Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fly_high schreef:KINAPA stelt de eis dat porters $10 per dag betaald krijgen en niet meer dan 20kg hoeven te sjouwen.
Of het nageleefd wordt is een andere vraag. KPAP en veel reizigers geven aan dat het niet het geval is. Het is namelijk belachelijk makkelijk om eromheen te werken, porters gaan aan het werk obv mondelinge contracten en wat ze uiteindelijk wel en niet uitbetaald krijgen is niet zo 123 te achterhalen door autoriteiten.
Ik snap niet wat je eigenlijk van de outfitters verwacht te horen, als ze hun porters uitbuiten gaan ze het toch niet zeggen omdat je je trip dan niet boekt.
germie schreef:Jij weet helemaal niet wat ik aan training doe. Dus oordelen is lekker makkelijk.
Ik ben nog niet weg immers. En heb dan zeg maar nog 8 tot 11 maanden. Hardlopen is niet nodig als training, je kunt ook andere cardio sporten gebruiken. Daar heb ik bijvoorbeeld zwemmen voor. Niet eerder genoemd, maar ik zwem 1km in 16 minuten. Kan ook rustig een uur achter elkaar zwemmen. Hoef ik niet voor te trainen.
Hoogtemeters hier pakken is lastig, maar een ronde van 14km met 350 hoogtemeters ligt wel in de planning binnenkort. Ook om te kijken hoe de pezen er voor staan. Verder ben ik inmiddels begonnen met 1 keer per week Zumba en 1 keer per week Circuit training als cardio.
Mijn wandelingen op een avond van 5-10km (ja, zelfs doorgezet met die hitte) zijn met cameratas en 1 liter water, dus ook niet onbelast. Nog geen 10kg (en dat hoeft ook niet, 6 zegt men dat je mee moet trainen), dus er wordt gewoon aan gewerkt.
Volgens operators ben ik nu al fit genoeg.
Verder ben je als marathonloper juist in het nadeel is er meermaals al gezegd. Want het gaat niet om snelheid.
Ik zal er voor zorgen dat de enige reden om de top niet te halen gewoon de pech van hoogteziekte is, maar niet mijn conditie. Maar voor iets wat pas over meer dan een half jaar gaat plaatsvinden en nog niet eens geboekt is ben ik eigenlijk al enorm ver voor op schema van wat nodig is (maar gewoon fit zijn is nooit verkeerd, dus het is niet dat ik vanuit niets hoef te beginnen met opbouwen en ik ben altijd al sportief geweest).
Ik ben dus een afwisselende sporter met duiken, wandelen, paardrijden, zwemmen, en nu dan nog zumba e.d. er bij ook.
De 14km binnenkort wordt inderdaad een test, en als ik die netjes volbreng mag ik van mezelf een ticket boeken.
germie schreef:Nou, ik heb denk ik mijn aanbieder gevonden, geen kpap of wat dan ook, maar ook niet goedkoopste van goedkoopste. Kleinschalig, lokaal, eigenaar komt je persoonlijk afhalen van vliegveld, hij liet iemand me bellen die net van de berg afkwam om persoonlijk even te horen of het goed was.
De kosten zijn dan 1870 dollar voor de klim en een nacht voor en na de trekking. Dit is verder inclusief eten, tent, slaapmat, slaapzak, wandelstokken, wc, eerlijk salaris dragers en gidsen, parkentreegelden, zuurstof voor noodgevallen, evt. reddingskosten, transfers van en naar vliegveld.
De safari van 4 dagen kost 800. Dit wordt dan een low budget safari waarbij wederom in tenten geslapen wordt. Water inbegrepen, overige drankjes niet.
Daar komen dan nog fooien overheen natuurlijk, en dat is wel een dingetje, die personen die ik sprak die vonden dat ze meer fooi moesten geven omdat er gezeurd werd dan wat op internet staat aangegeven. Dat lees je helaas meer. Of dat nu de gidsen en dragers zijn, of de organisatie, daar kom je niet achter. Je leest ook over spookdragers, waar je dus fooi voor moet betalen, maar die je nooit ziet. Ik hou in ieder geval rekening met 300-350 dollar fooi (officieel staat overal 285) voor de trekking (en dan nog wat voor de safari natuurlijk), dan zit ik net iets boven de richtlijnen, maar ga ook niet nog een keer het salaris van de crew betalen. Ik heb uitgerekend dat de organisatie voor zo'n trek ongeveer 400 dollar aan mijn trek overhoudt als winst (dus na aftrek salarissen wat volgens kpap betaald moet worden, afschrijving tenten e.d., kosten eten, entreegelden parken). Dat is ook wat je leest wat ongeveer de marges moeten zijn voor een eerlijke trekking.
De safari in tenten is puur een financiele kwestie. Je krijgt hetzelfde te zien, maar slaapt minder luxe. Aan de ene kant een avontuur, aan de andere kant is het wederom afzien qua comfort. Maar ik denk dat je achteraf het juist heel leuk gaat vinden omdat je toch wat meer in de jungle zelf blijft zo
Als ik geboekt heb wordt het denk ik wat kringlopen afstruinen naar jassen of kleding die ik dan nodig heb. Ik gebruik het daarna waarschijnlijk toch niet meer en het schijnt dat je prima zoiets in kringlopen kunt vinden. Even wassen en is weer schoon. Ik heb nog nooit gebruikte kleding gekocht. Sokken zal ik wel nieuw kopen. Muts ook voor zover ik dat nog niet heb.
manzano schreef:<knip>
En kleding bij de kringloop zou ik echt nooit doen. Huren zou ik inderdaad eerder doen. Of anders bij Decathlon zodat je het van te voren goed kan testen/inlopen.
Voor Lapland hebben deels van Decathlon gehaald en deels gehuurd ook. Dat zijn andere omstandigheden natuurlijk, maar ook daar wil je wel zeker weten dat het goed is.
mvdende schreef:germie schreef:Nou, ik heb denk ik mijn aanbieder gevonden, geen kpap of wat dan ook, maar ook niet goedkoopste van goedkoopste. Kleinschalig, lokaal, eigenaar komt je persoonlijk afhalen van vliegveld, hij liet iemand me bellen die net van de berg afkwam om persoonlijk even te horen of het goed was.
De kosten zijn dan 1870 dollar voor de klim en een nacht voor en na de trekking. Dit is verder inclusief eten, tent, slaapmat, slaapzak, wandelstokken, wc, eerlijk salaris dragers en gidsen, parkentreegelden, zuurstof voor noodgevallen, evt. reddingskosten, transfers van en naar vliegveld.
De safari van 4 dagen kost 800. Dit wordt dan een low budget safari waarbij wederom in tenten geslapen wordt. Water inbegrepen, overige drankjes niet.
Daar komen dan nog fooien overheen natuurlijk, en dat is wel een dingetje, die personen die ik sprak die vonden dat ze meer fooi moesten geven omdat er gezeurd werd dan wat op internet staat aangegeven. Dat lees je helaas meer. Of dat nu de gidsen en dragers zijn, of de organisatie, daar kom je niet achter. Je leest ook over spookdragers, waar je dus fooi voor moet betalen, maar die je nooit ziet. Ik hou in ieder geval rekening met 300-350 dollar fooi (officieel staat overal 285) voor de trekking (en dan nog wat voor de safari natuurlijk), dan zit ik net iets boven de richtlijnen, maar ga ook niet nog een keer het salaris van de crew betalen. Ik heb uitgerekend dat de organisatie voor zo'n trek ongeveer 400 dollar aan mijn trek overhoudt als winst (dus na aftrek salarissen wat volgens kpap betaald moet worden, afschrijving tenten e.d., kosten eten, entreegelden parken). Dat is ook wat je leest wat ongeveer de marges moeten zijn voor een eerlijke trekking.
De safari in tenten is puur een financiele kwestie. Je krijgt hetzelfde te zien, maar slaapt minder luxe. Aan de ene kant een avontuur, aan de andere kant is het wederom afzien qua comfort. Maar ik denk dat je achteraf het juist heel leuk gaat vinden omdat je toch wat meer in de jungle zelf blijft zo
Als ik geboekt heb wordt het denk ik wat kringlopen afstruinen naar jassen of kleding die ik dan nodig heb. Ik gebruik het daarna waarschijnlijk toch niet meer en het schijnt dat je prima zoiets in kringlopen kunt vinden. Even wassen en is weer schoon. Ik heb nog nooit gebruikte kleding gekocht. Sokken zal ik wel nieuw kopen. Muts ook voor zover ik dat nog niet heb.
De kans dat je hoogwaardige kleding van kwaliteit gaat vinden in een kringloop is nihil!
Het is namelijk best specifieke kleding wat niet dagelijks door half Nederland gedragen wordt.
Dat je niet wil kopen, snap ik volledig, maar je kan óók huren. Ik heb Base-Camp in Den Haag al vaker benoemd, voor niet al te veel geld kan je daar super kleding huren en dan weet je tenminste dat die Goretex jas ook écht waterdicht is, ipv dat vod uit de kringloop die een vergiet blijkt te zijn....
Goede onderkleding is tegenwoordig bij de Decathlon te koop, de isolerende lagen en de waterproof lagen kun je dan huren.
Één ding wil je gewoon écht écht niet: je trekking moeten afbreken vanwege slecht materiaal!
Kost je in huur / aanschaf misschien iets meer dan kringloop, een 2e keer de gehele reis moeten boeken omdat je bent uitgevallen met materiaalpech kost vele malen méér.
Of kijk op marktplaats, bij de bekende merken, daar wordt ook nog regelmatig wat aangeboden voor minder dan de winkelprijs als je pertinent niet wil huren maar zelf aanschaffen.
Goede merken zijn oa. Arcteryx, The North Face, Patagonia, vaude. Kijk even op de website van bijvoorbeeld de Bever of de Zwerfkei wat hun aanbieden.
Daarnaast als je via de NKBV je reisverzekering afsluit, krijg de bij de Bever standaard 10% korting en er zijn een paar keer per jaar avonden waarbij je 20% korting kan krijgen.
iirrssjjee schreef:manzano schreef:<knip>
En kleding bij de kringloop zou ik echt nooit doen. Huren zou ik inderdaad eerder doen. Of anders bij Decathlon zodat je het van te voren goed kan testen/inlopen.
Voor Lapland hebben deels van Decathlon gehaald en deels gehuurd ook. Dat zijn andere omstandigheden natuurlijk, maar ook daar wil je wel zeker weten dat het goed is.
Decathlon heeft echt gewoon topspul voor lage prijs.... Man en ik hebben alles wat we voor Lapland gebruikten daar gekocht en het echt niet koud gehad..... Wel de wat "duurdere" jassen, maar die waren maar iets van €100,- ....
Eleeke schreef:Dat door iemand laten bellen die net de berg afkomt is een mega foute truuk.
Ik ga dit topic ontvolgen, teveel focus op zo goedkoop mogelijk in plaats van de focus op een normaal salaris voor de mensen die het echte werk doen.
Eleeke schreef:Dat door iemand laten bellen die net de berg afkomt is een mega foute truuk.
Ik ga dit topic ontvolgen, teveel focus op zo goedkoop mogelijk in plaats van de focus op een normaal salaris voor de mensen die het echte werk doen.