Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:36

Zoolgangster schreef:



Citaat:
AMSTERDAM - Medepassagiers die tijdens de vlucht tegen de achterkant van je stoel trappen. Daaraan irriteren Nederlandse reizigers zich het meest tijdens het vliegen. Dat blijkt uit een Europese reisenquête uitgevoerd door British Airways. De luchtvaartmaatschappij vroeg zakelijke en toeristische passagiers naar hun grootste irritaties tijdens een vlucht.


Bij 64 procent van alle Europese en 73 procent van de Nederlandse reizigers wekt het ‘tegen de stoel schoppen’ de meeste irritatie op. Ook ouders die geen controle over hun kinderen hebben, passagiers die tijdens de vlucht alleen maar zeuren en reizigers die hun stoelleuning ver naar achter doen worden niet erg gewaardeerd.

Andere interessante bevindingen uit het Europese onderzoek: Fransen ergeren zich aan hard pratende passagiers, meer dan de helft van de ondervraagde Duitsers, Zweden en Zwitsers vinden zeurende passagiers uitermate irritant en Italianen ondervinden veel hinder van medereizigers die hun benen languit over het voetpad strekken.

De top vijf van de irritaties onder Nederlanders tijdens het vliegen:
1. Reizigers die tegen de achterkant van de stoel schoppen (73 procent)
2. Ouders die geen controle over hun kinderen hebben (66 procent)
3. Reizigers die tijdens de vlucht zeuren (56 procent)
4. Reizigers die hun stoelleuning ver naar achteren doen, waardoor je amper ruimte hebt (53 procent)
5. Ongeduldige passagiers die meteen opstaan zodra de vlucht is geland (45 procent).


En vlak daarna ;) mensen die hun stoel ver naar achter doen

5 vind ik trouwens persoonlijk ook irritant :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:40

Nimber schreef:
Het is sneu dat mensen dan wel vinden dat ze te weinig ruimte hebben maar als je meer ruimte nodig hebt kun je daar rekening mee houden door stoelen met extra beenruimte te reserveren of door comfort of 1e klas te vliegen.


Op zich een goed idee.

Maar op de relatief korte vluchten naar Griekenland heb je alleen meer beenruimte bij de nooduitgang of inderdaad 1steklas.

Dat laatste is me met 2 kinderen erbij te duur. En bij de nooduitgang mag je niet zitten met kinderen.

Ik laat mijn voorganger altijd zien hoe ik zit als de voorstoelen plat gaat. Het is niet dat het krap zit...het past gewoon niet. Mijn knieën zit echt pijnlijk klem :')
Ik ben niet eens zo lang(180) maar heb wel echt lange benen.
Meeste mensen zetten de stoel ook direct wel weer omhoog als ze zien hoe ik dan moet zitten. Het gaat ook om maar 3,5 uur.
Willen ze echt liggen probeer ik te ruilen met de kinderen...maar ja...als die ook al achter iemand zitten die de stoel plat heeft wordt dat hem ook niet.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:42

Ailill schreef:
Wat is het hier gezellig :D


Bokt op zn best.

Anoniem

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:47

Ik ben 1.88 en ik vind vliegen dus echt de hel. Als het enigszins financieel haalbaar is boek ik altijd een stoel met extra ruimte maar soms kan ik die 100 euro bovenop een vliegticket gewoon even niet missen. Ik vind het dus echt heel vervelend als mensen hun stoel in 1 klap helemaal naar achteren gooien. Als je het gewoon even aankondigt of op zn minst in etappes naar achteren gaat snap ik ook wel dat ik er gewoon mee moet leven, maar in 1 klap naar achteren komt echt keihard aan op mijn knieen. Die zijn meestal beurs na een vlucht en dat is best poedersuiker.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:48

Als ik dit topic lees is het maar goed dat ik bijna nooit vlieg. := En dan niet vanwege de mensen die hun stoel achterover zetten, maar juist degene die dit niet goed vinden en soms op de meest kinderachtige manieren dit duidelijk maken.

Ik kan niet lang in dezelfde houding zitten en rechtop zitten is helemaal niet te doen. Daarnaast slaap ik het liefste,ook omdat ik het gewoon heel spannend vind. Voor mij maakt het niet uit of het een korte of lange of dag of nacht vlucht is. Rechtop blijven zorgt ervoor dat ik of helemaal niet slaap en voor mij in een verkeerde houding blijf zitten, of in een hele verkeerde houding wel in slaap val. Dat is geen kwestie van de eerste dag bijkomen op vakantie bij mij, als ik pech heb duurt dat minimaal een week, zowel bij slaaptekort als verkeerde houding. Ik geef het trouwens wel aan en probeer er rekening mee te houden bij de stoelen reserveren. Wordt alleen lastig als de indeling van de stoelen in het vliegtuig anders is dan bij het boeken aangegeven.

En ik snap best dat mensen die dan ruimte te kort hebben geen andere stoelen willen boeken vanwege de prijs, ik zou dat ook graag doen maar het moet wel te betalen zijn. Ik wil best meedenken in hoever achteruit de stoel gaat, overleggen is dan toch normaal?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:53

Maar wat moeten mensen dan doen die sowieso al klem zitten met hun knieen zonder dat de stoel ervoor naar achter gezet is?
Comfort of eerste klas reizen is niet altijd mogelijk. Net als een zitplek bij een nooduitgang (zitten best wat restricties op)

Dan is er toch verder geen oplossing? Het is niet dat mensen voor de lol klem zitten met hun knieen tegen een voorstoel? Net als dat mensen die last krijgen van diverse lichaamsdelen als ze niet "plat" kunnen dat niet voor hun lol doen?

Voor beide groepen kan je zeggen: dan moet je maar duurdere vliegtickets kopen en anders niet vliegen.
Het is niet dat de ene groep er meer recht op heeft dan de andere. Maar klem is klem hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:54

Reizigers die achter je zitten en zich ophijsen aan jouw stoel.. Daarbij pakken ze dan ook altijd fijn nog ff wat van jouw haren erbij.. Ook zo'n irritant iets..

Bij het boarden meteen vooraan in de rij staan snap ik echt niet, je moet daarna nog zolang zitten, waarom zou je in hemelsnaam als eerste in het vliegtuig willen zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:55

Relaxed schreef:
Reizigers die achter je zitten en zich ophijsen aan jouw stoel.. Daarbij pakken ze dan ook altijd fijn nog ff wat van jouw haren erbij.. Ook zo'n irritant iets..

Bij het boarden meteen vooraan in de rij staan snap ik echt niet, je moet daarna nog zolang zitten, waarom zou je in hemelsnaam als eerste in het vliegtuig willen zijn :')

Dat komt volgens mij voort uit de enorme Nederlandse obsessie met reizen met handbagage en die handbagage ook absoluut kwijt willen in het overhead compartment ipv het (gratis) laten inchecken als de boel vol is.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:56

Emmaa_ schreef:
Relaxed schreef:
Reizigers die achter je zitten en zich ophijsen aan jouw stoel.. Daarbij pakken ze dan ook altijd fijn nog ff wat van jouw haren erbij.. Ook zo'n irritant iets..

Bij het boarden meteen vooraan in de rij staan snap ik echt niet, je moet daarna nog zolang zitten, waarom zou je in hemelsnaam als eerste in het vliegtuig willen zijn :')

Dat komt volgens mij voort uit de enorme Nederlandse obsessie met reizen met handbagage en die handbagage ook absoluut kwijt willen in het overhead compartment ipv het (gratis) laten inchecken als de boel vol is.




Ow dat is inderdaad ook irritant :x die enorme stukken handbagage die iedereen (niet alleen nederlanders hoor) mee wilt nemen in het vliegtuig

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:05

Daar pleit ik ook schuldig aan.
Ik doe niet meer mee aan verloren of kapotte bagage en reis met uitsluitend handbagage.
De maximum afmetingen zijn vrij ruim vind ik en ik snap ook niet hoe mensen oversized luggage kunnen hebben, zit hun halve inboedel daar dan in?

Als ik 10kg bagage heb zal het veel zijn. Ook op verre, lange reizen.
Laatste reis: 12 dagen Botswana, bagage=rugzak, 7kg.
Vorige jaar 10 dagen naar de Dominicaanse en ook pakweg 10kg handbagage mee.
En dan heb ik echt ruim voldoende kleren en spullen mee.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:05

Keet schreef:
Ow dat is inderdaad ook irritant :x die enorme stukken handbagage die iedereen (niet alleen nederlanders hoor) mee wilt nemen in het vliegtuig

Laatste keer moest ik wel... Ik had namelijk een terugvlucht Atlanta - Amsterdam - Dusseldorf. En als het even kon dan wilde ik niet door naar Dusseldorf. Dus dan moet je je handbagage wel mee, want anders labelen ze die wel door.. :+ Die keer zat ik dus ook wat sneller in het vliegtuig dan normaal.

(Hoewel ze daar aan het boarden waren dmv de zones.. Veel relaxter!)

cursebreaker

Berichten: 11633
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:07

Thioro schreef:
Daar pleit ik ook schuldig aan.
Ik doe niet meer mee aan verloren of kapotte bagage en reis met uitsluitend handbagage.
De maximum afmetingen zijn vrij ruim vind ik en ik snap ook niet hoe mensen oversized luggage kunnen hebben, zit hun halve inboedel daar dan in?

Als ik 10kg bagage heb zal het veel zijn. Ook op verre, lange reizen.
Laatste reis: 12 dagen Botswana, bagage=rugzak, 7kg.
Vorige jaar 10 dagen naar de Dominicaanse en ook pakweg 10kg handbagage mee.
En dan heb ik echt ruim voldoende kleren en spullen mee.


Als je kids hebt, kom je die grenzen van maximaal aantal kg's nog wel eens tegen :') :')

Maar ook als ik alleen reis gaat er genoeg mee haha.
De een kan nu eenmaal makkelijker minimalistisch pakken als de ander.
Ik ga idd wel niet lopen proppen in de cabine. Ik zorg wel dat de handbagage niet Te is.
En als we op vakantie gaan er gaan grote koffers mee in het ruim, gaat gewoon zoveel mogelijk daarin en gaan er rugzakken mee de cabine in. Als ik steden trips doe gaat er als handbagage zo'n klein koffertje mee.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:08

Heb mensen zien zitten met complete magnetron dozen :+ en rijstkokers :+
Die werden dan ook alsnog ingecheckt bij de gate. Net als alle enorme handbagage koffers.
Alles normale rugzakken mochten mee als handbagage, rest werd per direct ingecheckt

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:09

Als ik op vakantie ga wil ik ook mijn koffer (met toegestane afmeting) mee in het vliegtuig. Hier doe ik altijd bepaalde kledingstukken, bikini, slippers e.d. in zodat stel mijn koffer raakt kwijt ik wel normale kleding bij me heb. En daarnaast red ik het echt niet met die regels over het aantal ml vloeistoffen wat je mee mag in je handbagage.

Je stoel zomaar naar achteren doen vind ik echt asociaal. Als je 'zo lang' bent moet je maar extra beenruimte boeken.
Ik ben 1,72 en zit ook met m'n benen tegen de stoel voor me, zou het zeker niet waarderen als degene voor me zo zijn stoel naar achter zou zetten. Die functie moeten ze echt van de stoelen halen

Ladyson

Berichten: 3252
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:15

Ik heb t idee dat de boktwereld weer anders is dan de realistische wereld. Niemand klapt hier zo wat zn stoel naar achter, maar int vliegtuig doet degene voor mij dat altijd.

Mijn man van 1,97 doet dan gewoon zijn knieen opzij. 1 bij mij erbij, en 1 in het gangpad. Hij is zichzelf ervan bewust dat ie meer beenruimte kan kopen, maar vindt dat zonde van het geld.

Het hard naar achter klappen vind ik nooit zo grappig, maar gewoon geleidelijk naar achter gaan zie ik toch echt geen probleem in. Ik heb overigens ook nog nooit meegemaakt dat een passagier het overlegde om naar achter te gaan, en ik doe het zelf ook niet.

Ik vind de vliegtuigetiquette wel een grappig onderwerp!

Crazy_boon
Berichten: 673
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:18

Vind ik het irritant? Ja

Doe ik het? Nee. Ik vind het zelf heel vervelend.

Ga ik daarom kinderachtig doen omdat de persoon voor mij het doet? Nee. Teveel veel verloren energie aan mijn part, het knop zit erop om gebruikt te worden.

Ik irriteer mij vooral aan mensen dat het onaangekondigd doen.
Het enige manier dat ik kan slapen is met mijn hoofd op het tafeltje....
Als mensen de stoel zo maar even snel naar achter knallen kan het best wel pijn doen, de laatste keer was mijn (lang) haar klem geraak in het tafel, bijna gescalpeerd door een vliegtuig stoel.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:20

Relaxed schreef:
Reizigers die achter je zitten en zich ophijsen aan jouw stoel.. Daarbij pakken ze dan ook altijd fijn nog ff wat van jouw haren erbij.. Ook zo'n irritant iets..

Bij het boarden meteen vooraan in de rij staan snap ik echt niet, je moet daarna nog zolang zitten, waarom zou je in hemelsnaam als eerste in het vliegtuig willen zijn :')
Dat begrijp ik ook nooit, als de gate open is/boarden dan wil iedereen gelijk in de rij staan. Hilarisch om te zien, ik blijf rustig wachten en wandel daarna vrolijk door :P

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:28

Citaat:
Dat komt volgens mij voort uit de enorme Nederlandse obsessie met reizen met handbagage en die handbagage ook absoluut kwijt willen in het overhead compartment ipv het (gratis) laten inchecken als de boel vol is.


Bij mij wordt dat als een van de eersten willen boarden veroorzaakt door het aantal keren dat ik meegemaakt heb dat ik mijn handbagage óf aan het andere uiteinde van het vliegtuig kwijt moest, óf toch moest inchecken, ivm ruimtegebrek. Met als gevolg wachten totdat het hele vliegtuid leeg is voordat je je handbagage achterin kunt pakken (en bijbehorend dan kunnen gaan rennen voor je krappe aansluiting), of zelfs je handbage gewoon kwijt zijn want met inchecken gaat het vrij vaak mis blijkbaar. Traumatische ervaringen :') De mensen die als eerste boarden kunnen hun spullen vrijwel altijd in een compartiment erg dichtbij de stoel kwijt, dus ik sta uit voorzorg met mijn neus vooraan bij mijn boardingsgroep sindsdien :Y)

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:35

Die ervaring heb ik niet, tas moet hooguit een vakje verder maar eigenlijk bijna altijd vlak boven m'n hoofd.

Op de Airbus moesten we in groepen boarden. Wij waren groep 5 (lees, er zaten al hele volksstammen voor ons op het vliegtuig) en bagage kon nog steeds boven ons hoofd.
Stewards blijken ook meesters in tetris-gewijs proppen als het moet :+ .

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:36

Thioro schreef:
Emirates is idd echt luxe, hun economy is bijna een first class bij andere maatschappijen :') .


Zeker waar :j!

Afgelopen zomer zowel deluxe, als comfort gevlogen met
de TUI Dreamliner, en dat is ook een dikke aanrader!

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:38

Ik heb zat effectieve tetris-acties met handbagage meegemaakt ook ja. Maar dat weegt niet op tegen de ellende die de keren dat het níet lukte veroorzaakten, dus ik gok het er niet meer op.

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:40

Vientje schreef:
Ik heb zat effectieve tetris-acties met handbagage meegemaakt ook ja. Maar dat weegt niet op tegen de ellende die de keren dat het níet lukte veroorzaakten, dus ik gok het er niet meer op.


Vind dat vooral de fout bij de maatschappij ligt hoor,
sommige moeten dit gewoon veel strenger aanpakken bij
de incheckbalie of aan de gate!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:43

Ik prop juist zoveel mogelijk in mijn ruimbagage en de laatste keren heb ik slechts met een klein handtasje (waar precies mijn e-reader, paspoort en telefoon in kunnen) gereisd. Heerlijk vliegen zonder het gemartel met een te grote tas of koffer door die smalle gangpaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:44

Als je nou echt een super krappe overstap moet halen oid snap ik echt wel dat je het liefst je handbagage gewoon bij je wil hebben, maar de meeste mensen die er altijd zo ontzettend anaal over doen zijn de mensen die na aankomst op Schiphol eerst nog even rustig een biertje gaan drinken of een klein fortuin gaan uitgeven bij Starbucks. Dan denk ik een beetje van ja who cares, wat maakt dat kwartiertje wachten op je bagage dan echt uit?

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:44

BloemBloem schreef:
Vientje schreef:
Ik heb zat effectieve tetris-acties met handbagage meegemaakt ook ja. Maar dat weegt niet op tegen de ellende die de keren dat het níet lukte veroorzaakten, dus ik gok het er niet meer op.


Vind dat vooral de fout bij de maatschappij ligt hoor,
sommige moeten dit gewoon veel strenger aanpakken bij
de incheckbalie of aan de gate!

Ohh dat zeker! De absurde omvang van veel handbagage wat hierboven geschreven wordt is zeker waar. Dat is ook heel waarschijnlijk vaak de oorzaak dat het niet past.

Ik vloog onlangs met FlyBe, daar hadden ze blijkbaar net een tijd de regels aangepast van handbagage afmetingen en waren dus ineens fanatiek aan het controleren. Gevolg: 4 op de 5 handbagagekoffers werden alsnog ingecheckt bij de gate want te groot/zwaar, en bijna 2 uur vertraging daardoor :+ Ik had als een van de eerste "geboard" dus kon de chaos vanuit de wachtruimte achter de gate voordat we en masse de sluis in mochten mooi bekijken...