Studeren in het Fort van Breendonk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 13:05

haffiefreak schreef:
Ik was benieuwd hoe het gaat met de rondleidingen en ik zag een planning voor Gross-Rosen?

Ik moet nog eens tijd zoeken voor een topic te maken, ik ben in april naar Gross-Rosen geweest :D

Snel een foto, de barak waar mijn overgrootvader zat:
Afbeelding

De rondleiding gaan heel vlotjes, ik doe het ondertussen 3 jaar en ik kom denk ik wel vrij natuurlijk over :) Krijg altijd complimentjes over mijn kennis en enthousiasme, en volgens mij (even afkloppen haha) is er over mij nog geen enkele klacht binnen gekomen :)

haffiefreak

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:21

Super leuk dat je het naar je zin hebt.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:21

Hoe gaat het met de rondleidingen, ook al rondleidingen aan het doen in het andere fort?

Ik heb een vraagje, ik zal via Facebook dat er een serie wordt gemaakt over fort breendonk. Wordt deze ook uitgezonden op de Nederlandse televisie?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 11:26

Hoi Haffiefreak! De rondleidingen gaan goed, ik blijf het super graag doen. Het gaat al een tijdje heel vanzelf zegmaar :)
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen het andere fort er niet ook bij te nemen :) Ik heb er wel veel geleerd wat ook in Breendonk van toepassing is, en geef de info tot bezoeken ook altijd mee tijdens rondleidingen, maar het werd voor mij te veel omdat ik ook van hoofdberoep veranderd ben en langere dagen maak :)

Ik hoop dat de serie ook in NL wordt uitgezonden :D Ze zijn nog bezig met casten, maar ik ben zelf helaas 1) te klein 2) ik heb zichtbare tattoos en piercings en 3) ik heb "valse" nagels. Past niet in het tijdsbeeld helaas :D Als ik meer weet ivm de uitzending laat ik hier iets weten! :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 09-02-25 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:28

LWDaisy schreef:
Hoi Haffiefreak! De rondleidingen gaan goed, ik blijf het super graag doen. Het gaat al een tijdje heel vanzelf zegmaar :)
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen het andere fort er niet ook bij te nemen :) Ik heb er wel veel geleerd wat ook in Breendonk van toepassing is, en geef de info tot bezoeken ook altijd mee tijdens rondleidingen, maar het werd voor mij te veel omdat ik ook van hoofdberoep veranderd ben en langere dagen maak :)

Ik hoop dat de serie ook in NL wordt uitgezonden :D Ze zijn nog bezig met casten, maar ik ben zelf helaas 1) te klein 2) ik heb zichtbare tattoos en 3) ik heb "valse" nagels. Past niet in het tijdsbeeld helaas :D Als ik meer weet ivm de uitzending laat ik hier iets weten! :)

Mooi dat de rondleidingen goed gaan. En dat je er nog veel mag doen. Deze verhalen mogen niet vergeten worden.
Fijn dat je iets laat weten. +:)+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 00:01

Update! :D

Ik en mijn tante zijn druk bezig met het aanvragen voor een Stolperstein/Struikelsteen.

Woordje uitleg geleend van Google:
"Een struikelsteen, ook wel bekend als een Stolperstein, is een gedenkteken ter nagedachtenis van slachtoffers van het naziregime tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het zijn kleine, betonnen stenen met een messing plaatje, die voor de laatste woonhuizen van de slachtoffers in de stoep worden geplaatst."

Op het messing plaatje staan de naam, geboortedatum, deportatiedatum en eventueel de plaats en datum van overlijden van het slachtoffer gegraveerd.
Symboliek: de stenen zijn bedoeld om te herinneren aan de slachtoffers en hun lot, en om stil te staan bij de gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog.
Verspreiding: struikelstenen zijn te vinden in veel Europese steden, als onderdeel van een internationaal project.
Initiatiefnemer: het project is geïnitieerd door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig.

Als voorbeeld geef ik graag de Stolperstein van Israel Neumann mee, één van de 301 doden van het Fort van Breendonk, geplaatst in 2025. Zijn nabestaanden zijn vanuit Amerika overgevlogen om bij de plaatsing te zijn.
Afbeelding

2025 zit al volgeboekt, dus we spreken ten vroegste over 2026. Er komt heel wat werk en regelen bij kijken, dus het kan niet zoveel kwaad dat we er nog even op moeten wachten :)

En dan is er ook nog Het Namenproject Antwerpen.
Met het namenproject wil stad Antwerpen de Tweede Wereldoorlog een plaats geven in het heden en de herdenking ervan doorgeven aan volgende generaties. Het project focust op de namen van de dodelijke slachtoffers die in Antwerpen woonden of stierven. Tegelijkertijd staan we stil bij het leed van overlevenden en nabestaanden, getekend voor het leven door de gruwel van de oorlog.
Natuurlijk hebben we Karel daarvoor opgegeven, wat meteen werd goedgekeurd - het naamplaatje is al te downloaden:

Afbeelding

Het Fort sluit nu voor één maand, ten gevolge van de opnames van een nieuwe serie! Lees meer over de serie Breendonk
Dat betekent dus helaas een maand geen rondleidingen - maar dan heb ik wel meer tijd om te lezen :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:10

Het zal wel niet, maar hopelijk wordt het ook in Nederland ergens uitgezonden.

Struikelstenen komen er gelukkig nog steeds meer. Worden in Breendonk ook de namen van gedeporteerden opgelezen tijdens een bevrijdingsdag? Dit wordt in Westerbork wel gedaan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 08:16

Lithya schreef:
Het zal wel niet, maar hopelijk wordt het ook in Nederland ergens uitgezonden.

Struikelstenen komen er gelukkig nog steeds meer. Worden in Breendonk ook de namen van gedeporteerden opgelezen tijdens een bevrijdingsdag? Dit wordt in Westerbork wel gedaan.

Misschien valt het online te bekijken vanuit NL :D

We hebben elk jaar een marathon die start op 6 mei, "Dit Zijn De Namen". Daarin worden 48u lang alle namen voorgelezen van Belgische verzetshelden die tijdens WOII zijn omgekomen :)

Wij hebben dan helaas geen Bevrijdingsdag.. Er wordt in BE helaas nogal weinig mee gedaan.. Locaties zoals het Fort herdenken wel, maar verder niet echt..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:58

Ja de verzetsstrijders, maar in Westerbork worden alle namen van de omgekomen gedeporteerden opgelezen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:54

Wauw, ik ben superbenieuwd naar de serie, vond jouw rondleiding destijds erg indrukwekkend. Hopelijk kunnen we in NL ergens online gaan kijken.

Prachtig initiatief de aanvraag voor de Stolperstein, succes ermee!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:01

Ik hoop ook dat we in Nederland online kunnen kijken.
Waneer is de serie?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 19:35

Ah Eva1969, nog steeds zo lief! :D

Haffiefreak, ik hou je zeker op de hoogte! De opnames gaan nu van start en duren een maand :D

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:50

LWDaisy schreef:
Ah Eva1969, nog steeds zo lief! :D

Haffiefreak, ik hou je zeker op de hoogte! De opnames gaan nu van start en duren een maand :D

+:)+