Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 10:39

Ik heb destijds een Canon Powershot met veel zoom overwogen. Goede recensies. Uiteindelijk spiegelreflex mee genomen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:17

Ik zou inderdaad ook voor iets met veel zoom kiezen.
Als je een spiegelreflex koopt ben je wel meer kwijt dan EUR 600 en heb je nog geen goede zoomlens, tenzij je in ZA een lens wil huren.
Ik zou een leuke bridge camera kopen met een flinke zoom erop en van te voren even goed oefenen.
Qua snelheid moet je je geen zorgen maken, als je weet hoe je met je camera om moet gaan dan zijn de modellen van tegenwoordig allemaal snel genoeg. Wazige foto's zijn meestal de fout van de fotograaf en niet van de camera!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:42

Iriscope schreef:
Ik zou inderdaad ook voor iets met veel zoom kiezen.
Als je een spiegelreflex koopt ben je wel meer kwijt dan EUR 600 en heb je nog geen goede zoomlens, tenzij je in ZA een lens wil huren.
Ik zou een leuke bridge camera kopen met een flinke zoom erop en van te voren even goed oefenen.
Qua snelheid moet je je geen zorgen maken, als je weet hoe je met je camera om moet gaan dan zijn de modellen van tegenwoordig allemaal snel genoeg. Wazige foto's zijn meestal de fout van de fotograaf en niet van de camera!

Helemaal eens!
Wij waren toen aan het kijken naar een Powershot SX40 HS geloof ik. Zullen inmiddels nieuwere versies van zijn, maar volgens mij kan je er geen miskoop aan doen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:18

noukie175 schreef:
ja! staat ook wel ergens hier in het topic.

quote:
In St Lucia zit een hele gave voor walvissenspotten!! Je kan daarbij ook meteen boeken voor de Tour over de rivier, dan zie je krokodillen en nijlpaarden *D Met het walvis spotten vaar je vanaf heg strand de zee op, de terugweg varen ze de boot dus ook keihard vanaf de branding het strand op, dus naast de walvissen is het ook spectaculair, haha.

http://advantagetours.co.za
Tip, wel boeken van te voren, sws paar dagen ervoor. ;)

heeft iemand ook nog tips als je hier heen gaat met twee kinderen?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:44

Sokje_6 schreef:
:j Vergeleken met ZA is het wel anders, maar leuk land! Zat ernstig te twijfelen om een Swazikapper te bezoeken. :=

Nu Hluhluwe, van de week St. Lucia en Umhlanga en dan nog een weekje CPT. Heerlijk! Heb op het moment de rhino's in de achtertuin. Gisteren Nyala en buffel. :D

Grappig, wij zijn nu in St. Lucia. Vandaag de sunset hippo en crocodile tour gedaan. Erg leuk. Dinsdag walvis spotten. Morgen willen we een dagje naar cape Vidal om te snorkelen. Mensen daar bekend mee?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:34

Wij hebben die tour ook gisteren gedaan! Zat je op een blauwe boot toevallig? :+

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:28

Ik ben even terug van weggeweest. Ik heb eergister mijn ticket geboekt voor 180 dagen SA *\o/* . Ik vlieg via Nairobi, dit scheelde een goede €150,- op het ticket en voor mij is dit zeker de moeite waard. Ik ben erg benieuwd hoe Kenya Airways gaat bevallen en de overstap op Nairobi :j . Verder is mijn huis en auto in Pretoria geregeld. Een reisje Mozambique en mijn vriend heeft vorige week de reisagent gebeld voor een aantal daagjes Wildtuin *\o/* *\o/* *\o/*

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 12:49

Ik wil ook weer terug!!!!!!!!!!!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:01

Sokje_6 schreef:
Wij hebben die tour ook gisteren gedaan! Zat je op een blauwe boot toevallig? :+

Um blauwe boot, geen idee. Van advantages tours in ieder geval, een grote met bovendek..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:02

Kijk Marije 180 dagen, dat is niet verkeerd!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:21

Goed vooruitzicht Marije!
Wij wilden eerst ook net Kenya airways vliegen, had een heel goedkoop ticket gevonden toen. Maar die werd ineens 200 euro duurder dus nu toch maar wat anders geboekt. Volgens mij wel prima maatschappij en Nairobi is een klein vliegveld dus verdwalen zul je er iig niet :P

Leuk om al jullie verhalen te lezen. 13 augustus gaan wij :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:26

Phylos schreef:
Sokje_6 schreef:

Um blauwe boot, geen idee. Van advantages tours in ieder geval, een grote met bovendek..

Oh, dan was het een andere. Anders hadden we een onbewuste Boktmeeting gehad :P

Vandaag uMhlanga! Leuk stadje, wel flink wat drukker dan de afgelopen dagen. Lekker langs de oceaan gelopen. Prachtig!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:32

Wij zijn net een week terug van onze vakantie in ZA. Wij zijn begonnen in Johannesburg en via de kust naar Kaapstad gereden. Wij vlogen via Londen met British airways. Wij vonden het een vakantie met vele gezichten. Veel armoede, rijkdom, mooie natuur en vergezichten.
We hebben genoten maar we zijn ook wel verdrietig geweest hoe de mensen daar moeten leven en zich in leven moeten houden. Veel dode dieren aan de kanten van de weg zien, honden, katten, paarden en koeien. Veel magere dieren gezien. Kindjes spelend langs de snelweg enz enz. Ook hebben we vele mooie dingen gezien, we hebben de big 5 van het land en de zee gezien. Super gaaf.

Things to do:
-Johannesburg, hop of en hop on bus nemen
-Kruger National Park, koop evt een Wildkaart, is even een uitgave maar je kan net zo vaak de parken in en uit.
-Panorama route
-Gods window
-Blyde river canyon
-3 Rondavels
-Nijlpaarden toer in St Lucia
-Wetlands NP, mooie stranden bij Cape Vidal en een mooie rit erna toe met vergezichten
-Durban, strandwandeling
-Port Elisabeth, evt een whale watching tour met Raggy tours, online reserveren evt thuis doen, dan weet je of die uitvaart.
-Addo's elephant park
-Chintsa east, een heel mooi knus dorpje met mooie stranden
-Bloukrans, bungyjumpen van de hoogste bungy
-Gansbaai, kooiduiken bij sharks dive unlimited, bedrijf van de 'sharkman' Mike Rutzen
-De kelders, in hun winter periode whale watching vanaf de kant, en heel goed zichtbaar
-Hermanus, erg mooi stadje en mooie wandelroute langs de klif
-Plettenberg bay, whale watching
-Knysna, de lagune en het Waterfront
-Cape town, tafelberg, evt naar Kaap de goedde hoop rijden, tafelberg beklimmen, Robbeneiland
-Boulders beach, pinguïns.

Denk eraan dat je je goed aan de verkeersregels houd, ze zien dat je toerist bent en houden je zo staande en krijg je een bekeuring. Vraag een bonnetje of ga pas betalen op het bureau. Anders heeft de politie agent je opgelicht en steekt hij het geld in eigen zak. Echt stilstaan bij een stopstreep, kost 750 rand en spreek uit ervaring hihi

Ga niet naar prive parken bij lodges, ze voeren daar de dieren bij en ze verkopen welpen naar rehabilitation centers. Wij hebben en behoorlijke benauwde situaties meegemaakt in prive parken, in kruger leggen ze alles uit mbt omgang en langs rijden van de dieren. Ook niet naar cheeta centers ed gaan, de dieren worden daar soort van tam gemaakt om daarna uitgezet te worden en afgeschoten te worden door rijke lui.

Denk aan je veiligheid van jezelf en camera's. Verder zijn de mensen heel vriendelijk en open. Kortom een bijzondere vakantie.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:03

Ik heb ik Kruger helemaal geen uitleg gehad.....

En dat van die prive parken is onzin. Geldt lang niet voor alle priveparken. Velen staan bijv in open verbinding met kruger maar zijn wel prive.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:55

Inderdaad, het PNR waar ik heb gezeten is verbonden aan het Kruger. Evenals ontzettend veel andere.

En bijvoeren is noodzakelijk om de dieren in leven te houden, ze zouden normaal wegtrekken en kunnen nu geen kant op, en dat in combinatie met de huidige extreme droogtes... Waar ik zat is meer dan 1/3 minder gevallen dan normaal, daardoor moeten ze nu al eerder bijvoeren en gaan er alsnog veel overlijden. The bush is in big trouble.. Vandaar de magere dieren.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:29

Wij hebben in Kruger een tour gedaan met een gids vandaar dat wij heel veel informatie hebben gekregen.

Ik ben van mening dat als je zulke dieren houdt in kleine prive parken dan moet je er niet meer plaatsen naar de ruimte die je hebt. Je wilt ze zo natuurlijk mogelijk houden, tenminste daar streven ze naar. In die prive parken kreeg ik het idee dat ik in de beekse bergen was...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 08:37

Alenthe05 schreef:
Wij hebben in Kruger een tour gedaan met een gids vandaar dat wij heel veel informatie hebben gekregen.

Ik ben van mening dat als je zulke dieren houdt in kleine prive parken dan moet je er niet meer plaatsen naar de ruimte die je hebt. Je wilt ze zo natuurlijk mogelijk houden, tenminste daar streven ze naar. In die prive parken kreeg ik het idee dat ik in de beekse bergen was...

Wij hebben gewoon zelf gereden in het Kruger. Daarvoor hebben we geen info gehad. Uiteindelijk 1 night-drive gedaan vanaf een camp, maar dat was dramatisch slecht.

Misschien moet je even nuanceren over wat voor priveparken je het hebt..... ZA kent ontzettend veel privé-parken, waarvan er heel veel helemaal niet afgesloten zijn. Dat zijn gewoon stukjes "privé-kruger", maar zonder hek of wat dan ook. Ik weet niet waar je geweest bent.... misschien heb je net verkeerde te pakken gehad. Dat is zonde.

Ik heb overigens ook op een omheind privé-park gezeten, maar dat was zo immens groot dat we daar soms drives hadden waarin we een uur niks tegen kwamen :=

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:03

Maar Alethe, je plaatst ze daar niet, ze zorgen zelf alleen voor nakomelingen. Maar de dynamiek die er normaal is, is nu weg. In de winter trekt alles weg en dat kan daar niet. Dan zou je dus geen enkel dier mogen plaatsen daar.

Welke parken bedoel je? Als je het idee hebt dat je in de Beekse Bergen bent gaat er inderdaad wat fout :j

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:12

grrr had ik een heel bericht getypt was hij weg....

Wij hebben ook in kruger zelf gereden maar onze auto was niet zo hoog en zagen we vaak het net niet.

Wij zaten in Zulu Nyala tentend logde dicht bij Hluhluwe. De lodge was ontzettend mooi en goed. Er zaten vele Amerikanen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:43

Is er bij St. Lucia ook een boottocht waar je dolfijnen van dichtbij ziet en evt. walvissen?
Maar wat ook te doenis met kinderen. Die stoere boot is erg gaaf, maar ik schat zo in te heftig voor kinderen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:51

Ja heerlijk! Ik kan niet wachten tot ik mag gaan!

Tot nu toe ben ik altijd naar privéfarms geweest en altijd heerlijk naar mijn zin gehad. De farms waar ik ben geweest wordt juist heel veel aandacht aan de dieren gegeven omdat ze die ook voor een vrij hoog bedrag moeten aankopen. Mijn vriend jaagt, en er wordt ook altijd precies bekeken welke bokken je wel en niet mag schieten i.v.m. inteelt, net een baby of speciale bloedlijnen :j .

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:17

Marijke, kom je dan nu EIN-DE-LIJK naar Kaapstad? *duimt*

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:20

Iriscope schreef:
Marijke, kom je dan nu EIN-DE-LIJK naar Kaapstad? *duimt*

In de Decembervakantie kom ik wel richting Kaapstad, we gaan naar Sedgefield. Dat is alsnog 5 uur rijden, maar misschien kan ik Johnny zover krijgen dat we een weekendje Kaapstad doen!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:35

In Cape town geen geluk! Het is al paar dagen slecht weer, harde wind, en veel regen.

Dus Robben eiland is al verzet, Table mountain is vandaag weer dicht.. Whale watching gaat niet.. :+ Alle plannen worden steeds aangepast haha. En Chapmans Peak was ook niet toegankelijk, dus via Hout Bay terug gereden.

Oh voor de mensen die komende maand gaan: Table mountain gaat sluiten voor onderhoud, vanaf maandag en dan 3 weken. Misschien handig om te weten. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:04

Balen Sokje!
Wij zitten in Drakensbergen. Slecht weer ook hier. We trekken verder, terug naar pretoria. Willen naar spa Bela Bela, en naar het wildpark pilanusberg. Iemand bekend met deze twee?