lizy29 schreef:Maar bij terug naar Nederland in geval van overlijden van partner/er alleen voor komen te staan ga je er dus wel vanuit dat je meer binding met Nederland blijft houden dan met je nieuwe thuisland. En wellicht is dat ook wel zo als je pas op oudere leeftijd emigreert maar zeker als je op jongere/werkende leeftijd vertrekt en daar dus een leven opbouwt zal die binding toch meer verplaatsen lijkt me.
Dat klopt absoluut. Wij waren dan ook in een hele andere fase, al was ik pas 45. Albert is 9 jaar ouder. Hij heeft door zijn ziekte moeite met Spaans leren en zou zich zonder mij heel erg onthand voelen. Zijn gezondheid was de hoofdreden om hierheen te gaan, al voel ik me echt als een vis in het water hier.
Daarom zeg ik ook: zolang het kan, gaan wij niet terug. Maar als je vier kinderen en vier kleinkinderen in Nederland hebt, raak je die binding niet kwijt. En doordat we regelmatig een aantal weken (pré corona) in ons appartement daar zitten, is ons sociale leven daar drukker dan ooit. Als we daar zijn hebben we volop tijd om contacten te onderhouden en die hebben we gedurende ons leven volop opgebouwd. Veel van hen komen ook weleens een paar dagen hierheen.
Wij hebben echt ´the best of both worlds´ en dat kan ook doordat we niet hoeven werken. We houden gewoon alle opties open, maar inderdaad, ik voel me ook nog best verbonden met Nederland.