[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:54

Ja, dat weg moeten met trailer/vrachtwagen lijkt me ook heel heftig. Bij die bosbranden bij Los Angeles zag je ook steeds oproepen voorbij komen voor vervoer van paarden/pony's, brrrrr.

Grappig, meestal ben ik heel scherp op dt, maar over deze had ik gewoonweg heen gelezen :D .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 14:16

Jet schreef:
Ja, dat weg moeten met trailer/vrachtwagen lijkt me ook heel heftig. Bij die bosbranden bij Los Angeles zag je ook steeds oproepen voorbij komen voor vervoer van paarden/pony's, brrrrr.

Grappig, meestal ben ik heel scherp op dt, maar over deze had ik gewoonweg heen gelezen :D .

Ja dat lijkt me enorm stressig als je niet weg kunt. Moet er niet aan denken.

Dt-fouten vind ik wel een doodzonde voor mij eigenlijk. Maar goed. Ik zag hem gelukkig toch nog maar toen kon ik al niet meer wijzigen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:51

Monique1963 schreef:
Hi Otti, ik zag dat op fb volgens mij ja dat je daar was, kan dat kloppen? Maar dat is boven Nîmes en dat is zonder pauzes ruim 4 uur rijden. Wij hebben ooit die afstand gereden en dan ben je daadwerkelijk wel 6 uur onderweg. Maar je bent altijd welkom hoor!

[ Afbeelding ]

Ja klopt. Staat op Facebook. Heerlijk luieren in het zwembad nu. Dinsdag 28km in Parijs gelopen met mijn dochter. Zaterdag ga ik naar Bourges om dan zondag naar Sables-d'Olonne te gaan. Even naar de kust en dan weer naar huis. Dus ik kom dan niet bij jou in de buurt. Jammer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 16:58

Otti1977 schreef:
Monique1963 schreef:
Hi Otti, ik zag dat op fb volgens mij ja dat je daar was, kan dat kloppen? Maar dat is boven Nîmes en dat is zonder pauzes ruim 4 uur rijden. Wij hebben ooit die afstand gereden en dan ben je daadwerkelijk wel 6 uur onderweg. Maar je bent altijd welkom hoor!

[ Afbeelding ]

Ja klopt. Staat op Facebook. Heerlijk luieren in het zwembad nu. Dinsdag 28km in Parijs gelopen met mijn dochter. Zaterdag ga ik naar Bourges om dan zondag naar Sables-d'Olonne te gaan. Even naar de kust en dan weer naar huis. Dus ik kom dan niet bij jou in de buurt. Jammer.

Wat een heerlijke Frankrijkreis! Leuke steden allemaal. Parijs heerlijk! Nog heel veel plezier en wie weet ooit kom je hier langs

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 08:24

O de vos van het plaatje is denk ik een rekel. Mannetje. Ik heb een filmpje waar ze met zijn tweetjes zijn, waarvan ik dacht dat de linker een jong was en rechts een moeder, is dus niet zo, rechts heeft balletjes, hahaha zichtbaar op het filmpje, dus ik neem aan dat de lichtere linker dan een wijfje, moervos, is. Ik wist trouwens niet dat vossen, kattenballetjes hadden. Ik heb er nooit over nagedacht wat voor balletjes een vos heeft, hahaha, maar nu ik het zag op het filmpje vond ik dat verrassend en had meer verwacht dat ze zoals een hond hadden.

Van die dingen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 18:10

Helft van de inloopstal heeft beton. Yay. nu nog een dag of 4 ...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:27

Droogt dat beton niet veel te snel met het warme weer?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 22:23

Tinka schreef:
Droogt dat beton niet veel te snel met het warme weer?

Valt reuze mee. Het ligt in de inloopstal dus in de schaduw en het ligt opgesloten dus het kan niet weg. Het zal ongetwijfeld gaan scheuren met de tijd op de lasnaden zal ik maar zeggen, dus waar het ene stuk ophoudt en waar we het volgende eraan plakken, daar zal het gaan scheuren, we hebben wel de matten doorgevlochten dus ook dat zal meevallen. Maar het mag op zich scheuren, is niet erg omdat het dus opgesloten ligt, kan het niet weg en dus niet open gaan staan. Verder hebben we het handmatig gevlinderd, dat scheelt ook. Dus nee, het is niet zo erg als het snel droogt.

We kunnen het ook besproeien of in de mix zeep toevoegen om het langzamer te laten harden, doen we meestal wel, maar juist omdat het opgesloten ligt, hebben we dat overgeslagen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 16:06

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Toch ook weer een groot werk, die betonvloer !
De voorbereidingen alleen al ... Pelle was inderdaad wel iets té enthousiast ;)

De kapotte golfplaten, zijn er dat nog met asbest in ?
Zo ja, toch best opletten bij het behandelen van die platen, denk ik ...

Mooi, die vosjes. Zijn eigenlijk heel mooie dieren. Spijtig dat ze een onsympathiek imago hebben.
Enfin, dat komt natuurlijk, omdat ze de kippen gaan doden en de eitjes gaan stelen bij de mensen ...
Van de vos vindt een mens dat onsympathiek, als de mens het zelf doet, vindt hij het zijn goeie recht ;)

En de hittegolf heeft jullie dus ook bereikt !
Jullie hebben er zo te zien toch geen last meer van, van die hoge temperaturen, want jullie werken gestaag door.

En wat balen van die hooibaal ;)
Gelukkig heeft Pelle ook dat weer netjes opgelost !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:10

Marilu schreef:
Toch ook weer een groot werk, die betonvloer !
De voorbereidingen alleen al ... Pelle was inderdaad wel iets té enthousiast ;)

De kapotte golfplaten, zijn er dat nog met asbest in ?
Zo ja, toch best opletten bij het behandelen van die platen, denk ik ...

Mooi, die vosjes. Zijn eigenlijk heel mooie dieren. Spijtig dat ze een onsympathiek imago hebben.
Enfin, dat komt natuurlijk, omdat ze de kippen gaan doden en de eitjes gaan stelen bij de mensen ...
Van de vos vindt een mens dat onsympathiek, als de mens het zelf doet, vindt hij het zijn goeie recht ;)

En de hittegolf heeft jullie dus ook bereikt !
Jullie hebben er zo te zien toch geen last meer van, van die hoge temperaturen, want jullie werken gestaag door.

En wat balen van die hooibaal ;)
Gelukkig heeft Pelle ook dat weer netjes opgelost !

Dat heb je heel goed samengevat dit was ongeveer onze week ja. En balen van de baal ja, hahaha.

Vanmorgen was Erwin al vroeg met Pelle bezig en ik was nog wat huishoudelijke dingetjes aan het doen, kom ik net wat drinken aan hem brengen, vertelde hij dat hij met Pelle de hele stal aan een kant per ongeluk heeft opgetild. Tjemig. Hij had niet door dat hij omhoog kwam met de bak tegen de plafondbalken en ineens vond hij de staanders zo raar zweven. Pfff. Het heeft het weer laten zakken en alles staat weer goed. De staanders hebben lange ijzeren pinnen aan de onderkant in betonnen blokken en alles gleed weer op zijn plek. Van die dingen, als ik er ook niet bij ben...

Over asbest, dat is echt zwaar overdreven allemaal. Studies van de TU in Delft hebben uitgewezen dat het in feite jarenlang een aanname is geweest dat het zo gevaarlijk was. Tuurlijk als je in de asbest werkt is het gevaarlijk. En als je in de asbest woont zoals die grotten in Turkije die natuurlijke asbest hadden dacht ik, ook niet handig. Maar al een jaar of 6 geleden is het breed in het nieuws geweest. In NL is dan ook geen verplichte verwijdering meer van asbest en ook in Frankrijk geen verplichting meer. Zo "gevaarlijk" is het dus.

Zie o.a. dit programma: https://radar.avrotros.nl/artikel/risic ... acht-31309

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

Aha, zo zie je maar weer.
Hier in België nog steeds grote paniek als iemand het woord 'asbest' laat vallen.

Zoals je zegt, voor mensen die erin gewerkt hebben, is het in vele gevallen minder fraai afgelopen.
En zo zijn er wel wat.
De fabriek Eternit (Kapelle-op-den-Bos) was niet zo ver afgelegen van een van mijn vorige werkplekken. Daar vielen toch regelmatig slachtoffers aan bepaalde kankers met asbest als hoofdoorzaak. Zelfs niet alleen bij mensen die er werkten, ook bij diverse buurtbewoners.

Het gaat er in België ook nog wel steeds redelijk streng aan toe op dat vlak.

https://ovam.vlaanderen.be/asbest-verwijderen-of-niet

Geen idee in hoeverre het allemaal overroepen is, maar ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Zeker als jullie eraan zouden beginnen 'morrelen'.

En oei, Erwin en Pelle vonden het nodig het dak nogmaals wat op te lichten ....
Ze zijn beide wat te fanatiek met hun werkethos :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

De conclusie het is niet zo gevaarlijk gaat ook samen met een toen deadline qua verwijderd moeten zijn en stomweg nog teveel m2 die nog moesten en geen bedrijven, geld, mankracht om het te doen. Verstandig mee omgaan dus en vaak moet je op een zeker moment gaan ruimen omdat het bindmiddel afbreekt en die platen gaan verbrokkelen. En dan heb je alsnog een probeem. Als ze heel zijn laat ze liggen (en er dus ook niet in boren oid) valt wat voor te zeggen, helaas hebben die dingen niet het eeuwige leven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:29

We hebben in het begin dat we hier woonden, we wisten uiteraard dat het asbest was, dat staat in het rapport, de stallen ermee uitgebreid. We hadden toen wel asbestpakken gekocht en maskers enzo, omdat we idd in de platen gingen boren, staat ook nog op filmpjes, en zelfs toen heb ik al het rapport van de TU erbij gezet. Onze gehele schuur en afdak van de camper en stallen zijn allemaal asbest. Het was niet in degradade staat of hoe zeg je dat. Maar dus ook geen verplichting meer in Frankrijk om het te laten verwijderen. De mensen die hier voor ons woonden zijn 106 en 99 geworden...

Ik zal niet ontkennen dat als je je hele leven ermee werkt, dat dat geen invloed kan hebben. Toch is niet iedereen die ermee gewerkt heeft overleden aan kanker.

In Frankrijk ligt op enorm veel privégebouwen asbest, maar weinig van die privé mensen die het weg laat halen. Wij ook niet. Het allereerste trouwens wat wij hier deden, was met de verhuiswagen een stuk van het asbestdak kapotrijden, we hebben het ingesmeerd met teer.

Dat is ook nog steeds ons plan, zie vorige tij keren draadje, dat we het dak gaan insmeren met een soort bitumenproduct dat eventuele verstuiving tegengaat.

Maar eerst de vloer verder afstorten.

Nu even niet want het is 43 graden...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

Asbest is een heel raar goedje. Het is net hoe het in je longen komt of het kanker of andere ellende veroorzaakt of niet. Daarvoor hoef je er niet lang mee te werken, sterker nog je kunt tientallen jaren geluk hebben. Of juist de pech dat je die ene keer dat je een plaat laat vallen het verkeerd gaat. Of je lichaam splinters inbed in je long, het opeens vrij komt en alsnog enorme ellende veroorzaken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

De moeder van een vriend vertelde dat haar man die kunstenaar was in de jaren 60 met asbest poeder werkte. Dat stoof gewoon in de rondte, niemand die dacht dat het gevaarlijk was. Hij is jong overleden aan kanker, door de asbest.
Bij ons huis zijn de daken als het goed is van vezelcement. De dakbedekking is als het goed is iets van 10 jaar geleden vervangen. De dochter zei dat er een rapport was om dat aan te tonen, maar dat is nooit meer boven water gekomen. Overigens liggen er bij ons nog dakpannen over die platen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:49

Klopt Tamary, dat is hetzelfde met roken. Bij de een wordt wat fouts getriggerd en bij de andere niet.

Bij ons op de abri liggen ook dakpannen maar dat stelt niet zoveel meer voor.

Ze zijn nog optimistisch, bij ons is het al 5 graden warmer, eh ja, wij zitten in het donkerste deel

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Pfff wat een hitte joh...