Misschien weet de boerbuurman nog hoe het ding is binnengekomen. Of vraag hem gewoon om raad, ook goed voor de relatie. Vindt hij vast fijn om om raad te worden gevraagd.
Weet je trouwens iets van de historie van het huis? Vaak wordt zo'n nieuw huis als dat van jullie gebouwd als het oude, er praktisch naast, niet meer voldoet. Woont die buurman bijv in dat oude huis?
Schoorsteen afbreken is mogelijk een verandering van het uiterlijk van het huis, wat je misschien wel moet melden?
JudithO
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 14:08
De boerman had denk ik niet zulk best contact met de vorige bewoners, want hij dacht dat er nog op fioul gestookt werd. Terwijl die houtcv er al zeker 10 jaar staat Hij was ook erg hoopvol aan het vragen of wij het land ook konden kopen, want dochterlief zou het toch niet kunnen gebruiken voor haar koeien. Genoeg tekenen aan de wand dat ze blij zijn dat wij er nu zitten, ze mogen ons erg graag gelukkig! Bij de volgende ronde gevulde koeken ga ik hen ook een aantal doneren, we moeten ze natuurlijk wel te vriend houden.
Van de historie weten we helaas nog niet zoveel. Daar gaan we zeker nog wat van navragen, altijd leuk en interessant om te weten. We verbazen ons bijvoorbeeld hoe ze uberhaupt ooit een vergunning hebben gekregen om hier iets te bouwen. Voor zover wij weten waren die mensen geen familie van de boerman, die nog samen met zijn oude ouders op de boerderij woont in het oorspronkelijke huis.
Oh en de schoorsteen, die staat alleen binnenshuis. Buiten zie je alleen een stukje van de flexibele pijp Daar is dus geen melding voor nodig gelukkig. Gaan we ook niet op wachten, want de schoorsteen staat op een betonnen plaat die op 2 zwaar verrotte vloerbalken ligt. De schoorsteen zelf heeft ook meerdere scheuren van boven tot helemaal onder, dus die moeten we gewoon zsm verwijderen voor die zichzelf verwijdert cq instort.
Ik zou ws zelf hout waar mogelijk vervangen door staal of andere materialen. Niet zo mooi, wel zo degelijk.
JudithO
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 20:42
Zeker balance! We gaan voornamelijk voorzetwanden maken met metalen posten, net wat handiger dan hout met oog op diverse zaken.
Heel veel hout wat uit de aanbouw komt ga ik wel hergebruiken voor een degelijk kippenhok. OSB platen en diverse hardhouten balken die nog in goede staat zijn. Ik kan niet wachten om weer een paar van die tokkies rond het huis te hebben, dat is zó enorm gezellig! En een goede bestemming voor mijn groente- en fruitafval. Maar echt, ik denk dat 80% van het hout in de aanbouw gewoon verrot is. Met oorzaak vocht, houtworm en muizen. Daarnaast vonden we gisteren ook een deel waar carpenter ants inzitten. Geen idee hoe die in het NL of FR heten, maar ze zijn HUGE!
Oh en wat het weer betreft, het is weer heeeeeeeeeerlijk zonnig met 15 graden! Echt hoor, zodra de zon schijnt is het heerlijk warm in huis. Dan gaat de houtkachel alleen 's ochtends even aan om de nachtelijke kou eruit te krijgen en om een uur of 9/10 gaat hij weer uit. Bij koude avonden (vooral met veel wind) gaat hij dan 's avonds ook nog even aan, maar zoals vandaag met rustig zonnig weer is dat niet nodig.
Gisteren heb ik nog even een klein stukje door het paardenland gelopen. Even iets verder gekeken dan het stukje direct rond huis. Moooooooi!!! Echt prachtige grote bomen, nog een beekje waar wat minder water instaat dan de eerste, en nog een oude restant van wat ooit een stenen weide-afscheiding geweest is. My goodness, dit is echt je reinste paarden paradijs! Ik zou bijna pony willen worden als ik dat zie haha. Heb ik al gezegd dat ik van deze plek houd?
Kun je eigenlijk vanaf de parapente naar je huis zeilen/vliegen/zweven?
Thioro
Geplaatst: 08-11-22 10:10
Die beschrijving vraagt foto's .
JudithO
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-22 14:04
Foto's, coming up! Binnenkort althans haha.
Monique, dat kan wel in theorie, maar alleen als er genoeg thermiek is. Anders is de afstand te ver om te overbruggen en het hoogteverschil te klein. Wilco wil overigens wel een boer in het dal spreken om een veldje te mogen gebruiken als landing, dan kan hij vanuit het ponyland starten hahaha.
Monique1963
Geplaatst: 08-11-22 14:19
JudithO schreef:
Wilco wil overigens wel een boer in het dal spreken om een veldje te mogen gebruiken als landing, dan kan hij vanuit het ponyland starten hahaha.
Volgens mij heeft het hele dal een weddenschap over ons afgesloten, dat we het nooit gaan volhouden hier in de winter Vandaag was ik na mijn werk nog snel een lading naar de stort aan het brengen, daar ben ik inmiddels al bekend als de dame uit les Pays Bas die het huis van Madame R gekocht heeft, la-haut. Dus de medewerker daar stelt me regelmatig voor aan andere vaste bezoekers. Vandaag was daar een meneer die echt een vreselijk zwaar accent had, ik kon hem echt maar half verstaan. Het was wel gezellig en een kwartier later begon ik pas met uitladen. Vervolgens kwam hij 5 minuten later weer naar me toegelopen en zei hij: Nou, tot in de lente! Voor die tijd ga ik je niet meer zien omdat je dan bent ingesneeuwd op de berg. Ik moest zó vreselijk lachen! En ook echt iedereen zegt dat de winters hier zo vreselijk zijn.
We zorgen er zelf intussen voor dat we meer dan genoeg voorraden in huis hebben. De vriezer zit al aardig vol, net als de keukenkasten. Vrijdag krijgen we nog 7 steres hout, bovenop de 5,5 die we vorige week al geregeld hadden. Wij komen de winter wel door! En zo vreselijk als iedereen beweert, ach, het zal wel meevallen. Je kunt ertegen of je kunt het niet, en wij houden wel van een beetje winter!
Ik ben ook dol op winter, maar zou niet goed tegen heel geïsoleerd kunnen. Af en toe lekker de gewone boodschapjes doen, bezoek ontvangen of op bezoek gaan, af en toe uit eten, afspreken met vriendin, ik zou echt niet zonder kunnen. Maar is het werkelijk zo erg? Het is toch ook niet zo dat jullie heel hoog in de Alpen wonen?
Ik ben erg benieuwd hoeveel jullie daadwerkelijk niet van de berg af kunnen (of moet ik zeggen, daarna niet meer terug naar huis, dat zal denk ik lastiger zijn).
Lijkt mij prima om een week of 2 weken niet weg te kunnen, hebben we hier met corona en sneeuw ook wel eens gedaan, maar inderdaad vind ik het wel fijn om de mogelijkheid te hebben om iets te gaan doen.
Thioro
Geplaatst: 09-11-22 22:29
Hoogvlakte van de Auvergne was het toch? Die winters zijn niet heel gezellig zeg maar.
Ik zou ook niet graag geisoleerd overwinteren. Ondanks volle voorraadkast en veel hout (in een andere kachel dan?).
@thequeensmum, we wonen niet hoog in de Alpen, maar het probleem hier is dat het onderhoud door 1 persoon gedaan wordt in de hele gemeente. Dus de hoofdweg wordt eerst sneeuwvrij gemaakt. De doodlopende priveweggetjes volgen als laatste pas, en daar zijn er heel veel van. Dus ja, als het een paar dagen goed door blijft sneeuwen kun je best wel even vastzitten op de berg.
@prairy, daar zijn wij ook benieuwd naar. Niet naar huis zal niet voor gaan komen, zodra er sneeuw van betekenis ook maar een klein beetje in de voorspelling staat gaan wij niet weg. Je moet het ook niet opzoeken zeg maar En als we iets van sneeuwschoenen hebben dan kunnen we hier eindeloos ronddwalen. Of de ski's pakken en door het land van de buurman skiën. Of langlaufski's kopen en ons daar eindeloos mee vermaken.
@thioro, klopt inderdaad, hoogvlakte van de Auvergne. In een niet-toeristisch deel. Bij de pas staat ook echt een bord dat onderhoud in de winter (sneeuwvrij maken dus) niet gegarandeerd is. En ja, we hebben naast de houtcv gewoon nog een goede nieuwe houtkachel, laatst geïnstalleerd. Daar verwarmen we het hele huis mee zonder moeite.
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden, zolang mijn Starlink het vol blijft houden haha. Maar die zou zichzelf verwarmen bij sneeuw, dus in theorie zou ook dat geen problemen op moeten leveren. Het kleine beetje van vorige week was inderdaad ook geen enkel probleem.
We hebben inmiddels ook een hele goeie zaklamp en een flinke voorraad kaarsjes, dus als de stroom uitvalt hebben we nog wel licht in huis. Koken doen we op gas (butaanfles) dus ook daar niks aan de hand en anders hebben we onze 2 campingbranders nog. Ik voorzie geen problemen
lizy29
Zolang je maar zorgt dat je reservefles gevuld klaar staat moet het helemaal goed komen zo te horen.
Pandora2
Geplaatst: 10-11-22 09:53
Jullie zijn nog jong, dan vallen die winters vast wel mee
En je hebt het voordeel dat bijna iedereen je nu kent en weet waar je woont, altijd handig moest je verdwalen in het sneeuwlandschap
Hier zeggen ze altijd dat de Auvergne de bakoven van Frankrijk is met noorse winters
Tinka
Geplaatst: 10-11-22 10:52
Wij hebben hier hetzelfde probleem, vorige winter 2 weken ingesneeuwd gezeten. We wisten dat het ging sneeuwen, dus genoeg eten in huis. Ook hier zeiden mensen gaan jullie dat volhouden met die kou. Afgelopen jaar viel het wel mee, vooral veel regen gehad. Langs de wat grotere wegen staan slagbomen die dicht gaan met veel sneeuw en als het nog niet weg geschoven is. Het weggetje naar ons huis wordt maar voor de helft geschoven, daar hebben wij dus niets aan. Daar moet ik nog eens voor naar de gemeente. Ze beweren ook dat wij in de Aveyron wonen, maar de grens is pas na ons huis, we wonen toch echt in de Tarn
Het is voor jullie gewoon jullie subsituut Canada toch? Bergen, sneeuw, afzien.
Ik heb het altijd superromantisch gevonden in de Corrèze. Daar hebben we 15 jaar gewoond. Daar zijn we ook ingesneeuwd geraakt, maar we hadden de landrover en daarmee sleepten wij de halve buurt naar de gestrooide weg zodat ze naar hun werk konden. En er hoefde daar niet eens veel sneeuw voor te liggen als in een halve meter of zo. 20 cm was voldoende om het hele dorp op zijn gat te krijgen. Omdat wij toen niet werkten en al helemaal niet uit huis werkten was het voor ons geen probleem. We waren toen ook preppers, dus alles voor elkaar om een paar maanden afzondering te kunnen overleven. We zaten meer op blik dan op vriezers, want als de elektriciteit uitvalt heb je daar weinig aan. Daar viel de elektriciteit om de haverklap uit. Meestal niet meer dan een paar uur maar toch. Sinds we daar woonden, hadden we ook altijd een kettingzaag in de auto. Het aantal bomen en telefoonpalen dat daar omging (en dat de mensen dan gewoon omkeren en omrijden) was veel. Dan moest de cantonnier komen en die had altijd wel meer urgentere bomen. We hebben trouwens ook zelf ons hele hameau een keer zonder stroom gezet, hahaha. Boom omhalen, ik zeg nog, dat ga je niet redden. Mwah.
Dus kortom, ijs op de draden veroorzaakte bij ons vaker stroomuitval. Dat als tip. En de Corrèze is een stuk warmer dan de Cantal.
We hebben wel een keer -20 gehad!!! Dat was heftig man! Zelfs de waterleiding van de gemeente deed het niet meer en bij het gemeentehuis stond dan een tankwagen en dan kon je daar flessen en jerrycans gaan vullen. Was nog een issue want er was per hoofd x liter gerekend. En wij hadden paarden, maar we waren geen boer. Dan krijg je dus niets voor je dieren! Gelukkig had de burgemeester ook paarden en die kregen wel water van de vrachtwagen, dus... wij ook.
Het zelfvoorziend zijn toen, bijna off grid, was gaaf. Toch na 15 jaar toen we om van allerlei redenen daar wegwilden, waren de weersomstandigheden daar wel de hoofdreden voor ons om te verhuizen. Het regende er veel, was ook heel groen, dat dan weer wel. Maar de winters waren lang en grauw. Dus trokken we naar de hérault, ongeveer warmste departement. Enige fout, een huis op een noordhelling van een berg. Daarbij een microklimaatje met veul regen. En nog erger dan de Corrèze echt geen zon van nov tm feb door die berg. Nu zitten we in de Gers, en we zijn enorm blij met dit klimaat hier. Ik heb ook allerlei tabellen en weersoverzichten van jarenlang doorgespit om te kijken waar we het best konden gaan wonen om lichte en warme winters te hebben. Dat hebben we gevonden. Bijv iedereen in ons dal zit nu in de mist en wij zitten op een terp in de zon. Love it!
On topic, ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd, maar kijk of je een brommer oid ergens mag stallen aan het eind van waar gestrooid wordt. Daar kun je dan heenlopen en met de brom verder als je met je auto het dal niet uitkomt.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 10-11-22 12:36
Ik volg nog steeds en ik kan er mogelijk van leren. Veel grote sloopwerken dus gehad. Benieuwd hoe de enorme kachel eruit gaat komen
En hopen dat het mee gaat vallen met ingesneeuwd raken. Mijn grootste angst eigenlijk. Ik zit daar dus echt niet op te wachten gelukkig kom ik zo aan een hoofdweg te wonen vanaf de peage die als eerste gestrooid wordt en ook de weg naar de supermarkt ligt daaraan. Ik heb daar ook steeds naar gevraagd bij bezichtigingen, hoe zit het met gladheidsbestrijding.
Geleerd nu al trouwens. Hoewel ik op stroom ga koken gaat de flessengas kookplaat niet weg heb ik vanmorgen besloten. Dan kan ik altijd koken (geen seconde nog gedacht aan stroomuitval kwa koken, wel voor de verwarming gek genoeg) al moet er dan wel een kleinere gasfles komen. Deze kan ik niet eens tillen.
Ik zweer bij houtkachels, altijd goed voor achter de hand om op te koken.
Als het goed is, krijgen we hier nooit meer sneeuw. We hebben 2 jr geleden 2x wit gehad, maar dat was uitzonderlijk zei men. Als ik sneeuwballen wil gooien ga ik naar de Pyreneeën, klein uurtje hier vandaan
Ik denk dat jullie met je 4x4 best ver komen hoor. Toen ik nog een terrein wagen had reed ik moeiteloos door sneeuw heen, of er moet echt veel liggen.
Prairy
Geplaatst: 10-11-22 13:36
Koken kan ook op een 'gewone' houtkachel. Ik heb er wel een plaatje onder liggen zodat de bovenkant van de kachel niet beschadigd. Ene kant is het plaatje dat bij de kachel zat, die was over, kon bij deze kachel kiezen of de pijp aan de achterkant of bovenkant kwam. En aan de andere kant, waar de ketel op staat, is een plaatje met een beetje hittebestendige koord eronder (heel dun) dus ik heb eigenlijk 2 kookzones.
Oja, nog een tip voor de houtkachel stokers, kijk of je de aanvoer van lucht van buiten kunt halen. Wij werden erg slaperig omdat de zuurstof door de kachel uit de kamer gehaald werd. We hebben nu buizen naar buiten aangesloten op de onderkant zodat de lucht van buiten aangezogen wordt. Geeft ook nog eens betere trek.
Die ventilators die je achterop ziet staan zijn het geld ook echt waard. Voor 30-40€ zijn die te krijgen, scheelt veel in warmte verplaatsing.
Thioro
Geplaatst: 10-11-22 14:14
Jeej, houtkachelcursus op bokt . Ik heb ruzie met dat ding de laatste tijd .
Hier in het huis zit idd ook een extra ventilatie naar buiten.
Ingesneeuwd worden, of überhaupt een hele winter sneeuw is echt niets voor mij. Sneeuw is goed voor een dag of 2 voor leuke foto's en dan mag het wel weer wegsmelten. Hier ook 4x4 dus op zich moet er toch al een flink pak liggen voor ik problemen krijg. En in Frankrijk strooien ze goed, vooral op de doorgaande wegen. Maar ik heb 0 vertrouwen in de medeweggebruikers tijdens sneeuw (of regen of ander minder ideaal weer). Oh mijn hemel een halve sneeuwvlok, laten we vooral niet sneller dan 5km/h rijden .
JudithO
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-22 15:01
Pandora, klopt helemaal! Al hebben wij geen zomers van 40 graden hoor, ook niet afgelopen zomer. 30, soms 35 en dat zijn wel redelijke uitschieters. Vorig jaar zomer hadden we ook dagen met 10 graden en de 30 hebben we in 2 maanden (juli en augustus) maar een dag of 5 gehad.
Puy de Dome, bij Mont Dore en Super Besse, schijnt wel echt nog veel heftiger te zijn, met een enorme bak wind.
Lizy, staat inderdaad klaar, komt helemaal in orde. En nog 4 flessen Coleman fuel voor de campingbranders.
Tinka, hier worden de wegen niet afgesloten met slagbomen. Er staan overal borden als je richting een pas gaat, en daar staat dan op 'ouvert' of 'fermé'. Verder zoek je het maar uit haha.
Monique, iedereen dimt wel in inderdaad als we vertellen dat we ook al een winter in Canada hebben gezeten. Het verschil is alleen dat we toen aan de rand van een stadje woonden, en niet zo in the middle of nowhere als nu Bizar die verhalen uit de Correze. Nooit geweten dat het daar zo koud kon worden! Wij hebben ook genoeg blikvoer in huis hoor, naast de vriezer. En verder veel meel, bloem, pasta en rijst. En als de vriezer uitvalt, en het duurt te lang, gooien we de inhoud gewoon naar buiten. Ergens wat ingraven in de sneeuw en hoppaaaa, gratis koeling. Een zaag hebben wij ook standaard in de auto, maar geen kettingzaag haha. Een noordhelling in de Herault, niet handig nee! Wij zitten 100% op een zuidhelling. Vandaag bijvoorbeeld is het prachtig zonnig weer, 15 graden vanochtend binnen. Niet verwarmd want we gingen de ochtend weg, kwamen we net rond 13 uur thuis en dan is het gewoon 18,5 graden. Puur door de zon door de ramen!
Karuna, het insneeuwen zal bij jou wel meevallen, zeker als je zo dicht op grote wegen zit. Op echte sneeuwdagen wil je toch de weg niet op, de meeste Fransozen blijven dan ook gewoon thuis. Dan is er ook niet tegenop te strooien/schuiven.
Prairy, die ventilators willen wij ook nog. Ook zodat de warmte ietsje sneller door het huis verspreid. Maar goed aan de andere kant, wij wisten dat het de eerste winter afzien zou worden. En heel eerlijk valt de isolatie in het woonhuis zelf enorm mee!
Thioro, absoluut eens. Andere weggebruikers zijn ook de reden dat ik bijv bij de supermarkt zover mogelijk achteraan parkeer. Omdat ik anderen niet vertrouw haha, ofwel in het tegen mij aanrijden, ofwel in het zo scheef parkeren dat ik niet meer weg kan komen, zeker met zo'n grote auto.
O Juud, ik vergeet steeds te zeggen, nog even over die bûche om te verbranden en je schoorsteen te vegen. Jij vroeg toen aan mij wat de regels waren. Vandaar dat ik op die bûches de rammonage kwam die je mag gebruiken voor je verzekering, doen wij ook. Toen zag ik jouw filmpje van je schoorsteenpijp, waarin je zei dat zo'n bûche dus niet helpt, maar die bûches zijn niet bedoeld om verstoppingen of problemen op te lossen. Bij een goed onderhouden schoorsteen (door jaarlijks of 2x pj met zo'n bûche te branden) werkt het perfect.