Tips Schotland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:22

Hi. Volgens mij zijn er al een aantal Schotlandgangers terug... ben erg benieuwd naar jullie verhalen en foto's!!!

Goof

Re: Tips Schotland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 09:21

oh wat een goeie opmerking, ik ben ook zeer benieuwd!

Nog ruim een maand, dan mag ik ook eindelijk :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:31

Mijn verslag(je) staat hier: KLIK.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:46

Yeah Karin!! Dat ziet er top uit, hoop dat je een beetje zon hebt overgelaten als wij gaan. Woensdag 22 juli gaan we met de boot naar Newcastle en daarna meteen door naar Aberdour (net boven Edinburgh) daar blijven we 3 dagen en we rijden dan in een halve dag naar Applecross, daar blijven 2 nachten en dan gaan we naar Skye waar we ook weer 2 nachtjes blijven. Aansluitend hebben we de ferry geboekt naar Isle of Harris omdaar 3 nachten te blijven en vandaar nemen we de ferry via weer terug en rijden we naar Fort William. Ook daar overnachten we 2 keer en dan weer terug om mijn dochter op te pikken bij haar vader in Aberdour. Daar blijven we weer 3 dagen en dan met de boort weer terug naar IJmuiden. We gaan voornamelijk veel wandelen (we hebben de hond mee) en overnachten de ene keer in een inn en de andere keer in een luxe klein hotel maar ook in een trekkershutje. Erg veel zin in allemaal!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:48

Ik ga dinsdag met de boot naar Engeland, en dan naar 3 dagen door naar Schotland! :D
Ga zometeen eventjes dit topic doorlezen. :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:03

Hé leuk Lydia... waar ga jij naar toe? Leuke plannen en wellicht tips? ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:01

Ik wil ook, ik ga deze zomer waarschijnlijk helemaal niet op vakantie en ik wil ook heuvels en bootjes en basking sharks. :n

Restaurants vooraf boeken, woah, dat heb ik echt nog nooit gedaan! Creditcard heb je nodig voor autohuur, en ik ben zo'n knuppel die er volgens die *censuur* ING niet voor in aanmerking komt. Best lastig.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:43

Ik ben ook net terug uit een rondreis door Schotland! Het waren maar 8 dagen, en echt veel te kort. Het was echt geweldig en we hebben vrijwel alle hoogtepunten gezien, maar niet allemaal even lang natuurlijk. Ik ben nu serieus aan het overwegen om volgend jaar te gaan backpacken door Schotland :)) Dat wilde ik volgend jaar sowieso al proberen te doen, maar ik had geen idee waar. En Schotland wil ik echt nog op m'n gemakje veel dichterbij bekijken!

Is het een aanrader? Hoe lang zal ik er voor uittrekken? Ik wil vooral de natuur e.d. zien, want dingen zoals het meer van Loch Ness, Edinburgh Castle, Blair Castle en ga zo maar door heb ik al wel uitgebreid bezocht. Is het handig om vantevoren wel wat dingen vast te leggen, zoals B&B's of hotels, of is het echt leuker (en goed te doen) om gewoon alleen de heen- en terugreis vast te leggen en verder gewoon maar te zien waar het schip strandt? ;)
Edit: ik wil vooral de highlands en de orkney islands zien bij deze backpack-tour :j
Laatst bijgewerkt door Szan op 13-07-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:11

Ik vond zelf het ov in schotland wel echt een ramp, dus ik zou er zelf niet gaan backpacken. Lekker luxe met de auto is meer mijn ding, kun je tenminste alles wat je wilt zien ook bereiken. :j Maar als je het geen punt vindt om met niet zulk denderend openbaar vervoer te reizen en soms een stukje te moeten lopen naar een hostel, dan denk ik dat het wel super is. Het voordeel is wel dat het volgens mij echt óveral mooi is, dus je kunt gewoon de bereikbare plekken uitzoeken en dan heb je nog een topvakantie. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:42

Zolang je tijdens je vakantie geen haast hebt is het best te doen. :j

Tussen de wat grotere plaatsen rijden regelmatig treinen en met Scottish Citylink heb ik tot nu toe ook goede ervaringen, maar ik weet niet hoe dat meer naar het noorden toe (lees: minder bewoonde wereld) is. In mijn eentje zou ik iig niet met de auto gaan, vind ik wat riskant als er wat gebeurt. Dan ben ik liever met z'n tweeën. Terwijl ik in m'n eentje probleemloos weken onderweg kan zijn als ik met het OV reis. Backpacken door de UK via Interrail is me tien jaar terug iig goed bevallen. :))

Er zijn ook speciale backpackersbussen, maar daar moet je maar net zin in hebben (kan gezellig zijn, in Australië vond ik het niet zo, in Nieuw-Zeeland wel): http://www.haggisadventures.com

Maar als je vooral natuur wilt zien en minder steden en toeristische plekken, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om met een auto te reizen. Met het OV lukt het je niet om daar te komen... Uitzonderingen daargelaten, ik zoek zo ff wat op. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:51

Gevonden. Dan kom je dus op dit soort stationnetjes uit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Corrour_railway_station

Wiki schreef:
The railway station is one of the most remote stations in the United Kingdom, at an isolated location on Rannoch Moor. The station is not accessible by any public roads. The former bunkhouse at the station provides simple accommodation for hikers, and meals. The original Station House reopened in 2006, providing a cafe and bed and breakfast accommodation. At over 1,300 feet above sea level the station provides a convenient starting point for hill-walkers and Munro-baggers. Loch Ossian Hostel, one of the most remote youth hostels in the UK, is about one mile from the railway station.

:D

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:51

Backpacken met een groep kan ook erg leuk zijn:
http://macbackpackers.com/

Je komt op bijzondere plekken en je hoort verhalen die je niet hoort als je in je eentje in de trein zit of in een auto ;)

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:57

Karin schreef:
Gevonden. Dan kom je dus op dit soort stationnetjes uit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Corrour_railway_station

Wiki schreef:
The railway station is one of the most remote stations in the United Kingdom, at an isolated location on Rannoch Moor. The station is not accessible by any public roads. The former bunkhouse at the station provides simple accommodation for hikers, and meals. The original Station House reopened in 2006, providing a cafe and bed and breakfast accommodation. At over 1,300 feet above sea level the station provides a convenient starting point for hill-walkers and Munro-baggers. Loch Ossian Hostel, one of the most remote youth hostels in the UK, is about one mile from the railway station.

:D

Ik reed vorig jaar ook langs dit stationnetje met de trein, echt de middle of nowhere. Bijzondere route echt door de highlands, geen wegen te bekennen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:15

Diaan74 schreef:
Backpacken met een groep kan ook erg leuk zijn:
http://macbackpackers.com/

Je komt op bijzondere plekken en je hoort verhalen die je niet hoort als je in je eentje in de trein zit of in een auto ;)

Heb jij hier zelf ervaring mee?
Ik vind het er wel erg leuk uit zien, maar het komt op mij over alsof je per dag zeker 6 of 7 uur aan het reizen bent, en dat vind ik wel erg veel. Heb je tussendoor wel genoeg tijd om die dingen waar je stopt ook echt te bekijken?

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:26

Ja ik heb vorig jaar de 5-daagse tour gedaan.
Je zit idd veel in de bus maar er wordt ook heel veel gestopt. Soms is dat op een toeristische trekpleister maar vaak ook op plekken waar je normaal gesproken voorbij rijdt. De tourguide wist de meest bijzondere verhalen te vertellen over dit soort plaatsen. We zijn bij b.v. op een paar heilige plekken geweest waar dan een bijzonder verhaal werd verteld (het verhalen vertellen is in Schotland tot kunst verheven, echt geweldig dat had ik niet willen missen). Maar we hebben ook een paar keer een hele lange berg/boswandeling gemaakt. Soms werd je voor 1,5 uur de bus 'uitgegooid' met wat tips om te gaan doen, dan was je 'vrij'. Ik vond dat er een goeie balans was tussen 'georganiseerde' stops en 'vrije' stops. In de hostels 's avonds kon je ook je eigen gang gaan.
Ik ben zelf niet zo van groepsreizen maar ik vond dit erg leuk ... voor 5 dagen, dat was lang genoeg :-)

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:31

Ik was ruim 2 weken in Schotland toen en ben begonnen met deze tour. Daarna wist ik wat ik waar ongeveer kon verwachten en ben weer terug gegaan naar de plekken die ik tijdens de tour voorbij had zien komen. Toen heb ik nog ruim een week alleen gereisd met ov (trein vnl)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:41

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Zoals jij het beschrijft klinkt het wel leuk. Ik zit nu een beetje rond te neuzen op hun websites, ik heb nl 1,5 week vrij en wil die een beetje makkelijk vullen maar liefst wel op een leuke manier. Omdat ik waarschijnlijk alleen ga reizen, is iets als dit wel leuk. Makkelijke manier om mensen te leren kennen, en weinig risico dat je in een suffe ouwe groep terechtkomt.

Ik vind alleen de vluchten naar Edinburgh in de periode dat ik zou kunnen eigenlijk iets teveel aan de prijs. Voor een weekje weg, wordt het dan alles bij elkaar wel duur. :n Ik heb wel via de site die jij linkte nog geweldige andere dingen gezien, zeilreizen in Kroatië enzo, ook leuk!

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:53

In augustus is Edinburgh erg populair en daardoor waarschijnlijk ook duurder (heel de maand augustus is daar een festival). Maar ik weet natuurlijk niet of je ook augustus wilde gaan.
easyjet vliegt ook op Edinburgh, die hebben vaak wel goedkope tickets, moet je alleen wel even zoeken. Als je 1,5 week gaat dan is zo'n tour wel een aanrader, idd geen ouderen gezien in die groep (er waren wel een paar 35+ ers maar die waren niet suf... de meesten waren rond 25 jr).
Maar wat je zegt, zeilen in Kroatie is ook leuk en waarschijnlijk goedkoper :+
Er valt nog genoeg te zien ;-)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:03

Ja, ik zit inderdaad echt mídden augustus, dus ik snap ook wel dat het wat kost... alleen wordt het dan voor dat ene weekje dat ik kan gaan gewoon wat te prijzig, met een vlucht, die tour, overnachtingen... Dat doe ik dan liever een keer als ik wat langer kan gaan.

Ik kon geen vlucht naar Split (Kroatie) vinden, alleen een website van een maatschappij uit Kroatie die ik niet in het Engels kon vertalen, dus dat idee heb ik maar weer opgegeven. ;) Die zeilreizen begonnen ook op zaterdag en ik kan pas zaterdag hier van huis, dus dan vind ik het risico dat je de boot mist toch wat te groot. Maar ik vind het wel een leuke organisatie, zo te zien! Net wat vrijer dan de echt complete pakketreizen, maar makkelijker dan alles zelf regelen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:22

Sowieso vlieg ik nooit met iets anders dan Easyjet naar Edinburgh, dat is echt de goedkoopste (hoewel... Ryanair vanaf Weeze is nog goedkoper, alleen vliegt die op vervelende tijden - sluit niet aan op OV). Maar ook Easyjet is in augustus relatief duur op die route - idd vanwege het festival.

Ik heb afgelopen week ergens vluchten gezien naar Kroatië, niet naar Split maar naar een andere plaats. Volgens mij ook met Ryanair vanaf Weeze, zou het even moeten nazoeken. Misschien is dat wat?

Wat die backpackersbus betreft: in Australië en NZ was het zo dat je ook kon besluiten om ergens langer te blijven. Je boekte dan gewoon de volgende bus. Nadeel is dan dat je de groep kwijt bent, maar als de groep toch al niet zo leuk is, is dat weer niet zo erg. Geen idee of dat in Schotland ook kan.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:29

RyanAir vlieg ik graag mee, maar Weeze is voor mij te ver weg. Ik probeer vaak ook wat Engelse budget-aanbieders uit, BMIBaby, FlyBe, Jet2Com, dat soort dingen. Maar die zijn nu ook erg duur.

Als ik naar Kroatie zou vliegen, wil ik wel direct naar Split want daar vertrekken die zeilreizen. Maar dat is toch niet echt een optie, want ik werk t/m vrijdag en zaterdag beginnen die reizen, dus daar kan ik bijna niet voor op tijd zijn. Maar ik hou ze wel in gedachten voor een andere keer, want ik wil graag een keer een zeilvakantie en de meeste daarvan moet je met zijn tweeën boeken of heel veel extra betalen, en ik ken niemand die mee wil. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:24

Doe ik idd ook. Twee keer met BMIbaby van of naar Birmingham gevlogen en een keer met FlyBe op Southampton. Moet je ook net treffen, soms zijn ze razend duur en een andere keer heb je voor weinig geld een leuke vlucht.

Die plaats in Kroatië is Zadar. Ligt ook aan de kust, een kleine 150 km ten noorden van Split. En idd met Ryanair vanaf Weeze.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:23

Wij gaan ook naar Schotland :)
Wij gaan vrijdag, met de boot van Ijmuiden naar New Castle, en 1 augustus weer met de boot terug...

We gaan 1 weekje ergens zitten waar ik niet precies weet, en de 2e week naar Glen Livet :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:06

Bedankt voor de tips! Ik ga in ieder geval met mijn reismaatje van de afgelopen Schotlandreis backpacken, dus niet alleen. Dat zie ik niet zo zitten, inderdaad omdat we ook vooral het noorden willen bekijken. En daar wonen niet zoveel mensen, dus dan wil ik niet alleen zijn als er iets gebeurd.. en we hebben nog 2 meiden van onze vriendengroep gevonden die ook heel erg geinteresseerd zijn om mee te gaan, dus we proberen om met z'n vieren te gaan. Dan kan je eventueel ook nog opsplitsen in 2 groepjes als sommigen iets anders willen zien, maar niemand is ooit alleen.

Ik zou er dan een maandje tot 6 weken voor uittrekken.. dat moet genoeg zijn om je tijd te nemen denk ik zo? :)
Waarschijnlijk gaan we ook zonder auto, maar dat is nog niet zeker. Als we die wel meenemen zetten we die gewoon ergens neer om daar een paar dagen te blijven rondtrekken en daarna weer met de auto een stuk verder te reizen :) Want we gaan immers vooral voor de natuur, de steden en toeristische plekken hebben we voor het grootste deel al gezien.

Maar nogmaals bedankt voor de tips, ik ga ze eens even goed bekijken :j

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:27

Oeh, krijg helemaal de kriebels van dit topic. Ik wil ook weer! Ik vind eigenlijk alles geweldig aan Schotland, maar de highlights zijn wat mij betreft (in random order):
- de westkust is in zijn geheel prachtig en dan met name het gebied rond Applecross. Je kan daar een geweldige route rijden die begint in een lieflijk groen landschap en waarbij je in steeds ruiger landschap terecht komt. Bovenaan de heuvel lijkt het bijna alsof je op de maan bent, zo kaal, zo surrealistisch is het daar. En als je weer verder rijdt kom je bij het plaatsje Applecross, aan het water, waar je bij een pub een heerlijk fich&chips of een Plougman's lunch kunt bestellen. Echt genieten! (Briljant detail: als je de weg inrijdt staat er een heel groot brod met de waarschuwing 'not suitable for learning drivers, caravans' etc. :D )
- Stirling Castle. Mooi kasteel, heel veel te zien.
- Skye
- De Glenn Coe. Prachtig om zo tussen die bergen door te rijden! En zeker als je dan ook nog nadenkt over de geschiedenis van het gebied, al die veldslagen en zo in Ranooch Moor en omgeving.

't Is dat ik de kinderen nu nog te klein (1,5 en 3,5) vind om mee door Schotland te trekken, maar over een paar jaar gaan we zeker weer!