Bokt goes on Safari 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Bokt goes on Safari 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:45

Ik zeg definitief af voor de reis. Mijn ouders gaan namelijk naar Amerika, en als ik mee wil moet ik daar ook voor betalen. En ik wil ook nog zo graag naar Amerika!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:49

En ik meld mij aan :) Ik ben Marjolein, 27 jaar en absoluut geen topfotograaf. Ik heb nu 2 weken mijn slr :')

Richard zag dat ik in 2013 naar Afrika wil en stuurde mij meteen een linkje naar dit topic!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:25

Nog wat suggesties voor reisorganisaties;

Als je zelf de vluchten regelt, dan is dit wel wat; http://www.safaridrive.com, dit is wel het wat avontuurlijkere, zelf rijden, maar wel volgens een uitgestippelde route en met alle bijbehoren. Ze hebben overigens ook wel tochten met gidsen.

Dan kan ik nog http://www.nomadafricantravel.co.uk/ aanraden. Deze organisatie heeft een engelse URL, maar ze zitten in Zambia, vlak bij Livingstone (Vic Falls) aan de Zambezi rivier. Ze zitten al decennia in zuidelijk afrika en kennen de landen op hun duimpje. Zij organiseren groepsreizen en gidsen die ook, maar ze kunnen je ook op weg helpen met het opzetten van een eigen reis en die plannen van a tot z. Hele leuke mensen! Overigens niet alleen voor Zambia, ook voor Namibië, Botswana, Malawi, Mozambique, Kenia (?), Tanzania, etc.

Voor Botswana is dit een organisatie waar je in ieder geval de auto en accomodatie kunt regelen, maar dan moet je wel zelf de boel uitstippelen. Is daardoor wel wat goedkoper dan via een full service reisorganisatie; http://www.botswanaselfdrive4x4.com Wij hebben onze reis voor dit jaar via hun geregeld. Erg fijn, ze zitten in Maun (bij de Okavango Delta) en kennen iedereen, waardoor het makkelijk organiseren is. Vanuit Nederland kunnen organisaties niet of nauwelijks campsites of parkreserveringen boeken voor Botswana en zij dus wel. Communicatie is wat lasterig, ze lijken op een andere golflengte te zitten, dus er gaat wat tijd overheen voor alles helder is :D

Ik heb ook nog twee afraders op basis van persoonlijke ervaringen;
Wij hebben via http://www.tongasabi.com informatie opgevraagd voor de reis die wij dit jaar individueel gaan maken, maar die zou ik niet aanraden. Communicatie is dramatisch en de offerte die dinsdag binnen zou komen is er nog steeds niet.

Ook contact gehad met http://www.outinafrica.com maar die zijn een beetje "da`s eng en gevaarlijk, maar als je wilt dan kunnen we wel wat op papier zetten" en dan komt er een redelijk prijzige offerte.

Wij hebben al geboekt trouwens, dit wordt onze auto in de vakantie
Afbeelding

En dit wordt onze route. Tenminste, als het kan qua "wegen" :D
Gaat het toch kriebelen hier hoor, maar het duurt nog zo lang |(

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:34

mellienie schreef:
Bagheera_206 schreef:
Goed bezig Melanie! :D Dank je! :)

Haha, graag gedaan hoor! Ik heb er nu al heel erg zin in! :D
Ik had trouwens nog een vraagje. Als we gaan, gaan we ongeveer in de maand juli. Maar is het dan geen winter in Afrika (beneden de evenaar)?

Ja, dan is het winter daar :j. Maar dat heeft z`n voor en nadelen natuurlijk. Je spot wild iets makkelijker omdat er minder begroeiing is, de temperaturen zijn niet zo ontzettend hoog en voor onze maatstaven wat beter te handelen (afhankelijk van waar je bent natuurlijk) maar het nadeel is dat het wat droog en dor is op veel plaatsen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 18:08

Marjoow schreef:
Ik zeg definitief af voor de reis. Mijn ouders gaan namelijk naar Amerika, en als ik mee wil moet ik daar ook voor betalen. En ik wil ook nog zo graag naar Amerika!

Jammer. :( Maar ik snap het hoor. :(:)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 18:08

Mootje schreef:
En ik meld mij aan :) Ik ben Marjolein, 27 jaar en absoluut geen topfotograaf. Ik heb nu 2 weken mijn slr :')

Richard zag dat ik in 2013 naar Afrika wil en stuurde mij meteen een linkje naar dit topic!

Leuk! :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 18:31

Geïnteresseerden:
  • borrie01/Sharon
  • SSDesign/Susan
  • pinkie87/Inge
  • Marlinda/Marlinda
  • Babeth/Babeth
  • Killyenn/Bibi
  • kgambler/Merel
  • Eydis/Nadia
  • Mabotje/Mary
  • Mootje/Marjolein
  • mellienie/Melanie
  • Bagheera_206/Richard

Wanneer:
Waarschijnlijk ergens in de periode van week 26 t/m week 31 in 2013

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:48

Bagheera_206 schreef:
Marjoow schreef:

Jammer. :( Maar ik snap het hoor. :(:)

Gelukkig maar :P haha!
Als ik het geld zou hebben zou ik graag meegaan, maar aangezien ik wss in augustus mijn baan kwijt ben, en dan moet duimen of ik ergens een nieuw baantje vind (of drie maanden wacht en weer terugga naar AH). Maarja, dat helpt niet echt mee.

En Amerika staat hoger dan Afrika :P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:48

Handig overzicht :)

Het is inderdaad winter in Zuid Afrika als het hier zomer is. Dus wel iets om rekening mee te houden :) Gister kwam een vriendin van mij nog aan met haar Zuid-Afrika verhalen (is ze afgelopen kerst geweest). Zij vond het super. Zo vertelde ze over een groepje leeuwen die 's nachts rond haar tent rond hadden gewandeld etc. Het lijkt mij echt zo gaaf om daar eens naar toe te gaan, maar dat is inderdaad qua weer niet echt ideaal.

Zelf rondrijden kan inderdaad veel geld besparen, maar dan moeten er wel voldoende mensen zijn met rijbewijs die elkaar regelmatig af kunnen wisselen (ook ivm fotograferen). Ik haal hopelijk deze zomer mijn rijbewijs, maar als ik die chaos in Oeganda zag, weet ik niet of ik dan daar wel echt durf te rijden. Maar dat ligt er ook wel een beetje aan waar we naar toe gaan natuurlijk :) En de luxe van de accommodaties bepaalt natuurlijk ook grotendeels de kosten. En als we met KLM (bijv.) willen vliegen zal dat natuurlijk ook weer wat duurder zijn.

Marjolein, erg jammer dat je niet mee gaat, maar is wel heel begrijpelijk :)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:35

Als ik trouwens een tip mag geven wat betreft prijzen, Kenia is qua verblijf (en tippen!) echt duurder dan Zuid-Afrika. Ben in beide geweest en dat was allebei heel gaaf. Maar ook totaal verschillend! Zal wel eens een topic maken met foto's van Kenia.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:36

Dank je wel voor je tip. :)

-- edit:
Damn you bokt-vieze-woorden-correct. _O-

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:39

:D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:19

Als jullie willen kan ik ook nog wel foto's laten zien van de Masai Mara, Tsavo East/West en Amboselli uit 2003/ 2006 van Kenia?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:25

Die foto's heb ik inderdaad ook allemaal :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:52

Dit is trouwens de safari-lens die ik graag mee zou willen nemen volgend jaar. :~

Volgend jaar maar eens kijken of ik hem ergens 2e hands kan vinden als occasion of op marktplaats.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:57

:') Die is zeker niet gratis... Zeker met IS erop!
Die extenders zijn trouwens ook niet goedkoop :oo

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:00

Er hangt helaas een prijskaartje aan, maar stuk goedkoper 2e hands te krijgen. Hier zit idd IS op. Volgens mensen die die lens hebben ongeveer functioneel voor 2 stops.

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx

Ach ik heb nog ruim 1 jaar om te sparen voor safari en lens. :+

Altijd hilarisch die filmpjes van die gasten van DigitalRev. _O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:02

Twee stops is niet heel veel, of is dat standaard voor IS?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:04

2 Stops is beter dan niets. :) Het model is al jaaaaaaaaren oud, maar nog steeds geen opvolger van uitgebracht. Tegenwoordig maakt Canon lenzen met 3 a 4 stops IS. Dus mocht er oooooit een opvolger uitkomen zal die wel 4 stops krijgen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:07

Alle modellen L lens zijn redelijk oud, van wat ik kan zien in dat lijstje!
Als ik bijvoorbeeld een 70-200 met 2x extender koop, is IS dan noodzakelijk? Superbewegende beelden ga ik er denk ik niet mee schieten eerlijk gezegd!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:11

Mooie lens :D :D :D En inderdaad ik vind de IS ook ongeveer vergelijkbaar met 2 stops. Ik ben er nog steeds erg blij mee, maar met dat weer als vandaag heb je er niks aan. Dan is het echt te donker.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:12

Hoe meer mm's hoe belangrijker IS wordt als je niet vanaf statief schiet. Als je x2 extender hebt op je 70-200mm moet je al een f/2.8 hebben, want anders doet je AF het niet meer op je body. JOuw diafragma kan namelijk dan ook 2 stops minder ver open.

Als je dan op bijv. 800mm fotografeert moet je normaal sluitertijden hebben van 1/800s wil je nog scherpe foto's hebben uit de hand. Met de 4 stops IS in de 70-200mm kun je dus nog scherpe foto's uit de hand schieten op 1/800s :2 :2 :2 :2 = 1/50s. Als je dus met die 100-400mm schiet op 400mm moet je minimaal met 1/400s :2 :2 = 1/100s fotograferen.

Volg jij mij nog? :=

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:13

Ik ben nog een beetje beginner op het gebied van fotografie. :o Ik heb wel een boek over fotografie die ik nu aan het lezen ben en daar staat ook iets over stops, maar ik snap er helemaal niks van..
Kan iemand het me misschien uitleggen? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:16

SSDesign schreef:
Mooie lens :D :D :D En inderdaad ik vind de IS ook ongeveer vergelijkbaar met 2 stops. Ik ben er nog steeds erg blij mee, maar met dat weer als vandaag heb je er niks aan. Dan is het echt te donker.

Nee stom weer. :( Lang leve IS bij binnenfotografie! }:) Zonder IS had ik onderstaande shots nooit kunnen maken. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:17

Ik fotografeer bijna nooit binnen helaas ;)