Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 10:26

Poeh, tussen Hoedspruit/Kruger en Mosselbaai zit nog een wereld om dingen te bekijken. Lastig alleen in zo'n korte tijd. Hoeveel tijd wil je hebben vanaf Mosselbaai?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:33

Ja wij zijn eerder in ZA geweest, toen hebben we een rondreis gedaan door Zuidelijk Afrika (Zuid Afrika(J-Burg), Botswana (elephant sand), Zambia (Vic Falls), Botswana (Okavonga Delta), Namibia (Etosha, Swakopmund, Sossusvlei), Zuid Afrika (Kaapstad) in drie weken dus lange afstanden zijn we gewoon. Helaas hebben we toen niet veel van ZA gezien.

We hadden liever van hoedspruit/J-burg naar Kaapstad gevlogen helaas zien de mede reizigers dit niet zitten :+ en gaan we dit stuk dus rijden. We willen toch wel een dag of 4/5 hebben voor Mosselbaai, Stellenbosch en Kaapstad. Dit wil waarschijnlijk zeggen dat we het stuk van Hoedspruit naar Mosselbaai een aantal lange reisdagen hebben. De vraag is een beetje wat leuke stops zijn om mee te nemen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 10:39

Hluhluwe, St. Lucia, Drakensbergen, Knysna, Tsitsikamma...... pffff, wij hebben 6,5 week over dat stuk gedaan en hadden nog steeds veel te weinig tijd haha (en ja, we hebben ook honderden km's per dag overbrugd).

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:49

Jup, we hadden het ook graag anders gedaan maar helaas is dat geen optie. We hebben gelukkig wel meerdere chauffeurs dus we kunnen op lange dagen wel afwisselen. Zit nog eens op de kaart en planning te kijken. Hluhluwe, St. Lucia, Drakensbergen lijken me super leuk maar ik denk dat het handigste is om de snelste weg van Hoedspruit naar Mosselbaai te nemen. Dan zouden we dat stuk in twee dagen kunnen doen en houden we het meeste tijd over voor omgeving Kaapstad....

Dan zou het de route: Hoedspruit, Dullstroom, Bethal, Bethlehem, Winburg, Bloemfontein, Graaff Reinet, George, Mosselbaai worden. Iemand nog suggesties op deze route?

Is het overigens handig om alle hotels vast te leggen of is dit ook makkelijk ter plaatse te regelen? Eerste vier dagen hebben we geboekt en ik zou het liefste de overige dagen "open" laten om wat flexibiliteit te hebben.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:56

Ik zou zelf er denk ik voor kiezen om een aantal plaatsen uit te kiezen en daarop te focussen.
Dus liever wat meer tijd doorbrengen en minder plaatsen zien dan het zo vol mogelijk proppen en van alles eigenlijk nog weinig zien.

Als je het heel belangrijk vindt wat voor hotel je hebt en je bent kieskeurig, dan is vastleggen wel handig.
Als je daar geen moeite mee hebt en flexibel bent (bijv een keer een appartement of een prive kamer in een hostel) dan zou ik het niet vastleggen.
Annuleren kost vaak veel geld en dan zit je echt aan je schema vast dus kan je niet een dag extra ergens blijven als het je daar bevalt, of juist eerder weg gaan als het niet bevalt.

Edit; het hangt ook van je reis gezelschap af, als de groep groot is moet je misschien wel op tijd boeken :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:07

Wij hebben Plettenbergbaai-Bloemfontein in 1 dag gedaan....... Dan heb je tussen Uniondale en Plet een prachtige route.... hele mooie pas. Maar je doet er wel echt super lang over. Wij hebben over die route geloof ik zeker 12 uur gereden. Veel werkzaamheden op de snelweg etc.

Bij Bethlehem zou ik dan een kleine afwijking maken en door het Golden Gate Highlands Park rijden. Dat is prima weg en hoeft niet super veel extra tijd te kosten als je dat niet wil. Je kan er ook wandelen enzo, maar alleen er doorheen rijden is al geweldig.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:38

Hoedspruit is fantastisch <3 Daar heb ik de afgelopen 5 maanden gewoond. Ben nu aan het reizen, heerrrlijk.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:37

We zijn met vier personen. Dus we hebben twee kamers nodig. We gaan de rest denk ik lekker ter plaatse boeken. Hoeft niet luxe te zijn.

Bedankt voor de tips manzano en Iriscope. Heb er nu dit van gemaakt:
Dag 1 aankomst J-Burg overnachting J-Burg (15 min rijden) - geboekt
Dag 2 J-Burg naar hoedspruit deels via Panorama route (7 uur rijden) - geboekt
Dag 3 Hoedspruit (tot middag) naar Game reserve (1 uur rijden) - geboekt
Dag 4 Game reserve - geboekt
Dag 5 Game reserve naar Golden Gate Highlands Park (8 uur rijden)
Dag 6 Golden Gate Highlands Park naar Graaff Reinet (8 uur rijden)
Dag 7 Graaff Reinet naar Plettenbergbaai (via Uniondale en Plet) wellicht door naar Mosselbaai (8 uur rijden)
Dag 8 Mosselbaai
Dag 9 Mosselbaai naar Stellenbosch (5 uur rijden)
Dag 10 Stellenbosch
Dag 11 Stellenbosch naar Kaapstad (1 uur rijden)
Overige dagen in Kaapstad of een dag langer op een van de bovenstaande locaties.
Op de lange reisdagen hopelijk mooie omgeving en hier en daar een (foto) stop. Het vele reizen op de vorige reis is me erg meegevallen mede door de prachtige omgeving waarin je reist, al is het jammer dat je niet overal kan stoppen/blijven.

@ Sokje_6 lijkt me heerlijk! Hoe kom je in Zuid Afrika terecht?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:00

In Plettenberg (eigenlijk Keurboomstrand) is dit echt een aanrader: http://www.archrock.co.za/plett_seafron ... _house.php

Wij hadden deze Seafront-guesthouse-kamers.... die zijn 2 persoons. Ze hebben 4 kamers, indien het lukt zou ik de 2 bovenste proberen te krijgen. Echt fantastisch uitzicht (incl. dolfijnen/walvissen).
Laatst bijgewerkt door manzano op 13-07-15 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:00

Welke dagen ben je ongeveer in Kaapstad qua data? Dan kunnen we wellicht meeten :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:01

Toen ik daar 's ochtends de gordijnen open deed :D

Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:09

Wauwie Manzano! Wat gaaf! Bedankt voor de tip!

@Iriscope wanneer we exact aankomen weten we niet. Maar in ieder geval 1 en 2 november. Meeten is altijd leuk! Al ben ik wel met mijn schoonouders op stap :D :+ haha

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:49

manzano schreef:
In Plettenberg (eigenlijk Keurboomstrand) is dit echt een aanrader: http://www.archrock.co.za/plett_seafron ... _house.php

Wij hadden deze Seafront-guesthouse-kamers.... die zijn 2 persoons. Ze hebben 4 kamers, indien het lukt zou ik de 2 bovenste proberen te krijgen. Echt fantastisch uitzicht (incl. dolfijnen/walvissen).

Bedankt voor de tip! Ik ga in oktober met twee dames weer op rondreis en het plan is eerst Kruger, dan Port Elizabeth, en dan met de auto de Garden Route naar Kaapstad. Dit lijkt een prachtige tussenstop!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 09:02

Ja ik vond het echt super. Prachtige kamer met 1 grote glazen wand richting zee. Prima keuken en badkamer erbij.
Vlak voor de ingang van het terrein zat een Italiaan met heerlijke pizzas (ik was er okt 2013). Keurboomstrand is verder niks, maar in Plet heb je ook gewoon een supermarkt ed als je zelf wil koken/voor ontbijt.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:50

De Gardenroute wil ik ook nog doen :j Nu gaat dat niet, geen tijd, dus we vliegen naar Kaapstad.

Nu een tussenstop in Swaziland, wat een wegen :+ Mag je 80 en staat er net na een bocht ineens een koe over de weg, gaten in de wegen.. Kregen ook een kentekenplaatverlichtingcontrole :') Lekker nuttig!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:36

Wij zijn Swaziland net weer uit en onderweg naar Sodwana Bay. Nu even lunchen bij een mooie lodge

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 13:38

Heerlijk! Wij zijn daar een dag geweest om te duiken.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:03

Sokje_6 schreef:
Nu een tussenstop in Swaziland, wat een wegen :+ Mag je 80 en staat er net na een bocht ineens een koe over de weg, gaten in de wegen.. Kregen ook een kentekenplaatverlichtingcontrole :') Lekker nuttig!

Haha, Koeien, geiten, dronken mensen die op de weg lopen en na elke regenbui nieuwe potholes in de weg :D :o en de wegen zijn zo verbeterd vergeleken met 20 jaar geleden in Swaziland :j . En inderdaad de politie houdt je aan voor de meest vreemde dingen gewoon omdat ze wat centjes willen verdienen :+

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:50

:j Vergeleken met ZA is het wel anders, maar leuk land! Zat ernstig te twijfelen om een Swazikapper te bezoeken. :=

Nu Hluhluwe, van de week St. Lucia en Umhlanga en dan nog een weekje CPT. Heerlijk! Heb op het moment de rhino's in de achtertuin. Gisteren Nyala en buffel. :D

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:25

Sokje_6 schreef:
:j Vergeleken met ZA is het wel anders, maar leuk land! Zat ernstig te twijfelen om een Swazikapper te bezoeken. :=

Nu Hluhluwe, van de week St. Lucia en Umhlanga en dan nog een weekje CPT. Heerlijk! Heb op het moment de rhino's in de achtertuin. Gisteren Nyala en buffel. :D

Swaziland is geweldig *\o/* , ik heb er 4 jaar gewoond mijn moeder woont er inmiddels 26 jaar. Maar geduld is een schone zaak in Swaziland.
HLuluwe en st. Lucia ook heerlijk. Moest altijd een traantje laten als ik weer in het vliegtuig zat naar Nederland :(

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:47

Voorspel ik ook, heb in totaal bijna een halfjaar in ZA gewoons afgelopen tijd. Vooral Hoedspruit verlaten was echt knudde. :+

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:24

Wat leuk, een Zuid-Afrika topic!
Voor volgend jaar staat er een reis op de planning naar Zuid-Afrika en ik heb enorm veel aan jullie tips over mooie plekken :) Goed als alles staat genoteerd haha!
Ik zie hier zulke mooie foto's voorbij komen, hebben jullie misschien wat tips voor me hebben over de aanschaf van een camera? Ik zou graag een goede camera aanschaffen om mooie foto's te maken van de dieren, ik zou het zonde vinden als ik bijvoorbeeld actie zie dat ik alleen maar een waas in beeld krijg omdat mijn camera niet snel genoeg is haha.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:45

Wat is je budget voor een camera Hanneke?

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:23

Ik hoop het onder/rond de 600 euro te kunnen houden :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:40

Kijk anders in het centraal topic over 'welke camera moet ik aanschaffen'. Daar zitten veel experts :)