Schotland; places to be?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:49

xSagan schreef:
_xManadisx_ schreef:
Wij vertrekken morgen weer! Denk ondertussen de 10e keer? Het verveelt nooit!

Leuk! Wat wordt de route nu?
Hier staat Schotland voor 2026 op het programma. Het wordt alleen nog even prijzen vergelijken met vliegtuig en boot voor we echt vast gaan leggen. Zelf ga ik liever met de boot, eigen vervoer, maar ik ben met vriendin en dan moet je even blijven overleggen natuurlijk.

Goed kijken en op tijd boeken kan je zomaar een paar honderd euro schelen, evenals het moment waarop je wil reizen.

Wij hadden bedacht half aug te gaan maar 1100 euro voor een retour (excl de caravan!) vond en we wat te gortig, zeker in het licht van de krap 500 euro die we voor begin okt moesten neertellen voor dezelfde overtocht.
Daar kan ik niet voor vliegen, nog los van de spullen die we meestal mee terug naar NL brengen }>

Let ook op je reisdag, midden in de week kan zomaar 10 - 20% goedkoper zijn dan weekend.

xSagan

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:52

Bedankt voor die tips alvast! Wij willen in September gaan. Heb ik zelf de meest goede ervaringen met stabiel weer qua droge dagen, al gaan de regenjassen uiteraard wel mee.xD

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 20:13

Ach, half okt uit je hotelkamer kijken en zien dat er 10cm sneeuw op je auto ligt, heeft ook wel wat :D
En nee, geen highlands of zo maar gewoon in Peebles.

Oh ja, soms kan het handig zijn om een pakketje te zoeken. Die 5-daagse trip naar Peebles via buro ScanBrit was nauwelijks duurder dan een los geboekte boot!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:35

We gaan deze keer weer naar een huisje in Nigg en week, en daarna een week in Aviemore. Vanuit daar doen we dagtripjes.
We willen weer mee op een wildlife trip van Barry van Moray fishing charters Burghead, en een rit maken te paard in aviemore.
Verder lekker veel wandelen met de hondjes :)

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:14

Klinkt leuk! Ik ben vooral benieuwd naar je buitenrit ervaring in Aviemore, dat is een wens van vriendin.

@Ikke, dat wel, maar heb nog te weinig ervaring om door sneeuw te rijden.xD

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 14:18

xSagan schreef:
Bedankt voor die tips alvast! Wij willen in September gaan. Heb ik zelf de meest goede ervaringen met stabiel weer qua droge dagen, al gaan de regenjassen uiteraard wel mee.xD

Wij kiezen ook altijd voor September voor de UK maar de laatste 2 jaar is het weer erg wisselvallig kwa weer.
Ik zit er nu 5 dagen en vandaag is de eerste dag waar we nog geen druppel regen hebben gezien. ( even afkloppen)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:50

Na de mooie (maar te korte reis) die ik in mei heb gemaakt met mijn beste vriendin heb ik nu bijna mijn man zo ver om a.s. meivakantie met ons gezin te gaan :D

Ik zou dan graag 2 weken gaan, onze kinderen zijn 7 en 9. Ohja en we hebben een hond die we ook graag mee willen nemen.

Het lijkt mij wel wat om een camper te huren, iemand daar ervaring mee? Zou dat het beste zijn om in Nederland te huren, of vanuit daar? (Newcastle als je met de ferry gaat, Edinburgh als je met vliegtuig gaat?)

Hoe is jullie ervaring qua campings daar, is er voldoende aanbod? Een keer wildkamperen is leuk maar als gezin hebben wij toch ook graag een toilet en douche en even wat 'speelruimte' :D

Mijn man is 1.95m dus die maakt zich vooral zorgen over het passen in de camper :')

Het zou dan gaan om 19 april t/m 3 mei (zondag t/m zondag). Dit is met oog op evt overtocht met de ferry, bij vliegen is zaterdag t/m zaterdag ook nog een optie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 21:57

Wij zijn dit jaar eind april - begin mei naar Schotland geweest (ik, mijn man en onze dochter van 8). Wij zijn naar Aberdeen gevlogen en op een uurtje afstand (met de trein bv) daar vandaan zit Grampian Campervans. De eigenaresse van dat verhuurbedrijf is Nederlands. Wij hebben een campervan gehuurd (iets smaller dan een gewone camper en toch wel handig op die smalle wegen daar). Wij zijn vandaaruit via de cairgorms naar beneden gereden richting Edinburgh, daarna Stirling, Glencoe/Highlands, Glenfinnan, Skye, Aviemore (en oa de rendieren daar bezocht). Wij hebben dat in 10 dagen gedaan. We hebben niet heel skye gezien, dus als je langer gaat kun je dat uitgebreider bekijken.
Campings genoeg, Wij hebben 2 apps gebruikt searchforsites en park4night. Ik had maar 1 camping vooraf geboekt, de rest afhankelijk van of we die nodig hadden, verder altijd op fijn parkeerplekken kunnen parkeren.
Bij Edinburgh hebben we op Linwater Caravan park gestaan
Bij Stirling op Witches Graig Caravan parking (en wauw wat een uitzicht daar en ontzettend lieve eigenaresse)
Bij skye op Reraig Caravan site (iets verouderd sanitair gebouw, maar verder erg leuke rustige camping)
De eerste 2 hadden nieuwe sanitairgebouwen en speeltuintjes, de laatste niet.
Mijn man is ook lang, even uit het hoofd 1.90m, die paste net in de camper (bed dus), maar zo wil je geen 4 weken liggen :')

Die periode was nog redelijk rustig, maar check even of het niet samenvalt met vakanties daar. Geen midges en wij hadden geluk met het weer.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:03

paddington schreef:
xSagan schreef:

Wij kiezen ook altijd voor September voor de UK maar de laatste 2 jaar is het weer erg wisselvallig kwa weer.
Ik zit er nu 5 dagen en vandaag is de eerste dag waar we nog geen druppel regen hebben gezien. ( even afkloppen)

Dat is netjes!
Wij hadden meestal in avond/nacht regen. Is ook niet erg, dan slaap je toch.xD

Iemand nog tips voor huisjes omgeving Schotse borders? Tussen Edinburgh en Glasgow in?
Had al wel wat gevonden, maar meer is welkom, vakantieparken mag ook. (Tummel valley bij Pitlochry gaat te ver zijn)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:56

xSagan schreef:
Klinkt leuk! Ik ben vooral benieuwd naar je buitenrit ervaring in Aviemore, dat is een wens van vriendin.

Het rijden was heel leuk! Alleen wel anders dan ik verwacht had. We hadden de experienced trip genomen, en was vooral stap en enkele stukken galop. Amper draf en de stukjes galop waren ook echt minimaal.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:53

_xManadisx_ schreef:
xSagan schreef:

Het rijden was heel leuk! Alleen wel anders dan ik verwacht had. We hadden de experienced trip genomen, en was vooral stap en enkele stukken galop. Amper draf en de stukjes galop waren ook echt minimaal.

Ben je op de Highland ponies gaan rijden? We hadden namelijk een gelijkaardige ervaring. Leuk ritje op zich, maar echt experienced was het niet en jammer genoeg is het uurtje zo om. Vond het anders wel een fijne plek. :j

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:49

Ja :) op highlandponies

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:02

Thanks voor de tips Cemlys, ga ik meenemen!

Mijn man zijn vakantie is goedgekeurd dus ik heb zojuist een camper gereserveerd en de ferry geboekt :D
Wij nemen onze hond mee dus vliegtuig viel af omdat hij dan in het ruim moet.

Na wat vergelijken en zoeken hebben we gekozen voor camper hier huren + met de ferry over.
Qua prijs scheelde het weinig met daar een camper huren en als gezin zonder voertuig de ferry over. En daar hadden we beperkte keus qua campers, nu ruimer. + van te voren inpakken is ook een pluspunt voor mij :D

Nu nog een route uitstippelen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:15

Karin_deB schreef:

Mijn man zijn vakantie is goedgekeurd dus ik heb zojuist een camper gereserveerd en de ferry geboekt :D

Na wat vergelijken en zoeken hebben we gekozen voor camper hier huren + met de ferry over.
Qua prijs scheelde het weinig met daar een camper huren en als gezin zonder voertuig de ferry over. En daar hadden we beperkte keus qua campers, nu ruimer. + van te voren inpakken is ook een pluspunt voor mij :D

Klinkt goed.

Klein tipje: een gemiddelde snelheid van 50km/h is al aan de optimistische kant in Schotland.
Welke overtocht heb je geboekt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:51

Karin_deB schreef:

Benieuwd wat jullie van jullie avontuur gaan vinden.
Inpakken thuis is handig maar aan de andere kant onze camper was helemaal uitgerust en wij hebben eigenlijk alleen met handbagage gevlogen :') ik kan strak pakken

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:22

Ik kan zo slecht strak pakken dus dat moet ik echt nog even leren :')
Alhoewel het afgelopen mei ook gelukt was in een backpack _/-\o_

@Ikke, Ijmuiden-Newcastle.
We hebben 2 weken en houden rekening met lage snelheid inderdaad.
En nu gaan mijn kinderen ook mee dus wordt sowieso andere reis als toen met mn beste vriendin (even schakelen wel hoor :') )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 23:01

Kijk, dat is tenminste een overtocht.
Op een aangenaam tijdstip je melden bij de haven, rustig aan boord gaan, lekker hapje eten, slapen, nog een keer lekker eten en dan na de spits door Newcastle. Daar kunnen de anderen nog wat van leren....

Klein detail: met name het eten aan boord is dusdanig dat de andere oversteken daarna voor de mindere goden zijn :D

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:30

Ik wil graag volgend jaar eventueel richting Schotland gaan maar bij ons is de vaart IJmuiden - New Castle
in September matig bevallen.
Vond de prijs / kwaliteit verhouding regelmatig eigenlijk ver te zoeken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:33

Ik vind m de laatste jaren iig flink duurder geworden, en met storm ga je echt alle kanten op op deze boot. Vroeg boeken scheelt wel.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:58

Ja zoals heen en terug weg hadden we een stevige wind en zag er genoeg lopen met een wit
zakje in hun handen.

Maar idd voor de prijs voor wat wij betaalde verwachte wij er wel meer van.
Het eten was op de heen weg was goed maar op de terug weg was het oud en vooral koud bij het buffet.
En meerdere tafels om ons heen klaagde ook daar over.

En dronken Engelse nachts ergens in de buurt van je hut is ook niet goed voor je nachtrust :')
Ik vond persoonlijk de hut ook tegenvallen tegen over bijvoorbeeld de Stenaline waar je tenminste
je airco kan regelen en wel een tv heeft in de hut.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:46

gaucho schreef:
Ik vind m de laatste jaren iig flink duurder geworden, en met storm ga je echt alle kanten op op deze boot. Vroeg boeken scheelt wel.

Wat denk je dat het kost om ca 4u langer te varen?

Dat verklaart een deel van de kosten.
Vergeet niet dat de schepen van DFDS een stuk ouder zijn dan Stena en P&O. Op enig moment kun je niet verder upgraden.

Stena heeft afvaarttijden die echt ruk zijn, zowel de dag als de nacht afvaart. Dat heeft P&O wat beter voor elkaar, zeker als je de weg weet in Hull en op de rotonde rechts gaat, in plaats van linksaf achter de meute aan. De tijden van DFDS zijn echter dusdanig dat je om de spits heen kunt werken zonder uren op de kade nutteloos voor je uit te staan staren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:55

Daar zorgt de douane wel voor na afrijden helaas :')

Wij hadden een honden-hut die helaas op de heenweg veel te warm was. Voor ons niet fijn, maar wij konden in ondergoed op bed filmpje kijken. Voor de hond was het oprecht sneu :(:)
Maargoed, je moet uiteindelijk ergens over en verder is het goed geregeld altijd bij DFDS.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:27

Wij hebben dit jaar prima overtochten gehad bij de dfds met onze honden. Ik had het op de terugweg zelfs koud. Je kunt aan de knop op het plafond draaien om de temperatuur te regelen.

In november ga ik nog een weekje, dan in een gewone hut, zonder hond. Eens kijken hoe dat bevalt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 07:42

Klopt, die was stuk in onze hut. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 07:47

Leo schreef:
Klopt, die was stuk in onze hut. :)

Geïnformeerd naar een alternatief?

Wat douane betreft, dat is overal hetzelfde. Heb je mazzel met een vlotte rij, sta je met een kwartier buiten, heb je pech, ben je anderhalf uur bezig.....