteur kunnen komen als die al in hetzelfde treinstel zit :=

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:31

hmm.. das waar.... dan wil ik de NS graag verwijzen naar mijn eerdere opmerking over het geen controle krijgen en het gewoon helemaal niet zien van de conducteur... ik denk dat ik er eens een serieuze klacht over ga indienen bij de NS (en Arriva), dat er veel te weinig conducteurs te zien zijn... :D

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:50

Zo vanuit een overvolle stoptrein vanaf zwolle naar groningen.. Ze miste een treinstel omdat het glad was in Leeuwarden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:52

Glad *\o/* jeeej

Ik vind het altijd zo gezellig in de trein als het glad is :') of op stations.. iedereen in de stress en ik vind het prachtig. Die zaakjes draaien dan ook recordomzet :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:53

glad? :') door de blaadjes zeker.. t is potverdorie 11 graden buiten :+

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:54

Hahhaha gezellig is het zeker vooral als je een snurkend iemand naast je hebt zitten in de stiltecoupe en degen dan wakker word en alle mensen om hem heen gaan lachen. Hahhaha

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:48

Gladde sporen zijn niet grappig. :+ Wij zijn een keer bijna niet weg gekomen, je hoorde toen echt 'vierkante wielen'.

Haha Veseosunce, dat is idd wel hilarisch. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:57

Banjer, goh arriva hier is altijd een conducteur aanwezig. Meestal zit ik nog niet of ze willen m'n OV al zien :') Controleren ze niet, dan zitten ze vooraan bij de deur. Dat verschilt dan nog veel per regio/lijn?