Australië 2010!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SpikkelFire

Re: Australië 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:45

Tnx voor de tips! Die met die briefjes voor een autoplaatsje had ik ook al gehoord op het reisbureau ja. :j

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:25

Hier nog een update; ik heb mn reis uitgesteld naar oktober 2011, wilde eerst in april weggaan, maar vanaf oktober is toch lekkerder weer en kan ik meer sparen en dus ook meer doen wat naar mijn zin is. :) En dan kan ik mn reis uitbreiden met een bezoek aan Great Barrier Reef, dus blijf ik een maandje langer denk ik.

Zit nu ook te twijfelen om te beginnen in Darwin ipv Perth.. Perth lijkt me toch minder leuk. Iemand ervaring?

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:46

Iemand ook ervaring met het kopen van een auto daar? Vertrek binnenkort ook richting Oz en twijfel nog tussen openbaar vervoer of toch zelf een auto kopen. Ik ga voor een half jaar heen, kan het dan uit?

Tevens is alle verdere informatie natuurlijk welkom!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:55

@SpikkelFire: Hier ervaring met beide steden :o Heb 6 mnd net boven Perth gewoond en ben er best regelmatig geweest. Ik vond Perth een 'gewone grote stad' (en eerlijk is eerlijk, ik houd niet zo van grote steden, dus mijn beeld kan wat gekleurd zijn). In de omgeving van Perth zijn wel leuke dingen/plaatsen zoals bijvoorbeeld Fremantle, en je hebt heerlijke stranden bij Perth waar het zeker in de zomer super gezellig is!

Tsja... en dan Darwin <3 , mijn all-time favorite place in Australie, hahaha!!! Ik zou je Darwin altijd aanraden boven Perth, ware het niet dat je in oktober vertrekt, dan breekt in het noorden 'The Wet' aan: veel regen, temperaturen rond de 40 graden, luchtvochtigheid van 90 % en in de nabijgelegen nationale parken zullen veel dingen door het water onbereikbaar zijn..... Je moet ervan houden ;) Ik ben even kwijt hoe lang je Down Under blijft, maar als je rond april richting Darwin kunt gaan, is het daar schitterend. De regens zijn voorbij en 'The Dry' is nog niet zo lang bezig dat alles alweer verdord is, wat later in het jaar wel zo is. Tijdens 'The Dry' is het in Darwin hoogseizoen en is er genoeg te doen, wel veelal op het gebied van natuur/outdoor dingen, het is geen echte wereldstad zoals Sydney ofzo.

@pemanima: Ik heb de eerste keer voor een jaar DownUnder gezeten en toen heb ik ongeveer op de helft een auto gekocht, ik heb hem dus ook 6 mnd gehad ongeveer. Ik heb de mijne voor $1400 gekocht en voor $1200 weer verkocht, dus dat viel alles mee. Verder moet je rekening houden met registratie (heb je ook een adres voor nodig, kan adres van een hostel zijn) en verzekering. Ik durf zo niet te zeggen wat dat precies kost, maar het viel mij toen niet tegen. Benzine is naar onze begrippen goedkoop, zelfde bedrag per liter, maar dan in dollars. Ik heb wel altijd met minimaal 3 pers in de auto gereisd en veel gekampeerd, dan is het reizen goed betaalbaar.

Voor beiden geldt: als jullie nog meer vragen hebben, pb gerust!!

Edit: en nog een tip: www.gumtree.com.au -> een site waar je o.a. accomodatie, reisgenoten, lift etc kunt vinden.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:10

Bedankt voor je (lichtgekleurde) mening. :))

Mij werd idd verteld dat april een mooie tijd is voor het noorden, maar Tasmanië is dan bar en koud. En ik ga toch liever in oktober weg, dan is het jammer van de regen. :\ ik ga ook naar Alice Springs in oktober dus dat zal dan ook wel regenachtig zijn? Daarna ga ik helemaal naar het zuiden, naar Adelaide..

Ik blijf in totaal trouwens 2/3 maanden, dus jammer genoeg niet lang genoeg om overal lekker weer te hebben..

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:31

Graag gedaan!
Van Alice Springs weet ik eigenlijk niet hoe regenachtig dat dan is, dat is zover naar het zuiden dat er minder sprake is van Wet/Dry season, geloof ik. Daar valt over het hele jaar genomen veel minder regen, alleen wordt het er 's winters vrij koud (kan snachts vriezen), maar als jij gaat is het toch zomer :D .

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:33

Owwh dat klinkt dan goed, en dan duim ik maar dat ik niet verzuip in Darwin. :D

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:44

Of opgegeten wordt door een croc :P

Aanraders "in en om Darwin" (wederom gekleurd, na 5 jaar ervaring, haha, maar wil ze je niet onthouden):
- Uiteraard Kakadu NP en Litchfield NP :j Van de eerste heb je alleen wel grote kans dat het (deels) onbereikbaar is in The Wet, maar dat kun je ter plaatse bekijken.
- Territory Wildlife Park; das een soort dierentuinachtig park met veel locale dieren, ongeveer 60 km van Darwin.
- Crocodylus Park; kwekerij van zoutwaterkrokodillen (voor het vlees en de huid, dit zijn dus productiedieren) met daarbij een heel klein dierentuintje.
- Iets waar ik echt van hou: Barra-fishing!!!!! Vanuit Darwin kun je (halve)dagtrips boeken om te gaan vissen.
- Het museum in Darwin, ben ff kwijt hoe het precies heet, maar is op loopafstand van het centrum.
- Verder heb je tegenwoordig iets met krokodillen in de stad, Crocosaurus Cove. Daar ben ik zelf nooit ingeweest, vond het te duur en ik had er al zat in het wild gezien tijdens het vissen, dus weet niet of het de moeite waard is. En er schijnt een soort 'wave-pool' ergens te zijn (ook nooit zelf geweest) waar je kunt zwemmen omdat je verder alleen in zwembaden kunt zwemmen ivm de crocs...

Veel plezier alvast (ben wel jaloers hoor!!!!)

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:50

Klinkt leuk! :D Schijt alleen in mn broek van de crocs en de haaien, dus als je iemand hoort gillen vanuit Aussie dan ben ik het. :o :+

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:56

Wil me best aanbieden om je te komen redden hoor, gelijk een goede reden om 'even langs te gaan daar' :))

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:02

Haha ja das wel een goeie. :P

Ik kijk nu ook iedere avond de serie Bondi Rescue (ja moet toch ff kijken met wat voor goddelijke mannen ik te maken krijg daar :o ) en dan laten ze wel eens dat Shark Alarm afgaan, en sommige surfers gaan gewoon door. :oo
Nou ik zou de eerste zijn die weer op het strand stond! :')

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:35

Inderdaad!!! Las vandeweek iets over een surfer die bij Perth ergens gegrepen was door een haai.... brrrr....

Hoewel sommige mensen echt zo dom zijn dat ze het bijna verdienen om opgegeten te worden door iets hoor. Vriend van mij stuurde deze foto door, genomen bij Shady Camp een leuke spot om te gaan vissen op ongeveer een anderhalf/twee uur rijden van Darwin:

Afbeelding

(wij stonden altijd in het snelstromende water iets verder waar crocs niet zo van houden :+ )

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:00

Ooh Darwin is echt super leuk! Heel gezellig overal barretjes en kroegjes en een hele leuke sunset markt op ik dacht vrijdag avond. Geweldige zonsondergang!
Heb helaas de westkust niet gedaan, dus over Perth weet ik niet zoveel.
Alice springs vond ik een beetje appart, erg veel abbo's. Beetje raar sfeertje. Toen ik er was regende het toevallig in de outback en in Alice wat haast nooit voor komt, waardoor het nogal al groenig was. En ik heb de Todd river zien stromen, haha.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:01

Ieewh die foto.. ze komen wel heel dichtbij. :=

Tnx voor je reactie! Denk toch dat het Darwin wordt. :D

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:27

Ja he en die mensen blijven ook gewoon staan... 8)7

@RomyFellow: Jij bedoelt de Mindil Beach Markets waarschijnlijk. Dat is idd heel leuk (was ik ff vergeten te noemen), maar die zijn volgens mij alleen in The Dry (mei-sept)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:53

Ik schop dit topic even om hoog, zag dat er sommige al bijna die kant op gaan... Lekker!
Ik ben van plan om ook naar Australie te gaan, wanneer weet ik nog niet, moet nog flink sparen, maar door dit topic (en hopelijk 2011) kan ik alvast lekker warm worden en bekijken hoe en wat te doen.
Wil iig naar Sydney en in de buurt van Perth woont mijn moeders oom, dus mocht hij dan nog leven wil ik zeker ook die kant op gaan...

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:58

Leuk Samy! Wanneer in 2011? Ik ga in oktober. :)

Vraag aan mensen die al zijn geweest; hoe deden jullie dat met kleding wassen? Kan dat in hostels of moet je dan naar zo'n wasserette?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:20

In de meeste hostels en campings kun je (tegen betaling) je kleding wassen in een gezamenlijke wasmachine en dan drogen aan de lijn of soms ook wel in een droger. (heb wel een keer in een hostel in Broome gezeten waar het werd afgeraden om 's nachts je kleding aan de waslijn te laten hangen omdat het dan gejat zou worden :+ )

En op veel plaatsen heb je ook van die wasserettes, ben ik ook wel geweest. Zeker de 'goeie' zijn fijn, daar geef je het af en een paar uur later haal je het gewassen en gedroogd weer op!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:25

Ooh das makkelijk! :)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:27

SpikkelFire schreef:
Leuk Samy! Wanneer in 2011? Ik ga in oktober. :)

Vraag aan mensen die al zijn geweest; hoe deden jullie dat met kleding wassen? Kan dat in hostels of moet je dan naar zo'n wasserette?

Na ik weet nog niet als het 2011 gaat worden, hoop wel dat ik het kan halen en dan wordt het ook rond oktober ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:09

Ik meld me ook maar even ;) Ik vertrek over 13 dagen en heb er ontzettend veel zin in :D

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:24

Hoii!
Weer een tijdje geleden dat ik hier bericht heb..
Inmiddels moet ik nog maar 19 dagen in de spanning zitten!!! :D

Ondertussen heb ik mijn backpack al ongeveer 10 x in en uitgepakt en elke keer schieten me weer dingetjes naar binnen!
(Oh, paperclips zijn ook altijd handig! Een stuk touw moet ook mee! :+ )

Aankomende zaterdag hebben wij ons 'afscheidsfeest' in een zaaltje hier in de buurt.
Hartstikke leuk natuurlijk, maar het dingt wel even aan de zenuwen..
Ik ben ook al aan het dromen over Aussie, wat dus betekend dat ik ontzettend gestresst ben! Haha!

We hebben ook de WWOOFgids binnen (Willing Workers On Organic Farms) die we aan het uitspitten zijn..
Er zitten wel heel vreemde tussen! Wel ook heel aantrekkelijke (ranches :D)

Nu nog de laatste tips & tricks uitzoeken en dan hopelijk nog wat nachtrust krijgen voor de 5e!!!!

Liek_ : Ga je ook met een organisatie mee? En reis je alleen? Wat zijn je plannen? Neuh, ben niet nieuwsgierig hoor! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:12

Ahhhh heerlijk die stress :P Ik heb gisteren mijn backpack nog eens ingepakt, ik zit nu op 14 kilo :D Ik had ook nog bedacht dat veiligheidsspelden handig zijn ;)

En ik ben nog op zoek naar een waszak, nergens te vinden!!

Ik ga niet alleen maar met een meisje die ik via internet heb leren kennen. We reizen zonder organisatie, dat kan ik zelf allemaal wel :P

We gaan een auto kopen en in drie maanden langs de oostkust naar sydney reizen, daar o&n vieren en dan??? Nieuw Zeeland, Tasmanie, Outback, Westkust, het staat allemaal op het programma maar geen idee hoe, wie, wat of waar ;) Alleen de eerste week hostel staat vast :P

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:18

Ben zo jaloers op al die mensen die gaan :P Voor mij alweer bijna een jaar geleden dat ik vertrok en ben dus ook alweer heel wat maanden terug. Tijd gaat zo snel :\
Liek, waszak heb je niet echt nodig hoor. Had ze ook speciaal gekocht omdat ik dat ergens had gelezen, nooit gebruikt.

Heeel veel plezier voor jullie!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:37

Spannend voor degene die bijna weggaan! :D
Krijg er zelf helemaal zin in.. moet nog een jaar wachten. :\ Maar de voorbereidingen zijn ook leuk. :)