Whahahaha, ik ben ook al tot het besluit gekomen dat ts en ik een ander idee hebben van coolerds :p Maar toch is dit topic te interessant om niet te volgen
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-14 09:23
Haha, misschien moet je ze eens life gezien en in je handen gehad hebben om ze te willen knuffelen
Een paar foto's! We beginnen natuurlijk met een zeer stijlvolle outfit Biologen hebben daar een patent op, op stijlvol gekleed zijn (foto niet door mezelf gemaakt)
Het sleepnet! Met op de achtergrond het mooie strand van Calais. Bedoeling was om tot de middel in het water te gaan, 150 meter de stappen (parallel blijven aan de kustlijn), draaien en dan 150 meter terug te stappen.
De grootste vangst van de dag, een bot (Platichthys flesus). De grote vissen zwemmen meestal op tijd weg als ze ons horen aankomen (en kunnen we ook niet gebruiken dus die gaan terug in zee). Wat er nog in het net zat: veel grijze garnalen, kleine platvissen (tong, schol, tarbot), veel kleine zeenaalden, krabben,...
Hooiwagenkrab (Macropodia rostrata) Dat zijn echt leuke beestjes, zo hebben we er twee gevangen (ze zijn niet super zeldzaam, maar je vangt ze maar heel weinig). Ik had er geen idee van dat ze zo vlak aan de kust zaten
We vingen ook enkele wadpieren (Arenicola marina) deze wou heel eng doen met zijn 'slagtanden'
De kleine platvisjes waar de staalname om draaide! Hier het verschil tussen tong (boven) en tarbot (onder). Bedoeling is om de otolieten (gehoorbeentjes) te gebruiken, daar kan je vanalles uit afleiden (is een beetje zoals de groeiringen van een boom): wanneer ze wat gegeten hebben, hoe lang ze larf gebleven zijn,... Bij de nog hele kleine platvisjes kan je tot op de dag de otolieten aflezen, bij de oudere platvissen eerder seizoenen/jaren (zoals een boom).
Staal uitsorteren op het strand Het uitgesorteerde staal werd dan nog verder verwerkt in het labo (tellen, wegen,...) (foto niet door mezelf gemaakt)
Nog een nieuwe soort, de breedpootkrab! (Portumnus latipes) oa te herkennen aan de vlek op de carapax (heeft 'ie niet altijd) en de smalle middel. Dit kleintje staat in aanvalshouding
Dwerginktvisje (Sepiola atlantica) met een grijze garnaal in z'n pootjes Het inktvisjes probeerde z'n kleur aan te passen (donkerder worden, zie die vlekjes) als schutkleur.
We nemen ook een waterstaal en een zandstaal (om de abiotische factoren te kennen) (foto niet door mezelf gemaakt)
Een baby kleine Pieterman! (Echiichthys vipera) Heel tricky, want die kleintjes zijn ook al giftig maar zodanig klein, dat je er misschien per ongeluk eentje grijpt als je een staal aan het sorteren bent (mijn collega kon nog net mijn hand wegslaan ik was weer eens te enthousiast )
En toch wel de vangst van de dag: tarbot! (Psetta maxima) Lijkt op griet, en hadden we nog nooit gevangen op de boot Mooi visje!
Kruien doen ze 5x per maand dus ik ga wat vaker meegaan, het was echt leuk. Als je met zo'n pak de golven instapt, is het net of je in de ruimte rondloopt (water drukt het pak samen maar jij voelt er niks van, heel gek gevoel).
Leuke foto's weer! Wel heerlijk hoor zo buiten bezig.. Ik wist niet dat een hooiwagenkrab bestond, geinig! Wel gevaarlijk nog, bijna vergiftigd door die pieterman.
Wat een ongelofelijk leuk topic en wat fijn dat je dit wil delen Ik blijf volgen en zou het heeeel leuk vinden om af en toe nog wat meer foto's te zien!
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-14 21:57
idinn: herkenbaar ik zou ook wel een Noordzee-aquarium willen, met heremietkreeftjes en zeenaalden en dwerginktvisjes
Miranda: cool ding he, stond de eerste keer ook zo te kijken. Een echte hooiwagen vind ik eng, maar de krabvorm is leuk
Tessa_ugo: thanks! Ga normaal 23 april weer mee op de boot en daartussen nog eens kruien, zal tegen dan nog eens updaten!
Weer een leuke update! Is dat trouwens niet een beetje zorgwekkend dat er best wel veel pietermannetjes ook zitten? Dat inktvisje is echt wel heel schattig!
Wat een prachtfoto's weer! , ik kreeg kippenvel van die krab die op een spin lijkt maar nice!
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-14 08:23
takkie: ik ben echt doodsbang voor spinnen maar dat krabbetje is super super cute. Je ziet het niet goed op deze foto maar ze hebben ook van die mini scharen waarmee ze dan naar je gaan dreigen, te schattig
simodi: thanks!
EmmaVZ: hoe bedoel je juist zorgwekkend? als in, omdat ze gevaarlijk zijn? Ik denk dat er idd best soms ongelukken met badgasten gebeuren die per ongeluk op een ingegraven pietermannetje stappen. Maar denk wel dat als de vissen kunnen, ze voor je zullen wegzwemmen.
Echt leuk trouwens om te horen dat zoveel mensen de mariene fauna zo tof vinden!
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-14 11:05
Omdat ik nog vier zichtbare foto's mag plaatsen, nog een paar plaatjes erbij van speciale diertjes maar ze pakken niet zo goed op foto helaas
Dit zou een soort spons moeten zijn! Soort? Geen idee, het lijkt een beetje op een boorspons, maar ook een beetje op een zakpijp (geen sponssoort). Maar speciaal is het wel.
Een mooie gele haarkwal.(Cyanea capillata) Als je die vanboven vastpakt word je niet geprikt
Whoah deze ga ik volgen, dit is nou écht iets wat mij zo interesseert! Wil altijd al eens meegaan met zo'n boot die vissen vangt Heb weer wat bijgeleerd nu
Moet opzich wel mogelijk zijn hoor xTitanic, ik ga ook als vrijwilliger mee! een vissersboot is natuurlijk wel commercieel.. maar als je viavia iemand kent is er vaak wel iets mogelijk. Leuk zo'n enthousiaste reactie
nenahdm
Geplaatst: 02-04-14 08:26
Haha, ik krijg echt de kriebels als ik naar de foto's kijk (positieve kriebels) Helaas in de vriendenkring niet direct iemand.. meer bv's denk ik zelfs
Wat dan wel weer cool is, in Amerika ben ik eens gaan vissen, daar hebben we wel weer connecties, zooo gaaf he Maar natuurlijk geen grote vangsten
Ik bedoel het aantal Je hebt er wel meteen vangst aan de haak, je hebt uitzicht op de dolfijntjes, heerlijk
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 08:37
Klinkt inderdaad wel zalig! Wij hebben wel bruinvisjes, maar die zijn niet zo spectaculair als de "echte" grote dolfijnen Ben verder wel niet zo meteen into vissen vangen, zet ze wel heel graag weer terug overboord
Haha, deden wij ook maar ook puur omdat er regels zijn natuurlijk op de visvangst.. die grote moet je terug in het water laten. Jammer want ik eet wel graag eens vis
Ha, wat leuk dat dit topic weer is komen bovendrijven ( sic!) - weer met een prachtige voorraad foto's - ik geniet!
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 09:22
Fijn! Vind het zelf ook tof om de ervaringen te delen, gedeeld enthousiasme zo
Boot gaat voor ons onderzoek maar 1x per maand (twee dagen achter elkaar) dus de updates zijn wel lang uit elkaar. Maar 'k weet ook niet of ik om 4u30 opstaan meer dan 2x per maand zou aankunnen