Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marilu schreef:Ik ben in de loop der jaren ook meer en meer een 'softie' geworden.
Als kind van een jaar of 10 woonde ik de slachting van een varken bij, bij een vriendinnetje thuis.
Ik vond dat toen heel intrigerend en spannend. Maar sentiment kwam toen nog niet bij mij op.
Ik heb toen zelfs nog mee geholpen met de worsten draaien.
En in de loop der jaren ben ik daarin helemaal veranderd. Ik kan ook niet goed tegen de wreedheid van de natuur, maar, los van de mens die alles naar zijn hand zet, moeten we toch toegeven, dat de natuur net heel erg praktisch en 'goed' in mekaar zit.
In principe worden in de natuur de zwakste en oudste dieren eerst gedood door de roofdieren. De jonge en sterke dieren hebben nog kans op ontsnappen of zich verdedigen.
De natuur zónder mens is een perfect werkend ecosysteem.
Maar de mens is zonder twijfel de wreedste aller dieren : dieren kweken voor consumptie, soms zelfs letterlijk in kooitjes, zodat ze zelfs geen kans hebben om te ontsnappen.
Ook hebben wij eigenlijk geen natuurlijke vijanden meer, buiten onze eigen soortgenoten, zodat de mensheid zich exponentieel uitbreidt.
Pffew, ben weer op de filosofische toer, denk ik