Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Een paar maanden Ierland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:02

Wat een gave plek heb jij gevonden daar! Super leerzaam en volgens mij zijn ze super met hun paarden.
En wat n gevoel moet dat geven, zo n paard te rijden.
Hoe lang blijf je?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:57

Wat fijn dat je bij zo'n goede stal terecht bent gekomen! Zo gaan ze lang niet allemaal met paarden om helaas.... En wat een super omgeving!! Kan me de spierpijn zo voorstellen hihihi
Over 3 weken vertrekken wij ook :D Eindelijk :P

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:06

Wat klinkt dat leuk daar zeg! Heb je al een idee wat je na die drie maanden gaat doen? Ik weet als geen ander hoe verslavend het is, dus kan me goed voorstellen dat je wilt blijven hoor :).

Laat je je eigen paard nog overkomen?

Gelukkig alles goed afgelopen met de storm :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 16:03

Thnx voor alle berichtjes!!

@ Kehdra; wat hierna gaat gebeuren heb ik eigenlijk geen idee van... Ben in principe tot eind april aangenomen, maar er is altijd de mogelijkheid langer te blijven. Voor nu zeg ik nog; ik ga terug (al ben ik wel heeeeeeeel erg aan het genieten hier), maar k heb eerlijk gezegd nog geen idee... Mocht ik over 3 maanden wel besluiten te blijven komt paard mij natuurlijk vergezellen hier tussen de Ierse heuvels! :D

Heb jouw verhaal trouwens ook gelezen... Wat tof zo in Egypte!!! :D

Wat een ochtend/dag vandaag zeg... Heb op Josey (de winnende poin-to-point race merrie) mogen rijden, wat echt een WAAAAAANZINNIG gevoel was, m'n grote maat Jack de hunter ging geweldig goed, en kleine merrie Minx ging eindelijk eens goed reageren op het been, en dit allen met een straaaaalende zon op mijn gezicht! :D

Zal vanmiddag even wat uitgebreider updaten, ik hoop dat ik nog wat tijd vind om een paar foto's te maken straks... Heb er gelukkig wel al wat op mn telefoon, maar goed, dat is niet de beste kwaliteit zoals jullie gezien hebben... Het is zo mooi hier vandaag :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:34

Super die updates Stef en echt mega jaloers hier. Ik heb zo het gevoel dat dit een blijvertje is :9 Ik denk dat het daar echt paradijs is voor Maan, ik zie hem al rennen over die groene Ierse heuvels :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 22:36

Haha ja Maans zal vooral de crosshindernissen eeeeerrrrggggg leuk vinden :P zijn er meer dan 50 verspreid over het hele terrein :oo

Afbeelding

Afbeelding
Achterop de tractor om de veulentjes te voeren :D

Afbeelding
De veulentjes, zijn van vorig voorjaar :) Links Skip (het enige partbred veulen), rechts Herbie en nog 1 die nog geen naam heeft :D

Afbeelding
Vanmorgen vroeg met m'n grote, enorm scheve vriend Jack, de hunter :D

Ik zal morgen (denk ik) even een update maken met wat zo ongeveer de routine is en ik heb een foto van alle paardjes die momenteel op stal staan :D Wel leuk om te delen dacht ik zo.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:38

Gaaf! , enne leuke laarzen XD

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:51

Prachtige foto's zo bij het krieken van de dag !!
Benieuwd naar de update ! :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:04

Ziet er heel tof uit stef!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:35

Thnx guys :D Rebecca, ja ben echt gek op die laarzen :P Zijn van een huisgenoot die ze niet meer draagt omdat er een inieminie gaatje in zit.. Maar merk er tot nu toe niks van :P

Zo, vandaag weer lekker gereden op Jack, Minx was een ander verhaal... Wat een b*tch kan dat zijn zeg, wow! Oftewel een heel aantal bokkesprongen later, ging het uiteindelijk toch wel goed... Gelukkig :D Gingen vanavond even naar de pub om daar sigaretten te halen, en daar stonden de races aan, en toen ineens besefte ik me dat ik op dit moment bezig ben met DIE racepaarden te trainen, en hoe ongelovelijk cooooooooooolllll dat eigenlijk is!!

Ga nu de paardenpost even maken! :D Helaas niet de beste foto's, maar maak steeds snel even tussendoor een foto met tel tijdens het werk, geen tijd om mijn camera erbij te pakken tot nu toe :P

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:40

Ik ben benieuwd haha :P Het lijkt me inderdaad heel onwerkelijk om het nu op tv te zien en te beseffen dat jij behind the scenes bent en er voor zorgt dát ze daar komen. Ook wel iets trots denk ik!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:06

Zo, de paardenpost *\o/* Zal beginnen met de top-yard...

Felix
Felix is een 5 jarige grote ruin, ongelovelijk lief en echt een knuffeltje in de stal. Met rijden is hij super werkwillig in de bak, al kan hij af en toe wel een beetje heet worden. Op de renbaan voelt het al heel snel alsof hij heel hard gaat, ook al valt dat best mee. Hij kan flink sterk worden en je merkt echt dat hij enorm geniet hiervan! Ik vind het echt een genot om hem te rijden, hij voelt zo ongelovelijk fit onder je!

Afbeelding

Wilson
Willie is niet mijn favoriet. Hij kan nogal grumpy zijn, al is hij stiekem toch wel een knuffel. Hij is daarnaast ongelovelijk dom, echt dom. Zo heeft hij een deuk in zijn hoofd, die komt doordat hij als 4 jarige tegen een boom is aangerend in de wei. Ja, dom dus. Op de renbaan begint hij nu eindelijk een beetje fit te worden na heel wat ziekte en tegenslag, maar heb hem zelf nooit gereden dus geen idee hoe hij voelt. Hij is trouwens nu 5 jaar.

Afbeelding

Fella
Fella is echt 1 van mijn favorieten. Hij is nog niet zo lang op stal, is nog maar 4 jaartjes jong, en kent niks van bakwerk. Dit zag je ook gelijk aan zijn rijden en lopen, vreselijk stijf, geen balans, scheef, etc. Helaas heb ik nog niet op zijn rug mogen klimmen, omdat hij momenteel 6 weken boxrust heeft... In stal doet hij net of hij heel sago is, maar zodra je even bij hem staat gaan de oortjes naar voren en is het de grootste knuffel die er maar is!

Afbeelding

Penny & Tyler
Penny en Ty staan alletwee op boxrust, omdat ze tijdens hun eerste race geblesseert zijn geraakt. Penny's pees is geloof ik zo goed als doorgescheurd, wat je ook voelt als ze haar voet optild (heel raar), maar ze heeft er eigenlijk geen pijn meer aan. Tyler heeft een lichtere peesblessure. Beide gaan als het goed is snel naar de wei, Ty krijgt een jaar de tijd om te herstellen, hersteld hij niet is het helaas over en moet hij naar de slacht... Penny mag haar leven doorbrengen als fokmerrie oid, zolang ze natuurlijk geen pijn heeft. Beide zijn echt enorme knuffeltjes, gek op aandacht en eigenlijk behalve de dagelijkse bok-ronde door de stal (waar de stallen echt meer dan groot genoeg voor zijn), zijn ze echt heel relaxed!

Afbeelding

Josey
Jose is de 5 jarige merrie die laatst de race heeft gewonnen. In stal is het een aparteling, heel lieve maar ook hele stille merrie. Ze wilt wel graag aandacht, maar durft er niet om te vragen zeg maar. Met rijden is ze ZO ontzettend fit en soepel, zowel op de renbaan als in de bak echt een machine die 10000% gefoccust is op wat zij moet klaarspelen, wat een bijzonder gevoel!!

Afbeelding

Jack & Dafferooney
Jack is de hunter van de baas, ong. 1,80 hoog en echt een vrolijk mannetje die er vreselijk van houd om je te plagen, zo ook met rijden. Hij is zo scheef als het maar kan, en aan de ene kant wilt hij heel graag voor je werken, aan de andere kant is hij liever lui dan moe. Daff is een 12 jarig ex-racepaard die het zo ongelovelijk goed heeft gedaan en zo'n plek in het hart van de baas heeft veroverd dat hij zijn pensioen hier mag blijven. Hij is laatst ontsnapt uit de wei, en dat is eigenlijk de enige reden dat hij weer op stal staat. Hij fungeert nu als teddy-beer en knuffel pony van Jack, waar Jack echt bizar blij mee is.

Afbeelding

Carla
Carla is nu geloof ik ook 5, en is een overgevoelige merrie. Heel zacht, heel lief, en je ziet aan haar dat ze zo graag wilt! Onder het zadel is dit wel even anders, dat is ook de reden dat niemand van ons op haar rug klimt maar alleen Jockey John. John is ook echt enorm zacht, en dat werkt voor Carla. Zo was hij laatst bijna weer aan het zandhappen na een bokpartij, en op de terugweg naar stal aait hij haar over de hals, en zegt met een vreselijk relaxte en lieve stem; oh you little cunt, I do like you very much. Of iets in die trant... Echt hoe die man zo rustig kan blijven soms, ongelovelijk.

Afbeelding

Dan nu de andere stal :D

Bart
Bart is een klein etterbakkie, een 4 jarige ruin en daarmee dus één van de breakers. Hij is echt een monstertje, en een vreselijk klein kind. Hapt in alles waar hij maar in kan happen, wilt alles zien en meemaken, en is echt vreselijk lachwekkend! Heb hem nog niet gereden, maar gaat als het goed is volgende week verandering in komen...

Afbeelding

Minx
Minx is ook 4 nu, en echt een wijf. In de stal een knuffeltje, beetje traag, maar ongelovelijk lief. Onder het zadel is ze echt een monster, niet willen lopen op het begin, heel erg plakken aan je been, en ze heeft er niet echt plezier in zeg maar... Gelukkig begint hier steeds meer verandering in te komen door consequente aanpak en uitermate overdreven belonen als ze zelf op haar eigen beentjes loopt!

Afbeelding

Princess
In eerste instantie vond ik Princess maar niks, niet mijn type paard dacht ik, maar jeetje wat een leuke merrie! Heel fijn en soepel, super goede manieren op stal, en op de renbaan echt super graag willen lopen.

Afbeelding

Bonny
Tja, Bonny... Nog een knuffeltje, en vreselijk grappig. Ze wilt namelijk ALLES zien, loop je een stap naar rechts, gaat haar hoofd naar rechts, meet je haar temperatuur op, vouwt ze zich in allerlei rare bochten om te zien waar je mee bezig bent, en alhoewel ik hier echt vreselijk om moet lachen, kan het ook wel een beeeeetje vervelend zijn :P. In de bak vind Bon maar niks, schijnt, heb haar zelf nog niet gereden (ga er morgen op geloof ik), op de renbaan vind ze zo leuk dat het meer bokkensprongen zijn dan dat ze daadwerkelijk aan het galloperen is, gelukkig geen hele nare bokkensprongen, zolang je het hoofd maar in de lucht houd... Ben benieuwd morgen!!!

Afbeelding

Simba
Sim is mijn grote knuffelvriend, hij was "de hengst", die vorige week is gecastreerd. Hij is zo ongelovelijk leuk! We hebben hem nog niet aan het werk gehad hier, hij heeft eerst namelijk een maandje de tijd gehad om te wennen nadat de baas hem in een opwelling heeft gekocht, maar als het goed is gaat hij vanaf volgende week een beetje aan de gang... Hij en Fella zijn de twee paarden waarvan ik zeg; JA daar heb ik een klik mee! :D

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:18

Wow, wat een plezier en liefde spreekt er uit jouw post. Leuk om n beschrijving en beeld te krijgen.
Blijf t volgen. Hoop ook zo op fotos van de paarden in aktie haha

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:11

Ohh wat heb je toch een gave plek gevonden!! En Fella is idd een schatje :D Ben heel benieuwd of jij na die 3 maanden nog gewoon naar huis komt :P

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:20

Echt heel leuk om allemaal te lezen! Je beschrijft het ook allemaal leuk!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:16

Super leuk Stef, om al je updates te lezen! Helemaal top dat je het zo naar je zin hebt!
Krijg je ook een beetje updates over Maan?

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:11

Wat leuk, nu hebben we ook beeld bij de paarden :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:02

Thnx guys! :D

@ Madelief ja echt heel veel gelukkig!! Amber is echt super begaan met hem, en helemaal blij dat ze deze drie maanden hem mag doen :D

Zo. Nou. Update-tijd :P afgelopen dagen echt super druk gehad, van de week heb ik Bart mogen rijden, wat een dotje! Samen met Felix eigenlijk de enige die op dit moment echt een fijne aanleuning hebben, mooi contact gelijk op twee teugels e.d. heel fijn om te rijden!!

Vandaag was voor mij echt een top-dag qua rijden, ben met zo'n fijn gevoel van de paarden afgekomen! Eerst in de ochtend Felix gereden, er kwam een man kijken de geïnteresseerd is in Josey, maar hij begon mij allemaal vragen te stellen over Felix en gelukkig was hij ook heel fijn en sterk op de renbaan, dus ook Felix heeft zich van zijn beste kant laten zien!

Daarna was het de beurt aan Minx, Minxie heeft een nogal vervelende periode, waarin ze telkens als de andere paarden stoppen of gaan stappen, zij gaat stilstaan en bokken als je dan weer voorwaarts wilt. Gister heb ik haar ook gereden, maar merkte ik aan mezelf dat ik veel te veel positief op wilde lossen en best strenger voor haar mocht zijn op die momenten. Ze loopt sowieso al heel erg op de rem, en dat ben ik er nu stukje bij beetje uit aan het werken en eigenlijk gaat dat steeds beter...

Maar goed, vandaag dus, ik op Minx, eerst continu voorwaarts voorwaarts voorwaarts, gewoon op een lichte contact teugel, niet nadenken over aanleuning, eerst die rem er af. En elke keer als ze voorwaarts is, vreselijk belonen en lief praten... Op zich ging dat heel goed, alleen voelde je haar nog wel een beetje terughouden en zich bol maken (heb ook het vermoeden dat ze hengstig is, dus werkt lekker mee). Toen begon Bonny ineens te stoppen en steigeren uit het niets (is nogal een dametje ook), en Minx denkt LEUK gaan we ook even doen. Mijn doel die dag was dus om strenger voor haar te zijn, en dat is me gelukt... Binnen een minuut gingen we eindelijk zonder rem in een flink voorwaartse galop door de baan (uiteraard na de nodige bokkensprongen en merrie-gillen)... Dus ik daarna terug naar draf, en na een paar rondjes lekker voorwaartse draf en HEEEEEL veel prijzende woorden overgang naar stap, en daar stopte ze weer... Dus ik op haar kop gegeven, maar in plaats van bokken, sprong ze opzij... En ik zat op mijn kont in het zand :')

Gelukkig maar zacht gevallen, dus gelijk weer opgestapt, naar voren gereden, en daarna ging het super goed! Ook op de renbaan voelde ze eindelijk eens echt sterk en goed van achter springend aan, dus dat was heel fijn!

Moet zeggen dat ik het echt nodig had om weer eens te vallen, al ruim 4 jaar niet meer gevallen en was bijna een beetje "bang" geworden om te vallen... Voel me nu weer gelijk een stuk dapperder!! En ben stiekem super trots op mezelf dat ik eindelijk eens goed assertief aan het rijden was ipv afwachtend en te lief!

Daarna nog Jack gereden, die vandaag eindelijk voor het eerst een beetje begon te ontspannen en daarmee ook gelijk een stuk rechter werd in zijn lijf en fijn vanaf achter begon te lopen. Braaf paard!

Al met al een heeeeeeeeeeel goede dag dus! *\o/* *\o/* *\o/*

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:23

superleuk!
Ik lees hier genietend al je updates

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:19

Wat een leuke updates en mooie foto's van de paarden weer ! Lijkt mij echt een hele gave plek waar je terecht gekomen bent !
Gelukkig een val op je kont in het zand en geen pijntjes aan overgehouden ! :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 21:36

Zo daar gaan we dan... Update :)

Minx gaat momenteel echt met sprongen vooruit, super fijn dus! En ook Jack word telkens een beetje rechter en fijner, met kleine stapjes welliswaar, maar toch :) Daarnaast een heel aantal keer op Bart gereden, en hij is ZOOOOOO grappig! Super fijn dier om te rijden, heel speels en jong nog, maar super werkwillig.

Voor de rest is Felix helaas kreupel vanuit z'n schouder, waarschijnlijk overbelast op de renbaan.. Wilson is net hersteld, dus vandaag heeft Maike (leidinggevende) daar weer voor t eerst opgezeten.

Ook nog erachter gekomen dat eind maart de eerste gasten komen, en dus moeten er binnenkort hunters gereden gaan worden, plus nog de 5 drie-jarigen die binnenkomen vanaf het land ergens deze maand... Druk dus!! Zijn dan ook hard op zoek naar een extra persoon voor erbij nog... Mocht iemand op zoek / geïnteresseerd zijn, stuur even PB! :)

Aankomende zaterdag heeft onze leidinggevende een dag vrij, en dan hebben ik en het andere meisje (ook nog jong, 20, en twee weken langer hier dan ik) de leiding... HEEL spannend, wil het natuurlijk wel allemaal goed doen enzo!

Had nog beloofd een post te maken met de dagelijkse routine hier zo ongeveer, die ga ik zo even maken, zal iig wel alvast een beetje uitleggen wat we qua rijden doen :)

9u zitten we op de eerste "groep" paarden, we gaan altijd door het bos (ong. 10 min stappen) en dan naar de bak. In de bak is het eerst ong. 20 minuten dressuurwerk, daarna gaan we naar de renbaan. Met de jonge paarden doen we 6,5 rondje handgalop, met de oudere paarden 6,5 + 6,5 rondje (wisselen van kant) in een flinke middengalop. Daarna door het bos weer uitstappen.

De oudere paarden gaan daarnaast nog 1x in de week naar Buckers (zaterdag), wat een groot weiland is, waar ze even harder getraint worden (ben daar zelf nog niet klaar voor, moet even iets meer balans krijgen in de race-zadels), en als het lukt nog 1x in de week "schooling" waarbij ze over steeplechase sprongen worden gereden door jockeys.

Met de 4-jarige paarden gaan we binnenkort beginnen met springen, dat word dan 2 keer in de week en dan gaan we denk ik niet op de renbaan.

Eigenlijk horen we de dressuur sowieso af te wisselen (ene dag dressuur + renbaan, andere dag lang rondje bos + renbaan) maar momenteel dus alleen dressuur doordat er teveel bomen liggen op het bospad sinds de storm...

Beetje onduidelijk allemaal, maar dit is het rijden tot nu toe :) Met de hunters gaan we sowieso alle crosshindernissen springen, en de drie-jarigen word alleen maar basiswerk mee gedaan en daarna gaan ze weer het land op. Ik geloof dat de vier-jarigen ook deze zomer nog een paar maanden het land op gaan, om weer even het hoofd leeg te maken... Daarna worden ze weer opgepakt en helemaal klaargestoomd voor de races, waarna ze als het goed is worden verkocht (tenzij het een qua bloedlijnen enorm interessante merrie is, dan houd Mark haar aan om mee te fokken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:49

Oh stoer Stef! , leuke paarden ook :j

Ik ben te zwaar en heb geen geld om weg te gaan :P

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:55

Zo. De dagelijkse routine hier...

Om 7u gaat de leidinggevende, Maike, de deur uit. Zij gaat dan alvast naar stal op te voeren en begint met Penny's box, want die is nogal gestoord als je haar box uitmest zonder dat er voer in haar bak zit...

Om kwart over 7 lopen wij richting stal (Aisling en ik, is ong. 5 min lopen) en dan beginnen we ook met mesten. Ik begin op de topyard, waar Maike ook bezig is, en Aisling doet de stallen van de breakers. (ik doe er meestal 6, Aisling 5, Maike 3 en die laad alle mest op de tractor). Na het mesten begin ik met temperatuur opnemen van alle paarden en de waterbakken (grote emmers zodat we kunnen bijhouden hoeveel ze drinken) schoonmaken + vullen, terwijl de rest stro in de stal doet en begint op te ruimen.

Om ong. half 9 á 9 uur zijn we hiermee klaar, en gaan we de eerste paarden opzadelen, en rijden. Als we terug komen gelijk de tweede en daarna de derde groep paarden. Daarna gaat Maike of ik longeren wat er nog gelongeerd moet worden en gaan we opruimen op stal (alles vegen, binnenplaats harken e.d.) Ook krijgen de paarden hooi en degene die gereden zijn krijgen nog een extra schep muesli tussen de middag.

Als alle paarden gereden zijn, gaan degene die al droog zijn gelijk het land op, gemiddeld gaan ze tussen de anderhalf en vier uur per paard naar buiten, verschilt een beetje met hoe de dag loopt. Daarvoor moeten we de dekens wisselen (ze hebben aparte stal en outdoor dekens).

Meestal gaan we voor de lunch ook nog naar de weilanden om de hunters hooi te geven en alle merries, jaarlingen, tweejarigen en driejarigen krijgen per paard 2 scheppen haver en 1 schep haver-balans muesli spul.

Daarna dus lunchen, meestal tussen 1 en 2 (dus altijd heel veel snoep mee naar stal om de tijd door te komen :P ), we hebben een uur lunchpauze...

Na de pauze paarden naar binnen of wisselen als nodig (ligt ook een beetje aan hoe laat we pauze hadden), alle benen worden afgespoten, alle hoeven uitgekrabt en ingevet, alle paarden krijgen een flinke poetsbeurt en de dekens worden weer verwisseld naar staldekens... Daarnaast zijn er altijd nog wel "klusjes" te doen in en om stal, moeten de waterbakken bijgevult worden en checken we alle benen op zwellingen, wondjes, e.d. die dan ofwel een stalbandage krijgen, een cremetje, of iets anders... Net wat nodig is :)

Het voer word dan nog klaar gemaakt en dat krijgen de paarden, voerkamer word aangeveegt, en dan alle lichten uit en klaar :D Werkdagen zijn over het algemeen lang, gezien we nog niet helemaal de routine er in hebben en er de laatste tijd veel dingetjes tussendoor kwamen zoals kapotte hekken en ontsnapte paarden.. (zijn nu meestal tussen half 6 en half 7 klaar, als het echt een normale dag is om 5 uur) Maar eigenlijk heb ik daar niet heel veel last van, helemaal omdat je eigenlijk continu met de paarden bezig bent en maar relatief weinig met andere nare klusjes.. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:05

Zo zeg, daar ben je wel best een tijdje zoet eer je helemaal rond bent met rijden en de bijhorende werkzaamheden ! :D
Heel veelzijdig hoe de paarden daar getraind worden lijkt me...helemaal toppie !
Veel succes morgen met de leiding over de stoeterij, komt vast helemaal goed ! :j

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:40

Oh wat super allemaal! Onwijs stoer! Heerlijk om je updates te lezen, bedankt voor het spannende leesvoer ;)