Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:55

Relatief dichtbij Aviemore stonden we met onze van aan Loch Insch op een parking rechtover een kerk. Origineel wouden we hier staan maar we kwamen te laat toe en de receptie was reeds gesloten: https://lochinsh.com/about-us/boathouse-restaurant/

Die gratis parking is dus op de weg van de receptie van deze camping. Er stonden nog mensen met een van.

Er is een picknickbankje en prachtig uitzicht.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna stonden we in Fort William bij Bunroy Park: https://www.bunroypark.co.uk/ Nette prijs, mooie camping. We stonden met de van vlakbij de rivier. Erg leuk wandelen daar ook, er vertrekt een pad vanaf de camping.
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je de van in de bosjes links :)) Zo dichtbij dus.

Laatste dag stonden we aan een visitor center van Glen Finglas in Brig O' Turk. Vrije bijdrage. Er zijn picknickbankjes en er is een gratis waterkraantje. Vanaf 10u is t visitorcenter open en zijn er nette toiletten. Ook heel mooi wandelen met een lang houten vlonderpad in moerassiggebied, afwisselend met heide en bos.
https://www.woodlandtrust.org.uk/visiti ... n-finglas/

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:17

Leuk! Kamperen in Schotland is heerlijk, doen! :+:
Wij hebben zelf gekampeerd op campings, en met een beetje regen is kamperen ook nog steeds leuk hoor!
Wij deden het rondje Edinburgh, Aviemore, Isle of Skye en daarna Glen Coe.

Wildkamperen is wel toegestaan maar zitten volgens mij wel wat regels aan, alleen met (kleine) tent, niet te lang, alleen voor wandelaars? Ik weet het niet precies, maar even goed lezen voor je gaat staan :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:34

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 00:15

Suor schreef:
In juli ga ik 10 a 12 dagen naar Schotland. We gaan met onze eigen auto en willen (als het weer mee zit) graag kamperen.

Heeft iemand van jullie ervaring met (wild) kamperen in Schotland? En misschien zelfs tips voor een camping?

We denken voor nu aan de volgende route: Edinburgh, Stirling, Glencoe, Glenfinnan, Inverness, Aviemore, Pitlochry.

Tips voor deze (of een hele andere) route zijn ook heel welkom!

Voor Stirling kan ik deze camping aanbevelen, mooi nieuw sanitair en supernet
https://maps.app.goo.gl/KZXDkrNmDWVzuNQV7

Bij Edinburgh hebben wij gekampeerd op Linwater caravan park, ook heel erg fijn.
Pitlochry, balmoral, glencoe, skye hebben wij 'wild' gekampeerd met campervan, maar wel op parkeerplekken zonder restricties, verder hadden we ook toilet bij enzo
dus dat scheelt.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:02

Bedankt voor de camping suggesties, ik ga ze allemaal even bekijken :)!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:15

Ik dit jaar met een vriendin naar Schotland voor net geen 3 weken.

We zijn van plan om voornamelijk te kamperen. Met als backup wel een b&b mocht het een nacht heel koud zijn.

Ik ben nu op zoek naar een goede tas voor kleding enz. Niet al te duur maar eigenlijk wel wat waterdicht. Ook nog wel een rugtas , slaapzak en een goede en warme regenjas.

Ik heb nog tot september maar moet inmiddels wel even wat dingen gaan kopen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:17

Een backpack? Die zijn over het algemeen goed waterdicht.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:27

Denk dat je best kijkt naar een rugzak / reistas icm een goede regenhoes :)

Qua slaapzak raad ik echt een liner aan voor erbij, dat scheelt toch ook wel qua warmte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:30

Zebrastreep schreef:
Ik dit jaar met een vriendin naar Schotland voor net geen 3 weken.

We zijn van plan om voornamelijk te kamperen. Met als backup wel een b&b mocht het een nacht heel koud zijn.

Ik ben nu op zoek naar een goede tas voor kleding enz. Niet al te duur maar eigenlijk wel wat waterdicht. Ook nog wel een rugtas , slaapzak en een goede en warme regenjas.

Ik heb nog tot september maar moet inmiddels wel even wat dingen gaan kopen.

ik heb een heel fijne reistas van The North Face, de Base Camp Voyager (62l). Waterafstotend, overzichtelijk, mooi formaat en ook als rugzak te dragen. Dagrugzakje ben ik erg te spreken over mijn Fjallraven Skule 20 (gekocht op vliegtuig formaat, bestaat ook in 28 liter).

https://www.bever.nl/p/the-north-face-b ... olour=4170

https://www.fjallraven.com/nl/nl-nl/tas ... /skule-28/

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:43

ual_95 schreef:
ikke schreef:
Nee, ik vraag me alleen maar hardop af waarom dat hele kolere-eind naar het noorden? Je rijdt drie prima veerdiensten voorbij die uiteindelijk goedkoper zijn, zowel in de tijd als het geld ten opzichte van dat hele eind rijden.
Tenzij je last hebt van zee/reisziekte ben ik toch serieus benieuwd naar het waarom van zo'n omweg.

Een kolere-eind is duidelijk relatief. Wij zijn het gewend en normaal gesproken overnachten we niet. Bovendien hebben we berekend dat de boot niet per see goedkoper is (of het scheelt weinig) én vinden we het geen prettig idee als onze honden in een kennel worden gezet. Daarbij kan je de auto uit op het moment dat het noodzakelijk is of als je daar gewoon zin in hebt, van een boot af ligt wat ingewikkelder. De Eurotunnel lijkt ons sowieso een leuke ervaring (met de auto óp een trein). Wij vinden een boot gewoon niet zo comfortabel, omdat we er naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen slapen en vervolgens nog aan de route moeten beginnen.

We hebben wel besloten om steden als Edinburgh over te slaan en dat op een ander moment te doen. We komen hoofdzakelijk voor de natuur en houden veel van wandelen. We zitten ongeveer een week in het noordoosten van de highlands en een week in het westen (van de NC500 route dan). Daarnaast overnachten we nog bij Isle of Skye én overnachten we dus ook bij Inverness.

De Kelpies staan op het lijstje en we hebben echt wel meer tijd dan alleen even snel langsrijden. :') We nemen er simpelweg de tijd voor (voor onze begrippen :D ).

Wij hebben ook gereden hoor. Om dezelfde redenen. Je ziet ook nog eens meer.

Is Ikke zelf wel eens in Schotland geweest?

O ja wij hebben wel van Calais op de boot naar Engeland gezeten. Maar 3 uurtjes en de hondjes namen we gewoon mee naar boven op het dek dus zij niet naar Schotland gevaren maar ook niet alles gereden.

Wij zijn ook nog naar Isle of man geweest dat was 5 uur varen. Ook daar hadden we de hondjes gewoon bij ons. En op de terugweg zijn we stiekum in de camper gebleven.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:13

Wij gaan naar newcastle, daar mogen de honden gewoon in de hut als je de huisdierenhut boekt :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:40

_xManadisx_ schreef:
Wij gaan naar newcastle, daar mogen de honden gewoon in de hut als je de huisdierenhut boekt :)

Volgens mij is op dit moment alleen P&O nog met een kennel. Hoe lang dat nog is, vraag ik me af gezien hoe de andere maatschappijen het ondertussen doen.
Ze zullen wel mee moeten, net zoals ze tegenwoordig aanbiedingen op de overtochten hebben. Dat was vroeger absoluut niet aan de orde.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:58

P&O heeft ook huisdierenhutten hoor :)
Of heeft de route naar newcastle ook de hele optie voor kennel niet meer?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:42

Vorig jaar had Newscastle nog kennels, dramatisch. Wat werd ik daar ellendig van als ik er langs liep...

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 23:29

Ja vorig jaar inderdaad ook gezien. Echter waren ze bij onze overtocht leeg

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:34

Oh wij gaan ook vanaf dover maar boven rijden. Maar we wouden nog wat andere delen meepakken en er een soort roadtrip van maken. Is natuurlijk wel ver rijden, maar daar hebben we juist wel zin in