IJsland 2015!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: IJsland 2015!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:45

Het gaat toch normaal dicht omdat er sneeuw ligt :') ?
Oei, ik wilde eigenlijk in juni gaan, maar als ik dit zo lees ga ik bijna overwegen om in september te gaan :D

Waaahhh lijkt me eng om de berg af te rollen :oo
Wel gaaf dat je ook een bijrijdijsje hebt!

Ooohh en ik heb al zulke leuke overnachtingsplekjes op AirbnB gespot: Deze bijvoorbeeld <3 https://www.airbnb.nl/rooms/6863851
Daar wil ik gewoon in slapen, no matter what :P

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:24

Nou mijn vakantie was echt onwijs gaaf!
Eerste dagen in Reykjavik geweest.
Walvissen safari gezien, waarbij we uiteraard geen walvissen zagen :roll:
Alleen een paar dolfijntjes! Ook leuk, maar daar gingen we niet voor :P
2e dag hebben we nog een rondje gereden door Reykjavik.. Toen kwamen we helemaal aan t eind van de haven uit bij de vuurtoren... Dat leek ons wel een mooi plekje om s avonds naar terug te gaan voor het Noorderlicht...
Nou s avonds aangekomen, hadden blijkbaar meer mensen dat zelfde idee, want het was er bomvol!!! _O- _O- _O-
Wel het lichtje gezien gelukkig :D Eerste avond waren we ook op jacht gegaan, maar achteraf een uurtje te vroeg, dus helaas niet gezien.
Daarna zijn we verder door gereden richting het oosten.
Veel watervallen bekeken. Veel gewandeld en geklommen. Wat een bijzonder land! Overal alleen paaltjes en dunne lijntjes en bordjes.. pas op, de klif is onveilig :')
We zijn nog naar Vik geweest en daar over het strand gelopen. Heel bijzonder dat zwarte zand !!
Toen weer door naar Jokulsarlon. Daar hebben we een boottocht gehad langs de Gletsjer. Dat was echt onwijs gaaf !!! Ook nog zeehondjes gezien :D
Vanuit daar moesten we weer een heeeeeel eind terug richting Selfoss. Dus heel veel auto gereden de rest van de dag. De wegen zijn ook erg bijzonder, moet ik zeggen. Geen vangrails langs mega hoge bergen, alleen in het midden enzo :=
Daar hebben we nog een rondje Golden Circle gedaan.
Laatste dag hebben we paardgereden. Dat was echt super gaaf !!
We hadden een 1,5 - 2 uurs tocht geboekt. We kwamen daar aan. Was nog 1 man bij in ons busje. Die ging een rit maken van 6-7 uur en had nog nooit op een paard gezeten! _O- :oo
Toen vroegen ze aan ons of we konden rijden. Dus wij zo ja we hebben wel ervaring. Ja ervaring met 1 x op een paard zitten of echt ervaring? Ja wel echt ervaring, ik een eigen paard en zij een eigen paard gehad.
Toen werd er geroepen: Oh the girls have experience, so we can do the river tour!
Dus wij.. euh.. oke?? Ja dat was een tour die eigenlijk wat langer was als dat we geboekt hadden, of we dat erg vonden?
Dus daar hadden we mooi ff geluk mee :D :D
En man, wat was het gaaf !!!
Ik kreeg een vos merrie, Blessa en Yv een zwarte merrie, Tinna. Die van Yv was ook nog eens een mega goeie ook! Tact zuiver tolten als een tierelier, knie actie, zo gaaf !! :~ :~
Die van mij was wat lateraal, maar wel super fijn gereden!
Sneltempo tolt gereden!! Super gaaf voor mij, want dat kan Skessa helemaal niet en had ik ook nog nooit gedaan :D
Keihard gegaloppeerd, door de rivieren heen geweest! Echt onwijs gaaf!
Op het eind zei die meid, we moeten nog maar een klein stukje nu, dus nu gaan we niet meer zo hard. En hoppaaaa nog geen 3 minuten later gingen we weer :')
Je kon ons uitwringen toen we terug waren!! Zeiknat van alle plassen. Door 1 vd rivieren gingen ze in tolt/ galop. Dus echt genoten!!

Hier mijn verslagje, even gekopieerd vanuit een ander topic!!
Yv vult het vast wel aan als er iets niet klopt :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:27

_O- ik lig alleen maar dubbel als ik terugdenk aan die rivier _O-

San vroeg nog van tevoren: moeten we laarzen aan? Nee hoor, niet nodig.

Nou het water liep echt uit mn sneakers _O-. Dus als je gaat paardrijden: doe hun regenlaarzen aan :')

Tolt was echt leuk! Gallop niet, net zo'n kernisattractie qua hobbelen _O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:51

Wat een gave vakantie hebben jullie gehad zeg! :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:53

Klinkt geweldig!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:31

*Meld zich*

Vertrek met goede vriendin eind oktober naar Ijsland. We moeten álles nog plannen, dus gooi a.u.b jullie ideeën erin!

Ik ben vooral benieuwd naar de meningen over een auto huren óf liften? Voors/tegens, en waar hebben jullie een auto gehuurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:58

Irene2 schreef:
*Meld zich*

Vertrek met goede vriendin eind oktober naar Ijsland. We moeten álles nog plannen, dus gooi a.u.b jullie ideeën erin!

Ik ben vooral benieuwd naar de meningen over een auto huren óf liften? Voors/tegens, en waar hebben jullie een auto gehuurd?

Liften kan wel eens moeilijk worden als het geen hoogseizoen is en er minder verkeer op de weg is (dat is wat ik lees tenminste; ik ga ook eind oktober voor het eerst naar IJsland).

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:13

o wat leuk! Wie weet zien we elkaar daar!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:06

Ik zou zelf niet gokken op liften :n. Sowieso omdat ik daar te zelfstandig voor ben, maar ook omdat het een lamd is waarin met met de auto reist. Maw: koffers op de achterbank etc. Ik zou zeker zelf mn vervoer regelen :j.

Hier nog een soort van verslagje en meer foto's :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:42

Yv_ schreef:
Ik zou zelf niet gokken op liften :n. Sowieso omdat ik daar te zelfstandig voor ben, maar ook omdat het een lamd is waarin met met de auto reist. Maw: koffers op de achterbank etc. Ik zou zeker zelf mn vervoer regelen :j.

Hier nog een soort van verslagje en meer foto's :D

Wat een leuk verslag met leuke foto's zeg! :) Ik ben blij dat wij met ons 2WD busje toch naar Landmannalaugar zijn geweest. Het was daar inderdaad echt schitteren. Verder heb ik veel dingen gezien/gedaan die jij ook hebt gezien/gedaan. :D

Wij waren in het weekend in Reykjavik en zijn nog wel even gaan stappen. :+

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:46

Liften zou ik ook niet doen. Wij hebben wel flink wat lifters gezien trouwens.

Maar soms kom je echt op een paar uur tijd, 2 of 3 auto's tegen. Dan moet je nog maar net het geluk hebben dat er 1 van die auto's je mee wil nemen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:54

Irene2 schreef:
*Meld zich*

Liften zal trouwens ook minder leuk zijn als je met 0 graden in de regen langs de kant van de weg staat.

In de periode dat jij gaat heb je volgens mij 2 opties:
- auto huren en b&b's, hotels en gasthuizen boeken om te overnachten
- campur huren en gewoon overnachten waar je maar wilt.

Een auto huren is niet zo duur maar accomodaties komen daar weer bij. Uiteindelijk dus niet goedkoop maar wel comfortabel overnachten. Slaapplaatsen kan je de dag ervoor boeken om vrijheid te houden.

Een camper is een stuk duurder dan een auto, startprijzen rond de 140 euro per dag. De goedkopere campers (eur 100 p/d) missen verwarming dus dat is geen optie. Voordeel is wel volledige vrijheid en een leuk campeer avontuur. Je kan bijna overal gratis overnachten langs de kant van de weg en wat is nou leuker dan wakker worden in the middle of nowhere? Nadeel is dat je weinig luxe hebt en op tankstations en zwembaden bent aangewezen voor een toilet of douche.

Zelf ga ik voor de camper optie mede omdat ik vroeger camperen ook zo leuk vond. De vrijheid spreekt me ook aan; ik wil een lijstje met bestemmingen maken en ik zie wel waar ik uitkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:57

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:35

dank voor alle goede tips! Enzino, heb je met de camper niet het probleem dat je alsnog niet overal kunt komen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:14

Je hebt geloof ik ook 4WD campers. Met 2WD mag je inderdaad niet op de F-wegen komen. :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:52

In Oktober zijn die wegen volgens mij sowieso afgesloten??

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:04

Ohhh wat een gaaf verslag zeg Yv_ ! Fijne schrijfstijl heb je ook en leuke tips. Ik heb hem even in mijn favorieten gezet. Mooie foto's ook trouwens.

Ziet er echt heel tof uit. Ben er al bijna uit dat ik toch in september naar IJsland wil.. hopelijk kan ik nog net een paar puffins spotten maar anders hopelijk in elk geval het noorderlicht :o

Ik zou ook niet zo snel gaan liften, je zit toch met je bagage maar goed, misschien is het gewoon niet mijn ding. Camper ook niet trouwens. Worden gewoon airbnb's en wat andere leuke huisjes.

Ohh en morgen waarschijnlijk mijn groothoeklens scoren :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:08

Puffins waren al weg bij ons -O-

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:10

Skessa_ schreef:
Puffins waren al weg bij ons -O-

Welke datum waren jullie precies gegaan?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:18

14-22 Sept

We hebben het nog gevraagd. Wilde een boottochtje doen naar Videy. Maar die jongen zei dat als we Puffins wilden zien we niet hoefde te gaan.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:19

Ohh best kort dus, ik wil volgend jaar 3 weken ongeveer. Lekker alles op het gemakje, en dan eind augustus/begin september vertrekken..

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:22

Dat had ik ook best gewild, helaas mijn portemonnee niet _O- _O-

Denk dat je dan idd meer kans hebt :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:23

Haha ja is wel een behoorlijk dure reis, maar goed.. volgend jaar juni studeer ik als het goed is af, dan mag ik van mijzelf wel een duur cadeautje aan mezelf geven :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:36

Ik ga volgend jaar waarschijnlijk ook maar 2 weken. := Ik wil iig de Landsmot halverwege de vakantie plannen! :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:37

Suuszels schreef:
Haha ja is wel een behoorlijk dure reis, maar goed.. volgend jaar juni studeer ik als het goed is af, dan mag ik van mijzelf wel een duur cadeautje aan mezelf geven :')

Het was idd een dure reis. De ene helft van het budget was de reis en de andere helft was de spullen die ik ervoor had gekocht. :')