Met dolfijnen zwemmen in Tunesië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:20

iirrssjjee schreef:
De documentaire The Cove heb ik gezien. Noem me harteloos, maar nog steeds wil ik ooit met dolfijnen zwemmen!

Kan ook gewoon met dolfijnen die niet in gevangenschap leven. Er is een keuze!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:22

SophieFT schreef:
Fjorj schreef:
Ziet er erg leuk uit, en wat gaaf zeg :D

Oftopic,
Wat is mis mee zolang dolfijnen goed verzorgt worden? Wij houden hier paarden in gevangenschap die ook hard moeten werken waarvoor ze in ruil goed verzorgt worden.

"Maar dat is heeeeel anders."

Klopt :) Paarden zijn gedomesticeerd, dolfijnen niet, dat zijn nog steeds wilde dieren.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:37

Ik heb dit topic aan geklikt met het idee: 'Leuk! Met dolfijnen zwemmen! Dat wil ik ook nog een keer doen.' Tot ik de reacties las en daar ben ik wel "blij" mee. Zelf heb ik er nooit kwaad in gezien en wist ik ook niets van de duistere kant achter het met dolfijnen zwemmen, de TS vermoedelijk ook niet. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik (en ik hoop vast ook andere bokkers) zal nooit willen meewerken aan dit soort praktijken. Jammer voor de TS dat de reacties niet zo zijn waar zij op had gehoopt, maar ik ben toch erg blij dat ik dit topic heb aan geklikt en daarmee vind ik dit wel een heel waardevol topic.

In Djerba (Tunesië) hadden we de kans om wilde dolfijnen te spotten. Helaas hadden we daar toen te weinig geld voor dus die vakantie heb ik geen dolfijn gezien, maar voor een volgend reisje staat dit wel weer op mijn verlanglijstje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:39

Ben eind jaren 90 in het Dolfinarium Harderwijk geweest. Had alleen het beeld van Flipper in mijn hoofd.
Toen ik met de dolfijnen kennismaakte ben ik gillend en jankend het park uitgelopen. Wat een verdriet hadden die beesten. Na meerdere kennismakingen ben ik tot de simpele conclusie gekomen. Dolfijnen zijn slimmer dan mensen alleen hun communicatie loopt anders. Dolfijnen die niet in parken leven maar in gedeeltelijk open zee hebben de keus om naar mensen te komen of niet. Die in parken leven hebben die keus niet en zijn letterlijk opgesloten, iets wat ze vreselijk vinden.
Ga niet de milieu of dierenactivist uithangen ga niemand afkatten oid. Denk dat TS nooit de insteek heeft gehad om een berg herrie over haar heen te krijgen. Denk dat ze nu wel weet hoe laat het is.
Niet iedereen weet als je zo jong bent wat er allemaal om ons heen leeft en doet.
Paarden, honden en katten zijn inderdaad gedomesticeerd, alleen dit is een proces van duizenden jaren geweest en niet van pak m beet 80 jaar. Of een dolfijn dit laat gebeuren??? denk het niet.

HappyBuddha

Re: Met dolfijnen zwemmen in Tunesië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:00

Pff ik dacht dat deze discussie al afgesloten was maar blijkbaar nogsteeds niet dus. Ik ga hier niet meer op reageren want mijn mening is nu ook duidelijk, en ik vind het jammer dat dit topic nog niet verwijdert is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:07

SophieFT schreef:
Pff ik dacht dat deze discussie al afgesloten was maar blijkbaar nogsteeds niet dus. Ik ga hier niet meer op reageren want mijn mening is nu ook duidelijk, en ik vind het jammer dat dit topic nog niet verwijdert is.

Het is toch juist goed dat dit topic er voor zorgt dat er in ieder geval een paar bokkers die nog niet op de hoogte waren van de manier waarop dolfijnen daar terecht komen dat nu wel weten? En dat die bokkers er nu niet meer voor zouden kiezen om daar met dolfijnen te zwemmen?
Er word verder niet persoonlijk naar jou toe gereageerd en de discussie is netjes dus waarom zou het verwijderd moeten worden? Ik vind het juist mooi dat er in ieder geval een aantal bokkers zijn die nu de keuze zouden maken om daar niet met dolfijnen te zwemmen, de discussie heeft dan dus wel nut gehad.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:19

dees_daan schreef:
SophieFT schreef:

Het is toch juist goed dat dit topic er voor zorgt dat er in ieder geval een paar bokkers die nog niet op de hoogte waren van de manier waarop dolfijnen daar terecht komen dat nu wel weten? En dat die bokkers er nu niet meer voor zouden kiezen om daar met dolfijnen te zwemmen?
Er word verder niet persoonlijk naar jou toe gereageerd en de discussie is netjes dus waarom zou het verwijderd moeten worden? Ik vind het juist mooi dat er in ieder geval een aantal bokkers zijn die nu de keuze zouden maken om daar niet met dolfijnen te zwemmen, de discussie heeft dan dus wel nut gehad.

Maar is het nodig om 5 pagina's lang bijna elke keer het zelfde te zeggen? Ik was er na pagina 1 al achter dat het geen slimme keus was ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:24

Maar ts dat is helemaal niet persoonlijk bedoeld. Dit is juist positief, dit topic zorgt voor bewustwording. Mensen denken: "leuk met dolfijnen zwemmen", totdat ze verder lezen en bewust worden

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:27

Douraque schreef:
Maar ts dat is helemaal niet persoonlijk bedoeld. Dit is juist positief, dit topic zorgt voor bewustwording. Mensen denken: "leuk met dolfijnen zwemmen", totdat ze verder lezen en bewust worden

Dat weet ik, maar als hier zo'n eindeloze discussie moet worden gevoerd kan er beter een ander topic aangemaakt worden. Dit zijn enkel wat vakantiekiekjes, en dat commentaar word geleverd begrijp ik heel goed en dat zet mensen aan het denken, wat ik heel goed vind. Maar ik snap het feit niet zo goed dat er 5 pagina's vol moet worden gepraat met dingen die in feite al duidelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:40

Er loopt een topic over orca Morgan. Daarin wordt de gehele materie breed uitgemeten.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:46

Dan is er dus geen reden om hier nog verder op in te gaan, het punt is nu duidelijk dus :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:48

Ik ben ook juist wel blij dat mensen opmerkingen maken over dierenwelzijn en dankzij bokt heb ik toen ook de documantaire over 'the Cove' gezien... Hartverscheurend, ik heb echt zitten janken. Helemaal nadat ik vorig jaar en het jaar daarvoor de wilde dolfijnen heb gezien tijdens boottochten langs de Canarische eilanden. Als je die familie groepen ziet springen en spelen met elkaar, de interactie die ze hebben... daar kan geen dolfinarium tegen op. Het doet me pijn om te zien dat zulke sociale en intelligente dieren worden ingezet om kunstjes te doen en toeristjes te knuffelen voor het plezier van de mens.
Met dolfijnen zwemmen was ook voor mij een droom, maar dat zal het ook blijven. Ik weiger mee te werken aan deze praktijken en ik hoop meerderen met mij.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:50

Fijn dat dat jou ook duidelijk is, maar moet half bokt dat hier melden? :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:59

Wat mij betreft wel ja, zolang deze dieren nog steeds gemarteld, afgeslacht en misbruikt worden om toeristjes met hun camera's te vermaken vind ik het de moeite waard om daar tegen op te staan. Als er maar één extra bokker is die door dit topic zijn ogen opent en denkt 'verdorie, dit wist ik niet en ik doe hier niet aan mee', dan ben ik daar hartstikke blij mee.
Voordat je met dolfijnen gaat zwemmen had je ook kunnen nadenken over hoe het gesteld is met het dierenwelzijn... Helaas wordt er dus vaak niet verder over nagedacht en blijven dit soort praktijken maar doorgaan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:00

SophieFT schreef:

waarom is het zo verkeerd het hierover te hebben?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:02

Molfre schreef:
SophieFT schreef:

Wellicht omdat TS op haar jonge leeftijd in al haar enthousiasme haar vakantiefoto's wilde laten zien en er nu al 5 pagina's gezeverd wordt.
Kan me voorstellen dat TS daar niet heel vrolijk van wordt.

Het besproken onderwerp is prima, maar dit is TS haar topic.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:08

Edit: post weg gehaald. heeft toch geen zin en zonde van mijn energie.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 10-07-14 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:10

SophieFT : Wat fijn dat je aangeeft dat je mening veranderd is!
na het krijgen van zoveel informatie over het leed wat hierachter schuilt.
Hier wil ik je echt een compliment voor geven! _/-\o_

Men leert, door fouten te maken, aangesproken te worden, en de fout te erkennen!
Dat is in dit geval gebeurt meen ik te lezen.

Het is idd niet overdreven hoe hier gereageerd word op t feit van het leed, want dat is echt dra-ma-tisch....
Ik heb vorig jaar de lange campagne van Taji gevolgd en ook live beeldmateriaal gezien en ben hier zo walgelijk van geschrokken... -O- Dierenleed is het..
En ondertussen staan wij gezellig in het dolfijnarium of in Seaworld(Voor de mensen die naar amerika gaan)

Ik ben vorig jaar in kroatie geweest en de zee op gegaan met mensen die we daar hebben leren kennen(Nederlanders) we zijn dolfijnen gaan spotten. Helaas hebben we ze niet gezien. Wel hebben we in zee gelegen op de plek waar de dolfijnen vrijwel altijd langskwamen.
En als ze langs hadden gekomen, waren we in zee blijven liggen en hadden we wilde dolfijnen kunnen aanschouwen.
Dát is pas ''zwemmen'' met dolfijnen, laat de diertjes in het wild en laat ze met rust.
Kijk ernaar, zwem in het water waar zij ook zwemmen, maar laat ze met rust.

Mars: Als jij op vakantie gaat en je eet een stukje rundvlees, lees jij je dan ook eerst helemaal in hoe dat land de dieren slacht en fokt?
Of als jij ergens een dierenpark bezoekt, lees jij je dan helemaal in?
Dit is tevens geen aanval. Je kunt niet al het dierenleed voorkomen, wel kun je het voorzijn door je leer te trekken uit dit soort situaties, zoals de TS nu gedaan heeft.

Verder heb je gelijk hoor. En voor jou telt ook : Zwem met dolfijnen in het wild.
Lig erbij, en laat ze met rust. En aanschouw hun spel(zoals jij mooi verwoord! :) )

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:11

Mars schreef:
Wat mij betreft wel ja, zolang deze dieren nog steeds gemarteld, afgeslacht en misbruikt worden om toeristjes met hun camera's te vermaken vind ik het de moeite waard om daar tegen op te staan. Als er maar één extra bokker is die door dit topic zijn ogen opent en denkt 'verdorie, dit wist ik niet en ik doe hier niet aan mee', dan ben ik daar hartstikke blij mee.
Voordat je met dolfijnen gaat zwemmen had je ook kunnen nadenken over hoe het gesteld is met het dierenwelzijn... Helaas wordt er dus vaak niet verder over nagedacht en blijven dit soort praktijken maar doorgaan.

Ehh nou sorry hoor dat ik die fout heb gemaakt, gelukkig maak jij nooit fouten! Ik ben ook maar een mens hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:12

SophieFT, reageer nou niet alleen op die negatieve berichten. Dan breng je je topic alleen maar negativiteit toe.
Er zijn ook mensen die normaal reageren! :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:14

TS wanneer je geen zin meer hebt in een discussie/topic. Bovenin kan je een topic ontstippen. Juist door alles zo persoonlijk te nemen en aanvallend te reageren blijven mensen reageren ;) En feit dat jij de eerste 3 pagina's niks anders deed dan aanvallend/negatief/negeerdend/lachend reageren, zorgt ervoor dat je nu op pagina 7 bent. Pas 2 pagina's terug zei je voor het eerst dat je de volgende keer dit niet meer zou doen, dat je bewust bent gemaakt.. Dus als mensen alleen de 1e 3 pagina's lezen, snap ik dat zij blijven herhalen omdat ze niet alles lezen. :)
Laatst bijgewerkt door Nessah op 10-07-14 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:15

Molfre schreef:
SophieFT schreef:

Het is absoluut niet verkeerd hoor, begrijp me niet verkeerd! Ik vind het alleen een beetje vervelend dat dit in mijn topic word gedaan aangezien het punt hier al lang duidelijk is. En er worden nog steeds verwijten naar mij toe gemaakt, terwijl ik al lang toegegeven heb dat t niet slim was van mezelf om dit te doen. Maar blijkbaar denken mensen nog steeds dat ik kan heksen en de tijd terug kan draaien wat helaas niet zo is.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:16

Nessah schreef:
TS wanneer je geen zin meer hebt in een discussie/topic. Bovenin kan je een topic ontstippen. Juist door alles zo persoonlijk te nemen en aanvallend te reageren blijven mensen reageren ;) En feit dat jij de eerste 3 pagina's niks anders deed dan aanvallend/negatief/negeerdend/lachend reageren, zorgt ervoor dat je nu op pagina 7 bent. Pas 2 pagina's terug zei je voor het eerst dat je de volgende keer dit niet meer zou doen, dat je bewust bent gemaakt.. Dus als mensen alleen de 1e 3 pagina's lezen, snap ik dat zij blijven herhalen.

Ehh sorry hoor maar dit is toch mijn topic? sjee :(
Ik heb nu ook meerdere keren aangegeven dat ik liever heb dat deze discussie ergens anders verder gaat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:22

Ja, het is jouw topic en in jouw topic is een discussie ontstaan over dierenwelzijn.. Zoiets kan nu eenmaal gebeuren op een discussie forum. Snap dat dat niet jou opzet was, dat je gewoon leuke foto's wilde laten zien.. Maar na 5 jaar Bokt heb je heus wel gezien dat jouw topic daarin geen uitzondering is :) Houd je niet van discussies? Plaats dan niks op een discussie forum en laat de foto's trots aan vrienden/familie zien.. je weet toch hoe Bokt is..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:24

Tja of het jouw topic is of niet, je kan niet andere mensen de mond snoeren omdat het niet naar je bekkie is. Je hebt 2 opties, of gewoon lekker weggaan uit JOUW topic want wat is er zo boeiend aan het feit dat het topic van jou is, of de reacties negeren, maar wel gewoon meelezen. 1 is frustratie ontwijkend, nummer 2 frustratie opwekkend voor jou.

Dit is internet, daar heb je niet veel over anderen te zeggen.