[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 14:10

Ik zit meer in mijn maag met hoe het te doen. 3 Shetlanders mag je officieel niet in een 2paards trailer stoppen en volgens mij ook niet in een 2paards vrachtwagen. Ik heb E rijbewijs, maar goed dan moet ik wel iets kunnen vinden waar ik ze alle drie tegelijk in mag vervoeren.
Ik google weer verder.

Tussenstop is vast wel ergens te regelen :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:15

JudithO schreef:
Ik zit meer in mijn maag met hoe het te doen. 3 Shetlanders mag je officieel niet in een 2paards trailer stoppen en volgens mij ook niet in een 2paards vrachtwagen. Ik heb E rijbewijs, maar goed dan moet ik wel iets kunnen vinden waar ik ze alle drie tegelijk in mag vervoeren.
Ik google weer verder.

Waarom mogen 3 shets niet in een 2paards wagentje? Hier van de week zijn er 2 veulens en een jaarling samen in een 2 paardswagentje vertrokken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:09

Niet van NL naar FR maar wel van Californie naar Washington (vergelijkbare afstand denk ik? Of iets verder zelfs misschien?)

Anyway, ik heb mijn paarden los in de trailer gezet (wel apart van elkaar) met flink zaagsel, een baal hooi en water en wij zijn onderweg alleen gestopt voor diesel, en een keertje om zelf even te wisselen van bestuurder. Waren dan wel met zijn tweeën dus. Allebeide ongeveer de helft gereden en alles bij elkaar zo’n 20 uur over gedaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:15

Vrachtwagentje huren? Ik wist niet dat 2 shetten in een paardenvak verboden was. Wij hebben 2 jaar geleden van de Hérault naar hier de 2 shetties in een paardenvak gezet, wel met tussenstang en eigen bevestigingspunten erin gemaakt. Callas stond in haar eigen vak.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 16:20

Dank Poosje en Monique, dat is het zetje wat ik nodig had.
Ik was ervan uitgegaan dat het officieel niet zou mogen, maar blijkbaar mag het wel.

Libera, ook bedankt voor de ervaring!

Ik zal eens kijken naar het totale plaatje, maar ik vind het eigenlijk wel fijn om het gewoon zelf te doen. Waarom niet? Mijn zusje zou dan met haar eigen auto achter me aan rijden (met man) dus afwisselen kunnen we dan ook wel als dat moet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:20

JudithO schreef:
Ik google weer verder.

Heeft dat te maken met het er uit zijn van tussenschot en dan geen voor en achterstang (nodig voor stevigheid trailer) en in hebben? Want er zijn op maat stangen te krijgen. En anders shet in veetrailer, die zien er iets anders uit, en zijn vaak wat lager, maar shet past daar ruim in. Daar staat niks in vast en ik vermoed dat balans dan ook wat anders is.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:44

Ik weet niet of je in de buurt van een drafbaan woont. Er gaan regelmatig dravers heen en weer en die bieden nog wel eens transport plekjes aan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:00

Ik weet niet of het wel of niet verboden is wat wij gedaan hebben, Juud. Maar omdat ze ieder een eigen vak hadden, vonden wij het in ieder geval veilig. We hebben speciaal extra van die punten voor stangen gekocht, korte stangen extra, halsterbevestigingspunten extra en hooinetringen extra. Dus veilig zat. De stangen hebben we per pony dan ook op eigen veilige hoogte bevestigd. Want voor Poupie was dat anders dan voor Shadow.

Als je het in eigen hand houdt, ga je dan op de route een manege of stalling zoeken voor tussenstop?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:37

Je moet de ponys wel laten keuren voor vertrek. Als je met een transport bedrijf gaat, regelen hun dat.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 17:48

Check, Tinka. Thnx voor de reminder.
Monique, dan zouden we idd een tussenstop boeken ergens.
Firegirl, bedankt voor de tip! Geen idee of hier een drafbaan in de buurt zit, op de huidige locatie in NL in elk geval wel.
Tamary, ik weet niet of het mag, tussenschot eruit halen enzo. Maar dat ga ik dus nog even nakijken/vragen. Veetrailer heb ik inderdaad aan gedacht, maar die heb ik nog niet te huur gevonden. Ik kijk nog even rond, ik houd jullie op de hoogte. Het duurt toch nog een half jaar voor het zover is, haha. Maar je kunt maar beter alles geregeld hebben, nietwaar ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:51

Vanuit NL hebben wij dat door onze d.a. laten doen. We zouden 19 april 2000 vertrekken, maar de MKZ kwam ertussen. Dus we konden pas daarna vertrekken (geiten en hangbuikzwijnen verhuisden ook mee) en we zaten in de rode zone, vlak bij Achterberg. Dus de dag nadat het op groen ging, d.a. gekomen, papieren ingevuld en wij zijn toen door de nacht gaan rijden via kleine grensovergangen. Kwamen we bij het nieuwe huis aan, stond er met een paar dagen een controleur op de stoep. Waren we verlinkt door de buren aldaar en omdat onze geiten geen oormerken hadden, waren we de pineut.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 18:03

Nou lekker welkom! Dat is echt heeeel flauw zeg. Hier wel in principe alles in orde, alle pony's zijn gechipt met paspoort. Door ons geregeld dus ik weet 100% dat er een chip in zit die juist is.
Alleen nog de NVWA keuring laten regelen, maar dat kom wel in orde.
Eerst maar eens kijken of ik wel 3 in een tweepaardsvoertuig mag meenemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:09

JudithO schreef:
Nou lekker welkom! Dat is echt heeeel flauw zeg. Hier wel in principe alles in orde, alle pony's zijn gechipt met paspoort. Door ons geregeld dus ik weet 100% dat er een chip in zit die juist is.

Ja, dat zette wel de toon. 15 jaar later zijn we o.a. om hun daar weg verhuisd. Ze maakten ons het leven behoorlijk zuur.

Zoek even Jet op in mijn topic, die heeft een paardentaxibedrijf, die kan het je vast wel vertellen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 18:17

Bedankt! Ik ga dat gelijk even doen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:21

JudithO schreef:

Nou ben ik niet om de hoek, maar mocht het nodig zijn, kun je altijd mijn Ifor wel ophalen en meenemen? Zitten 2 lange stangen in waardoor tussenschot er geheel uit is, staat in midden wel 1 paal, maar ook die kan er gewoon nog uit. Wij vervoeren daar gerust dus ook 3 jonkies is, dat gaat prima.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 18:25

Bedankt Poosje! Ik houd het in gedachten. Hoe zwaar is die eigenlijk?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:37

JudithO schreef:
Bedankt Poosje! Ik houd het in gedachten. Hoe zwaar is die eigenlijk?

Euhm..... moment..... loopt naar kantoor.... pakt de papieren ..... MTM is 2600 kilo, leeggewicht is 1000 kilo (op papier)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 18:41

Dat zou precies moeten kunnen. Heel fijn Poosje, ik ga het zeker in overweging nemen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:06

Ik neem aan dat jullie auto op Frans kenteken is. Als de trailer dan op Nederlands kenteken is kan je niet verzekeren. In iedergeval voor als het ongeluk gebeurd door de trailer. Dat probleem hebben wij namelijk ook. En onze trailer op Frans kenteken zetten schijnt onmogelijk te zijn, is niet conform namelijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 14:52

Wij hebben inderdaad auto op Frans kenteken. Poosje's trailer is denk ik ook FR kenteken?
En als ik elders wat huur dan zou dat ook in FR zijn, ik ga uiteraard niet nog een keer terug naar NL om een trailer terug te brengen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:19

Jeps Frans kenteken op de trailer :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 15:53

Top :D

Het moment dat je op vrijdagavond met een bokker uit eten bent geweest en 40 minuten terug naar huis rijdt. Je komt letterlijk niemand tegen, geen auto, geen wandelaar, geen fietser. Het enige wat je onderweg (in de regen/sneeuw) ziet zijn 3 vossen, een ree, een konijn en een hond (le pauvre).
Afgezien van die laatste, dat is toch genieten?

En ja, we hebben gisteren de eerste sneeuw gehad!
Half nat/half droog, maar de toppen hierachter zijn nog steeds spierwit. Prachtig!

En nog een vraagje aan Franse bokkers met verbouwervaring: waar kun je hier balken vinden, buiten de standaard schuttingbalkjes? Voor het vervangen van vloer- en dakbalken. Een van de vloerbalken is zojuist in 20 stukken en een heleboel stof uit elkaar gevallen. Volgens mij was die niet goed meer :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:55

Judith. Ik ontvolg dit topic. Tsssk. Een mens zo jaloers maken. :D :D :D

Klinkt heerlijk ! Het is je gegund. Geniet ervan. :)

Ow, die balk is minder goed. Geen gewonden gevallen hoop ik ?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 16:19

Haha sorry :D
Genieten doen we er zeker van. Ondanks dat Wilco net door de vloer is gezakt, deze keer wel zichzelf flink heeft bezeerd want er verdween een schroef heel diep in zijn arm.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:21

Oeh akelig juud!

Je kunt bij de plaatselijke scierie balken op maat laten maken.
Of standaard grotere maten bijv bij de gedimat!

En leuk met een bokker uit eten, mogen we weten welke bokker?