Kilimanjaro trekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:06

KINAPA stelt de eis dat porters $10 per dag betaald krijgen en niet meer dan 20kg hoeven te sjouwen.

Of het nageleefd wordt is een andere vraag. KPAP en veel reizigers geven aan dat het niet het geval is. Het is namelijk belachelijk makkelijk om eromheen te werken, porters gaan aan het werk obv mondelinge contracten en wat ze uiteindelijk wel en niet uitbetaald krijgen is niet zo 123 te achterhalen door autoriteiten.

Ik snap niet wat je eigenlijk van de outfitters verwacht te horen, als ze hun porters uitbuiten gaan ze het toch niet zeggen omdat je je trip dan niet boekt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 09:18

Fly_high schreef:
KINAPA stelt de eis dat porters $10 per dag betaald krijgen en niet meer dan 20kg hoeven te sjouwen.

Of het nageleefd wordt is een andere vraag. KPAP en veel reizigers geven aan dat het niet het geval is. Het is namelijk belachelijk makkelijk om eromheen te werken, porters gaan aan het werk obv mondelinge contracten en wat ze uiteindelijk wel en niet uitbetaald krijgen is niet zo 123 te achterhalen door autoriteiten.

Ik snap niet wat je eigenlijk van de outfitters verwacht te horen, als ze hun porters uitbuiten gaan ze het toch niet zeggen omdat je je trip dan niet boekt.

Maar ik doe wel onderzoek. Ik probeer dus een 'goede' trip te boeken.

Veel organisaties huren gewoon crew in en die crew werkt een week later voor een andere organisatie. Dus dat een organisatie ergens in zit zegt nog niet alles.
Het is gewoon zoooo lastig.

En je kunt inderdaad wel wegen voor vertrek, maar het zegt niets over wat daarna wordt toegevoegd aan datgene wat naar boven moet.

Het lijkt er dus op dat je pas weet of het goed is als je eenmaal bent. Negatieve reisverslagen zie je eigenlijk ook niet valt me op.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:21

de goedkoopste trip boeken en de porters zelf een groter bedrag geven?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:22

Ja maar dat de crew een week later ergens anders werkt voor misschien mindere omstandigheden zegt toch niks over hoe de crew dan tijdens joúw trip wordt behandeld door joúw organisatie.
En dat er meerdere "keurmerken/organisaties" betekent ook niet dat ze niets waard zijn. Als een organisatie liegt dat ze niet aangesloten zijn vanwege de kosten terwijl het gratis is zou ik daar heel snel klaar mee zijn.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:55

Je kan niet alles ondervangen , maar wat je wel an is zorgen dat de organisatie waar je bij boekt is aangesloten bij KPAP. En alles wat je daarna extra kan doen is mooi meegenomen, maar KPAP lijkt me wel het minimum.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 14:58

Hoe doe je het eigenlijk met grote bedragen in dollars contant meenemen? Want dat is nodig bij zo'n trip heb ik begrepen, je moet daar cash afrekenen en dan in dollars.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:00

Tot 10K euro's qua bedrag mag je vrij in en uit de EU voeren.

Hoe je dat veilig mee neemt is wel een vraag, goede tas met veiligheidssluiting op de rug zou ik zeggen.

Vooraf wel reserveren bij de bank als het dollars in bepaalde biljetten moeten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 12:49

Er wordt ook nog aangeraden om een bureau in te huren die bij de TALA is aangesloten, dat is 1 of ander overkoepelend orgaan van de overheid van Tanzania waar reisbureaus in zitten. De fee om lid te zijn is vorig jaar weliswaar verlaagd, maar er zijn nog steeds veel organisaties die er niet of niet meer in zitten.
Die waar ik mee in zee wil gaan ook niet, die zegt volgend jaar wel weer, maar dit jaar nog niet wegens corona.
Klinkt plausibel. Maar is dat ook zo? Want ze beweren ook dat kpap geld kost.

Al met al wordt het niet duidelijker.

Ik heb een boek gekocht op aanraden van mensen en dat is deze:

Kilimanjaro - The Trekking Guide to Africa´s Highest Mountain: The Trekking Guide to Africa's Highest Mountain, also includes Mount Meru & guides to
Stedman, Henry

Hierin staat dat er wel 300 lokale organisaties zijn die de treks aanbieden. In het boek worden 84 organisaties beschreven, maar waar ik mee wil staat er niet in. De prijzen zouden van 2020 zijn, dus nog redelijk recent. Ook andere organisaties waar ik contact mee gehad heb staan niet in deze lijst, soms wel weer op de TALA lijst, maar geen op de KPAP lijst.

Het wordt er dus niet gemakkelijker op en de prijzen bij Nederlandse organisaties zijn gewoon echt te hoog en ook dan weet je niet waar je uiteindelijk terecht komt.

Maar we gaan rustig verder met orientatie en voorbereiding. ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:44

Ik heb dit hele topic zo ongeveer gelezen en ik ben een redelijk ervaren trailrunner.
Begin juli heb ik bijna 60km hardgelopen met 800 hoogtemeters en twee weken geleden liep ik een lus van de Mullerthal trail in Luxemburg hard, 35km met 1060 hoogtemeters. Daarbij een rugzak mee met twee en halve kilo aan water en eten. Ik train nu voor een trail van 75 km.
Dus ik kan wel zeggen dat ik een goede conditie heb. Maar dan nog zou ik het wandelen met volle bepakking op moeilijk terrein keihard gaan trainen, zou ik zo'n tocht willen maken.

Ik lees echt met verbazing over hoe jij, germie, denkt dit met zo weinig training te kunnen volbrengen. Je praat erover alsof het een soort avondvierdaagse is.

Ik zou je als tip willen geven om richting Luxemburg te rijden en dan alledrie de lussen van de Mullerthal trail te lopen met 10 kilo op je rug. Elke lus is zo'n 33 tot 38km lang, goed aangegeven en heeft ongeveer 1000 hoogtemeters. Doe dit drie dagen en pak elke dag een lus. Dan heb je al een mooie training. Plus het zijn werkelijk schitterende routes.

Wil je dichterbij huis trainen, pak de n70 route bij Nijmegen. Deze route is ongeveer 14km met 450 hoogtemeters. Ook goed aangegeven met paaltjes. Loop deze op een dag drie of vier keer met volle bepakking en je hebt weer flink hoogtemeters getraind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 15:06

Jij weet helemaal niet wat ik aan training doe. Dus oordelen is lekker makkelijk.
Ik ben nog niet weg immers. En heb dan zeg maar nog 8 tot 11 maanden. Hardlopen is niet nodig als training, je kunt ook andere cardio sporten gebruiken. Daar heb ik bijvoorbeeld zwemmen voor. Niet eerder genoemd, maar ik zwem 1km in 16 minuten. Kan ook rustig een uur achter elkaar zwemmen. Hoef ik niet voor te trainen.
Hoogtemeters hier pakken is lastig, maar een ronde van 14km met 350 hoogtemeters ligt wel in de planning binnenkort. Ook om te kijken hoe de pezen er voor staan. Verder ben ik inmiddels begonnen met 1 keer per week Zumba en 1 keer per week Circuit training als cardio.
Mijn wandelingen op een avond van 5-10km (ja, zelfs doorgezet met die hitte) zijn met cameratas en 1 liter water, dus ook niet onbelast. Nog geen 10kg (en dat hoeft ook niet, 6 zegt men dat je mee moet trainen), dus er wordt gewoon aan gewerkt.
Volgens operators ben ik nu al fit genoeg.
Verder ben je als marathonloper juist in het nadeel is er meermaals al gezegd. Want het gaat niet om snelheid.
Ik zal er voor zorgen dat de enige reden om de top niet te halen gewoon de pech van hoogteziekte is, maar niet mijn conditie. Maar voor iets wat pas over meer dan een half jaar gaat plaatsvinden en nog niet eens geboekt is ben ik eigenlijk al enorm ver voor op schema van wat nodig is (maar gewoon fit zijn is nooit verkeerd, dus het is niet dat ik vanuit niets hoef te beginnen met opbouwen en ik ben altijd al sportief geweest).
Ik ben dus een afwisselende sporter met duiken, wandelen, paardrijden, zwemmen, en nu dan nog zumba e.d. er bij ook.
De 14km binnenkort wordt inderdaad een test, en als ik die netjes volbreng mag ik van mezelf een ticket boeken.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:07

germie schreef:
Jij weet helemaal niet wat ik aan training doe. Dus oordelen is lekker makkelijk.
Ik ben nog niet weg immers. En heb dan zeg maar nog 8 tot 11 maanden. Hardlopen is niet nodig als training, je kunt ook andere cardio sporten gebruiken. Daar heb ik bijvoorbeeld zwemmen voor. Niet eerder genoemd, maar ik zwem 1km in 16 minuten. Kan ook rustig een uur achter elkaar zwemmen. Hoef ik niet voor te trainen.
Hoogtemeters hier pakken is lastig, maar een ronde van 14km met 350 hoogtemeters ligt wel in de planning binnenkort. Ook om te kijken hoe de pezen er voor staan. Verder ben ik inmiddels begonnen met 1 keer per week Zumba en 1 keer per week Circuit training als cardio.
Mijn wandelingen op een avond van 5-10km (ja, zelfs doorgezet met die hitte) zijn met cameratas en 1 liter water, dus ook niet onbelast. Nog geen 10kg (en dat hoeft ook niet, 6 zegt men dat je mee moet trainen), dus er wordt gewoon aan gewerkt.
Volgens operators ben ik nu al fit genoeg.
Verder ben je als marathonloper juist in het nadeel is er meermaals al gezegd. Want het gaat niet om snelheid.
Ik zal er voor zorgen dat de enige reden om de top niet te halen gewoon de pech van hoogteziekte is, maar niet mijn conditie. Maar voor iets wat pas over meer dan een half jaar gaat plaatsvinden en nog niet eens geboekt is ben ik eigenlijk al enorm ver voor op schema van wat nodig is (maar gewoon fit zijn is nooit verkeerd, dus het is niet dat ik vanuit niets hoef te beginnen met opbouwen en ik ben altijd al sportief geweest).
Ik ben dus een afwisselende sporter met duiken, wandelen, paardrijden, zwemmen, en nu dan nog zumba e.d. er bij ook.
De 14km binnenkort wordt inderdaad een test, en als ik die netjes volbreng mag ik van mezelf een ticket boeken.

Ik geloof dat je Supervixen niet helemaal goed interpreteert. Wat zij geloof ik zegt is dat ze erg goed getraind is in hardlopen, maar dat ze nog wel heel erg zou gaan trainen op wandelen met hoogtes, ondanks haar goede condittie :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:28

Precies dat PoelieWoelie en ik zeg ook niet dat jij moet gaan hardlopen germie, maar wat ik wel wil meegeven is dat er in de buurt best mogelijkheden zijn om hoogtemeters te wandelen.

En dat je op me overkomt door je berichten als 'dit doe ik wel even' met een paar uurtjes oefening hier en daar. Je doet er nogal luchtig over.
Ik zou (als ik dit zou moeten doen, ondanks mijn goede conditie) een serieus trainingsschema maken in de maanden ervoor.
Dus dat wil ik je gewoon aanraden om te doen om teleurstellingen te voorkomen. Ik denk dat je dan ook veel meer van zo'n tocht kunt genieten als je goed getraind bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 18:07

Met trainen ben ik dus begonnen, ondanks nog een blessure door antibioticagebruik.
Geboekt heb ik nog niet, ik wacht dus mijn testhike af en ga dan kijken wanneer ik denk dat ik kan gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 08:38

Nou, ik heb denk ik mijn aanbieder gevonden, geen kpap of wat dan ook, maar ook niet goedkoopste van goedkoopste. Kleinschalig, lokaal, eigenaar komt je persoonlijk afhalen van vliegveld, hij liet iemand me bellen die net van de berg afkwam om persoonlijk even te horen of het goed was.
De kosten zijn dan 1870 dollar voor de klim en een nacht voor en na de trekking. Dit is verder inclusief eten, tent, slaapmat, slaapzak, wandelstokken, wc, eerlijk salaris dragers en gidsen, parkentreegelden, zuurstof voor noodgevallen, evt. reddingskosten, transfers van en naar vliegveld.

De safari van 4 dagen kost 800. Dit wordt dan een low budget safari waarbij wederom in tenten geslapen wordt. Water inbegrepen, overige drankjes niet.

Daar komen dan nog fooien overheen natuurlijk, en dat is wel een dingetje, die personen die ik sprak die vonden dat ze meer fooi moesten geven omdat er gezeurd werd dan wat op internet staat aangegeven. Dat lees je helaas meer. Of dat nu de gidsen en dragers zijn, of de organisatie, daar kom je niet achter. Je leest ook over spookdragers, waar je dus fooi voor moet betalen, maar die je nooit ziet. Ik hou in ieder geval rekening met 300-350 dollar fooi (officieel staat overal 285) voor de trekking (en dan nog wat voor de safari natuurlijk), dan zit ik net iets boven de richtlijnen, maar ga ook niet nog een keer het salaris van de crew betalen. Ik heb uitgerekend dat de organisatie voor zo'n trek ongeveer 400 dollar aan mijn trek overhoudt als winst (dus na aftrek salarissen wat volgens kpap betaald moet worden, afschrijving tenten e.d., kosten eten, entreegelden parken). Dat is ook wat je leest wat ongeveer de marges moeten zijn voor een eerlijke trekking.

De safari in tenten is puur een financiele kwestie. Je krijgt hetzelfde te zien, maar slaapt minder luxe. Aan de ene kant een avontuur, aan de andere kant is het wederom afzien qua comfort. Maar ik denk dat je achteraf het juist heel leuk gaat vinden omdat je toch wat meer in de jungle zelf blijft zo

Als ik geboekt heb wordt het denk ik wat kringlopen afstruinen naar jassen of kleding die ik dan nodig heb. Ik gebruik het daarna waarschijnlijk toch niet meer en het schijnt dat je prima zoiets in kringlopen kunt vinden. Even wassen en is weer schoon. Ik heb nog nooit gebruikte kleding gekocht. Sokken zal ik wel nieuw kopen. Muts ook voor zover ik dat nog niet heb.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:23

germie schreef:
Nou, ik heb denk ik mijn aanbieder gevonden, geen kpap of wat dan ook, maar ook niet goedkoopste van goedkoopste. Kleinschalig, lokaal, eigenaar komt je persoonlijk afhalen van vliegveld, hij liet iemand me bellen die net van de berg afkwam om persoonlijk even te horen of het goed was.
De kosten zijn dan 1870 dollar voor de klim en een nacht voor en na de trekking. Dit is verder inclusief eten, tent, slaapmat, slaapzak, wandelstokken, wc, eerlijk salaris dragers en gidsen, parkentreegelden, zuurstof voor noodgevallen, evt. reddingskosten, transfers van en naar vliegveld.

De safari van 4 dagen kost 800. Dit wordt dan een low budget safari waarbij wederom in tenten geslapen wordt. Water inbegrepen, overige drankjes niet.

Daar komen dan nog fooien overheen natuurlijk, en dat is wel een dingetje, die personen die ik sprak die vonden dat ze meer fooi moesten geven omdat er gezeurd werd dan wat op internet staat aangegeven. Dat lees je helaas meer. Of dat nu de gidsen en dragers zijn, of de organisatie, daar kom je niet achter. Je leest ook over spookdragers, waar je dus fooi voor moet betalen, maar die je nooit ziet. Ik hou in ieder geval rekening met 300-350 dollar fooi (officieel staat overal 285) voor de trekking (en dan nog wat voor de safari natuurlijk), dan zit ik net iets boven de richtlijnen, maar ga ook niet nog een keer het salaris van de crew betalen. Ik heb uitgerekend dat de organisatie voor zo'n trek ongeveer 400 dollar aan mijn trek overhoudt als winst (dus na aftrek salarissen wat volgens kpap betaald moet worden, afschrijving tenten e.d., kosten eten, entreegelden parken). Dat is ook wat je leest wat ongeveer de marges moeten zijn voor een eerlijke trekking.

De safari in tenten is puur een financiele kwestie. Je krijgt hetzelfde te zien, maar slaapt minder luxe. Aan de ene kant een avontuur, aan de andere kant is het wederom afzien qua comfort. Maar ik denk dat je achteraf het juist heel leuk gaat vinden omdat je toch wat meer in de jungle zelf blijft zo

Als ik geboekt heb wordt het denk ik wat kringlopen afstruinen naar jassen of kleding die ik dan nodig heb. Ik gebruik het daarna waarschijnlijk toch niet meer en het schijnt dat je prima zoiets in kringlopen kunt vinden. Even wassen en is weer schoon. Ik heb nog nooit gebruikte kleding gekocht. Sokken zal ik wel nieuw kopen. Muts ook voor zover ik dat nog niet heb.

De kans dat je hoogwaardige kleding van kwaliteit gaat vinden in een kringloop is nihil!

Het is namelijk best specifieke kleding wat niet dagelijks door half Nederland gedragen wordt.

Dat je niet wil kopen, snap ik volledig, maar je kan óók huren. Ik heb Base-Camp in Den Haag al vaker benoemd, voor niet al te veel geld kan je daar super kleding huren en dan weet je tenminste dat die Goretex jas ook écht waterdicht is, ipv dat vod uit de kringloop die een vergiet blijkt te zijn....

Goede onderkleding is tegenwoordig bij de Decathlon te koop, de isolerende lagen en de waterproof lagen kun je dan huren.

Één ding wil je gewoon écht écht niet: je trekking moeten afbreken vanwege slecht materiaal!

Kost je in huur / aanschaf misschien iets meer dan kringloop, een 2e keer de gehele reis moeten boeken omdat je bent uitgevallen met materiaalpech kost vele malen méér.

Of kijk op marktplaats, bij de bekende merken, daar wordt ook nog regelmatig wat aangeboden voor minder dan de winkelprijs als je pertinent niet wil huren maar zelf aanschaffen.

Goede merken zijn oa. Arcteryx, The North Face, Patagonia, vaude. Kijk even op de website van bijvoorbeeld de Bever of de Zwerfkei wat hun aanbieden.

Daarnaast als je via de NKBV je reisverzekering afsluit, krijg de bij de Bever standaard 10% korting en er zijn een paar keer per jaar avonden waarbij je 20% korting kan krijgen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:08

Bovenlaag van Decathlon is ook geen slecht idee, in ieder geval veel beter dan de kringloop. Of iets van goedkopere outdoor merken zoals Kjelvik. Die jassen zijn dan uiteraard zwaarder / lomper dan echt technisch spul van RAB of Arc'teryx, maar voor een trekking dat sowieso niet bepaald lichtgewicht bedacht is maakt het niet zoveel uit... Als een wc-pot meegaat dan is het nogal gek om je te gaan storen aan 500g of 1 kilo gewichtsverschil aan kleding :+

Ik vind je wel erg naïef overkomen wat betreft communicatie met outfitters, dat je zo volledig op hun woord vertrouwt wat betreft salarissen van dragers maar ook jouw voorbereiding. Ze gaan letterlijk altijd zeggen dat het klopt :+ ook al zou je hoogbejaard zijn en niet zonder rollator op pad kunnen. Geld is geld.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:13

Zo wat is die safari goedkoop zeg!
Voor de tocht geen idee. Maar een aanbieder die weigert aan te sluiten bij KPAP zou ik niet eens over nadenken. Als zoiets simpels al te veel is dan zou ik me echt achter de oren krabben. Verhalen en telefoontjes vanuit de auto vind ik echt klassieke "oplichters trucs". Wil niet zeggen dat deze de boel oplicht, maar het is wel een klassiek trucje. Zeker voor Afrika.

En kleding bij de kringloop zou ik echt nooit doen. Huren zou ik inderdaad eerder doen. Of anders bij Decathlon zodat je het van te voren goed kan testen/inlopen.
Voor Lapland hebben deels van Decathlon gehaald en deels gehuurd ook. Dat zijn andere omstandigheden natuurlijk, maar ook daar wil je wel zeker weten dat het goed is.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:21

manzano schreef:
<knip>

En kleding bij de kringloop zou ik echt nooit doen. Huren zou ik inderdaad eerder doen. Of anders bij Decathlon zodat je het van te voren goed kan testen/inlopen.
Voor Lapland hebben deels van Decathlon gehaald en deels gehuurd ook. Dat zijn andere omstandigheden natuurlijk, maar ook daar wil je wel zeker weten dat het goed is.

Decathlon heeft echt gewoon topspul voor lage prijs.... Man en ik hebben alles wat we voor Lapland gebruikten daar gekocht en het echt niet koud gehad..... Wel de wat "duurdere" jassen, maar die waren maar iets van €100,- ....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 12:32

mvdende schreef:
germie schreef:

De kans dat je hoogwaardige kleding van kwaliteit gaat vinden in een kringloop is nihil!

Het is namelijk best specifieke kleding wat niet dagelijks door half Nederland gedragen wordt.

Dat je niet wil kopen, snap ik volledig, maar je kan óók huren. Ik heb Base-Camp in Den Haag al vaker benoemd, voor niet al te veel geld kan je daar super kleding huren en dan weet je tenminste dat die Goretex jas ook écht waterdicht is, ipv dat vod uit de kringloop die een vergiet blijkt te zijn....

Goede onderkleding is tegenwoordig bij de Decathlon te koop, de isolerende lagen en de waterproof lagen kun je dan huren.

Één ding wil je gewoon écht écht niet: je trekking moeten afbreken vanwege slecht materiaal!

Kost je in huur / aanschaf misschien iets meer dan kringloop, een 2e keer de gehele reis moeten boeken omdat je bent uitgevallen met materiaalpech kost vele malen méér.

Of kijk op marktplaats, bij de bekende merken, daar wordt ook nog regelmatig wat aangeboden voor minder dan de winkelprijs als je pertinent niet wil huren maar zelf aanschaffen.

Goede merken zijn oa. Arcteryx, The North Face, Patagonia, vaude. Kijk even op de website van bijvoorbeeld de Bever of de Zwerfkei wat hun aanbieden.

Daarnaast als je via de NKBV je reisverzekering afsluit, krijg de bij de Bever standaard 10% korting en er zijn een paar keer per jaar avonden waarbij je 20% korting kan krijgen.

Ik heb geen idee wat je bij de kringloop vindt, maar mensen zeiden dat tegen mij, van kijk daar ook.

Onderlagen heb ik wel, ben immers een duiker. :D Heb onderkleding van Lidl, Decathlon en Aldi. Werkt prima en is fijn spul. Heb ook nog van echte duikmerken, maar vind die niet beter dan het goedkopere zeg maar.

Decathlon is zeker goed, daar komen mijn trekkingbroeken ook vandaan.

Kleding voor Lapland heb ik, ik moet kijken of daar dan wat bruikbaar van is. De skibroek bijvoorbeeld wel.

Dat van die telefoontjes, het waren toevallig echt Nederlanders en zitten ook op fb, dus heb dat direct gecontroleerd. Zo van bestaan ze echt. Ja dus. Heb dus ook gewoon in het Nederlands er mee gesproken en dus ook gehoord dat ze de fooienronde nogal opdringerig vonden. Ik ken dat soort truukjes, dus ben wel altijd wat achterdochtig.
En ik ga zeker niet over 1 nacht ijs. Bij sommigen vind ik ze echt opdringerig, zeker als je dan contact gehad hebt en ze binnen een week al weer zeuren of je al klaar bent om te boeken. Maar wat allemaal wel en niet klopt aan de verhalen, het is echt lastig te controleren hoor.

Niet in kpap, er zijn 300 aanbieders, en nog geen 100 zitten in de kpap. Ook zitten ze niet allemaal (meer) in de TALA. Daar moet voor betaald worden en velen zijn daar mee gestopt wegens corona.

De prijzen van 800 dollar voor een 4 daagse safari heb ik bij meer aanbieders gekregen, zo ook ongeveer in de range van de trekking (1700-1824, en uiteraard ook tot wel 3000).

Het is al met al dus best wel een uitzoekklus en via een Nederlandse aanbieder is het en duurder en ook niets gegarandeerd lijkt het.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-08-22 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:33

iirrssjjee schreef:
manzano schreef:
<knip>

Decathlon heeft echt gewoon topspul voor lage prijs.... Man en ik hebben alles wat we voor Lapland gebruikten daar gekocht en het echt niet koud gehad..... Wel de wat "duurdere" jassen, maar die waren maar iets van €100,- ....

Klopt! Wij hebben daar ook heerlijke jassen vandaan!
Voor bepaalde activiteiten hebben we ter plaatse overalls en laarzen gebruikt. Maar voor meeste konden we prima met ons eigen spul uit de voeten. Maar idd wel de iets duurdere versies genomen. Heb er nu op koude dagen nog steeds plezier van op stal :))

Edit; als er van de 300 een kleine 100 bij de Kpap zitten zou ik dat nog keuze genoeg vinden en de andere 200 links laten liggen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:51

Dat door iemand laten bellen die net de berg afkomt is een mega foute truuk.
Ik ga dit topic ontvolgen, teveel focus op zo goedkoop mogelijk in plaats van de focus op een normaal salaris voor de mensen die het echte werk doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:59

Eleeke schreef:
Ik ga dit topic ontvolgen, teveel focus op zo goedkoop mogelijk in plaats van de focus op een normaal salaris voor de mensen die het echte werk doen.

Jammer dat je ontvolgt, want ik was wel benieuwd waarom en hoe dat een mega foute truuk is?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:18

Eleeke schreef:

Ik vind het nog reuze meevallen?

Ik zelf zou persoonlijk véél meer op goedkoop focussen. Gewoon omdat dat het verschil voor mij maakt tussen wél of niet kunnen gaan.

Maar ik zou dan ook niet vies zijn om grotendeels mijn eigen bagage te dragen.

En ik denk dat er nogal wat corruptie enzo is. Iedere aanbieder maakt het plaatje zo mooi mogelijk om maar te kunnen verkopen, want kennelijk verkoopt een duurdere reis met de belofte van een goed salaris juist erg goed.

Dan zou ik liever de goedkoopste uitzoeken en daar ter plekke de drager die mijn zooi omhoog moet slepen een extra zakcentje toesteken, dan weet je tenminste zeker dat het geld in ieder geval direct bij de harde werkers terecht komt. Ipv dat het waarschijnlijk toch ergens aan een strijkstok blijft hangen.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:10

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 18:56

Goedkoop? Volgens mij wordt alles in overweging genomen, maar de prijs is niet onbelangrijk. Bij 2000 dollar lijk je exact hefzelfde te krijgen als bij 3000. En een verklaring nog niet gevonden, behalve meer commissie voir de irganisator.