Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:25

Dorus schreef:
Ik gooi dit topic weer even omhoog. Het is me afgelopen jaar zo goed bevallen dat ik besloten heb dit jaar weer een keer op pad te gaan. Het wordt weer hetzelfde traject van de Kungsleden, maar dit keer begin september.

En eigenlijk begin ik weer waar ik vorige keer ook begonnen ben; een tent! Vorig jaar heb ik een tent kunnen lenen, dezelfde als die ik eigenlijk al een beetje op het oog had. En daar was ik blij mee, want als ik heel eerlijk ben dan zou ik graag wel een iets grotere tent willen. Zeker als het regende vond ik het nogal krap met ruimte en zou ik eigenlijk m'n rugzak wel binnen in de tent willen. Dus ik ben op zoek naar een 2 persoons tent met een maximum gewicht van 1300 gram. Ook zou ik graag rechtop willen kunnen zitten. En het voordeel van een tweepersoons is dat we eventuel met tweeën kunnen slapen mocht het kouder worden, iets waar in september wel meer kans op is dan in juni.

Het volgende op mijn lijstje is nieuwe degelijke thermokleding. Ik heb een lichte voorkeur voor merino, met synthethische stoffen wordt ik vaak nogal zweterig en met merino heb ik goede ervaring.

Verder moet ik nog een goede hoofdlamp hebben. In juni hadden we die niet nodig boven de poolcirkel, maar dat zal in september een stuk anders zijn. Ik ben ook erg benieuwd hoe donker het daar gaat worden zonder lichtvervuiling in de buurt.

En als laatste heb ik een heuptasje op mijn verlanglijstje staan. De heupzakjes van mijn rugzak zijn vrij klein, ik kan daar een paar meusli repen in kwijt, maar daar past bijvoorbeeld geen smartphone in. Ik wil gewoon een aantal dingen net wat beter bereikbaar hebben tijdens het wandelen dan afgelopen jaar.

Wat leuk dat je weer gaat!

Voor dat gebied zou een tunneltent de beste keuze zijn, maar dat wordt lastig 2 persoons onder de 1300 gr. misschien heeft Nordisk iets? Anders kom je bij de lichtere Nemo of Big Agnes of soortgelijke tenten uit. Maar die zijn wel beduidend minder windvast en weersbestendig dan een tunneltent.

Merino baselayers zijn heel fijn. Dilling, Woolpower en Devold zijn mijn persoonlijke favorieten.

Wat hoofdlampen betreft vind ik Silva heel fijn, heb zelf de Smini. Klein en licht, maar geeft prima licht.

Sharani

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:33

De MSR freelite en ook andere tenten waar het buiten doek zo hoog eindigt zijn echt minder geschikt voor slechtere weersomstandigheden. Maar het is altijd een afweging, tussen gewicht, ruimte en comfort.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 18:55

Oké, dan zit ik er met mijn gevoel dus niet zover naast met die MSR waar een groot deel van de binnentent onbeschermd is.
Ik ga weer even verder snuffelen met deze informatie!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:55

Sharani schreef:
De MSR freelite en ook andere tenten waar het buiten doek zo hoog eindigt zijn echt minder geschikt voor slechtere weersomstandigheden. Maar het is altijd een afweging, tussen gewicht, ruimte en comfort.

Voor ons werkte het prima en het was het beetje aan vocht in de tent meer dan waard :') maar als je er echt bang voor bent moet je het inderdaad niet doen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:59

Voor wat betreft thermokleding: ik ben fan van Kari Traa, maar Halti vind ik ook erg fijn.
Er is vrij vaak korting (bvb op Bergfreunde) zodat je niet de volle prijs betaalt, scheelt echt een hoop!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:35

Merino kleding is eigenlijk allemaal best prima. Kari Traa is vaak vrolijk gekleurd, Dilling is een familie bedrijf, ze produceren in Europa en je koopt rechtstreeks bij hun waardoor het voordeliger is dan andere merken (daarbij hebben ze vaak eind januari 20 of 25 procent korting op alles 1 weekend). Icebreaker is bij iedere outdoor zaak verkrijgbaar, Decathlon eigen merk en andere eigen merk kleding (zoals bij Bergfreunde) is vaak een stuk voordeliger. Woolpower is het Zweedse leger merk en dus hufter proof. En dan vergeet ik er vast nog een paar. Deze tijd van het jaar is trouwens sowieso de tijd om koopjes op dat gebied te scoren :j .

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:54

Hier ook de mrs hubba muta. Schotland met dreumes en twee volwassenen, ging goed. Ook een tunneltent daarvoor, die is wel echt zwaarder. Wel fijn om in de voortent te kunnen koken.

Leuk dat je weer wilt!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:29

Ik heb afgelopen herfst een trekking gedaan in Zweden om outdoor materialen te testen met de Scandinavian Outdoor group en toen gebruikten we Nordisk tenten. De volgende tenten die ongeveer aan jouw eisen voldoen hadden we mee:
-De Telemark 2.2 LW weegt 1070 gr, maar is meer een ruime 1 persoons tent vind ik. Maar voor af en toe kun je er met 2 in slapen.
-De Halland LW weegt 1440 gr en is beduidend ruimer. Hij is vergelijkbaar qua ruimte met de Fjällräven Abisko Lite, maar die weegt 1720 gr en de Hilleberg Nallo van 2000 gr.
-En als je echt ultra licht wilt, de Lofoten 2 ULW van 590 gram en met een superkleine pakmaat. Maar daar kun je niet rechtop in zitten. Dat vond ik een leuk hebbedingetje (wel een beetje duur daarvoor), al had ik liggend best veel ruimte in de tent. Maar ik wil beslist kunnen zitten en dat was daarin onmogelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:36

wij hadden een mrs hubba nogwat, heel mooi licht en gebruikt voor kampeer/vliegvakanties. Wel na een paar jaar de sealing van de naden los en dus lek. Inmiddels is deze opgevolgd door een daktent, dus ben niet echt meer op de hoogte van de lichtgewicht tenten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:16

Ik en doorgewinterde berghike vrienden van me zweren wel echt bij de MSR hubba hubba nx 2 (wel met grondzeil). Door een vriendin, die hem al 8 jaar in goede staat en veel gebruikt heeft, deze gekocht en hem in koude, natte en winderige omstandigheden in Noorwegen gebruikt! De buitentent kan je goed laag trekken.

Ik kan me voorstellen dat een tunneltent in bijvoorbeeld IJsland, waar echt veel wind is, meer geschikt is, maar de Kungsleden loopt door het midden van Zweden. Weliswaar van noord naar zuid, maar niet door gebied waar het extreem waait.

Tunneltenten zijn vaak zwaarder en wil je ze voor extreme omstandigheden aanschaffen, dan zit je algauw met een laag exemplaar en kan je niet comfortabel zitten.

Ik heb de tweepersoons hubba hubba, ik kan comfortabel zitten en zelfs gebukt staand me aankleden, echt top! Al mijn fietstassen of backpack passen er ruim bij, ook als ik met een tweede persoon slaap is er nog ruimte voor spullen.

Voor thermokleding van merino: icebreaker, stoic en supernatural heb ik goede ervaringen mee! Dilling vallen bij mij snel gaten in helaas.

Hoofdlamp: absoluut petzl!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:53

Stoic is echt top! Mijn favoriete merk ooit, vaak met korting te kopen via Bergfreunde. Decathlon huismerk merino kleding en donsjassen etc zijn ook top, zeker in verhouding tot de prijs.

Syntetische stoffen gaan altijd erg snel stinken, helaas vaak genoeg gemerkt bij reisgenoten :\ mannen gekleed in polyester tijdens langere tochten zijn echt heftig zelfs in de winter :')

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:06

Suliko schreef:
Ik en doorgewinterde berghike vrienden van me zweren wel echt bij de MSR hubba hubba nx 2 (wel met grondzeil). Door een vriendin, die hem al 8 jaar in goede staat en veel gebruikt heeft, deze gekocht en hem in koude, natte en winderige omstandigheden in Noorwegen gebruikt! De buitentent kan je goed laag trekken.

Ik kan me voorstellen dat een tunneltent in bijvoorbeeld IJsland, waar echt veel wind is, meer geschikt is, maar de Kungsleden loopt door het midden van Zweden. Weliswaar van noord naar zuid, maar niet door gebied waar het extreem waait.

Tunneltenten zijn vaak zwaarder en wil je ze voor extreme omstandigheden aanschaffen, dan zit je algauw met een laag exemplaar en kan je niet comfortabel zitten.

Ik heb de tweepersoons hubba hubba, ik kan comfortabel zitten en zelfs gebukt staand me aankleden, echt top! Al mijn fietstassen of backpack passen er ruim bij, ook als ik met een tweede persoon slaap is er nog ruimte voor spullen.

Voor thermokleding van merino: icebreaker, stoic en supernatural heb ik goede ervaringen mee! Dilling vallen bij mij snel gaten in helaas.

Fijn dat hij jullie wel bevalt maar toch krijgen wij best regelmatig Hubba hubba’s met geknapte of verbogen stokken te zien, zo vaak dat we bij verkoop waarschuwen voor gebruik in winderige omstandigheden. Heel correct opzetten en rekening houden met de windrichting helpt wel. En de stokken zijn wel los te verkrijgen, maar daar heb je onderweg niet zoveel aan. Wel helemaal met je eens dat de hoogte erg fijn is. Heb zelf een Big Agnes Copperspur die vergelijkbaar is, en dat is absoluut mijn favoriete mooi weer tent :j .

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 17:28

Suliko schreef:

We hebben vorig jaar anders behoorlijk pittige wind gehad, het opzetten van de tent was een uitdaging en ik vermoed dat die nacht ook een van de stokken van mijn tent verbogen is. Het was ook niet de enige nacht met harde wind, maar wel de extreemste.

Met de tips van een tunneltent in het achterhoofd ben ik deze tegen gekomen.
https://www.bergfreunde.nl/robens-chase ... soonstent/
Wel een eenpersoonstent, maar als ik kijk dat de decathlon tent die ik vorig jaar had een binnentent had van 210x50/60 en deze 215x50/70 en op het midden zelfs 90 breed dan verwacht ik daar toch net iets meer m'n kont te kunnen keren.

Ik ben het merk nog niet eerder tegen gekomen. Iemand ervaring ermee?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:39

Suliko schreef:

Die flinke wind kan er wel degelijk zijn. Ik heb in 2023 1,5 dag echt zoveel wind gehad, dat ik niet heb geslapen omdat het erop leek dat mijn tent wegwaaide. En ik had gewoon een prima tent.
De dag erna kwam je lopend bijna niet tegen de wind in, dus ik zou zorgen voor een tent die zeker goed geschikt is voor flinke wind.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:54

Dorus schreef:
Suliko schreef:

We hebben vorig jaar anders behoorlijk pittige wind gehad, het opzetten van de tent was een uitdaging en ik vermoed dat die nacht ook een van de stokken van mijn tent verbogen is. Het was ook niet de enige nacht met harde wind, maar wel de extreemste.

Wel een eenpersoonstent, maar als ik kijk dat de decathlon tent die ik vorig jaar had een binnentent had van 210x50/60 en deze 215x50/70 en op het midden zelfs 90 breed dan verwacht ik daar toch net iets meer m'n kont te kunnen keren.

Robens is een Deens merk, een beetje vergelijkbaar met huismerken wat kwaliteit betreft. Niet het allerbeste, maar zeker niet slecht. Vind alleen de complete gaasbinnentent een beetje een minpunt van deze tent.
Zag bij Bergfreunde ook deze https://www.bergfreunde.nl/stoic-faesta ... soonstent/
Stoic vind ik van de producten die ik er van ken, echt een goed b merk. De tenten ken ik overigens niet.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:34

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 23:04

Sharani schreef:
Dorus schreef:

Robens is een Deens merk, een beetje vergelijkbaar met huismerken wat kwaliteit betreft. Niet het allerbeste, maar zeker niet slecht. Vind alleen de complete gaasbinnentent een beetje een minpunt van deze tent.
Zag bij Bergfreunde ook deze https://www.bergfreunde.nl/stoic-faesta ... soonstent/
Stoic vind ik van de producten die ik er van ken, echt een goed b merk. De tenten ken ik overigens niet.

Hmm, ja, daar had ik nog niet over nagedacht. Dan waait het natuurlijk wel meer door. Misschien inderdaad niet zo handig.

Doe Stoic was ik inderdaad ook tegen gekomen, geen idee meer waarom ik die weer weggeklikt had. Misschien het gewicht, hij is wel 200 gram zwaarder dan de tent die ik vorig jaar mee had.
Ik ga waarschijnlijk qua kleding al meer gewicht mee moeten nemen omdat het (met name ‘s nachts) kouder zal zijn dan in juni en ik wil niet teveel gewicht toevoegen.
De ruimte binnen ziet er wel goed uit! Ik gok dat ik mijn rugzak nog wel naast mij kwijt zal kunnen in de binnentent als ik zou willen. Misschien moet ik die 200 gram maar voor lief nemen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:05

Travel_me schreef:
Suliko schreef:

Die flinke wind kan er wel degelijk zijn. Ik heb in 2023 1,5 dag echt zoveel wind gehad, dat ik niet heb geslapen omdat het erop leek dat mijn tent wegwaaide. En ik had gewoon een prima tent.
De dag erna kwam je lopend bijna niet tegen de wind in, dus ik zou zorgen voor een tent die zeker goed geschikt is voor flinke wind.

Maar ik zeg ook niet dat er geen heftige wind kan zijn, ik heb zelf ook in Noorwegen echt fikse wind en storm gehad met windkracht 10. Zowel in de bergen in het binnenland als langs de kust. In zulke omstandigheden slaap je zelden goed, welke tent je ook hebt. En ook in die omstandigheden vond ik mijn MSR hubba hubba het goed doen. Waarmee ik dus vooral wil zeggen dat een tunneltent (die vaak zwaarder zijn en minder comfortabel in vertoeven is) niet een vereiste hoeft te zijn.

Wat ik trouwens een ander groot voordeel van de MSR hubba hubba vindt, is dat hij zonder haringpunten zelfstandig overeind kan staan. Natuurlijk heb je die haringpunten bij fikse wind wel nodig, maar vooral bij rotsachtige ondergrond moet je daar vaak wat creatiever mee zijn. Ik had hiervoor een tent die afhankelijk was van meerdere haringpunten en de trekkracht die daarmee op het tentdoek kwam staan, om überhaupt een tent te hebben die rechtop bleef staan, dat wil ik nooit meer. Dus daar zou ik bij welke tent dan ook wel opletten, want zoveel ondergronden kom je tegen waar je echt niet zomaar een haring in de grond krijgt. In Noorwegen kon ik bij stenige ondergrond hierdoor geen haringpunten gebruiken als de wind het toeliet, dan zorgde mijn fietstassen en ik zelf ervoor dat de tent op de plek bleef staan, of ik gebruikte bomen en mijn fiets die op de grond lag om de tent wat meer te ankeren. En ja, dus ook wel eens met rukwinden op een open vlakte op een berg gestaan met 2 scheerlijnen naar struiken, en 1 naar mijn fiets, dat was geen enkel probleem.

Die Robens tent is dus zo'n voorbeeld van een tent die niet kan staan zonder meerdere haringpunten. De tentstokken zijn afhankelijk van de trekkracht van de scheerlijnen en haringen, anders valt die mooie boog en de stokjes aan de zijkant gewoon neer en heb je geen tent, zo'n model was mijn vorige tent. Leuk als hij eenmaal stond met meerdere haringen, maar bloedirritant als ik de haringen niet goed de grond in kreeg. :')

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 08:36

Maar die Hubba Hubba is ook 1700 gram. En ik ga niet fietsen, maar lopen met alles op m’n rug en dan tellen de grammen vlugger aan. En de 1 persoons variant is echt te krap naar mn zin.

Wat je zegt over haringen snap ik, het was af en toe goed zoeken op de Kungsleden, maar we waren met een groep van tien en alle haringen zijn uiteindelijk de grond in en uit gegaan dus ik zie daar geen probleem in.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:16

Het is echt een afweging van wat je belangrijk vindt. Voor mij was genoeg hoogte belangrijk, maar ook een stevige bodem omdat de hond mee gaat. Ik heb de Sea to Summit Telos 3 plus. Dat was degene die het beste aan mijn eisen voldeed. En de 3 persoons omdat we met twee volwassenen, hond en rugzakken genoeg ruimte wilde hebben. De Plus versie omdat ik niet een volledig gaas binnentent wilde. Deze tent is 2,2 kg. Niet superlicht, maar prima voor een 3 persoons en te verdelen over twee rugzakken.

Voor jou alleen zou ik deze natuurlijk niet kiezen. Ik vond in mijn zoektocht de Agnes Tigerwall wel interessante tenten. Waar je aan moet denken is dat bij veel UL tenten toch wel een footprint aanbevolen is, vanwege de dunne bodem. Die moet je dan ook nog bij het gewicht optellen.

Leuke zoektocht wel! Heerlijk om al die tenten te vergelijken.

Voor merino onderlagen heb ik Devold en Icebreaker. Er zijn verschillende diktes dus vooral daar op letten.

Hoofdlamp heb ik de Nitecore NU25. Niet veel gebruikt in de zomer. Maar is licht van gewicht en werkt prima.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:17

Ik heb altijd 1 rotspen mee, van titanium vanwege het gewicht. https://www.bever.nl/p/haringboer-titan ... olour=5728
Daarmee kun je vaak een gat maken en dan de gewone haringen de grond in krijgen. En anders creatief zijn met stenen en dergelijke.

Maar het vrij kunnen staan is inderdaad het grote voordeel van y stok tenten zoals de Hubba Hubba.

Van Devold heb ik ook wat merino, heel fijn spul :j . Vooral die met een soort gaas op de zweterige stukken vind ik fijn op actieve momenten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:14

Dorus schreef:
Maar die Hubba Hubba is ook 1700 gram. En ik ga niet fietsen, maar lopen met alles op m’n rug en dan tellen de grammen vlugger aan. En de 1 persoons variant is echt te krap naar mn zin.

Wat je zegt over haringen snap ik, het was af en toe goed zoeken op de Kungsleden, maar we waren met een groep van tien en alle haringen zijn uiteindelijk de grond in en uit gegaan dus ik zie daar geen probleem in.

Ik gebruik hem niet alleen voor fietsen, ook voor tochten te voet waarbij ik alles op mijn rug draag. :)

Ik wilde het vooral als kenmerk meegeven die ik zelf wel een vereiste vind in een tent, nu ik het verschil heb ervaren. Met een groep zijn helpt wel, dan kan je samen prutsen. In mijn eentje na een lange dag en al zoeken naar een enigszins beschutte plek, of als het hard regent, zou ik mijn vorige tent echt niet meer willen. Dat brengt me wel ook nog bij een ander voordeel, nogmaals, ik wil je niet de hubba hubba aansmeren, ik deel alleen mijn ervaringen van waar je op kan letten bij de aanschaf van een tent. ;) Maar met de footprint erbij kan je eerst de buitentent opzetten en dan de binnentent erin hangen, ideaal bij het opzetten en ook het afbreken als het regent, dan blijft je binnentent goed droog!

Er zijn heel veel goede tenten en allemaal hebben ze wel voor- en nadelen en heeft iedereen weer andere eisen die ze belangrijk vinden. Met 2-persoons kom je algauw boven de 1500 gram uit, dat is wel lastig.

Zoek trouwens ook eens binnen hikefacebookgroepen, daar worden altijd veel ervaringen gedeeld.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:30

Om je nog een andere mening te geven: wij zijn juist wel voor een tunneltent gegaan. We gaan vaak eind september/begin oktober naar Scandinavië, en in je tent (uit de regen en/of wind onder nul) kunnen koken vinden wij een heel groot voordeel.

Wij zijn ook voor een tent gegaan waarbij de binnen- en buitentent gescheiden is. We hebben wel gauw de buitentent opgezet om er met alle natte muk eerst in te schuilen en wat te eten, voor alles verder op te zetten/in te richten.

Die van ons is voor jou te zwaar, wij lopen met de Hilleberg Nammatj 2GT. We zijn met z'n tweëen, dus kunnen het e.e.a. verdelen: hij de tent, ik het eten bijvoorbeeld.