Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Roosje01 schreef:Sterkte met terugkomen en je mooie ervaring achter laten. En bedankt dat je ons meenam op reis. En wie weet woon je op een dag wel voorgoed in Tokyo.
Moest na 1 maand ook wel beetje wennen terug aan het leven hier, en hoe aso het hier is vergeleken met japan. Ze zijn zo beleefd en netjes daar echt een andere wereld.
Courses schreef:Pfoeh, het is inmiddels een kleine 2 maanden geleden dat ik terug kwam naar Europa en ik moet zeggen dat ik mijn draai ab - so - luut niet kan vinden. Het helpt niet mee dat het zo belachelijk koud is en ik weinig buiten kom (medische aandoening, lang verhaal). Alles voelt wat onnodig en vooral onnodig vermoeiend? Het luide van alles wat er in Nederland gebeurt overvalt mij echt enorm, zeker omdat het zo'n sterk contrast is met hoe het dagelijks leven er in Japan uit ziet.
Ik ga m'n Japanse taallessen hier voortzetten en ben ook actief m'n hiragana en katakana aan het bijhouden momenteel. Sowieso ga ik eind april voor een aantal weken terug om m'n vriendinnen te zien en even weer te aarden, maar ik zit echt enorm in tweestrijd met wat de volgende stappen kunnen zijn op een logische en vooral haalbare manier. Ik krijg veel vragen waarom ik niet permanent verhuis en mede door eerder uitgesproken redenen hier is dat niet echt een optie, ik merk alleen wel dat het idee van permanent in Nederland 'vastzitten' mij ook niet heel gelukkig maakt. Ik wil sowieso voor langere tijd terug, maar hoe dat eruit gaat zien is nog even een work in progress. Wat is haalbaar, wat is slim en vooral op welke manier richt ik dat het beste in?
Het zijn echt een beetje de reisblues, maar dan keer driehonderd. Het is zo raar om een routine achter te laten om 'terug te keren' in een routine die niet meer eigen voelt. Ik heb hier en daar wat connecties weer een beetje warm gehouden en er is bij toeval een Japanse onigirizaak in de stad hier geopend. Toen ze door hadden dat ik mezelf redelijk verstaanbaar kon maken in het Japans hebben we een tijdje gepraat en dat voelde wel echt even fijn. Een andere rare bijkomst is dat ik een hele sterke neiging heb m'n appartement volledig opnieuw in te richten. Ik ben nu zo gewend aan hoe mijn appartement in Tokyo ingedeeld was qua opbergmogelijkheden en hoe opgeruimd alles was dat ik mij enorm stoor aan mijn huidige indeling. Het voelt echt als een 'okay, dit moet ik nu veranderen'.
Alle dozen vanuit Japan zijn inmiddels ook gearriveerd (minus de doos die ze vernietigd hebben), dus alle mofusand plushies zijn ook weer bij elkaar. Heb alleen geen idee waar ik ze neer ga zetten hier, maar dat komt vanzelf. Ik heb in ieder geval vorige week mijn nieuwe paspoort opgehaald, die verliep al een tijdje bijna (mijn Nederlandse ID kaart is in Tokyo verlopen) en omdat ik een geldig rijbewijs had vond ik het niet nodig die te vernieuwen). Nu heb ik mijn Japanse zairyu card, geldig paspoort en geldig rijbewijs - genoeg ruimte voor nieuwe stempels en het inreizen het komende jaar
![]()
[ Afbeelding ]