[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 21:58

Tinka schreef:
Hier ook niets gemerkt van een aardbeving.

Jet schreef:
Zouden de dieren van je ook niets hebben gemerkt? Paarden, honden, katten?

Wel fijn dat jullie het zelf niet gemerkt hebben, hopelijk hebben jullie nergens schade.

En die punch klinkt inderdaad erg lekker!

Nee, voor zover we weten geen schade. Er kan best een extra scheur in het huis zijn ontstaan, maar dat valt dan toch niet op, er zitten er wel meer.

Met de grote NLse aardbeving in Limburg richting 6 meen ik op de schaal van richter, ergens voor 2000 en na 1991, zeiden we later, aha, daarom waren de honden zo irritant. We hadden toen 2 honden en die waren zoooo verschrikkelijk vervelend en klierig die dag, dat was een zondag meen ik, echt heel ongewoon. We werden toen wakker heel vroeg in de ochtend van het schudden van het bed. Op maandag dus. Ik denk dat zij dus wel al voorbevingen die zondag toen gevoeld hadden. Maar wij hebben gisteren overdag niets gemerkt aan onze dieren.

SjonnieZ

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:06

Ach ja.. die aardbeving kan ik mij ook nog herinneren.
Gelukkig maar dat de schade van deze beving overall lijkt mij te vallen. Hier hebben we in elk geval over deze beving niks gehoord in het nieuws.

Ben jij van origine een Limburgse Monique?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:20

Best bijzonder dat je deze keer aan de dieren niets gemerkt hebt, ik ben wel benieuwd hoe zwaar de beving dan bij jullie geweest moet zijn.

En ja, ik snap wel dat je geen nieuwe scheuren gaat ontdekken bij jullie huis, maar misschien nog wel wat schade verder op het terrein.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 07:19

SjonnieZ schreef:
Ach ja.. die aardbeving kan ik mij ook nog herinneren.
Gelukkig maar dat de schade van deze beving overall lijkt mij te vallen. Hier hebben we in elk geval over deze beving niks gehoord in het nieuws.

Ben jij van origine een Limburgse Monique?

Hi Sjonnie, nee, ik ben een rasechte Rotterdamse, men zegt dat je dat aan mijn accent in de filmpje nog erg goed kan horen en dat vind ik ook niet erg hoor. Maar we woonden toen in Elst (U). Erg ver van Limburg af, maar toch werden we er wakker van. We waren vooral verbaasd en ongerust want we konden niet vinden wat er gebeurd was in huis, er was nergens in het dorp iets ontploft, dus wat was het? We grapten wel een aardbeving, maar ja in NL een aardbeving dat was zo vreemd, dat kon gewoon niet. Dus wel. Toen was er geen internet dus moest je het op het nieuws vernemen.

Jet schreef:
Best bijzonder dat je deze keer aan de dieren niets gemerkt hebt, ik ben wel benieuwd hoe zwaar de beving dan bij jullie geweest moet zijn.

En ja, ik snap wel dat je geen nieuwe scheuren gaat ontdekken bij jullie huis, maar misschien nog wel wat schade verder op het terrein.

Bij de aardbeving nu, is er eigenlijk nergens schade, ook bij het epicentrum nauwelijks begreep ik. En we hebben erg veel scheuren in het terrein, maar dat komt door de droogte.
En ik kan me niets herinneren van raar gedrag van de dieren. En als ze raar zouden zijn geweest zou ik het geweten hebben aan de drukte van de voorbereidingen voor de visite en de komst van de visite zelf. Het zou me niet opgevallen zijn. De paarden heb ik sowieso niets vreemds aan gemerkt. Die zijn wat natuurelementen betreft erg stoïcijns.

Afijn, vandaag wordt het zandgrind gestort hier om de inloopstal te gaan voorzien van een betonnen bodem. Het is gewoon niet uit te mesten nu. Ook het hooi komt dat op beton te staan ipv op zand, wat het langer droog houdt. Heel veel werk, maar wel zin in het resultaat! De stalmatten heb ik zo'n hekel aan, die mogen dan naar Erwin zijn auto's kan hij stofvrij en droog sleutelen als hij onder een auto moet liggen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:50

Oh… goede ontwikkeling dus. Zoveel makkelijker om bij te houden en hygiënischer. Ik heb ook een stalmat, bij slecht weer gaat het hooi er op.
Als ze er op plassen en mesten gaat het eronder soms broeien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 06:02

@Balance, Ik ben super teleurgesteld in stalmatten. Ik denk dat als je beton hebt en dán de stalmatten erop legt, dat het dan in ieder geval hygiënischer is dan op de aarde. Maar dan nog vind ik het niet prettig omdat je je riek bijv bijna niet kunt gebruiken omdat je niet lekker kunt werken doordat het vaak in het rubber blijft haken. Het is niet lekker glad. Scheppen gaat ook lastig omdat mijn matten een soort profieltje, heel weinig, maar toch onhandig, hebben.

Heel vroeger heb ik van die doorlatende matten gehad. Die je ook op kinderspeelplaatsen ziet. Die mestten wel fijn uit, maar het waterdoorlatende slibt dicht na verloop van tijd.

Afijn, over een week moet dat allemaal verleden tijd zijn. We gaan vandaag starten met voorbereidingen, gisteren kwam dat er niet meer van want Erwin was nog aan het graven om een stuk van het onderhoudstrack te herstellen dat de buurman gepikt had.

Hij heeft uitgerekend dat het een week werk gaat worden. Waarbij we Poupettes box op een later tijdstip nog kunnen doen, dus het gedeelte van de ruif wordt 4 dagen werk. Poeh, heftig. Het is nu nog bewolkt maar er schijnt een hittegolf aan te komen volgens hem... aiaiai

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 08:31

Klinkt als zo'n klus waar je eenmaal klaar heel blij mee bent, maar er aan beginnen

Niet doorlatende matten zijn fijn als er niks op ligt en steen/tegels er onder. Wel doorlatende zijn misschien te doen met doorlatende vloer er onder, maar anders wordt het een smeerbende er onder en dan verbrokkelen ze.
Beide gehad en ja niet doorlatende zijn fijn in schuilstal zonder iets er op en tegels er onder. Bij opstallen (iets met uitbrekende pony) strook er naast voorzien van vlas voor toilet dat niet spettert, maar iets er op werkt niet zo. Qua gereedschap is het bezem en sneeuwschuif, anders sloop je de matten inderdaad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 08:49

tamary schreef:
Klinkt als zo'n klus waar je eenmaal klaar heel blij mee bent, maar er aan beginnen

Niet doorlatende matten zijn fijn als er niks op ligt en steen/tegels er onder. Wel doorlatende zijn misschien te doen met doorlatende vloer er onder, maar anders wordt het een smeerbende er onder en dan verbrokkelen ze.
Beide gehad en ja niet doorlatende zijn fijn in schuilstal zonder iets er op en tegels er onder. Bij opstallen (iets met uitbrekende pony) strook er naast voorzien van vlas voor toilet dat niet spettert, maar iets er op werkt niet zo. Qua gereedschap is het bezem en sneeuwschuif, anders sloop je de matten inderdaad.

Ik lees het al, jij hebt ook dezelfde ervaring als ik. Waardeloos vind ik ze. Er wordt heel hoog over gejuicht maar ik vind het een flop. En we hadden ook nog eens dure! Geen idee meer welk merk, maar not happy. Ik had ze eerst in de boxen liggen, dat was al waardeloos, dat vond ik vooral vervelend omdat ik ze toen nog ophokte in de nacht omdat ik ze toen veel meer supplementen gaf en ik ze dus binnen wilde hebben 1x pd en dus de nacht. Ik dacht dat de paarden dan schoner bleven, nou dat was al een teleurstelling want dat maakt helemaal niets uit, ze mesten net zo goed waar ze willen en gaan er net zo goed in liggen. En het begon giga te stinken want die matten hebben wel gleuven aan de onderkant waar urine door weg zou moeten kunnen lopen, maar dat verstopt in no time en dat ging dermate vies stinken dat ik het gevaarlijke dampen vond worden. Het werkte alleen als ik wekelijks de matten aan de onderkant afspoot. En daar lagen ze nb op beton. Nou, laat maar.

Dus daar weggehaald en dan maar hoopvol in de inloop gelegd zodat ik daar makkelijker kon mesten. Nou de rest is history. Wat een vieze troep zeg. Omdat ze daar op aarde liggen, spoelt de urine steeds meer aarde mee naar buiten, heel weinig maar, maar dan ontstaan er kuilen en zodra er een kuiltje is, liggen de matten niet meer vlak, gaat er steeds meer troep onder, wordt het eronder steeds weker en nu als je erover loopt hoor je het her en der gewoon soppen omdat de oorspronkelijke grond verzadigd is. Echt megagoor. En uitmesten is een drama omdat ook de schep bijv blijft steken op die ongelijkheid van de matten.

Echt verspilling van geld. Ik geloof dat we 1000 euro kwijt waren voor 8 matten of zo. Nah, beton is minder duur en veel hygiënischer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:23

Wij hadden in Nederland van die speeltuin tegels in de stallen liggen en dat beviel goed. Makkelijk uitmesten, gewoon wegscheppen en stonk niet. We haalden ze er 1 keer per jaar uit, in de zomer, dan lag er wel een zooi drek onder. Dan spoten we ze helemaal schoon met de hogedrukreiniger.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:08

Oh, een verwittigde vrouw is er 2 waard (of meer ;) ) ...

Mijn plan was om in Spanje stalmatten te gaan gebruiken.
Zo te lezen niet zomaar een goed idee !

Ik zou ze daar gebruiken, omdat ze ginds geen vlas verkopen voor in de stallen te leggen. Houtkrullen wel, maar die verteren niet zo snel op de mesthoop. Daarom dacht ik stalmatten te gebruiken, zodat ze dan toch wat malser zouden staan i.p.v. op de beton zelf en ik dan minder houtkrullen zou moeten gebruiken.
Stro wil ik absoluut niet gaan gebruiken, want dat is me véél te arbeidsintensief + al dat stro moet dan ook nog ergens gestockeerd worden. Dan gebruik ik de stockeerruimte liever voor hooi.
Maar dan moet ik mijn plannen nog eens herdenken.
Ze komen bij mij overigens nooit opgesloten in de stal te staan. Ik laat ze altijd de vrije loop. Maar een stal blijft blijkbaar altijd leuk om in te plassen en te mesten ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 10:11

Tinka schreef:
Wij hadden in Nederland van die speeltuin tegels in de stallen liggen en dat beviel goed. Makkelijk uitmesten, gewoon wegscheppen en stonk niet. We haalden ze er 1 keer per jaar uit, in de zomer, dan lag er wel een zooi drek onder. Dan spoten we ze helemaal schoon met de hogedrukreiniger.

Ja die matten heb ik ook gehad, dat schreef ik idd ook: Heel vroeger heb ik van die doorlatende matten gehad. Die je ook op kinderspeelplaatsen ziet. Die mestten wel fijn uit, maar het waterdoorlatende slibt dicht na verloop van tijd.

Wij spoten die ook schoon, ook niet dagelijks, maar af en toe eens, maar na een jaar of 10 bleef de urine eropstaan. Was het toch niet meer waterdoorlatend.

Marilu schreef:
Oh, een verwittigde vrouw is er 2 waard (of meer ;) ) ...

Mijn plan was om in Spanje stalmatten te gaan gebruiken.
Zo te lezen niet zomaar een goed idee !

Ik zou ze daar gebruiken, omdat ze ginds geen vlas verkopen voor in de stallen te leggen. Houtkrullen wel, maar die verteren niet zo snel op de mesthoop. Daarom dacht ik stalmatten te gebruiken, zodat ze dan toch wat malser zouden staan i.p.v. op de beton zelf en ik dan minder houtkrullen zou moeten gebruiken.
Stro wil ik absoluut niet gaan gebruiken, want dat is me véél te arbeidsintensief + al dat stro moet dan ook nog ergens gestockeerd worden. Dan gebruik ik de stockeerruimte liever voor hooi.
Maar dan moet ik mijn plannen nog eens herdenken.
Ze komen bij mij overigens nooit opgesloten in de stal te staan. Ik laat ze altijd de vrije loop. Maar een stal blijft blijkbaar altijd leuk om in te plassen en te mesten ;)

Ha ja Marilu, ik had zelfs roosters onder de eerste soort matten, maar ook dat werkte niet afdoende. En idd is het een afweging wat je zoekt. Als ze er niet liggen, zou ik gewoon beton laten. Die van mij komen ook expres naar de inloop om daar te mesten lijkt het wel...

Ik ben in ieder geval blij dat ik beton krijg. Er gaat voor mij niets boven dat. En ze liggen daar toch niet, dus dat maakt ook niet uit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:21

Ik had op mijn beton een soort primer laag gedaan waardoor de urine niet zo in het beton zou trekken. Dat werkte best goed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 11:39

O dat is nog wel een slim idee, betonverf of betonprimer ja. Dank je voor de tip!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:53

Ja, dat interesseert mij ook wel ...
Welke soort primer is daarvoor dan best ? Ik vind terug : epoxy en acrylaat.
Epoxy zou dan meer dekkend zijn, lees ik ...

Monique, vraag jij eens raad aan jouw handige duizendpoot, alias Erwin, aub :D

Het moet hier (in Spanje) dus dienen voor op een beton, in een grote garage (volledig oppervlak van de woonruimte, eigenlijk is het een halfondergrondse kelder) die volledig ingepalmd gaat worden voor de paarden, maar waarvan ik de ondergrond toch nog een beetje in een 'goeie staat' wil houden, voor als we het huis ooit terug zouden verkopen en er dus mensen 'gewoon' een auto in zouden willen zetten of de ruimte als opbergplaats/atelier zouden willen gebruiken :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:34

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 13:52

Wij hebben idd ook nog een flesje met watervast voor beton staan, dat is ook een goed idee.

Marilu en Astrid, ik las in het emigratietopic dat er bosbranden in Spanje zijn, is dat niet bij jullie in de buurt?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:40

De branden zijn gelukkig niet in de buurt.
Nu gebeurt het daar sowieso wel op gezette rijden, maar dan wel een kleine, geïsoleerde brand, in de contreien van ons dorp. Meestal door de fout van de mens. Ik denk dat we het er hier al eens over gehad hebben.
In de regio waar we zitten, wordt, onbegrijpelijk, maar spijtig genoeg waar, enorm veel gesluikstort. Als daar dan bv. glaspartikels tussen zitten, dan kan zoiets door de zonnestralen al een brand veroorzaken.

Maar deze grote branden zoals die er nu zijn en een tijd terug ook, lijken ook wel te maken te hebben met het feit dat de mens uit diverse regio's in Spanje is weggetrokken, richting stad/werk. Op die manier is er terug bos ontstaan, dat niet onderhouden wordt. Eens er dan ergens - al dan niet met opzet - iets in de fik gaat, is het heel moeilijk om die brand nog te stoppen, omdat er dus meer vegetatie staat. Ik vertel het nu misschien niet helemaal correct, maar dit is wat ik onthouden heb na een interview met een expert ter zake dat ik hoorde op de radio (in België).
En misschien is de brand dan ook wel moeilijker te bestrijden omdat er niet genoeg watervoorzieningen meer in de buurt zijn. Meestal is het dan ook meer landinwaarts, dus niet vlakbij zee om water op te gaan scheppen met de helikopter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:43

Bos an sich is niet meteen het probleem, totaal dichtgegroeide onderlaag en de brandweer kan er dus niet door wel.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:44

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 15:59

Heel helder artikel Marilu, ja ik kon het dus lezen. Akelig hoor dat het megabranden aan het worden zijn overal. Dat moet toch ook gevolgen hebben ook al lijken dat er minder te worden.

Ik lees in het art ook wat Tamary zegt, jonge bossen, dus veel nog struiken en jonge bomen met ondergroei. Dat fikt als een lier als het droog is.

En ja ik denk wel dat de mens er meestentijds debet aan is. Maar zelden volgens mij of in ieder geval de mindere factor dat het in de fik gaat door blikseminslag.

Maar gelukkig dus niet bij jou in de buurt, Marilu!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 10:05

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:25

Het werk is wel altijd erg gevarieerd bij jullie.

Die luikjes zijn erg leuk. Ik vind de kleur prachtig.

Stoer dat je alleen op tocht geweest bent ! Enfin, alleen, de hondjes waren er ook bij, dus dat voelt dan toch niet echt alleen. Ik hoop dat ik dat later ook ga durven doen, alleen op toer gaan. Er is daar ook nog zo veel moois te zien en te ontdekken en mijn man is niet altijd 'in the mood' om mee te gaan ...
Ik vind het daar wel wat uitdagend om met de auto te rijden : erg heuvelachtig en daar heb ik eigenlijk geen ervaring mee ... (en ik ben nogal (veel) een bangerik :o )

Zouden jullie dan ook niet beter die scheidingslijn markeren met een omheining ? De buurman gaat er anders ongetwijfeld toch weer stilletjes aan gebruik van maken van jullie grond, denk ik dan ... of is het nu goed afgesproken met mekaar ?

Paardentaal is inderdaad erg duidelijk !
Ik vind het ook prettig hen te kriebelen op hun 'jeukplekjes'. Dochter quarter kan dan altijd erg enthousiast reageren en zou dan liefst ook mijn rug krabbelen, maar door die grote tanden word ik toch maar liever niet bewerkt :D

Met de lege tonnen zwieren, doen vooral de ezels hier. Met name 1 ezel, de jongste, kan daar héél demonstratief mee aan de slag gaan. Ook als haar eten op is, moet met die bak of emmer gesmeten worden :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 18:16

Marilu schreef:
Het werk is wel altijd erg gevarieerd bij jullie.

Die luikjes zijn erg leuk. Ik vind de kleur prachtig.

Stoer dat je alleen op tocht geweest bent ! Enfin, alleen, de hondjes waren er ook bij, dus dat voelt dan toch niet echt alleen. Ik hoop dat ik dat later ook ga durven doen, alleen op toer gaan. Er is daar ook nog zo veel moois te zien en te ontdekken en mijn man is niet altijd 'in the mood' om mee te gaan ...
Ik vind het daar wel wat uitdagend om met de auto te rijden : erg heuvelachtig en daar heb ik eigenlijk geen ervaring mee ... (en ik ben nogal (veel) een bangerik :o )

Zouden jullie dan ook niet beter die scheidingslijn markeren met een omheining ? De buurman gaat er anders ongetwijfeld toch weer stilletjes aan gebruik van maken van jullie grond, denk ik dan ... of is het nu goed afgesproken met mekaar ?

Paardentaal is inderdaad erg duidelijk !
Ik vind het ook prettig hen te kriebelen op hun 'jeukplekjes'. Dochter quarter kan dan altijd erg enthousiast reageren en zou dan liefst ook mijn rug krabbelen, maar door die grote tanden word ik toch maar liever niet bewerkt :D

Met de lege tonnen zwieren, doen vooral de ezels hier. Met name 1 ezel, de jongste, kan daar héél demonstratief mee aan de slag gaan. Ook als haar eten op is, moet met die bak of emmer gesmeten worden :j

Dank je voor je complimentje over de kleur van de luiken. Dat is onze huiskleur sinds het vorige huis. Het heet olijfgroen, maar dat is het niet echt, het is lichter. We hebben op dit moment ook alles wat we geverfd hebben buiten in die kleur.

Ik vond het alleen op pad gaan ook erg stoer van mezelf, want het was wel een hele toer naar de Pyrs en idd ook smalle haarspeldbochten en zo. Maar dat is weer een overwinning op mezelf. Kan ik je van harte aanraden en begin dan zonder haarspeldbochten ;-)

Over de buurman en de grond. Nee, weet je, in Frankrijk doen ze helemaal niet moeilijk over grond een meter meer of minder op het platteland. Toen wij nog niet de extra hectare erbij gekocht hadden, hadden we een perceel uitgezet volgens een logische lijn, want er was geen hek. Bleek dat we een hectare te veel hadden gepakt al een jaar en die man heeft er verder niets van gezegd. Pas bij aankoop kwam het naar voren bij de notaris. in het eerste huis, bleken we ook zoiets te hebben gedaan al 15 jaar lang. Maar daar stond wel een heining en die hadden we verstevigd. Maar toen zei de buurman dat dat al járen zo verkeerd was. We hebben het aan de nieuwe bewoners over gelaten om er iets aan te doen of niet. In het 2e huis in Frankrijk, hoorden we een paar dagen voor de eerste bezichtigingen gingen plaatsvinden ook dat de bewoners voor ons een stuk land gepikt hadden van de buurman. Dat hebben we toen hersteld, dus hem een punt teruggegeven. Ook daar hebben we 5 jaar gewoond eer dat we dat te weten kwamen.

En mijn buurman heeft het niet met boze opzet gedaan. Wel met de nodige franse nonchalance, iets met te laat draaien van zijn ploegtractor en dan in onze track zitten, en ook niet altijd door hemzelf hij heeft ook stagiaires die er al helemaal niet op letten.
We hebben het ook laten gaan een paar jaar, iedere keer werd het smaller, tot we er echt niet meer met de kleine tractor konden rijden. Toen hebben we hem een keer laten zien dat onze aanhanger achter de tractor van de track afgleed. Toen zei hij, je mag gewoon in mijn land rijden hoor. Ja dat weten we, maar we willen liever gewoon onze eigen track terug.
Geen probleem, als de oogst eraf was konden we terugpakken wat we nodig hadden. Hij heeft er niet eens naar gekeken of we niet teveel pakten bijv. Het zal hem een zorg zijn.
Een heining maken kan, maar we willen daar ook met Kees rijden en als je aan 2 kanten schriklint hebt, is het erg lastig niets te slopen. We hebben de hoogte van ons pad weer teruggenomen, dus er is een afstap naar zijn land zeg maar. Als er weer gras groeit dan blijft dat zichtbaar zoals het eerst was. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed blijft gaan. Zo niet, dan doen we weer hetzelfde op een later tijdstip.

Leuk hè hoe paarden elkaar vertellen. En mooi hoe je vertelt wat jouw schurkjes ook uithalen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 21:01

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 23:37