[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl83

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:27

Wat een gave tocht maak jij! Ik vind je superstoer!

Wij zijn vorig jaar 2 weken in Zweden geweest in de omgeving van Nora, en hebben toen ook Örebro bezocht. Zo'n mooie natuur daar, en de leukste plekjes om te genieten aan een van de meren. Helemaal verliefd op Zweden.

Ik volg je graag verder mee, je vertelt ook zo leuk!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 14:59

Pfff nou, eerste dieptepunt is bereikt. :')
Had 20 kilometer gefietst toen ik me besefte dat ik iets vergeten was bij de kampeerplek. Niets essentieels, maar iets persoonlijks en waardevols. Een beschilderd steentje van een belangrijke juf in mijn leven, die ook nog eens vorige week is overleden (vandaag is de uitvaart). Ik had de steen mee als een soort bescherming, legde hem bij mijn kampeerplek. Lekker zweverig, maar zulke ritueeltjes helpen mij goed in het leven. Vorig jaar ook meegenomen op mijn fietsreis. Ik heb overwogen om terug te fietsen, maar dat zou betekenen dat ik nog 40 kilometer moest fietsen voor ik weer op de plek zou zijn waar ik op dat moment stond. De kans dat iemand hem gevonden had en meegenomen (wandelgebied) was ook dik aanwezig. Ik nam mijn verlies, hoe verdrietig ook, en besloot verder te fietsen. Hopelijk kan de steen iemand anders beter dienen en had het zo moeten zijn. Precies op dat moment kreeg ik een enorme hoosbui over me heen, die ook aanhield tot ik 8 kilometer verder over hobbelige grindpaden in een stadje kwam. Koud (had geen tijd om extra kleren onder mijn regenkleding aan te doen), eenzaam en er even helemaal klaar mee zit ik nu in een schattig café met een enorme mok chai en taart.
Ik had eerst bedacht om de uitdaging aan te gaan elke overnachting gratis te doen via wildkamperen of een host, maar f*ck dat. _O- Heb een kamer in een hostel in Karlstad geboekt, geen slaapzaal, gewoon mijn eigen kamer zodat ik kan bubbelen. Is wel nog 55 kilometer fietsen, maar dan komen we tenminste nog ergens vandaag.
Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:04

Soms mag je ook best wel heel erg lief zijn voor jezelf en jezelf zoiets gunnen toch? Succes met de komende kilometers. En vanuit een kletsnat Nederland stuur ik je wat succeswensjes toe :D

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:12

Ik vind je een dappere bikkel. Dit soort tegenslagen horen erbij en ik vind het prachtig om te lezen hoe je ermee om gaat en het beste ervan maakt.

Dat taartje ziet er heerlijk uit <3 Welverdiende troost.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:30

Echt diep respect voor je! :j

Mijn eerste keer wildkamperen is alweer wat jaren geleden maar ik moest erg lachen om je interne dialoog, heel herkenbaar :')
Inmiddels slaap ik in het wild in m'n tentje beter dan thuis, heerlijk.

Op onze tripjes door Scandinavië zien we vaak fietsers op 80 en 100 wegen, we hebben elkaar regelmatig aangekeken met een blik van "allemachtig, dat ging net goed"... Lijkt me echt doodeng om daar te fietsen, gelukkig lijkt dat niet de hoofdmoot van je reis.

Örebro wil ik nog een keer naartoe, daar heb ik alleen de binnenkant van het ziekenhuis gezien :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:06

Sterkte met het verlies van je steentje. Misschien kan je er op de terugweg nog langsfietsen of ga je niet dezelfde route terug?

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:32

Ga je nog richting Eskharad? Daar zit een prachtige, heerlijke paardenranch in western stijl. Ik ben daar op stage en daarna op vakantie ben geweest. En je kan er ook zeker kamperen. Nouja, wie weet, is het nog een leuke tip!

En zonde van het steentje. De gedachte dat iemand anders die het nodig heeft, het steentje vindt, is een mooie gedachte.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 11:15

Ik reageer later even persoonlijk op jullie reacties.

Nog 30 kilometer en dan fiets ik Noorwegen in! *\o/*

Gister een goede, maar pittige dag. Na Karlstad werd ik gelijk een 100 km/h weg opgestuurd, eerst met twee banen, maar toen opeens één baan zonder berm of uitwijkmogelijkheden. Daar is mijn leven me te lief voor, dus ik ben de eerste afslag eraf gegaan. Ik zag dat mijn route regelmatig over deze weg ging, de 61 naar Charlottenberg. Ik liet mapy (app) een andere route genereren, daar kan je instellen enkel fietsroutes te willen (al neemt die ook 70 wegen mee, maar dat is prima). De alternatieve route betekende wel bijna alleen maar grindpaden en heel veel klimmen en afdalen. Het klimmen nam sowieso toe, want richting de Noorse grens wordt het landschap steeds onstuimiger.
Een honderd kilometer verder eindigde ik bij een host in de buurt van Åmotfors, een Schotse hippie met een zelfvoorzienend huis en hele wilde tuin. Toevallig was daar een vrijwilliger uit Nederland, nog toevalliger was dat we na even kletsen erachter kwamen dat we veel gemeenschappelijke vrienden hebben en het raar is dat we elkaar nog niet eerder zijn tegen gekomen in Utrecht. :')
Een gezellige avond met zelfgemaakte linzenburgers op het vuur! Vandaag fiets ik Noorwegen in, morgen verwacht ik in Oslo aan te komen en dan is de eerste etappe van deze reis alweer voltooid.

Spannende paden zaten er gister zeker tussen.
Afbeelding
Afbeelding

De omgeving was wonderbaarlijk mooi!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:24

Spannend om te fietsen, dat kan ik me voorstellen. Maar zooooo mooi !
Het schiet alleen niet zo op als een geasfalteerde weg .......

En nu, bijna NOORWEGEN ! *\o/*

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:26

Zeker spannende paadjes met zo'n bepakte fiets. Maar wel adembenemend mooi en een stuk prettiger dan een 100km-weg denk ik.

En wat is de wereld klein, iemand tegenkomen waar je gezamenlijke vrienden mee hebt :D

Gaat het met je vriend zijn gezondheid nog steeds goed?

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:23

Ziet er prachtig uit! Wat grappig dat je in Zweden een Nederlander treft die ook nog veel gemeenschappelijke vrienden met jou heeft.

Geniet van de rest van je reis. Ik vind het super dapper dat je dit alleen doet.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:28

Suliko schreef:
Met de fake it till you make it bedoelde ik vooral ‘doen alsof ik stoer ben terwijl ik me niet zo voel’ haha.

Maar ik denk dat we beide even stoer zijn hoor! Ik vind IJsland nog wel meer next level dan Zweden en Noorwegen en jij bent gelijk voor dit mega ambitieuze plan gegaan, dat vind ik knap als piekeraar! En zo laat ben je er nog niet bij, ben toevallig gister aan het boek begonnen van een vrouw die op haar 55ste aan haar eerste fietsreis begin, ook nog eens gelijk door heel Zuid-Amerika heen. Oftewel, we hebben nog wel even voor een hoop goede fiets plannen ;) Inclusief lessen, stapjes terug nemen en doelen bijstellen.

Stille meelezer meldt zich :D Mag ik vragen wat de titel van dat boek is?

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:45

Super gaaf! Fantastisch om zo door Zweden en Noorwegen te fietsen. Zet hem op! :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:55

Hardstikke goed hoe je het tot nu toe doet. En het is echt geen schande om een hotelletje te pakken tussendoor. Dik verdiend zou ik zeggen :j

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 13:27

Vind het even te veel gedoe om vanaf mijn mobiel op iedereen persoonlijk te reageren, maar bedankt allemaal voor de lieve berichtjes! Ik lees ze en ze doen me goed! <3

Suzanne F., terug ga in via de westkust van Zweden, dus helaas kom ik niet meer in de buurt. Ik heb een paar dagen terug wen oproep geplaatst in een Zweden fb groep voor Nederlanders, of iemand die toevallig in de buurt is zou willen kijken. Een gezinnetje heeft gezocht, ontzettend lief, maar hij lag er al niet meer. Waarschijnlijk door iemand meegenomen, denkende dat het een happy stone is oid. Ach ja, loslaten en weer verder! Of dat laatste ben ik al haha.

Black_Kelpie, ik hoop dat punt met wild kamperen ook nog te bereiken! Ben allang blij dat ik meer slaap dan wakker lig. :')
Örebro vond ik wel echt een leuke stad, stuk kleiner, maar vergelijkbare sfeer met Stockholm.

MZorro, klinkt heel tof, maar lag helaas te noordelijk van mijn route.

Leeslampje, lief dat je het vraagt! Ja, gaat goed met hem, hij is een aantal dagen ziek geweest met ook een opgezette klier in zijn lies (?). Ze hebben niets gevonden, maar waarschijnlijk is er wel iets van een ontsteking geweest en heeft zijn lichaam het zelf opgeruimd.

Amber15, het boek is When we’re not afraid: my 12,000 km bike-packing ride through South America van Leonie Katekar. Geen hoogstaande literatuur hoor, maar wel leuk geschreven en altijd tof om iemand zijn struggles te herkennen en de verschillen met een compleet ander continent.

Afbeelding

Ik ben in Oslo!, 655 kilometer verder, met een gemiddelde van 95 kilometer per dag.
Die afstand ga ik niet voortzetten richting Bergen heb ik besloten. _O-

Eergisteren fietste ik de grens met Noorwegen over. Mijn lichaam had er die dag echt geen zin in. Ik heb amper spierpijn gehad, maar het voelde alsof alle kracht uit mijn benen was. Bij elke heuvel verzuurde ik compleet. Toch heb ik mezelf gepusht om 70 kilometer te fietsen, ik wilde de volgende dag in Oslo aankomen en niet meer dan 100 kilometer hoeven te fietsen. Waarom? Geen idee eigenlijk. Het is soms zo moeilijk om niet hard tegen jezelf te zijn. En het voelde suf om de afstand, die niet als groot voelde, nog kleiner op te breken. Ik nam wel de tijd, regelmatig nam ik een pauze (onderaan een heuvel, zuchtend, vloekend, koekje of dropje eten), en weer door. Daardoor was ik ook lang onderweg, het was al 7 uur geweest toen ik de Noorse grens over fietste en ik moest van mezelf nog minstens 25 kilometer fietsen. Tot ik opeens op een grindpad kwam waar het onmogelijk was om te fietsen. Enorme keien, mijn fiets schoot alle kanten op behalve vooruit. Ik moest lopen, lopen ging al moeilijk op die losse keien, laat staan terwijl je een zware fiets voortduwt. Ondertussen keek ik uit naar een plek om mijn tent op te zetten, maar rechts waren rotsen en links een afgrond met dicht naaldbos. Het was al 9 uur geweest en de moed zonk me in de schoenen. Ik was kapot, mijn benen konden niet meer, mijn armen en schouders deden pijn van het voortduwen en alle klappen die het de afgelopen dagen al had opgevangen tijdens het fietsen. Ik belde mijn vriend op en moest gelijk huilen toen ik zijn stem hoorde, naar mezelf had ik nog niet toegegeven hoe ik er doorheen zat. Het was laat, er was nergens een plek voor mijn tentje, ik was helemaal alleen in een immens stuk natuur. Meer dan moed inspreken kon hij van die afstand niet doen. Ik besloot verder te lopen (wat kon ik anders doen?) en hem een half uur later weer te bellen. Dat gaf iets van richting. Uiteindelijk kwam ik een bruggetje tegen en naar links liep een klein paadje in het gras, ik besloot te kijken wat daar was, gras was een goed teken! En daar was zomaar de meest perfecte kampeerplek ooit. Omringd door een beekje, witte bloemen, witte berken en witte paddestoelen was een perfect recht grasveld. Zelfs met picknickbank. Magie.

Afbeelding

Vanaf mijn perfecte kampeerplek was het nog 94 kilometer fietsen naar Oslo. Ik had via warmshowers een host gevonden voor 2 nachten. Het idee van Oslo bereiken en een rustdag te hebben gaf motivatie, maar ik merkte dat mijn lichaam echt een beetje overbelast was. Daarnaast is Noorwegen al gelijk een stuk heuvelachtiger. Vrijwel alles was grindpad, met een paar mooie stukken asfalt tussendoor. Regelmatig klom en daalde ik tussen de 100 en 500 meter hoogte. Mijn ketting deed nog steeds stom en vloog er zo nu en dan af als ik terugschakelde, waardoor ik langzaam moest schakelen, daardoor verloor ik veel snelheid vlak voor een klim. Echt niet handig. De omgeving maakte dat ik wel moest genieten, nog niet heel veel anders dan Zweden, maar ontzettend prachtig. En toen kwam ik aan bij Olso! Wow, dat voelde echt als een ontlading. Ik was heel Zweden horizontaal doorkruist. Trots, vermoeidheid, blijdschap, opluchting en zenuwen voor de volgende etappe, gingen allemaal tegelijk door me heen.
Ik ben met open armen ontvangen door een lief gezin, die enkel fietsen hebben en geen auto, best een uitdaging in Oslo waar elke weg naar boven of naar beneden gaat!

Afbeelding

Vandaag heb ik een rustdag. Mijn vriend heeft me via een klant een zaak aanbevolen voor mijn fiets, die konden me vanochtend gelijk helpen. Ze hebben een van de tandwielen vervangen, het ging mis doordat er een te grote afstand tussen de kleine en middelste tandwiel zat. Dat vermoeden had ik al, de middelste tandwiel is groter doordat destijds er een tekort aan onderdelen was door corona. Kabel ook vervangen en alles goed afgesteld. Er was een heel lief hondje in de werkplaats die ik geknuffeld heb terwijl mijn fiets werd gefikst.
Verder heb ik de knoop doorgehakt en een treinticket van Bergen terug naar Oslo gekocht. Dat was het enige logistieke puntje waar ik nog over aan het stressen was, plannen hoeveel dagen ik erover zou doen om in Bergen aan te komen. Ik ga nu uit van 9 dagen fietsen, waarop ik gemiddeld 65 km per dag doe en dan heb ik nog 2 dagen voor rust of kilometers meer spreiden. 16 augustus neem ik de trein! Dat klinkt haalbaar, 1/3e afstand minder per dag dan dat ik nu doe. Om het leuk te houden, vooral met het zicht op zwaar terrein en onvoorspelbaar weer.
Afbeelding

Nog wat mooie kiekjes van Noorwegen tot nu toe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:30

Mooi, die laatste foto's! En ja, ik ken dat gevoel: niet door je krachten heen maar wel moe.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:00

Zoooo fijn om weer even wat van je te horen. En wow, wat doe je het goed ! Ik ben gewoon trots op je !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:51

Jee, wat ben je een doorzetter, echt petje af!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:28

Prachtig daar. Ik zou daar best kunnen wonen denk ik. Zweden of Noorwegen ofzo.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:50

Wat prachtig daar en je heb gelijk hoor lekker met de trein.
Ik vind je echt stoer en topper

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:07

Suliko schreef:
Amber15, het boek is When we’re not afraid: my 12,000 km bike-packing ride through South America van Leonie Katekar. Geen hoogstaande literatuur hoor, maar wel leuk geschreven en altijd tof om iemand zijn struggles te herkennen en de verschillen met een compleet ander continent.

Dankjewel! Ik hou wel van dat soort boeken.
Heel veel succes met je reis verder. Leuk om zo mee te kunnen genieten :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:18

Prachtige foto’s.
En echt respect voor je doorzettingsvermogen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:23

Wat een 'god send' dat je dan de perfecte kampeerplek vindt in het vrijwel donker - het zal er nog net íets langer licht blijven dan hier, maar heel veel zal het ook niet meer schelen.
Ik volg je topic in stilte en met bewondering. Ik ken Zweden een beetje, Noorwegen niet op een bliksemwerkbezoek aan Oslo na, en ik weet dat het er schitterend is. Maar om het nou per fiets te verkennen... :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:23

Ik vind je echt knap. Ik heb door beide landen wel met mijn oldtimer brommer gereden. En mn Noorwegen had die 50cc er soms best moeite mee omhoog.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 18:58

Ik vind Oslo een mooie stad, maar niet enorm bijzonder. Vooral veel imposante gebouwen, zowel oud als nieuw. Wat wel heel leuk was, was de boot nemen die langs een aantal eilanden voor de kust gaat in drie kwartier. Met de storm op de achtergrond (niet over me heen gekregen) en de zon die aan onze kant scheen, gaf dat indrukwekkende beelden!
Ondertussen heb ik wel weer zin om te fietsen. Mijn kleren zijn gewassen, ik laat waarschijnlijk een paar spullen bij mijn host achter (waaronder mijn fijne stoeltje -O- ) zodat ik nog minimalistischer en lichter op pad kan. Het weer is wel enorm onvoorspelbaar, als het regent is het ook gelijk koud, daar kijk ik wel tegen op. Ik hoop ergens één of meer fietsers tegen te komen om mee op te trekken, dat maakt het lijden toch wat draaglijker meestal. Er gaan verschillende routes rond die je van Oslo naar Bergen kan nemen, maar ik ben er niet achter gekomen welke de bekendste is (behalve het stuk Rallervegen, maar dat is slechts 82 km van de 575). We gaan het zien!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F. schreef:
Prachtig daar. Ik zou daar best kunnen wonen denk ik. Zweden of Noorwegen ofzo.

Qua natuur zeker! Maar ik blijf horen hoe ingewikkeld het is om een sociaal leven hier op te bouwen. Van de 5 hosts waar ik geweest ben, was slechts 1 en een half (getrouwd met een Zweed) afkomstig uit Scandinavische landen. :') De andere kwamen uit India, Jordanië, Schotland en Switzerland. Dat zegt wel wat over hoe niet open ze hier zijn eigenlijk. Vast vriendelijk hoor, maar ik heb er nog maar weinig gesproken.

Mando schreef:
Wat prachtig daar en je heb gelijk hoor lekker met de trein.
Ik vind je echt stoer en topper

Trein was altijd al onderdeel van het plan! Zat er meer mee in mijn maag dat ik op tijd een ticket moest boeken, maar me niet te veel wil vastleggen op een planning. Ik heb simpelweg niet de tijd om van Bergen ook weer terug te fietsen, dus vandaar de trein terug en dan weer verder fietsen vanaf Oslo langs de Zweedse westkust naar Denemarken, meer huiswaarts.

Ibbel schreef:
Wat een 'god send' dat je dan de perfecte kampeerplek vindt in het vrijwel donker - het zal er nog net íets langer licht blijven dan hier, maar heel veel zal het ook niet meer schelen.
Ik volg je topic in stilte en met bewondering. Ik ken Zweden een beetje, Noorwegen niet op een bliksemwerkbezoek aan Oslo na, en ik weet dat het er schitterend is. Maar om het nou per fiets te verkennen... :D

Ja hé! Geeft toch weer vertrouwen dat zelfs als het wanhopig lijkt het ook wel weer goed komt. :)