En ook wij verhuizen naar Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 22:17

Dank je wel. We krijgen ook echt een positieve energie boost van leuke dingen bedenken.
We gaan een track van 3,5 meter breed maken, met in ieder geval een heuvel ergens en 2 stukjes wei.
Ook willen we graag verschillende ondergronden in de track verwerken, dus dat wordt het volgende wat ik uit ga zoeken.
En een paar plekken waar we kruiden kunnen planten waar de paarden van kunnen snacken.

De paarden staan nu in Alteveer (Stadskanaal) en wij in een vakantiepark in Vlagtwedde. Maar dat is waarschijnlijk nog steeds ver weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:24

Sterkte met de operatie van je partner. Heftig!!!!

Zonde de dikke benen van je paarden. En leuk al jullie plannen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:31

Sterkte TS met de operatie van jouw partner.. is niet niks.
Mooie spullen heb je uitgezocht. Heel stijlvol.

Wat ik mij afvraag: kom je in het Zweedse klimaat weg met alleen een open schuilstal of heb je ook nog iets van dichte (groeps)stallen voor als het echt mega koud is.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 23:51

We gaan het 'dicht' maken met kunststofstroken, dan kunnen ze ook op een plek staan waar er minder steekbeesten zijn. En mochten we erachter komen dat het niet genoeg is, dan maken we het dicht aan de voorkant. Maar ik zou ze liever niet op stal hebben. Het is afwachten hoe het zal zijn. De temperatuur is daar nu overdag -4 / -6 en 's nachts -8/ -9. Januari en februari zijn de koudste maanden.
Ze staan in Nederland onder 100 gram dekens, voor daar hebben we 400 grams gekocht.

Het liefste zou ik de stallen 5 meter diep hebben, maar dat kan deze leverancier niet leveren.

We hebben nog even, dus misschien komen we nog met een andere oplossing.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:53

Het is dat ik nu net een nestje puppy’s heb , anders kan ik eventueel kijken of ik wat met je paardjes kan doen woon denk op het zelfde park
En Alteveer is wel goed te doen je mag altijd een berichtje doen

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 01:12

Oh TS, ik ben ZO jaloers! Prachtig stekje heb je daar. Dat gevoel van teleurgesteld zijn omdat je terug naar NL moest, kan ik begrijpen. Ik hou van Zweden, voor mij ook een droom.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 04:41

De schuilstal met voer gedeelte is mooi zeg! Wij hebben zelf gebouwd maar zoiets zou ik ook echt wel overwegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:04

Ik weet niet zeker of je al geantwoord had daarop, maar zijn er geen wolven?
Iets staat me bij dat Quir en volvenveilige stal gebouwd had, maar wellicht zit zij in een totaal andere regio. Daar heb ik werkelijk geen flauw benul van.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 10:48

Volgens mij zit Quir veel zuidelijker.
Moet nog uitzoeken hoe het met wild in de regio is, maar ik zag in de buurt paarden buiten staan. Of dat 24/7 is, weet ik nog niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:12

Je schuur is zo groot, kun je gewoon een grote gezamelijke ruimte inmaken voor ze waar ze elke nacht zijn. Probleem opgelost.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:16

Wij ook in midden Zweden, maar inderdaad stuk zuidelijker.

Wolven hoeven jullie niet bang voor te zijn, dat is vooral Örebro, Värmland en noord västra Götaland (en ze trekken steeds verder naar het zuiden, zelfs in Skåne al).

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 18:05

pien_2010 schreef:
Je schuur is zo groot, kun je gewoon een grote gezamelijke ruimte inmaken voor ze waar ze elke nacht zijn. Probleem opgelost.

We hebben nog geen schuur, of in ieder geval geen schuur die stevig genoeg is om de paarden veilig in te zetten.
Maar we gaan eerst deze schuilstal zetten en kijken dan wel verder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:55

Nickolay schreef:
pien_2010 schreef:

We hebben nog geen schuur, of in ieder geval geen schuur die stevig genoeg is om de paarden veilig in te zetten.
Maar we gaan eerst deze schuilstal zetten en kijken dan wel verder.

Je hebt gelijk, sorry, de foto's vd schuilstalmaakte me id war.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 13:04

Maakt niet uit, Pien.

We hadden gehoopt dat de grote schuur die op het terrein staat, die is ongeveer 6x8, gebruikt zou kunnen worden. Maar die staat niet heel stevig, dus dat is niet veilig. Daar zetten we dus eerst de machines en materialen in.

We gaan ook een carport bouwen voor de trekker, trailer enzo. Deze komt op het smalle stuk van de parkeerplaats, daar had de vorige eigenaar al een soort inham voor gemaakt van ongeveer 10 x 6.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 06:44

Gaaf hoor dat alles al een vorm krijgt en plannen maken is super leuk en als het dan eenmaal staat. Wij zijn ook super blij met een stuk houten omheining. Ik heb nogal slopers ;) en dan is het gewoon een fijn idee dat ze 's nachts niet kunnen ontsnappen. Wij hebben trouwens ook nog wel elektriciteit op het hout zodat ze niet aan het hout knabbelen en zodat het nog extra veilig is en gaas aan de onderkant zodat er niet makkelijk beesten in kunnen komen. Ook daar ben ik wel blij mee want er lopen best veel mensen met honden langs die dus niet zo onder de omheining kunnen schieten. Ook voor de honden zelf ;) Nala is heel nieuwsgierig met honden en gaat er vriendelijk maar ook bedreigend op af soms. Mooie schuilstal hebben jullie uitgekozen. Grappig trouwens dat je paarden in Alteveer staan....half jaartje voor ons Zweden avontuur hebben we geboden op een huis daar...vlak naast een manege. Helaas niet geworden maar het was wel het begin van ons avontuur om richting het noorden te gaan :)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 08:05

Wat leuk om dit tegen te komen op bokt. Ik had al hele verhalen gehoord van iemand uit het ziekenhuis. Kan niet anders dan dat jouw vriend dit aan mijn vader heeft verteld.
Hopen dat hij gauw opknapt en dat jullie naar jullie prachtige huis in Zweden kunnen verhuizen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 11:27

roekes schreef:
Wat leuk om dit tegen te komen op bokt. Ik had al hele verhalen gehoord van iemand uit het ziekenhuis. Kan niet anders dan dat jouw vriend dit aan mijn vader heeft verteld.
Hopen dat hij gauw opknapt en dat jullie naar jullie prachtige huis in Zweden kunnen verhuizen.

Ik stuur je even een pb, mijn vriend heeft nu 7 opnames in 7 maanden achter de rug. En hij is nu heel benieuwd wie jouw vader is.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 19:45

Afbeelding

Eerste schets gemaakt voor het stuk dat we als eerste gaan omheinen.

Buitenkant wordt volledig hout, dan een track van 3,5 meter breed en binnenkant houten palen met breed lint.
Op beide omheiningen komt stroom te staan.

Er komt een roundpen van 18 m1 en waarschijnlijk nog een grote paddock voor de schuilstal.

Dit stuk is 100 m lang en 25 m breed op het smalste stuk. 30 meter op het breedste.

De track gaan we nog met een slinger erin maken, maar daarvoor wil ik eerst de plek weer zien.

Ook komt er een heuvel en verschillende natuurlijke trail onderdelen zoals een brug, wipwap, slalom met boomstammen en wat we maar kunnen verzinnen.

De schuilstal is 14x3 en daarvoor kunnen we 3 meter diep paddock platen leggen. We hebben nog 40m2 op voorraad. Is alleen afwachten hoe dat gaat met de vorst.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 13:09

Afgelopen woensdag zijn de spullen aangekomen in Zweden en donderdag hebben kennissen uit het dorp wat foto's gemaakt en de WiFi camera aangesloten.

We kunnen nu dus live meegluren met uitzicht op de oprit. En wanneer het buiten donker is kan je ook de temperatuur binnen aflezen.

Zo kunnen we toch een klein beetje genieten van onze nieuwe plek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:12

Ah wat super! Begint al wat echter te lijken dan zo he....een huis met meubels :) Nou is het echt aftellen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:44

Geweldig. Hoe koud is het binnen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:52

Oh, ze hebben de grote meubels ook al op z’n plek gezet <3
Dan kan je straks als je eindelijk die kant op mag meteen zitten, bankhangen en slapen :+:

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 20:36

Het is 10 graden binnen, dat moet volgens mij warm genoeg zijn om alles ontdooid te houden.

Begint nu kouder te worden, volgende week-8 's nachts.
Dus wordt wel prijzig om het elektrisch op deze temperatuur te houden. Maar we hebben even geen keuze.

De verhuizers hebben we zeker 6 keer gebeld om te vragen waar we iets wilden hebben staan. De verhuizing heeft veel geld gekost, maar heel erg blij mee dat we alles uit handen hebben gegeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:48

Misschien even als tip.
Over het algemeen wordt aangeraden om de temperatuur op minimaal 14 graden te houden ivm schimmelvorming.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 22:12

Sizzle schreef:
Misschien even als tip.
Over het algemeen wordt aangeraden om de temperatuur op minimaal 14 graden te houden ivm schimmelvorming.

Slechte tip. Is onbetaalbaar. Wij hebben indertijd de gîte altijd afgesloten, waterleiding doorgeblazen en verwarming op 7 graden. Nooit schimmel gehad in dit goed geïsoleerde huis. Altijd super droog huis (wel echt koud) dus voor het seizoen begon ik 2 weken van te voren om temperatuur rustig omhoog te brengen.