Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:28

Wij hebben ook bear spray aangeschaft. Niet nodig gehad, maar na oog in oog met een beer op 15 meter gestaan te hebben (terwijl we echt hard stonden te praten) die de kant op rende waar wij heen moesten de spray wel in de hand gehouden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:39

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:20

BigOne schreef:
Jasper is voor de helft verwoest, ook twee beroemde lodges zijn weg. Het is een drama wat daar gebeurd.
https://x.com/ryanjespersen/status/1816 ... EopP3zUX6Q

Zo zonde!

Jasper staat heel hoog op mijn lijstje voor volgend jaar, hopelijk is het dan enigzins voor zover mogelijk hersteld, al zal de schade altijd zichtbaar gaan blijven... |(

Ik ben van plan een Garmin Inreach mee te nemen, voor communicatie en voor noodgevallen.

Ik lees goede tips!

Edit: wat betreft Jasper, dat wordt vroeg boeken voor volgend jaar....meerdere hotels/ hostels zijn verwoest...en toerisme zal waarschijnlijk niet afnemen (ja, nu de komende maanden, maar volgend jaar zal het wel weer goed druk zijn) dus (betaalbare) accommodatie zal een uitdaging gaan worden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:07

Wat ongelooflijk verschrikkelijk wat er nu speelt. Niet te bevatten. Ik durf niet eens filmpjes te kijken ervan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:39

mvdende schreef:
BigOne schreef:
Jasper is voor de helft verwoest, ook twee beroemde lodges zijn weg. Het is een drama wat daar gebeurd.
https://x.com/ryanjespersen/status/1816 ... EopP3zUX6Q

Zo zonde!

Jasper staat heel hoog op mijn lijstje voor volgend jaar, hopelijk is het dan enigzins voor zover mogelijk hersteld, al zal de schade altijd zichtbaar gaan blijven... |(

Ik ben van plan een Garmin Inreach mee te nemen, voor communicatie en voor noodgevallen.

Ik lees goede tips!

Edit: wat betreft Jasper, dat wordt vroeg boeken voor volgend jaar....meerdere hotels/ hostels zijn verwoest...en toerisme zal waarschijnlijk niet afnemen (ja, nu de komende maanden, maar volgend jaar zal het wel weer goed druk zijn) dus (betaalbare) accommodatie zal een uitdaging gaan worden.

Ga er maar niet vanuit dat er dan al (veel) hersteld is. Het gaat sowieso maanden duren als de brand uit is en voor ze de schade op hebben genomen en en moeten ze nog beginnen. Wegen en bruggen zijn ook kapot, er is maar 1 weg die er langs loopt.
Een aantal belangrijke gebouwen zijn gered, maar dit gaat jaren duren voor het weer een beetje op de been is.
Echt verschrikkelijk dit. Gelukkig geen bekende menselijke slachtoffers. De Canadezen zijn echt enorm social en naburige dorpen vangen mensen zo goed mogelijk op. Echt iedereen zet de deur letterlijk open zodat mensen kunnen eten, slapen of wassen.
De dierenkliniek is verwoest begreep ik. Heb daar nog gewerkt en was paar jaar terug in overleg om evt serieus die kant op te gaan en me in te kopen in die kliniek. En het is gewoon weg. Foetsie. En we kunnen er allemaal helemaal niets aan doen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:49

eilleen333 schreef:
mvdende schreef:

Zo zonde!

Ik lees goede tips!

Ga er maar niet vanuit dat er dan al (veel) hersteld is. Het gaat sowieso maanden duren als de brand uit is en voor ze de schade op hebben genomen en en moeten ze nog beginnen. Wegen en bruggen zijn ook kapot, er is maar 1 weg die er langs loopt.
Een aantal belangrijke gebouwen zijn gered, maar dit gaat jaren duren voor het weer een beetje op de been is.
Echt verschrikkelijk dit. Gelukkig geen bekende menselijke slachtoffers. De Canadezen zijn echt enorm social en naburige dorpen vangen mensen zo goed mogelijk op. Echt iedereen zet de deur letterlijk open zodat mensen kunnen eten, slapen of wassen.
De dierenkliniek is verwoest begreep ik. Heb daar nog gewerkt en was paar jaar terug in overleg om evt serieus die kant op te gaan en me in te kopen in die kliniek. En het is gewoon weg. Foetsie. En we kunnen er allemaal helemaal niets aan doen

Het is gewoon zo ontzettend zonde z'n bosbrand!

Lijkt de laatste jaren wereldwijd steeds erger te worden, terwijl wij in Nederland de natste 2 jaar hebben...

Hopelijk voor de inwoners van Jasper kunnen ze snel beginnen met de wederopbouw en Hopelijk keert het toerisme volgend jaar terug en kan iedereen weer genieten van de prachtige natuur daar...Al zal er helaas ook zwartgeblakerde natuur zijn dan.

Net even gekeken wat een overnachting kost in een hostel in Jasper. Ben behoorlijk geschrokken! €70 per nacht voor een 8 persoonskamer in augustus! Is dat alleen nu vanwege de brand? Of zijn dat de "normale" prijzen?

Overal lees ik prijzen van z'n €25 per nacht namelijk, dus €70 per nacht schrik ik echt van!

Wist dat Canada duur was, maar niet zo duur!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:35

Jasper is wat meer aan de prijs idd. Het is het enige dorp in de buurt en erg toeristisch. 5000 inwoners en 20.000 toeristen geëvacueerd, dus dan zegt wel wat. Zij leven echt van het toerisme.

Dus ik hoop echt dat de toeristen gewoon blijven komen (vast wel, want het ligt op het rondje richting Vancouver) en dat ze zo snel mogelijk weer wat moois kunnen opbouwen daar.
Deel van het dorp is er gelukkig nog.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 21:35

Echt vreselijk die branden ;(

Ik hoop dat het park volgend jaar weer toegankelijk is en dat ze genoeg hebben kunnen herstellen.
Vorig jaar was ik op PEI waar 10 maanden eerder een orkaan had huis gehouden. Heel andere situatie, maar in beide gevallen zijn grote verwoestingen het gevolg. Ze hadden daar net genoeg paden kunnen herstellen dat het nationale park open kon, maar grote delen waren nog steeds onbegaanbaar en in de kleinere parken was vrijwel niets hersteld. Ik vond het zo'n surreëel gezicht dat er dan een bord staat waarop wordt uitgelegd welke bomen er allemaal in het bos groeien en dat je dan kijkt en er staan 3 bomen, de rest ligt allemaal om. Zo zonde ;(

Wij wilden in NS bear spray kopen, want ja, er zijn beren (wel heel weinig en alleen zwarte). Wij vonden het echter vrij prijzig en kennelijk valt het onder de wapenwet, was een heel gedoe. Volgens de verkoper was het ook niet echt nodig, zij raadde ons een soort apparaatje aan dat een heel hard geluid maakt om beren en coyotes af te schrikken en we liepen met belletjes aan onze riem.
Uiteindelijk hebben we op wat klein grut en zeedieren na, helemaal geen wild gezien :')

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:45

Ja, duur is die bear spray he?

Wij hadden wel prijs. :j
Afbeelding
Afbeelding

En zelfs een eland met twee jongen vlakbij.

Afbeelding
Afbeelding

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:43

Qua locatie ligt Jasper echt op een knooppunt dus de toeristen zullen wel blijven komen. Er zullen alleen heel wat jaartjes overheen gaan voor de natuur zich herstelt, want Jasper ligt vrij hoog en heeft een kort groeiseizoen.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 23:04

Met zoveel verwoesting in downtown Jasper en de verwachting dat deze branden nog weken zo niet maanden door blijven woedden rond Jasper en in het National Park, denk ik dat toerisme er de komende jaren heel anders uit gaat zien en dat toeristen hun hoop/verwachtingen bij moeten stellen. Het is nog niet bekend in welke mate de toeristische infrastructuur aangetast is (campgrounds, hotels, etc.), en omdat er een groot deel van de zuidelijke woonwijk weg is (er is sprake van tot wel 50% verlies/schade van heel Jasper), is het niet ondenkbaar dat bestaande, onbeschadigde toeristenaccomodaties ingezet gaan worden als temporary housing voor de inwoners van Jasper. In 2021 is tijdens de heat dome het dorpje Lytton volledig verwoest door een bosbrand en daar is de wederopbouw nu, 3 jaar later, nog altijd minimaal op gang gekomen. Nu is Jasper wel in een andere provincie en een belangrijke toeristische trekpleister, maar de realiteit is dat zaken in Canada soms tergend langzaam gaan (permits, de bouw zelf, winters waar het -40 wordt en bouw stil ligt).

Huisvesting was altijd al problematisch met een grote behoefte aan accomodaties voor seasonal workers en dat zal nu alleen maar gecompliceerder worden. Toerisme zal niet volledig wegvallen, maar dat dit een enorme impact heeft is duidelijk. Toeristen die de Icefields Parkway willen doen zullen nu maar beperkte opties tot overnachten in Jasper hebben en door moeten rijden naar Hinton of Valemount.

Het is gewoon echt enorm verdrietig, en helaas de harde werkelijkheid van klimaatverandering die ervoor zorgt dat Canada twee keer zo snel opwarmt als andere delen van de wereld ;(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:21

Er zijn al problemen rondom Mount Robson en de water rafting businesses. Omdat mensen het gebied nu vermijden/ er lastiger kunnen komen zitten sommige bedrijven al zonder werk. Toeristische bedrijven die sluiten door gebrek aan klandizie.

Dus als je nog in de buurt bent/ gaat zijn, ga zeker even langs. Niet uit medelijden, maar omdat het ook gewoon een waanzinnig mooi gebied is!

Afbeelding

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:29

eilleen333 schreef:
Er zijn al problemen rondom Mount Robson en de water rafting businesses. Omdat mensen het gebied nu vermijden/ er lastiger kunnen komen zitten sommige bedrijven al zonder werk. Toeristische bedrijven die sluiten door gebrek aan klandizie.

Dus als je nog in de buurt bent/ gaat zijn, ga zeker even langs. Niet uit medelijden, maar omdat het ook gewoon een waanzinnig mooi gebied is!

Ik snap wel dat mensen niet die kant op gaan nu. Als ik op google kijk lijkt het alsof die weg dicht is. En om vanaf hier (Vancouver) daar heen te gaan krijg je waarschuwingen vanwege de Shetland Creek fire. Voor touristen nu ook minder interessant, omdat je er moeilijk vanuit het oosten kan komen. Highway 1 is open, al is er bij Golden ook een out-of-control wildfire.
En volgende week begint weer een periode van hitte.

Maar de impact is nu al enorm en gaat alleen maar erger worden. Ook met alle andere branden die er zijn (en nog gaan komen).

february schreef:
In 2021 is tijdens de heat dome het dorpje Lytton volledig verwoest door een bosbrand en daar is de wederopbouw nu, 3 jaar later, nog altijd minimaal op gang gekomen. Nu is Jasper wel in een andere provincie en een belangrijke toeristische trekpleister, maar de realiteit is dat zaken in Canada soms tergend langzaam gaan (permits, de bouw zelf, winters waar het -40 wordt en bouw stil ligt).

Wij waren een paar weken geleden in Lytton en er is echt nog bijna niks gebouwd. Nu zal het in Jasper waarschijnlijk iets sneller gaan, maar het blijft afwachten. Met de 4 van oost naar west Vancouver island waren ze nog best snel - 4 maanden ofzo? Maar toen waren hele dorpen ook vrijwel afgesneden van de buitenwereld natuurlijk.

mvdende schreef:
Het is gewoon zo ontzettend zonde z'n bosbrand!

Lijkt de laatste jaren wereldwijd steeds erger te worden, terwijl wij in Nederland de natste 2 jaar hebben...

Hopelijk voor de inwoners van Jasper kunnen ze snel beginnen met de wederopbouw en Hopelijk keert het toerisme volgend jaar terug en kan iedereen weer genieten van de prachtige natuur daar...Al zal er helaas ook zwartgeblakerde natuur zijn dan.

Net even gekeken wat een overnachting kost in een hostel in Jasper. Ben behoorlijk geschrokken! €70 per nacht voor een 8 persoonskamer in augustus! Is dat alleen nu vanwege de brand? Of zijn dat de "normale" prijzen?

Overal lees ik prijzen van z'n €25 per nacht namelijk, dus €70 per nacht schrik ik echt van!

Wist dat Canada duur was, maar niet zo duur!

Vorig jaar was een record jaar voor bosbranden. De huidige brand in Jasper is nu al de grootste in 100 jaar daar. Dit is nu onze derde zomer hier en het is weer vooral heel heet. Het kwam dit jaar wel wat later op gang (juni ipv mei), maar sindsdien vrijwel geen regen (woensdag voor het eerst in een ruime maand een beetje) en veel 25+. En dan wonen wij nog in het koele gedeelte.

Het tourisme zal wel terug gekeren, maar in welke mate - geen idee. Mogelijk voorlopig niet heel veel in en rond Jasper. Misschien gaan mensen meer in Banff blijven en dan de Icefield parkway heen en weer doen. Of misschien worden de Kootenays populairder (vind ik zelf 1 vd mooiste parken).

Canada is heel duur - en de Rockies in de zomer helemaal. Al vallen de campgrounds nog redelijk mee. Vorig jaar 35 CAD per nacht (is 25 euro) betaald in de Wassabo campground bij Jasper (die denk ik niet meer bestaat). Die campgrounds hebben stromend water (niet warm denk ik) en gewone toiletten (veel campgrounds hebben compost toiletten). En free firewood (als er geen fire ban is).

Vancouver is ook vreselijk duur - hostels included. Iets goedkoper als je er 1 op East Hastings hebt, maar dat is een beruchte straat met een soort homeless encampment. Dat drukt de prijzen wel een beetje...

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:57

Mijn ouders zitten bij de vrijwillige brandweer (ergens omgeving Prince George) en daar hoorden ze afgelopen winter al zorgen over het aankomende bosbrandseizoen. Het weer afgelopen winter was ook ongebruikelijk. Minder sneeuwval, af en toe periodes met dooi afgewisseld met koudere periodes, waardoor er een laag ijs kwam te liggen en er minder vocht in de grond kwam. Dat was echt anders dan anders.

(Daarnaast zorgt zo'n milde winter ervoor dat er meer pine beetles overleven; dat is eigenlijk ook al een ramp op zich)

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 00:40

Ik kom even binnen vallen.

Mjelleke; weet jij misschien waarom Canada niet zoals sommige andere landen, stroken land gecontroleerd laat afbranden zodat een echte brand niet verder kan? Ik heb dit vaak gezien maar waarom niet in Canada?

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 03:09

atilla schreef:

Mjelleke; weet jij misschien waarom Canada niet zoals sommige andere landen, stroken land gecontroleerd laat afbranden zodat een echte brand niet verder kan? Ik heb dit vaak gezien maar waarom niet in Canada?

Goede vraag! Toevallig waren wij 2 jaar geleden in Jasper in maart en toen ze bezig waren met preventief branden. Het heeft dus wel plaats gevonden rond Jasper, maar uit wat ik begrijp van de berichtgeving,

Het probleem is veelzijdig, maar 1 van de factoren die meespeelt is dat Canada (met name de westelijke provincies) in de afgelopen jaren te aggressief en effectief is geweest in het beheersen van bosbranden. In plaats van branden die op natuurlijke wijze ontstaan (blikseminslag) of zelfs een door mensen veroorzaakte brand gecontroleerd zijn gang te laten gaan, is er veel ingezet op het volledig onderdrukken en voorkomen van branden, met tot gevold dat bossen nu vele malen brandbaarder zijn en branden totaal uit de hand lopen.

Historisch gezien maken branden een belangrijk deel uit van de verschillende ecosystemen hier en zijn branden nodig om plaats te maken voor nieuwe groei (sommige zaden ontkiemen zelfs alleen na brand). De Indigenous peoples wisten dit en gecontroleerde branden was dan ook een belangrijk deel van hun cultuur en stewardship of the land. Echter met de komst van de Europese kolonisten en onderdrukking van Indigenous peoples ging een groot deel van die kennis verloren, plus de impact van houtkap, landbouw, en verstedelijking/bebouwing over pakweg de laatste 100 jaar heeft de biodiversiteit enorm veranderd. Tel daar klimaatverandering bij op (die hier in Canada 2x zo hard voor opwarming zorgt), verschillende boomziektes (bv. de pine beetle die ook voor zo'n 98% in Jasper National Park te vinden was), en bosbranden ontpoppen onder de juiste omstandigheden (hoge temperaturen, veel wind) in monsterbranden waar niet tegenop te vechten en preventief te branden valt ;(

Nu is het Jasper, maar het is niet ondenkbaar dat iets soortgelijks in Banff zou kunnen gebeuren, zoals dit artikel highlight: https://calgaryherald.com/news/local-ne ... -for-banff.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 03:12

Mjelleke schreef:
Mijn ouders zitten bij de vrijwillige brandweer (ergens omgeving Prince George) en daar hoorden ze afgelopen winter al zorgen over het aankomende bosbrandseizoen. Het weer afgelopen winter was ook ongebruikelijk. Minder sneeuwval, af en toe periodes met dooi afgewisseld met koudere periodes, waardoor er een laag ijs kwam te liggen en er minder vocht in de grond kwam. Dat was echt anders dan anders.

(Daarnaast zorgt zo'n milde winter ervoor dat er meer pine beetles overleven; dat is eigenlijk ook al een ramp op zich)

Hoe is de situatie daar nu? Hier op Vancouver Island hebben we een redelijk nat voorjaar gehad, maar wat ik begreep is dat het noorden van BC met veel ergere droogte te kampen heeft gehad en dus al 1-0 achterstond op de bosbranden (bovenop die rare winter!).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:09

february schreef:
atilla schreef:

Goede vraag! Toevallig waren wij 2 jaar geleden in Jasper in maart en toen ze bezig waren met preventief branden. Het heeft dus wel plaats gevonden rond Jasper, maar uit wat ik begrijp van de berichtgeving,

Het probleem is veelzijdig, maar 1 van de factoren die meespeelt is dat Canada (met name de westelijke provincies) in de afgelopen jaren te aggressief en effectief is geweest in het beheersen van bosbranden.

Had het niet ook te maken met de pine beetle die een flinke opmars maakt waardoor veel dennenbomen daardoor veel te brandbaar zijn? En daar zit hard in wat brand als een malle.

Zoiets hoorde ik toen ik daar was, dat de branden daardoor meer escaleren.
En lang lang geleden was dit natuurlijk ook niet zo’n “probleem”, want er waren niet zulke bergdorpen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 22:05

In het oosten speelt de populariteit van maple mee. Voorheen waren de bossen gevarieerder en kwam maple minder voor. De indigenous people brandden best veel onderbegroeiing weg, waardoor de bomen die beter tegen brand kunnen overbleven. Maple brandt juist erg goed en daar staan de bossen nu dus vol mee. Verder zijn er veel productiebossen en ook die bomen zijn erg brandbaar (dat is deels het doel).

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:42

february schreef:
atilla schreef:

Het probleem is veelzijdig, maar 1 van de factoren die meespeelt is dat Canada (met name de westelijke provincies) in de afgelopen jaren te aggressief en effectief is geweest in het beheersen van bosbranden. In plaats van branden die op natuurlijke wijze ontstaan (blikseminslag) of zelfs een door mensen veroorzaakte brand gecontroleerd zijn gang te laten gaan, is er veel ingezet op het volledig onderdrukken en voorkomen van branden, met tot gevold dat bossen nu vele malen brandbaarder zijn en branden totaal uit de hand lopen.

Historisch gezien maken branden een belangrijk deel uit van de verschillende ecosystemen hier en zijn branden nodig om plaats te maken voor nieuwe groei (sommige zaden ontkiemen zelfs alleen na brand). De Indigenous peoples wisten dit en gecontroleerde branden was dan ook een belangrijk deel van hun cultuur en stewardship of the land. Echter met de komst van de Europese kolonisten en onderdrukking van Indigenous peoples ging een groot deel van die kennis verloren, plus de impact van houtkap, landbouw, en verstedelijking/bebouwing over pakweg de laatste 100 jaar heeft de biodiversiteit enorm veranderd. Tel daar klimaatverandering bij op (die hier in Canada 2x zo hard voor opwarming zorgt), verschillende boomziektes (bv. de pine beetle die ook voor zo'n 98% in Jasper National Park te vinden was), en bosbranden ontpoppen onder de juiste omstandigheden (hoge temperaturen, veel wind) in monsterbranden waar niet tegenop te vechten en preventief te branden valt ;(

Nu is het Jasper, maar het is niet ondenkbaar dat iets soortgelijks in Banff zou kunnen gebeuren, zoals dit artikel highlight: https://calgaryherald.com/news/local-ne ... -for-banff.

Dank voor de info! Eeuwig zonde dat het niet gelukt is deze rampen te voorkomen.
Ik herinner me ook een soort mos die de bomen ziek maakt. Over x aantal jaar zouden veel bomen er niet meer zijn?

On topic: ik heb ongeveer hetzelfde rondje als Kim gedaan in 2017. In Ashcroft hebben we drie dagen paardgereden, was erg tof.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:03

Door een gebroken arm onze vakantie naar Canada, eind juli afgelopen zomer, geannuleerd. We hopen nu volgende zomer alsnog te gaan. Door de branden is er veel verwoest en zijn nu aan het bedenken wat te doen. Is Jasper überhaupt een optie voor volgend jaar? Wat is evt een goed alternatief? Vancouver island staat sowieso op de planning. Maar tips en aanraders zijn meer dan welkom. We willen een rondreis met de auto met z’n vieren (mijn man en ik en onze zoon en dochter van 19 en 21).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:20

mamabird schreef:
Door een gebroken arm onze vakantie naar Canada, eind juli afgelopen zomer, geannuleerd. We hopen nu volgende zomer alsnog te gaan. Door de branden is er veel verwoest en zijn nu aan het bedenken wat te doen. Is Jasper überhaupt een optie voor volgend jaar? Wat is evt een goed alternatief? Vancouver island staat sowieso op de planning. Maar tips en aanraders zijn meer dan welkom. We willen een rondreis met de auto met z’n vieren (mijn man en ik en onze zoon en dochter van 19 en 21).

Ik ga ook naar Canada volgend jaar, maar ik weet niet of Jasper nog de moeite waard is |( sowieso is het op dit moment nog onduidelijk of de front country campings überhaupt open gaan voor 2025 seizoen. Ik en alles wàt er open gaat zijn, is natuurlijk schreeuwend duur en druk... zijn meerdere hostels verwoest, dus een goedkope hostel kamer zien te vinden gaat een uitdaging worden nu.

Ik denk dat Banff een mooi alternatief is voor Jasper, maar óók dáár zullen de gevolgen van een verwoest Jasper zichtbaar zijn door méér toeristen die uitwijken, met drukte tot gevolg....

Is het een jaar extra uitstellen voor jullie geen optie?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:34

Afgelopen jaar was al de 2e poging die niet doorging…. En onze kinderen willen aankomende zomer nog mee, dus willen nog 1 grotere reis maken met z’n 4-tjes… Dus we hopen toch echt wel aankomende zomer 3 wkn een mooie reis te kunnen maken.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:49

mamabird schreef:

Wat willen jullie zien/doen in/bij Jasper? De stad Jasper is grotendeels intact, en heeft de toerisme-inkomsten ook keihard nodig. De natuur die is afgebrand gaat veel meer tijd nodig hebben om te herstellen; ook over 20 jaar zul je daar de sporen van de brand nog steeds duidelijk zien.

Ik zou zelf even doorrijden naar Mount Robson Provincial Park (uurtje ten westen van Jasper), ook super mooie natuur en daar is geen grote brand geweest. Of als je wat meer tijd hebt en kilometers kunt maken door naar Tumbler Ridge -- heel ander gebied dan Jasper area, maar schitterend mooi en niet zo idioot toeristisch druk.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:38

Hoi! Ik maak dit topic weer even actief :)
Ik ben aan het oriënteren om volgend jaar naar Canada te gaan, dit staat al enkele jaren op mijn lijstje. Nu is het zo dat niemand in mijn omgeving mee kan en ben ik aan het kijken voor een groepsreis.
Ik heb Simi voorbij zien komen wat mij top lijkt, gezien het tussentijds reizen met suv’s is in plaats van een bus en er nog genoeg ruimte is voor eigen invulling. Graag ga ik met enige leeftijdsgenoten (27 ben ik nu). Wellicht hebben jullie hier nog ideeën voor groepsreizen richting Canada?

Ik ben ook aan het kijken wat de beste tijd is en ik twijfel eigenlijk tussen juni of september, wat raden jullie aan? Het gaat dan voornamelijk om het gebied in west-Canada :D