leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:13

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Wat is een gezin? De rijksoverheid hanteert sinds 1996 de volgende definitie voor gezin: “Elk leefverband van één of meer volwassenen die verantwoordelijkheid dragen voor de verzorging en opvoeding van één of meer kinderen

Dus 900 totaal lijkt mij toch de uitkomst.

Maar de leerplichtambtenaar vragen lijkt me een goede.
Zoals ook vaak is met juridische vragen op bokt :)

Ik lees het anders. Ze gaan uit van 100 euro per dag voor 1 kind. De berekening van 900 is dus 9 dgn x 100 voor 1 kind. Echter TS heeft er 2 dus 200 per dag voor haar gezin maakt dat 9 x 200 is toch echt 1800 euro.

TS heeft al gesprekken gehad hierover en TS als je gewoon gaat dan durf ik haast met zekerheid te zeggen dat je die boete gaat krijgen. School doet melding. Leerplicht doet onderzoek en komen met 9 dgn ongeoorloofd afwezig voor 2 leerplichtige kinderen. Daar staat dus een boete op. Ga daarvanuit dan kan het alleen maar meevallen, toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:15

Ik zou echt geen zin hebben in die boete en al het gezeik wat je ermee kunt krijgen. Als de kinderen groter zijn krijg je nog kansen genoeg om te gaan reizen. Dan maar nu even niet. Je kan niet alles hebben in het leven. En je hebt bewust voor je kinderen gekozen neem ik aan. Dan hoort dit er ook bij.

Als het nou een dagje was, dan kan je ze nog ziek melden. Maar 9 dagen is wel serieus veel. Ik ben echt niet roomser dan de paus maar dit vind ik wel beetje next level. En kost een hoop geld, je bent bijna 2000 euro verder aan boete en misschien nog wel meer gezeik verder.

Shadow0

Petpa schreef:
Wat is er mis met het systeem van nu?

Het is heel rigide. En dus verspillen we heel veel energie om mensen precies in het gelid te krijgen, terwijl een systeem met wat snipperdagen en wat meer aandacht voor een wat flexibeler systeem misschien veel meer mogelijkheden biedt. Voor reizen, maar ook rondom ziekte, of als kinderen sneller/langzamer gaan dan het gemiddelde, lesuitval vanuit de school, onverwachte weersomstandigheden, landelijke stakingen in het OV... noem maar op.

Nu is bijna alles moeite. Maar met een beetje lucht denk ik dat we het leuker en fijner kunnen maken voor iedereen, en we veel meer kunnen aansluiten bij de behoeften van veel meer leerlingen.

carika

Ik snap het heel goed dat 4 weken op reis echt iets anders is dan 2 of 3 week.
Zeker als het met tijdsverschil en lange vluchttijden te maken heeft.

Vinden jullie zelf dat er een goede reden is waarom je man in de zomer geen 4 weken weg kan?
Zit hij dan collega’s en hun vakantieplanning in de weg?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:19

denice schreef:
Dank voor je uitgebreide reactie cursebreaker!

We hebben alles al doorgenomen met school en leerplicht, inclusief werkgeversverklaring. Twee overleggen gehad. Begrip is er zeker, maar regels zijn regels. Prima.

Daardoor wordt het ook gemeld nu, als we ziek zouden melden tegen die tijd dan had niemand waarschijnlijk moeilijk gedaan. Maar ik wil niet liegen, en juist eerlijk en open overleggen.

Ik lees dingen als boetes, vog ingetrokken, rechters enz. Ik ben benieuwd naar hoe ver dit allemaal serieus zou kunnen gaan en daarom mijn vraag hier. Wie weet hebben meer dit al meegemaakt. Ik vind deze reis belangrijk, maar onbeperkt gezeik vind ik ook niet fijn.

Bij een boete > 100 euro krijg je een strafblad.
Dit kan een probleem voor jou of je partner opleveren.
En ik denk dat je afhangt van hoe de pet van de leerplichtambtenaar staat.
Familie Hazes moest voor het ongeoorloofde verzuim van hun zoon naar de rechter.
Pappa en mamma werden individueel veroordeeld voor 450 euro boete.
Of dit voor iedereen geldt of dat de leerplichtambtenaar fanatieker wordt bij een BNN-er?!? Dat zal de toekomst uitwijzen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:21

denice schreef:
Onze kinderen leren goed, ik heb zelf de pabo gedaan en een 1egraads bevoegdheid voor Nederlands, dus qua leerachterstanden maak ik me niet zo'n zorgen.

Normaal gesproken - als je voor je werk niet in de schoolvakanties weg kan - kun je ontheffing krijgen voor max 10 dagen. Nu kun je in december wellicht wel weg, maar niet langer dan 2 weken (kerstvakantie) maar jij wil een maand. Dat zal mogelijk de reden zijn waarom de school die extra 10 (werk)dagen, dus 2 weken weigert. Heb je tegen de 2e uitspraak bezwaar gemaakt?

Dit zijn de regels:
Op vakantie buiten de schoolvakanties?

Wilt u met uw kind(eren) op vakantie buiten de schoolvakanties? Bijvoorbeeld omdat het dan goedkoper is of minder druk? Dat mag niet, daar is de Leerplichtwet duidelijk over. U kunt alleen buiten de schoolvakanties op vakantie als u door uw werk tijdens geen enkele schoolvakantie in een schooljaar met het hele gezin op vakantie kan. Als u seizoensgebonden werk doet bijvoorbeeld, of in de horeca of de agrarische sector werkt. Alleen het hebben van een eigen zaak is hiervoor niet voldoende.

Voor deze vrijstelling gelden de volgende voorwaarden:

Het mag slechts 1 keer per jaar voor maximaal 10 dagen.
De vakantie mag niet in de eerste 2 weken na de zomervakantie vallen.
U moet uiterlijk 8 weken voor u op vakantie gaat toestemming vragen bij de schooldirecteur.
U moet kunnen aantonen dat u door uw werk niet tijdens de schoolvakanties op vakantie kunt.

Wijst de schooldirecteur uw verzoek af? Dan kunt u schriftelijk bezwaar maken. Dit moet binnen 6 weken nadat het besluit is genomen. De directeur moet u dan de gelegenheid geven uw zegje te doen en zijn of haar beslissing heroverwegen. Valt de beslissing weer negatief uit? Dan kunt u in beroep bij de rechtbank.

Kiest u ervoor geen bezwaar of beroep aan te tekenen, maar toch op vakantie te gaan en uw kind ziek te melden? Dan overtreedt u de Leerplichtwet en bent u strafbaar. Het verzuim van uw kind noemen we in dat geval luxeverzuim.

De boete:
Het OM besluit vervolgens wat er moet gebeuren. Zij hebben voor leerplichtzaken een richtlijn opgesteld. Het uitgangspunt bij luxeverzuim is dat 1 ouder/verzorger wordt vervolgd, behalve als er sprake is van co-ouderschap. Dan kunnen ook beide ouders worden vervolgd. In de meeste gevallen wordt de zaak afgedaan met een schikking. Het OM noemt dat ook wel een transactie. U moet dan een geldboete betalen. Op grond van de richtlijn is dat een bedrag van € 100 per kind per dag, met een maximum van € 600 in de eerste week en € 900 bij 2 weken. Bent u in herhaling gevallen? Dan lopen de boetebedragen (steeds) met 50% op.
In jouw geval kun je in dit geval een boete van 900 verwachten of mogelijk een schikking voor een lager bedrag. In jouw geval kun je de situatie denk ik best goed uitleggen. Kans op herhaling zal er niet zijn, je gaat tenslotte ook niet ieder jaar een maand weg. Maar het hangt helemaal af van degene die jouw zaak behandelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:25

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:25

egnie schreef:
Ik lees het anders. Ze gaan uit van 100 euro per dag voor 1 kind. De berekening van 900 is dus 9 dgn x 100 voor 1 kind. Echter TS heeft er 2 dus 200 per dag voor haar gezin maakt dat 9 x 200 is toch echt 1800 euro.

Er is er - begreep ik - nog maar 1 leerplichtig toch?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:26

Wat zijn mensen toch ongekend stom en bekrompen en wat maken ze het anderen toch vreselijk moeilijk om helemaal niks.
Als je met een serieus gezicht kunt zeggen dat die kinderen beter in de schoolbanken naar de kaart kunnen kijken, dan het land zelf voor een paar weken te ervaren, en daar dan ook nog boetes voor gaat uitschrijven aan degene die deze zelfde kinderen op de wereld heeft gezet én ze deze kans biedt om hun leven 4 weken lang te verrijken, dan zit er echt een steekje los bij je hoor.
Ben blij dat ik geen kinderen heb, want dan had ik ze niet eens in het reguliere onderwijs willen hebben als het zo moet. Je creëert op deze manier alleen maar een volgende generatie uilskuikens. Kan er niks anders van maken. Ik snap je helemaal TS en als het echt 1800 euro kost en je kunt het betalen, zou ik dat lekker doen. Je bepaalt dat toch verdorie zelf wel

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:27

Petpa schreef:
denice schreef:
Dank voor je uitgebreide reactie cursebreaker!

We hebben alles al doorgenomen met school en leerplicht, inclusief werkgeversverklaring. Twee overleggen gehad. Begrip is er zeker, maar regels zijn regels. Prima.

Daardoor wordt het ook gemeld nu, als we ziek zouden melden tegen die tijd dan had niemand waarschijnlijk moeilijk gedaan. Maar ik wil niet liegen, en juist eerlijk en open overleggen.

Ik lees dingen als boetes, vog ingetrokken, rechters enz. Ik ben benieuwd naar hoe ver dit allemaal serieus zou kunnen gaan en daarom mijn vraag hier. Wie weet hebben meer dit al meegemaakt. Ik vind deze reis belangrijk, maar onbeperkt gezeik vind ik ook niet fijn.

Bij een boete > 100 euro krijg je een strafblad.
Dit kan een probleem voor jou of je partner opleveren.
En ik denk dat je afhangt van hoe de pet van de leerplichtambtenaar staat.
Familie Hazes moest voor het ongeoorloofde verzuim van hun zoon naar de rechter.
Pappa en mamma werden individueel veroordeeld voor 450 euro boete.
Of dit voor iedereen geldt of dat de leerplichtambtenaar fanatieker wordt bij een BNN-er?!? Dat zal de toekomst uitwijzen.

Bij hun wist de school van niks
En ze waren gescheiden dus leefden niet als gezin.
Maar het heeft voor hun verder ook geen gevolgen gehad en ik geloof ook niet dat ze er zich wat van aantrekken.

Ik vind het hele "plicht" gedoe al om jeuk van te krijgen.
Een rondreis in een ander werelddeel diverse plaatsen bezoeken is voor een kind ook echt gaaf en nog eens leerzaam ook.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 21-06-24 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:28

Laatst bijgewerkt door Petpa op 21-06-24 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:29

Dorine92 schreef:
Wat zijn mensen toch ongekend stom en bekrompen en wat maken ze het anderen toch vreselijk moeilijk om helemaal niks.

Dat kun je ook op een andere manier zeggen he.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:32

Nee, ze hebben een aantekening.
Dre heeft overigens 2 weken school verzuimd.

Dre was 5. Belachelijk dat ze er uberhoubt een zaak van hebben gemaakt.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 21-06-24 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:32

BeFunny schreef:
Dre heeft overigens 2 dagen school verzuimd.

Een aantekening hebben is hetzelfde...

Bij het aanvragen van een VOG kan je veel gedoe krijgen!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:35

Shadow0 schreef:
Dorine92 schreef:

Dat kun je ook op een andere manier zeggen he.

Nee. JIJ kan dat op een andere manier zeggen. Ik zeg het zoals ik dat wil en vind

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:36

BeFunny schreef:
Dre heeft overigens 2 weken school verzuimd.

Dit klopt niet. Ze waren 2 weken weg tijdens schooltijd.
Ze waren weg van 4 tot en met 22 april dus hij miste 15 schooldagen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:40

Petpa schreef:
De Hazesjes hebben wel een strafblad:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1708051/ ... wel%20André,in%20beroep%20tegen%20de%20straf.

Volgens dit artikel moet de leerplichtambtenaar toestemming geven als een kind langer weg blijft dan 10 dagen .

Het zou mij niks verbazen als daarna ook pas boetes gegeven gaan worden en dan v.a dag èèn en dat het daarvoor bij een waarschuwing blijft.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:47

Ik zou ook wel voorstander zijn van een systeem eigen in te delen 'snipperdagen', zoals in Zwitserland. Hier waren beide kinderen (6 en 7) ook één dag ongeoorloofd afwezig; we hadden twee aansluitende dagen gevraagd vanwege jubileum, de eerste was goedgekeurd, de tweede niet. En die dag was alleen carnavalsfeest op school, maar het moest toch gemeld worden aan de leerplichtambtenaar. Vervolgens niks meer van gehoord, maar het blijft toch een onprettig idee.

Overigens pas nog de discussie met mijn man gehad hierover, die vond ook dat het moest kunnen bij de kinderen die het goed doen op school. En ik snap dat wel, maar je maakt het heel subjectief en je loopt ook hier weer een arm-rijk kloof risico. Zo ook met de mogelijkheid tot 'afkopen' met een boete.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:48

Als ik jou was zal ik informeren bij mensen die er ervaring mee hebben.
Op Facebook zijn er een aantal groepen te vinden waar de vraag ook wel eens wordt gesteld.
O.a.
- Lang(er) reizen met leerplichtige kinderen
- Travelicious Families - voor gezinnen die voor lange (re) tijd op reis gaan.

En op insta zitten er ook. Ik weet ze niet uit mijn hoofd, maar volgens mij heb je @papamoetmee sowieso.

Zelf kan ik je er verder niet bij helpen. Hier krijgen ze thuisonderwijs en kunnen we weg zoveel we willen.

Soms zie ik het in thuisonderwijspagina ook wel eens voorbij komen, maar ik lees het eigenlijk nooit omdat het voor ons niet van toepassing is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:51

Babootje schreef:
egnie schreef:

Er is er - begreep ik - nog maar 1 leerplichtig toch?

Kinderen van 5 en 7 zijn leerplichtig.

Een kind van 4 is nog niet leerplichtig. Kind van 5 kan nog hier en daar een middagje thuis gehouden worden in overleg met school, als belastbaarheid van kind wat lager is ofzo. Maar is wel leerplichtig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:52

veerledec schreef:
Overigens pas nog de discussie met mijn man gehad hierover, die vond ook dat het moest kunnen bij de kinderen die het goed doen op school. En ik snap dat wel, maar je maakt het heel subjectief en je loopt ook hier weer een arm-rijk kloof risico. Zo ook met de mogelijkheid tot 'afkopen' met een boete.

Ik snap dat ook, maar dat argument zou een stuk sterker zijn als we ons verder ook bekommeren om dat soort dingen, en echt willen dat alle leerlingen goede kansen krijgen, en echt de kwaliteit van het onderwijs centraal stellen. Maar daar gebeurt heel weinig mee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:55

pmarena schreef:
Kinderen van 5 en 7 zijn leerplichtig.

Een kind van 4 is nog niet leerplichtig. Kind van 5 kan nog hier en daar een middagje thuis gehouden worden in overleg met school, als belastbaarheid van kind wat lager is ofzo. Maar is wel leerplichtig.

En van 4 weken in het buitenland leer je veel meer dan van een paar daagjes op school dezelfde dingen doen die je het hele jaar al doet. Dat is dus het kromme. Het wordt tijd dat hier weer wat meer vrijheid in komt want ze zijn helemaal doorgeslagen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:00

Wat leer je dan in het buitenland?

Mijn kind doet overigens geen week hetzelfde, want hebben bijna elke week week weer een nieuw thema.

En wie is ‘ze’ die doorgeslagen zijn? School wordt steeds minder in lesuren de afgelopen decennia, en ook steeds minder streng.

Dat dit schoolsysteem voor een beperkt aantal kinderen goed werkt ben ik het mee eens overigens := hervorming mag wel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:05

verootjoo schreef:
Wat leer je dan in het buitenland?

Mijn kind doet overigens geen week hetzelfde, want hebben bijna elke week week weer een nieuw thema.

En wie is ‘ze’ die doorgeslagen zijn? School wordt steeds minder in lesuren de afgelopen decennia, en ook steeds minder streng.

Dat dit schoolsysteem voor een beperkt aantal kinderen goed werkt ben ik het mee eens overigens := hervorming mag wel.

Wat leer je in het buitenland? Je ziet bezienswaardigheden waar je anders enkel maar over hoort of leest, of wat je enkel op tv kunt zien.
Je hoort een andere taal en je kunt leren hoe je met de taalbarrière om kunt gaat, je ziet een andere cultuur en je kunt leren hoe je daar mee om kunt gaan, je eet andere dingen, je kunt met eigen ogen dingen zien groeien waarvan je anders zou moeten googlen hoe dat groeit (want wordt in Nederland misschien niet geteeld). Je wordt meer wereldwijs, leert over vervoer, hotels, kamperen, misschien is het een primitief land, ook daar leer je heel veel van. Moet ik nog even doorgaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:07

Die van 1 en 5 zullen zich niks meer herinneren hiervan dus ze leren er 0 van. Die van 7 herinnert zich misschien alleen nog hoe de ijsjes smaakten en hoe warm het was.