Turkije 2010!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisan89

Re: Turkije 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:23

Ik ben eind augustus naar Gumbet/ Bodrum geweest, was echt heerlijk!
Vorig jaar ook al, en volgend jaar wil ik zeker weer :D

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:00

Leuk San0123!
Heb je nog tips voor leuke uitjes in Bodrum?

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:10

Ik vlieg donderdagnacht naar Istanbul! Wordt mijn eerste keer Turkije, spannend!! Voor de meiden die regelmatig gaan.. Weten jullie de prijs van de visa? En kan dat in Euro's betaald worden? Ik las op de site dat ze meestal geen wisselgeld hebben bij het betalen van de visa maar is dat echt zo? En omdat wij een weekend gaan nemen we alleen handbagage mee, maar er zijn nogal wat beperkingen aan vloeistoffen dat je mag meenemen. 100ml is het maximum per flacon zeggen ze, maar ik móet echt een bepaald iets meehebben wat 200ml is.. Maar ik denk dat ik daar niet mee wegkom of wel :+

En ik ben uiteraard ook benieuwd naar inside tips! Leuke restaurants? Bezienswaardigheden die niet standaard in de gids staan? Of andere activiteiten? Alvast bedankt!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:34

Leuk dat je naar Turkije gaat Clairee!

Een visum kost € 15, dit betaal je dus in Euro's. Je moet dit inderdaad gepast betalen, ze geven je geen wisselgeld en je kunt het ook niet pinnen. Met die 200 ml vloeistof kom je inderdaad het vliegtuig niet in, maakt niet uit waar je naar toe vliegt. Kun je het niet overgieten in een ander flesje of zo?

Ik ben zelf nog nooit in Istanbul geweest, dus ik kan je verder geen tips geven.

Veel plezier alvast! :)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:51

Tja, ligt er aan wat je wilt doen!

Excursieprogramma van de reisorganisatie is best breed, van jeepsafari tot boottocht en van paardrijden tot duiken tot een dagje Kos
Zelf heb ik dit jaar niet veel gedaan, alleen genoten van het weer en de heerlijke turkse mannen :P

Vorig jaar ben ik een dag naar Dalyan geweest, dat vond ik erg leuk (graven van Caunos, schildpadden) en ook een dorpentocht heb ik gedaan. Was echt een oud Turks dorpje en gaf dus heel mooi een idee van hoe het Turkse leven nu echt is.
Verder is er twee keer per week markt in Bodrum, een keer een warenmarkt en een keer groente en fruit markt, ben ik uiteraard wel geweest, ook dit jaar.
Met de taxi kost het niks!

Qua uitgaan staat halikarnas bekend!

Op het strand is ook veel te doen; jetskieen, banaan, allemaal dat soort dingen!

Als je nog vragen hebt, vraag maar gerust :D

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:52

@ Clairee: Ik zou dan misschien toch een kleine trolley ofzo bij de band-bagage doen!
Als je het echt nodig hebt en ze nemen het af bij de douane, is dat vrij knullig vind ik zelf :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:47

Bedankt san0123, zo te horen is er voor elk wel wat wils. :)
Een dagje Kos willen we sowieso doen, en verder zien we het dan daar wel.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:02

Nadir : Ik ga er een vriend van me opzoeken.
Bodrum vind ik echt de leukste plaats om te shoppen. Dat moet je dan zeker wel doen! ;)
Claire : Die 200ml zal echt niet lukken in handbagage. Misschien toch maar een kleine rugzak laten inchecken als gewone bagage?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:28

Bodrum is dat ver van het vliegveld af? Ik heb er zo'n hekel aan om langer dan een uur in de bus te moeten zitten voordat je bij je hotel/plekje aankomt.

Ik ben nu twee keer achter elkaar naar Kümkoy Beach hotel/ resort geweest en wil volgend jaar naar iets anders.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:56

Bodrum dorp van Bodrum airport: half uurtje met de bus denk ik ongeveer!! :-)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:19

Shoppen ga ik ook zeker doen Valeriej! :D

Zo lang in de bus zitten is ook niet leuk. Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen daar voor kiezen. :o

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:25

Bodrum ben ik niet bekend mee. Ik zou graag wat andere steden gaan bekijken.
Ik snap niet zo goed met geen wisselgeld terug krijgen wanneer je het visum betaald. Ik heb tot nu toe altijd wisselgeld terug gekregen. Ik heb vaker met niet gepast geld betaald als met gepast. In Antalya, Istanbul SG en Ataturk en Adana heb ik er nooit problemen mee gehad.
Clairee, bij de etos ect verkopen ze reisverpakkingen. Als je de vloeistof dan overgiet in 2 100 ml flesjes. Dan heb je toch je 200 ml maar verdeelt.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:47

Thanks voor de tips allemaal! Dat met die flacons is denk ik het beste idee (zie het echt niet zitten om de zooi te gaan inchecken, weekendtas is net zo makkelijk :o ), alleen hebben ze geen Etos in Copenhagen waar ik op dit moment woon haha! Maar ik ga eens even rondkijken! Ze zullen bij de drogist vast wel iets hebben *D

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:38

Wij hebben ook niet met gepast geld onze visums betaald. Op Antalya kregen we gewoon wisselgeld terug....

Bedankt over de tip over Bodurm. (niet lang in de bus zitten ;) )

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:41

Lang in de bus zitten is geen pretje nee. Zeker niet omdat het al lang duurt voordat iedereen in de bus zit :+ . Ik ben altijd blij met mijn taxi! Naar Alanya duurt het helemaal lang met de bus. Heb het gelukkig maar een paar keer hoeven te doen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:45

had topic geopend maar dit moest hier geplaatst worden, dus ff copy paste :D

______

Hallo bokkers ! :D

morgen ga ik naar mijn opa en oma om een vakantie te boeken naar turkije :)
nu ben ik een beetje bekend met de plaatsen maar niet allemaal natuurlijk. Nu de vraag, welke plaats is leuk/geschikt voor ouderen?
Mijn opa en oma zijn goed te been, houden van winkeltjes restaurantjes boulevard en een haven vinden ze erg leuk! (opa is echte visser ;) )
puntje is dat ze niet een lange transfertijd willen, dus alanya e.d. vallen af :)

wie kan me een beetje op ideeën brengen? zodat ik weet waar ik naar moet kijken :)

zelf dacht ik aan bodrum, marmaris en misschien kusadashi?

Geen istanbul, want ze willen echt in het zuiden aan de kust

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:55

Daniella, leuk dat jullie van plan zijn om naar Turkije te gaan. :)
Ik ben zelf nog niet in Bodrum, Marmaris of Kusadasi geweest maar ben wel bekend met de plaatsen aan de Turkse Riviera. Als je vliegt op Antalya liggen de volgende plaatsen op een half uurtje rijden: Beldibi, Lara en Antalya zelf. Op ongeveer 3 kwartier rijden heb je Kemer en Kiris.

In Kemer en Antalya heb je een haven waar je ook een boottocht kunt maken. In Kemer en Kiris heb je een leuke boulevard met winkeltjes. In Beldibi heb je wel een winkelstraat maar niet echt een boulevard. In Lara en Antalya kun je uiteraard goed shoppen in de grote shoppingmalls.

Willen jullie naar een All Inclusive hotel of gaan jullie zelf op pad?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:39

liefst zelf, ze willen wel ontbijt erbij, mocht er een goed hotel zijn maar alleen all inclusive, is dit ook geen probleem :)

kemer is dat een beetje groot? voldoende te beleven?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:52

Daar is zeker genoeg te beleven. :j

* Er is een lange winkelstraat waar ook wat restaurantjes zitten;
* Je kunt op een wandelpad langs het strand lopen, dit is vooral 's avonds leuk;
* Er zijn diverse restaurantjes;
* Je kunt er een boottocht maken, een jeepsafari, er worden excursies georganiseerd naar Olympos, Phaselis, Myra etc.
* Er zijn veel toeristen, maar het is er niet te druk.

Dit zijn enkele dingen die zo in mij opkomen. :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:54

oke dankje! hier kan ik wat mee :)
antalya en lara is meer grote massa hotels e.d. of niet?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:06

In Lara heb je wel onwijs grote hotels zitten, maar in Kemer zitten er juist heel veel. Dus ik weet niet waar je nou meer toeristen tegen komt. :D

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:25

oke bedankt! ik ga zometeen die kant op en zal eens kijken wat ze willen ;) ze zijn heel vaak naar tenerife geweest, zoiets vinden ze leuk maar nu willen ze wel eens iets anders. ben benieuwd ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:46

Leuk hoor!

Maar misschien kan Nathalie je iets vertellen over Marmaris, ik denk dat dat ook een leuke bestemming voor jullie is. Ik ben er echter zelf nooit geweest, dus kan er niets over vertellen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:09

Ik denk dat het dan toch echt Bodrum gaat worden voor je Daniella, want Kusadasi en Marmaris hebben ook nog rond de 2 uur transfertijd en dan ligt het er nog maar aan hoeveel stops je hebt ;)
Al zijn Marmaris en Kusadasi wel heel leuk, Bodrum zien we over 2 weken.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:20

Nou, Claire heeft ook de lege flaconnetjes gevonden in de plaatselijke drogist! Nu ben ik er echt helemaal klaar voor, bedankt voor de tip :D Nu alleen nog hier in Kopenhagen Euro's zien te wisselen en dan ben ik er helemaal klaar voor haha! Ik vlieg om 3u 's nachts en kom daar aan om 7 uur, dat is wel een beetje vervelend en wordt waarschijnlijk 4u lang met koffers zeulen totdat we in het hostel kunnen. Maar het mag de voorpret niet drukken 8-)