[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18234
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:02

Dat is dan toch weer fijn hè ik kan me voorstellen dat het heel even bibberen was nadat hij de vorige keer wat lastiger deed.
Lijkt wel voorjaar joh, bij jullie!

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 21:27

Helaas vanaf morgen weer regen en kouder. Maar die 2 warme dagen waren wel lekker.

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 15:58

Ik had weer eens kamikaze paarden. Ze stonden allemaal weer helemaal bovenaan. Dacht al nee heh, sta ik daar met mijn voer, dekens en hooi. Maar nu lang roepen kwamen ze dan toch, in een hele snelle galop recht de berg af ipv te zigzaggen, levensgevaarlijk. Zelfs Angie, die doet dat dus nooit, die ging dan ook een paar keer flink onderuit met haar achterhand. Grrr, weer een paar jaar van mijn leven af. Het waait ook hard, dan zijn ze wild en schrikachtig. Wel nog redelijk normaal de dekens gewisseld naar de warmere. De nachten wordt het - 5 vanaf het weekend. Dacht wissel ze nu maar vast voordat het weer een modderige glibberboel wordt door de regen.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:00

Hihi, dan zijn ze goed gewend inmiddels.
Op den duur leren ze „skieen“, dan zetten ze hun achterbenen wijd en glijden gewoon een beetje door. Wel heftig voor de kniebanden. Ik merk het gelijk met rijden als de wei een tijdje glibberig was.

Hopelijk komt het voorjaarsweer ook op jouw hoogte binnenkort aan. Die paar honderd hoogtemeter maakt veel uit. Afgelopen zaterdag reed ik zonder jas terwijl mijn stalgenoten die een tripje jura deden in de sneeuw hadden gereden.

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 16:07

Dat doen ze ook dat skiën, maar vind het toch eng, vooral als ze onderaan door zouden glijden, dan vallen ze zo de afgrond in.
Angie heeft een wat zwakkere achterhand, daarom zigzagt ze meestal op haar gemak naar beneden. Ik wil in het voorjaar de osteopaat laten komen en daarna spieren trainen. Eventueel het rijden wat op frissen.

lukka63
Berichten: 1435
Geregistreerd: 13-09-06

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:14

Pff dat geloof ik dat je schrikt als ze zo hard naar beneden komen gelukkig gaat het meestal goed.
Ook bij jullie nog geen lente dus.

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 16:36

De afgelopen dagen leek het wel lente, maar vanaf vandaag weer winter. Zelfs een paar dagen maar -2 overdag ook. Kan de winterkleding weer aan. Dat terwijl ik eergisteren in een T-shirt en korte broek in de tuin zat.

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 14:42

We waren vanmiddag gaan wandelen met de hondjes (coco maar thuis gelaten). En tegelijk het pad waar ik altijd een galopje doe vrij maken van takken. Ik dacht dat het wel mee viel. Het laatste stuk liggen nog heel veel grote takken. Dat doen we een andere keer. Het waait ook nog eens heel erg hard, vooral daar bovenop de berg. Ik was ook nog mijn muts vergeten dus mega pijn in mijn oren door de wind.
Daarna paarden eten geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 14:55

En nog wat foto's van de paarden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:07

Wauw, mooie zonnige plaatjes hoor!
Heb je nu niet dat het hooi wegwaait? Dat had ik eerder wel altijd, 1 van de redenen waardoor ik nu alleen nog uit netten voer.
Wat een bult takken joh, wel slim om dat eerst zo op te ruimen voor je er met paard bij staat te kijken ;)

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 16:20

Normaal gesproken waait het hooi wel een beetje weg, we laten het wel in plakken zodat het zwaarder is. De wind staat nu anders dus wegwaaien valt mee. Er ligt wel ook een baal in de schuilstal. Rare paarden, met de sneeuw aten ze 4 balen per dag tot het laatste sprietje op, dat werden een paar dagen 3 balen, nu krijgen ze er 2 en dat eten ze niet eens op. Kennelijk eten ze toch nog veel gras ondanks dat de wei heel kaal is.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18234
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:42

Mooie plaatjes weer hoor. Ik vind het zo gek niet dat ze als het koud is heel veel hooi eten en water drinken want ze moeten tenslotte hun lijf warm stoken.
Had jij nou een automatische drinkbak? Nee he? Ik wel. Ik ben er heel blij mee.
De leiding er naartoe is verwarmd dus ook in de winter zijn ze bruikbaar.

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 17:48

Het is nu juist ook koud, - 2 vanmorgen en vannacht wordt het - 7, maar toch eten ze dus weinig hooi.
We hebben een bron, van daar een buis naar een badkuip, dat loopt altijd, vooral in de winter erg hard. Dus geen probleem met bevriezen. Ideaal en we hoeven er niets aan te doen en is gratis.

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 14:03

Het heeft hier de hele nacht en ochtend gesneeuwd. Het is nu - 3, het was vanmorgen - 6. Gelukkig had Milko al vanaf vanmorgen vroeg de weg vrij gemaakt zodat ik toch naar de dokter kon.
Ik was nu bij een nieuwe dokter, de vrouw van de andere. Hij had gezegd dat zijn vrouw veel beter Engels sprak dan hij en dat was ook zo. Nu kon ik mooi al mijn problemen goed bespreken. Mijn ijzer is bijvoorbeeld al ruim een jaar veel te laag en is ondanks ijzertabletten maar een klein beetje gestegen, maar nog steeds veel te laag. Nu moet ik eerst naar de gynaecoloog en daarna eventueel naar een haematoloog.
Nog wat sneeuw foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:09

Gaaf die oude auto, wij hadden gisteren een beetje sneeuw en ook gelijk weer foto's gemaakt van die ouwe barrels, zo rustiek! Aan mooie plaatjes bij jullie in ieder geval geen gebrek!

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 17:17

Het sneeuwt hier al weer de hele dag ennis maar 0 graden. Soort motsneeuw, dus is niet veel gevallen, een halve cm ofzo. Maar gisteren was bijna alles weer groen en nu ligt er een witte was over de bergen.

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:55

Heftig zo veel sneeuw en kou. Gaat je houtvoorraad er nu ook sneller doorheen? En ga je het nu wel redden met je hooi?

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 14:34

De houtvoorraad is nu bijna op, moeten eigenlijk meer bestellen. Hooi hebben we nog wel genoeg. Ze eten ook gras nu.

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:55

Anders stop je het hooi dat ze niet eten in de houtkachel ;-)

Mocht je nergens meer hout kunnen krijgen, je kunt altijd bij de Total hout kopen. Bizar genoeg. Wij hebben dat een keer gedaan, waanzinnig goed hout, brandt enorm lang, veel langer dan ons eigen hout, mooi droog en toch wel genoeg brandwaarde en het is allemaal geschuurd dus splintervrij en ze leveren het op een pallet. Een pallet van richting 700 kilo, krijg je stukken op 40cm en dan betaal je inclusief levering 350 euro of zoiets.

Ik heb ff gekeken, jullie kunnen het ook los gaan halen in Saïx dan bespaar je 50 euro levering.

Dit is een link: https://www.proxi-totalenergies.fr/comm ... 8&energy=7

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 17:08

Als het goed is, heeft de buurman nog genoeg hout. Heb het een tijd geleden al gevraagd.
De sneeuw is bijna overal weer gesmolten.
Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18234
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 00:26

O maar dan kun je ook paardenpoep drogen en in de fik steken. Hartstikke schone energie, kan zo in de kachel lees ik op internet.
Maar mocht je dat niets vinden… kunnen jullie geen houtkap vergunning krijgen? Ik hoorde dat iedereen een x-aantal gemarkeerde bomen mag kappen voor eigen gebruik in Frankrijk.
Fijn dat je in elk geval de buurman nog achter de hand hebt.

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 11:35

Mest briketten maken is hartstikke veel werk en echt goed branden doen die dingen ook niet.
De buurman komt het hout aan huis leveren, hartstikke handig. En anders weten we nog wel een ander adres, waar we altijd hooi halen, die heeft heel veel hout te koop.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:19

[quote="Monique1963"]Anders stop je het hooi dat ze niet eten in de houtkachel ;-)

Mocht je nergens meer hout kunnen krijgen, je kunt altijd bij de Total hout kopen. Bizar genoeg. Wij hebben dat een keer gedaan, waanzinnig goed hout, brandt enorm lang, veel langer dan ons eigen hout, mooi droog en toch wel genoeg brandwaarde en het is allemaal geschuurd dus splintervrij en ze leveren het op een pallet. Een pallet van richting 700 kilo, krijg je stukken op 40cm en dan betaal je inclusief levering 350 euro of zoiets.

Dat is een belachelijk hoge prijs! Ik zou in de buurt informeren! Overal waar bos is zijn wel mensen die als bijverdienste stookhout verkopen. Tussen de 50-100 euro per stère (losgestabelde kubieke meter) moet je dat zelfde geleverd kunnen krijgen. Zeker als je meer dan 5 stère tegelijk koopt. Ik verzorg mijn hout zelf. Ik gebruik afhankelijk van de winter 15 tot 25 stère. De gemeente hier biedt "affouage" aan. Dit is een gedeelde vorm van bosonderhoud. De ONF (Staatsbosbeheer uit Frankrijk) bepaalt voor de gemeente in welk bos welke bomen gekapt moeten worden. De gemeente verdeelt dit onder de mensen die zich voor de affouage inschrijven. Voor 120 heb je dan iets van 40 stère. Je moet wel het hout zelf kappen, klein zagen, splijten en naar huis brengen. Handig is een oud klein trekkertje en een speciale aanhanger waar je stukken van een meter op kunt vervoeren. Dit is niet mijn trekker en mijn aanhanger, maar ik heb vergelijkbaar materiaal. De hydraulische splijter leen ik van een buurman.
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:01

350€ voor een kuub hout wordt er in Nederland zelfs nog niet betaald :=

Wij hebben een nieuwe kloofmachine besteld, komt eind maart. De oude is aan het overlijden, hij laat zijn sappen al los :')

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:11

Prairy schreef:
350€ voor een kuub hout wordt er in Nederland zelfs nog niet betaald :=

Wij hebben een nieuwe kloofmachine besteld, komt eind maart. De oude is aan het overlijden, hij laat zijn sappen al los :')


Is die niet meer te repareren dan? Meestal zitten die dingen niet zo heel erg ingewikkeld in elkaar