Wat vinden jullie hier van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:21

Het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat lijfstraffen schadelijk zijn, het heeft niets te maken met wat wij vinden.
Vind het echt erg dat mensen hier zo een visie op kunnen hebben.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:23

Zoals troi het zegt is echt exact wat ik bedoel! Goed verwoord! Ik vind absoluut dat zij niet alles goed doen, maar dat doe ik ook niet.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:25

Liesje1611 schreef:
kimberleyepe schreef:
Ik wil het echt niet goed praten hoor, echt niet! Dat is niet hoe I'm het bedoel.

Voor deze mensen is dit gewoon heel normaal. Ik probeer in te zien dat zij zo leven, en dit als iets goeds zien zeg maar. In bepaalde moslimlanden is het toch bijvoorbeeld ook heel normaal om je vrouw te slaan en dergelijke? En nou wil ik moslims niet onder 1 kamp scheren hoor.

Ik probeer alleen in te zien dat zij het als normaal ervaren. Wij zien dit zelf als westerse mensen als (ernstige) misdrijven, maar is dit ook werkelijk een ernstig misdrijf? Ik ben wel benieuwd of wat die mensen doen ook echt schadelijk voor iemand kan zijn. Of dat het bij hun misschien wel meevalt allemaal!

Ik ga me bijna afvragen of je geen klap van de molen hebt gehad vroeger :wow: :')
Je vraagt je af of mensen slaan wel een ernstig misdrijf is en of dit ook echt schadelijk voor mensen kan zijn..? Echt?
Je zegt dat je het allemaal niet goed wilt praten maar in je reacties doe je niets anders.

Ik hoop dat je weet waar je aan begint. :j
En de zorgen van jouw ouders kan ik me HEEL goed voorstellen.

Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn. Wat een aparte gedachtengang hou je erop na ts. Ik zit echt met open mond je argumenten te lezen... misschien ga je daar helemaal op je plek zijn. Succes.

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:27

kimberleyepe schreef:
Ik wil het echt niet goed praten hoor, echt niet! Dat is niet hoe I'm het bedoel.

Voor deze mensen is dit gewoon heel normaal. Ik probeer in te zien dat zij zo leven, en dit als iets goeds zien zeg maar. In bepaalde moslimlanden is het toch bijvoorbeeld ook heel normaal om je vrouw te slaan en dergelijke? En nou wil ik moslims niet onder 1 kamp scheren hoor.

Ik probeer alleen in te zien dat zij het als normaal ervaren. Wij zien dit zelf als westerse mensen als (ernstige) misdrijven, maar is dit ook werkelijk een ernstig misdrijf? Ik ben wel benieuwd of wat die mensen doen ook echt schadelijk voor iemand kan zijn. Of dat het bij hun misschien wel meevalt allemaal!

Ik vind dit een beetje een ongenuanceerde opmerking die je zo maakt, terwijl je volgens mij wel genuanceerd probeert te zijn (?). Volgens mij probeer jij duidelijk te maken dat er iets bestaat als 'cultural relativism' waarin wij bepaalde gedragingen als ongewenst bestempelen, maar andere culturen dat als heel normaal of juist wel gewenst gedrag zien. Dat heeft inderdaad wel iets van aantrekkingskracht, dat 'gekke' uitpluizen. Dat snap ik wel.

Het voorbeeld dat je pakt ligt mij echter slecht. Zet jezelf in de schoenen van 'een' vrouw (of man, of kind), waar dan ook, en stel je voor dat je partner je slaat. Om welke reden dan ook. Enkel in het geval dat de klap groter letsel voorkomt (de dodelijke gemuteerde Ebola mug op je arm doodslaan voordat hij je kan prikken of je op een bijzondere wegduwen voor een op je af denderende vrachtwagen) zou ik er persoonlijk oké mee zijn.

Bepaalde dingen hebben een groot aantal samenlevingen dan ook wel als ongewenst gedrag verklaard. Dit hebben ze dan ook vaak kracht bijgezet door het ook nog een strafbaar te stellen. Fysiek geweld is één van die dingen. Er zijn weinig landen waar mishandeling niet in het wetboek van strafrecht staat. Is mishandeling, vind jij, dan wel goed als je er je partner/kind/familie er 'een lesje mee leert' of iets in die trant? Dat is een filosofische vraag, dat snap ik, waar veel mensen anders over zullen denken: maar het is wel het denken waard.

Wat ik denk dat jij je af vraagt is of 'hun grote praatjes' achter gesloten deuren, in de privésfeer die jij hoopt mee te pikken tijdens je verblijf daar, ook daadwerkelijk zo zijn? Dat weet ik niet. Dat weet hier waarschijnlijk niemand. Men zegt vaak wel dat blaffende honden niet bijten, maar hoe verhoudt dat zich tot al hetgeen deze mensen hebben geschreven?

Persoonlijk zou ik het niet doen, TS. Ik kan me niet scharen achter hun gedachtegoed, of ze het nu ook daadwerkelijk in de praktijk brengen of niet. Maar gezien hoe jij hierin staat, gaan we je niet op andere gedachten brengen. Vooral doen dus!

En ja, vrijheid van meningsuiting maakt dat dit soort dingen mogen worden gepubliceerd. Paternalisme is een moeilijk begrip dat kan grenzen aan het (bijna unaniem) ongewenste censuur vanuit de overheid. Dat iets mag worden verspreid wil niet zeggen dat het als 'toegestane waarheid' moet worden gezien. Als jij nu bedenkt dat de Hongerspelen wel een leuk idee is voor een realityshow denk ik niet dat het Nederlandse OM erg blij met je gaat zijn ;)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:30

kimberleyepe schreef:
Ik weet dat het tegenwoordig niet meer goed gevonden wordt maar mijn ouders hebben me ook wel eens de handafdruk in mijn been geslagen als ik niet luisterde hoor.. En dat bedoelden ze niet eens verkeerd.

De straffen in het boek zijn natuurlijk wel erger, maar staan er dan geen goede dingen in? Mag de VS dat soort boeken dan niet verbieden ofzo als het zo erg is? Of heeft dat dan ook te maken met vrijheid van meningsuiting?

Vrijheids van meningsuiting, en daarnaast is het in bepaalde staten van de VS (vooral staten waarin dit soort gelovigen wonen) zelfs vrij normaal om ook in scholen zo te straffen.
De verhalen van bijvoorbeeld je ouders of opa en oma waarim ze vertellen dat ze op school voor straf met de meetlat geslagen werden? Dat is in bepaalde staten/scholen in de VS nog doodnormaal, terwijl wij veel verder zijn met snappen hoe schadelijk dat is.

Dat iets voor de wet nog niet strafbaar is wil niet zeggen dat het acceptabel is. Zo was verkrachting van een gevangene door bewakers tot voor twee weken in New York technisch gezien nog "ok", want de wet noemde niet specifiek gevangenbewakers. Zoals vele wetten zat daar dus een "loophole" die pas net aangepakt is. http://thehill.com/homenews/state-watch ... -people-in

Er zijn ontzettend veel onderzoeken over hoe schadelijk kindermishandeling is. Als ervaringsdeskundige van een huiselijk geweldssituatie kan ik je ook vertellen dat met de mensen die dit soort dingen actief prediken, degenen die in dit soort praktijken de macht hebben, praten je echt niet slimmer gaat maken.
Als je echt wil weten of iets wel of niet normaal zou moeten zijn, wordt dan vrijwilliger in een opvang voor slachtoffers en praat met hun, in plaats van met de mensen die dit soort zaken normaliseren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:32

Jongens al dit beargumenteren heeft echt 0,0 zin. TS heeft haar zinnen gezet op het daar naartoe gaan, en wil geen andere argumenten horen en praat alles goed. Een klassiek geval van 'cognitieve dissonantie' en alleen horen wat ze wil horen en goedpraten wat niet in haar gedachtegang past.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:34

Drifter schreef:
Er zijn ontzettend veel onderzoeken over hoe schadelijk kindermishandeling is. Als ervaringsdeskundige van een huiselijk geweldssituatie kan ik je ook vertellen dat met de mensen die dit soort dingen actief prediken, degenen die in dit soort praktijken de macht hebben, praten je echt niet slimmer gaat maken.
Als je echt wil weten of iets wel of niet normaal zou moeten zijn, wordt dan vrijwilliger in een opvang voor slachtoffers en praat met hun, in plaats van met de mensen die dit soort zaken normaliseren.

Lijkt me een veel betere optie, sprekend als pedagogisch medewerker die kindermisbruik en kindermishandeling heeft zien gebeuren en ook de effecten heeft gezien....

Wellicht dat je dan zelf ook niet meer reageert met: "Ik probeer alleen in te zien dat zij het als normaal ervaren. Wij zien dit zelf als westerse mensen als (ernstige) misdrijven, maar is dit ook werkelijk een ernstig misdrijf? Ik ben wel benieuwd of wat die mensen doen ook echt schadelijk voor iemand kan zijn. Of dat het bij hun misschien wel meevalt allemaal!"

Ik vind dit echt zo vreselijk respectloos tegen de mensen die misbruikt/mishandeld zijn.. echt waar.. hoe kan je dit denken.. maakt me gigantisch verdrietig.
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 05-04-18 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:34

Ts, ik ga je topic ontstippen want je hebt je keuze allang gemaakt. Ik heb echt het gevoel dat je of zeer naief of zo eigenwijs bent en gewoon je zinnen hier op hebt gezet dat het totaal niet uitmaakt wat andere mensen zeggen, je verheerlijkt deze groep aan alle kanten. Crimineel gedrag zwak je af of zal toch niet zo erg zijn??? Wie is hier nu blind, ze kunnen dan wel op tv zijn maar dat geeft ook zeker geen reeel beeld, hallo, het is een geloofsgemeenschap en van daaruit doen ze bepaalde zaken die lijnrecht tegen over normaal gedrag staan. zoals lijfstraffen en dan zeg jij weer: Ja maar, ik ben ook wel eens geslagen. Wie hou je nu voor de gek. Ik wens je succes maar vind nog steeds dat je je geld en tijd vele malen nuttiger en interessanter kunt besteden. ( en ik hoop dat je gewoon eigenwijs bent en niet naief)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:38

Lieve TS, jouw ouders hadden jou nooit mogen slaan. Gewoon niet.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:39

IMANDRA schreef:
Jongens al dit beargumenteren heeft echt 0,0 zin. TS heeft haar zinnen gezet op het daar naartoe gaan, en wil geen andere argumenten horen en praat alles goed. Een klassiek geval van 'cognitieve dissonantie' en alleen horen wat ze wil horen en goedpraten wat niet in haar gedachtegang past.

Ben ik helemaal met je eens. Toch denk ik dat het niet verkeerd is om een balletje op te gooien over dat zo’n gedachtegang toch wel enigzins getikt is. Over zulke onderwerpen is het goed als er een tegengeluid is. :j
Maar ik denk inderdaad ook dat TS daar meer dan prima op haar plek is en ik ben voor alsnog héél benieuwd naar de ervaringen als ze terug komt. Als ze terug komt. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:40

TS even voor de goede orde; zeg je nou daadwerkelijk dat lijfstraffen enzo heus wel erg zijn maar ja, er staan ook goede dingen dus dan valt het allemaal weer mee?

Beetje gevalletje ‘ach ja he truus heeft jantje doodgeslagen maar ja, ze heeft wel een keer een oma geholpen met oversteken dus dan valt het allemaal wel mee toch?’

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:43

@drifter, bedankt voor je uitleg! Maakt een hoop duidelijk!

@nutmeg, hoe jij het zegt is ook hoe ik het zie. Ik snap uiteraard dat de dingen die benoemd worden heel slecht zijn! Ik vind het soms een beetje moeilijk om precies uit te leggen wat ik bedoel.

Ik vind mishandeling een heel slecht iets natuurlijk!! Het punt is gewoon vooral dat je niet weet of de forsyths dit ook doen. Dat ze mensen steunen die er een boek over hebben geschreven is slecht, maar het maakt niet dat ik me er niet veilig zal voelen.

Ik wil graag nogmaals weer duidelijk maken dat ik dit topic heb geopend voor jullie meningen, niet voor de beslissing om wel of niet te gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:43

bigone schreef:
Ts, ik ga je topic ontstippen want je hebt je keuze allang gemaakt. Ik heb echt het gevoel dat je of zeer naief of zo eigenwijs bent en gewoon je zinnen hier op hebt gezet dat het totaal niet uitmaakt wat andere mensen zeggen, je verheerlijkt deze groep aan alle kanten. Crimineel gedrag zwak je af of zal toch niet zo erg zijn??? Wie is hier nu blind, ze kunnen dan wel op tv zijn maar dat geeft ook zeker geen reeel beeld, hallo, het is een geloofsgemeenschap en van daaruit doen ze bepaalde zaken die lijnrecht tegen over normaal gedrag staan. zoals lijfstraffen en dan zeg jij weer: Ja maar, ik ben ook wel eens geslagen. Wie hou je nu voor de gek. Ik wens je succes maar vind nog steeds dat je je geld en tijd vele malen nuttiger en interessanter kunt besteden. ( en ik hoop dat je gewoon eigenwijs bent en niet naief)

Ik zal nooit stoppen met mijn mening geven. En hopelijk samen met vele andere. Hoe gek ook, het verandert de wereld.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:46

@poes,dat vind ik ook absoluut niet erg haha.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:46

TS: jij gaat ergens helpen waar ze dingen steunen die jij niet ok vindt. Daarmee steun jij gewoon die waarden. Er zijn zoveel projecten in de wereld die steun verdien zonder mensen uit te nodigen die kinderen slaan en dit verkondigen.

Nogmaals: jij gaat indirect fysiek geweld steunen.

Ik weet niet hoe ik het nog kan zeggen.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:49

@poes,ik snap dat je dit zo ziet. Ik ga er alleen wel heen met een neutrale instelling. Ik ben iemand die moeilijk nee zegt, maar als ik het ergens niet mee eens ben qua gedrag of bidden oid dan zeg ik dat wel eerlijk. Ook met hoe ik erover denk en hoe ik er in sta.

Het is de bedoeling dat ik ze help met koken en schoonmaken enzo, niet met geld ophalen voor hun kerk of zoiets. De mensen daar weten ook dat ik niet zo ben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:51

Liesje1611 schreef:
IMANDRA schreef:

Ben ik helemaal met je eens. Toch denk ik dat het niet verkeerd is om een balletje op te gooien over dat zo’n gedachtegang toch wel enigzins getikt is. Over zulke onderwerpen is het goed als er een tegengeluid is. :j
Maar ik denk inderdaad ook dat TS daar meer dan prima op haar plek is en ik ben voor alsnog héél benieuwd naar de ervaringen als ze terug komt. Als ze terug komt. :=

Klopt, maar die reacties zijn er al genoeg geweest dat TS het idee zou moeten krijgen ;).
Ik snap niet dat TS niet gewoon vrijwilligerswerk gaat doen bij een organisatie die het echt nodig heeft. Zijn er genoeg te bedenken lijkt me. En je hoeft er niet ver voor te gaan: vriendin van me is naar Griekenland geweest voor de vluchtelingen daar.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:00

kimberleyepe schreef:
@drifter, bedankt voor je uitleg! Maakt een hoop duidelijk!

Ik vind mishandeling een heel slecht iets natuurlijk!! Het punt is gewoon vooral dat je niet weet of de forsyths dit ook doen. Dat ze mensen steunen die er een boek over hebben geschreven is slecht, maar het maakt niet dat ik me er niet veilig zal voelen.

Ik wil graag nogmaals weer duidelijk maken dat ik dit topic heb geopend voor jullie meningen, niet voor de beslissing om wel of niet te gaan.

Graag gedaan. Dit soort vraagstellingen is het verschil tussen "If it's not illegal, does that mean it is ethical or just?"

Je maakt de denkfout dat de forsyths er anders over denken. Ik garandeer je van niet. Ze reclameren met deze mensen, geven ze een platform. De man van dit koppel is een predikant waar ze mee bevriend zijn. Als je dit soort mensen een platform geeft dan sta je er achter, je helpt ze, je nodigt ze uit om hun boeken en manier van denken te verspreiden.

Kijk hoe ze op de website worden beschreven:
Citaat:
Michael and Debi Pearl of No Greater Joy Ministries are nationally renowned “practical family-living” teachers and authors of books such as “To Train Up a Child”, “Created to Be His Help-Meet”, and “Jumping Ship”. This dynamic couple have dedicated their lives to educating families on basic principals of cultivating Godly relationships within the family so that their relationships with God and others can be infinitely more fruitful.

Klinkt dat nou echt als "Ja we staan er niet zo achter, maar tja we hadden nog een weekje weinig vermaak"?

editje: @xxwienekexx: Bedankt voor jouw werk! Het is zwaar, maar zo zo belangrijk! Ik snap jouw frustratie hier ook absoluut. Never give up the good fight! :(:)
Laatst bijgewerkt door Drifter op 05-04-18 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:01

kimberleyepe schreef:
@poes,ik snap dat je dit zo ziet. Ik ga er alleen wel heen met een neutrale instelling. Ik ben iemand die moeilijk nee zegt, maar als ik het ergens niet mee eens ben qua gedrag of bidden oid dan zeg ik dat wel eerlijk. Ook met hoe ik erover denk en hoe ik er in sta.

Het is de bedoeling dat ik ze help met koken en schoonmaken enzo, niet met geld ophalen voor hun kerk of zoiets. De mensen daar weten ook dat ik niet zo ben.

Als ik je argumenten lees en wat je allemaal normaal vind vraag ik me af of ze je al beïnvloed hebben?Dit is toch geen normale gedachtengang voor een jonge meid?
Ik zit je reactie's ook met open mond te lezen.
Kan je jezelf ook niet in de plaats van je ouders zien?Die moeten hier toch echt bezorgd over wezen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:08

Maar TS, ook al ben je het niet met hen eens, je gaat er wel heen om hen te helpen en daarmee dus ook hun project en daarmee, hun project en gedachtegoed. Het is alsof je bij IS mee gaat proefdraaien terwijl je het er niet eens mee bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:13

kimberleyepe schreef:

Jeetje hier schrik ik wel van.
Je gaat er kennelijk sowieso heen, maar echt.. wauw..?

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:15

Ik geloof ook echt dat de Forsyths deze mensen steunen! Ik bedoel het staat op hun site, ze komen er ook openlijk voor uit zelfs.

Ik denk dat als deze mensen het goed vinden dat ik kom, ze ook open staan voor hoe andere mensen zijn opgegroeid. En nee, ik denk niet dat ik ze kan veranderen! Wel kan ik daar een handje helpen met normale families die daar ook op bezoek komen. Er komen ook genoeg toeristen daar, waarbij vrouwen gewoon in broeken lopen.

Zelf zal ik echt geen dingen doen waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:18

Anoniem schreef:
kimberleyepe schreef:

Jeetje hier schrik ik wel van.
Je gaat er kennelijk sowieso heen, maar echt.. wauw..?

Ik denk dat mensen hier lezen dat ik bedoel dat de incest en mishandeling misschien niet zo schadelijk kan zijn. Dit lees ik nu zelf ook. oeps. Ik doelde meer op een "klap" als zijn kind niet luistert.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:19

Je snapt mijn punt gewoon niet.

Deze mensen steunen praktijken die gewoon NIET ok zijn.

Daar gaan vrijwilligen = hun praktijken steunen.

Dus jij steunt straks fysieke lijfstraffen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:20

Ook een klap is niet nodig en al helemaal niet ok.