Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:02

Ahhh die zee-egel! Die zijn toch mooi hè <3

Dat wordt duimen Varakaj!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:18

Spannend Varekaj!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:31

Hele mooie foto's Supervixen!
Denk dat Svolvaer er wel wat anders uit ziet als ik er in februari ben.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:33

MarijeR schreef:
Hele mooie foto's Supervixen!
Denk dat Svolvaer er wel wat anders uit ziet als ik er in februari ben.

Het zag er in september iig heel anders uit.

Ónze auto is naar Svolvaer gesleept toen. Echt ik ben die jongen van die autogarage nog erg dankbaar, hij heeft zo zijn best gedaan om ons te helpen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:32

flitzz schreef:
Maris schreef:
Gaven ze niet aan dat het het drukste weekend van de zomer zou zijn ?

Nee zijn echt de wegwerkzaamheden.. Afgelopen februari en mei naar Zweden geweest, in februari ongeveer 6 uur gereden (vanuit Venlo), in mei een kleine 7 uur afgelopen juni 10 uur om bij de boot in Travemunde te komen..

Vorige week heel weinig last van gehad eigenlijk. :))
Geen files en werkzaamheden ook niet veel vertraging gehad.

Prachtige foto's komen er voorbij! <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:11

Hoe ben jij dan gereden? Dan nemen wij die route terug. :))

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:31

Wij gaan altijd rechts langs Hamburg af omhoog naar Lübeck/travemunde, dus niet door de Elbe tunnel (daar is het altijd enorm druk).

Eigenlijk nooit files zo, heel soms als we in de spits rijden we hele korte files hebben, maar nooit lang stil staan. Komen/gaan trouwens vaak naar omgeving Eindhoven en bij Nijmegen de grens over in plaats van bij Venlo (om het Roergebied heen).

Verder hebben we altijd de TomTom aanstaan met internet verbinding, met name bij Bremen ideaal. Die stuurt je om eventuele files en zo heen.

Edit, zo ongeveer:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:47

Even een praktisch vraagje:

een dekkar, is dat 1 hectare of 1 are?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:53

En dan neem je dus de veerboot? Hoe gaat dat met die veerboot? Hoe vaak gaat die, moet je die boeke van te voren? Wij zijn nu dus over land gegaan. En die 7 naar boven was dus een drama.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:20

Wij staan nu toevallig bij onze 4e veerboot te wachten. Je kunt gewoon in de rij staan, dan komt er een mannetje bij je auto en daar reken je af. Wij gebruiken voor alles onze creditcard. Ideaal. Heb nog geen Noors geld gezien :P.
Je kunt opstellen in rijen met de auto. Als rij 1 vol is, sluit je aan bij rij 2 enzovoort.

Wij staan nu dus als laatste in rij 1 met onze gele kanarie :')

Afbeelding

Wij hebben ook een paar keer gekozen om om te rijden en geen ferry te nemen. Kost namelijk best wat. Die we net hadden was meer dan 30 euro voor een auto en twee personen. Zat je wel drie kwartier op. Die we nu gaan nemen is ongeveer 18 euro.

We stonden net trouwens in rij 6 en toen was de boot vol na rij 4. Dan vertrekt de boot en wordt iedereen weer naar de eerste rijen gedirigeerd.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:35

10 dekar is een hectare Varekaj.
Spannend van de sollicitatie.

Prachtige foto's weer <3

Lofoten vonden wij in februari ook prachtig, maar we willen ook heel graag nog een keer in de zomer ernaar toe.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:40

Neonlight schreef:
En dan neem je dus de veerboot? Hoe gaat dat met die veerboot? Hoe vaak gaat die, moet je die boeke van te voren? Wij zijn nu dus over land gegaan. En die 7 naar boven was dus een drama.

Wij nemen of de boot Travemunde naar Trelleborg of Malmö (lange boot, TT lines of finnlines) of de ferry Puttgarden/rødby. De ferry's schelen niet zo heel veel met de bruggen in prijs geloof ik (zeker als je de km meetelt die je dan dus niet door Denemarken hoeft te rijden). Kan je ook gewoon met de brobizz op en varen elk half uur of elke 45 minuten.

Hoef je niet te boeken en varen dag en nacht. Van te voren boeken op een tijd, is wel goedkoper, maar dan zit je dus vast.

Scandlines zijn deze ferry's van:
https://www.scandlines.com/tickets-und- ... rden-rodby

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:09

Helaas geen BroBizz. Wel gekocht maar de beloofde 5 tot 10 werkdagen ruimschoots niet gehaald.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:21

Neonlight schreef:
Helaas geen BroBizz. Wel gekocht maar de beloofde 5 tot 10 werkdagen ruimschoots niet gehaald.

Zonder kan je er ook gewoon op. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:46

Weet ik, maar het was zo makkelijk geweest om er wel eentje te hebben. Had hem besteld maar na 18 dagen nog niet binnen. Eerder had ik geen kenteken van de huurcamper. Konden bij de Storebaelt brug een nieuwe bestellen en na een half uur op het servicekantoor ophalen wat vlakbij de tolpoortjes zou zitten, maar niemand kon ons vertellen waar dat was.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:16

Hoe zit dat eigenlijk met de tol,dat is me nog niet helemaal duidelijk. Morgen gaan we over de grens naar Zweden. Moet ik dan aan de grens ergens betalen ofzo? Ik heb gelezen dat de ze rekening ook naar huis kunnen sturen, maar we hebben een huurauto dus dan krijgen we te maken met extra kosten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:24

Rekening gaat naar degene waar het kenteken op staat. Daarom hadden we een BroBizz aangeschaft, maar ja, die is dus te laat. Wij krijgen nu via de verhuurder de rekening.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:26

Dat is jammer, dus je kunt nergens afrekenen ofzo?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:26

Nee, heb niets gezien aan de grens.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:38

@Quir rij jij in het "hoog seizoen" ook zonder te boeken naar de boot?? Wij rijden meestal met aanhanger en zijn dan zo'n 12 meter lang.. (bus met grote aanhanger) En hoe zit het dan met de hut? Zijn er dan nog bijv hutten beschikbaar voor/ met huisdieren?? De route die jij gedeeld hebt is gedeeltelijk hetzelfde als wat wij rijden, maar dat het je gelukt is in zo'n korte tijd.. Heb ik allang niet meer meegemaakt.. Mijn zoon werkt momenteel in Bremen, rijd op maandagmorgen tussen 4en half 5 weg en ze zijn als ze geluk hebben tussen 10 en 11 op de bouwplaats. Op donderdag of vrijdagmiddag rijden ze rond 3 uur weg en is hij 's avonds pas tussen 8 en 9 weer thuis.. Jij hebt echt mazzel gehad dat je zo door kon rijden.. Laatst keer dat wij er ongeveer 6 uur over gedaan hebben is afgelopen jaar september..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:09

flitzz schreef:
@Quir rij jij in het "hoog seizoen" ook zonder te boeken naar de boot?? Wij rijden meestal met aanhanger en zijn dan zo'n 12 meter lang.. (bus met grote aanhanger) En hoe zit het dan met de hut? Zijn er dan nog bijv hutten beschikbaar voor/ met huisdieren?? De route die jij gedeeld hebt is gedeeltelijk hetzelfde als wat wij rijden, maar dat het je gelukt is in zo'n korte tijd.. Heb ik allang niet meer meegemaakt.. Mijn zoon werkt momenteel in Bremen, rijd op maandagmorgen tussen 4en half 5 weg en ze zijn als ze geluk hebben tussen 10 en 11 op de bouwplaats. Op donderdag of vrijdagmiddag rijden ze rond 3 uur weg en is hij 's avonds pas tussen 8 en 9 weer thuis.. Jij hebt echt mazzel gehad dat je zo door kon rijden.. Laatst keer dat wij er ongeveer 6 uur over gedaan hebben is afgelopen jaar september..

De ferry's wel (zijn geen hutten, is ook maar een korte vaart), maar de lange boot Travemünde naar Malmö of Trelleborg boeken we natuurlijk wel van te voren. :)

De tijd op het kaartje is trouwens de tijd die google maps actueel aangeeft. Rijden er wel iets langer over, omdat we hier en daar stoppen. Meestal doen we er zo'n 7/8 uur over.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:11

Vandaag twee keer op de ferry geweest en lang moeten wachten,dus kwamen wat laat aan in Ballangen. Hebben nu een hutje op de camping daar. Geen aanrader. Hutje kun je je kont niet keren en de camping vinden wij te groot. Maar ja, met een georganiseerde reis heb je het niet voor het kiezen. Net nog even een stukje getoerd met de auto.
Foto's van net:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:17

Wij zitten nu in Lillehammer op de camping. Morgen relax-dag, beetje rondwandelen en dan weer verder.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:00

Neonlight schreef:
Wij zitten nu in Lillehammer op de camping. Morgen relax-dag, beetje rondwandelen en dan weer verder.

Waar gaan jullie hierna heen/ wat is jullie plan? Wij gaan nu naar flam daarna gol een dan zat ik ook misschien te twijfelen aan lillehammer. Is dat en aanrader?

Vandaag even in een airbnb omdat beter erg zou regenen maar dat valt heel erg mee. Super mooie dag in bergen gehad. Ben benieuwd of het nou morgen slecht weer is.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:09

Lillehammer vond ik maar weinig aan :=